יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 167591624

אחרי בצורת רבת שנים, קליפורניה נהנית מחורף גשום

2 דק' קריאה

שיתוף:

המפלס במאגרי המים הגדולים של קליפורניה ירד לרמה נמוכה במהלך אירועי בצורת רבת שנים, שהגיעה לכלל ביטוי מוחשי כשסירות עגנו על אדמה יבשה וסדוקה וכלי רכב היו יכולים לנוע למרכזו של אגם פולסון בדרך יבשה.

המחזות הקשים התפוגגו לאחר שסדרת סערות המטירה גשם ושלג ברחבי המדינה. מאגרי המים התמלאו ובצורת בת שלוש שנים באה לסיומה.

12 מ-17 מאגרי המים הגדולים של קליפורניה מלאים מעל הממוצע ההיסטורי שלהם, נכון לתחילת האביב. הם כוללים את אגם פולסון, שאוגר מים מנהר אמריקן ואת אגם אודוויל, מאגר המים השני בגודלו במדינה, שבו הסכר הגבוה בארצות הברית.

זו תפנית מהממת למשק המים של המדינה המאוכלסת ביותר בארצות הברית. בשלהי 2022 הייתה קליפורניה כולה בבצורת, שבמקרים רבים הביאה את מאגרי המים לשפל קיצוני וחריג; בארות התייבשו, חקלאים הניחו לשדות להישאר שוממים והשלטונות הגבילו השקיית מדשאות.

בחודש דצמבר 2022 השתנתה תמונת המים באופן דרמטי כשתריסר "נהרות אטמוספריים" גרמו להצפות ושיטפונות, פגעו בבתים ותשתיות והורידו כמויות משקעים שהגיעו ל-17.8 מטר שלג בהרי סיירה נבאדה.

"קליפורניה עברה משלוש השנים היבשות בתולדותיה לשלושת השבועות הרטובים בתולדותיה" אמרה קרלה נמת, מנהלת משרד המים של קליפורניה.

המים והשלג מביאים עימם אתגרים חדשים. כמה מהם גדושים עד כדי כך, שיש לפתוח את הסכרים כדי לאפשר כניסת מי שלגים מופשרים ולמנוע הצפות בקיץ. הסערות יצרו כיפת שלג מהגדולות בתולדות הרי סיירה נבאדה – 239 אחוזים מהממוצע השנתי. כשמזג האויר יתחמם, השלג יהפוך לנהרות גועשים, שיציפו את העמקים במרכז המדינה. "יהיו שיטפונות אחרי הפשרת השלגים" אמרה נמת. "יש יותר מדי שלג משנוכל להכיל את המים בנהרות ובסכרים".

כרגע מוזרמים מים מסכר אודוויל, שנבנה מחדש לאחר שקרס חלקית בגשמים כבדים בחודש פברואר 2017. אז נדרש פינוי של 180 אלף איש לאורך נהר פדר. המאגר נמצא ברמה של 16 אחוזים מעל הממוצע ההיסטורי לעומת רמה נמוכה ב-2021, שבה הסכרים הפסיקו לייצר חשמל. באותה שנה נדרשו מעגני בידוול קניון וליים סאדל, להוציא סירות נופש מאגם אודוויל ולהפסיק להשכיר סירות לנופשים משום שמפלס המים היה נמוך מדי.

מושל קליפורניה גאווין ניוסום החליט לבטל כמה מהגבלות ההשקיה והמים בקליפורניה והפסיק לבקש מאנשים להפחית צריכת מים מרצונם. הוא לא הכריז על סיום הבצורת, משום שעדיין יש מחסור במים באזור גבול אורגון ובדרום קליפורניה, היכן שנהר קולורדו משמש כמוביל המים העיקרי ועדיין סובל מיובש. לחוות ולערים תהיה הקלה באספקת המים מרשת המאגרים והתעלות ברחבי המדינה. חלק מהחקלאים ממלאים את מאגרי המים התת-קרקעיים שהתרוקנו לאחר שנים של שאיבה.

נציגי המדינה הזהירו את התושבים לא להיקלע לבזבוז כתוצאה משאננות. בעידן של שינויי אקלים, שנה רטובה מאוד יכולה להקדים שנות בצורת רבות. "צריך להשתמש במים ביעילות" אמרה מנהלת משרד המים של קליפורניה והוסיפה: "לאמץ את השימור כאורח חיים". 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן