יבול שיא
הרפת והחלב
פרופסור ישעיהו פולמן 1

האיש ששינה את המדד לחלוקת מענקי מחקר

2 דק' קריאה

שיתוף:

פרופסור ישעיהו פולמן יירשם בתולדות משרד החקלאות כאיש ששינה מן הקצה אל הקצה את המדד לחלוקת מענקי מחקר. בריאיון שערכתי איתו לפני שנתיים הוא גילה שעד שמונה לתפקיד המדען הראשי של משרד החקלאות "מענקי מחקר חולקו על בסיס פרוטקציה ויחסים אישיים. רק בדרך הזו יכולת לקבל כסף. היכרת מישהו, היית קרוב אליו, היית מסודר".

בשנת 1991, עת החל לכהן כמדען ראשי של משרד החקלאות, שינה פרופ' פולמן את דרך חלוקת המענקים. "הקמנו ועדה שקבעה מדדים לחלוקת המענקים. בוועדה היו חברים חוקרים מוולקני ומהפקולטה לחקלאות. חלוקת המענקים התבססה על שתי רגליים. האחת בחנה עד כמה הנושא חשוב כדי להעניק מענק והרגל השנייה בחנה באיזו מידה המחקר הנדון מעשי".

פרופסור פולמן גילה כי במהלך שנות כהונתו כמדען ראשי תקציב המדען היה 30 מיליון שקלים והוא נועד בעיקר לעודד ייצוא, טיפוח עגבניות שרי, תנובת חלב גבוהה של בקר, ריבוי וולדות של צאן וגם אבוקדו.

לדבריו "המדען היה צריך לחלק כספי מענקים והשקעתי מאמץ גדול בנושא. בכל שנותיי בעבודה לא באו אלי חקלאים לא מרוצים. היה לנו שיתוף פעולה טוב מאד עם מינהל המחקר החקלאי, ששירת את החקלאות בביצוע מחקרים עם חשיבות לעתיד החקלאות ולייצוא".

בריאיון שערכתי אז עם הפרופסור פולמן במדור "היכן הם היום"?, התייחס המדען הראשי לשעבר להתנהלות משרד החקלאות כלפי חקלאי ישראל. "לאורך שנים במשרד החקלאות לא שמרו מספיק על החקלאים. לא העניקו להם תמיכה אישית. לא הייתי מרוצה מהתנהלות השרים כי הם לא ראו לנגד עיניהם את חשיבות החקלאות ולא עזרו לחקלאים שנזקקו לעזרת המדינה".

פרופסור ישעיהו פולמן נולד בפולין בחודש ינואר 1934. הוא למד חקלאות באוניברסיטה העברית בירושלים וגם בפקולטה לחקלאות ברחובות. הוא השלים תואר שני ושלישי בגידול בעלי חיים – צאן ובקר. בשנת 1959 התקבל לעבודה בתחנה לחקר החקלאות ברחובות שהפכה לימים למכון וולקני בבית דגן.

בן 29 היה לדוקטור כחוקר בעלי חיים, בן 51 פרופסור מן המניין ובשנת 1991 מונה על ידי השר רפאל (רפול) איתן למדען ראשי של משרד החקלאות, תפקיד שבו אחז עד שנת 1995.

שנה אחת קודם לכן מונה לסגן ראש המינהל החקלאי למחקר ואחר-כך למנהל המדעי של המינהל ויושב ראש הוועדה המקצועית.

היידע הרחב שאיפיין את האיש הביא לכך שהאו"ם ביקש ממנו לעזור בארגון תכנית האוכל לרעבים ביבשת אפריקה.

פרופסור ישעיהו פולמן נפטר בשבוע הראשון של החודש והוא בן 88.

יהי זכרו ברוך.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן