יבול שיא
הרפת והחלב
נזקים לאבטיחים

הנחיות להאבקת אבטיח ומלון

2 דק' קריאה

שיתוף:

הנחיות להאבקת אבטיח ומלון: דבורת הדבש היא המאביק העיקרי בשטחי הדלועיים בארץ, ופעילות הדבורים בהם היא חיונית לקבלת יבול מרבי. על החקלאי לדאוג לפעילות מיטבית של הדבורים במהלך תקופת הפריחה כולה ולמנוע נזקים לכוורות כתוצאה מריסוסים הניתנים בשדה.

להלן כמה דגשים בנושא:
  • מועד הכנסת הכוורות – מומלץ להכניס את הכוורות לשטח כשבוע לאחר תחילת הפריחה הזכרית עם תחילת הפריחה הנקבית. ניתן לפצל את הכנסת הכוורות לשני סבבים בהפרש של כשבוע ביניהם.
  • צפיפות הכוורות – הצפיפות המומלצת בשטח פתוח היא כוורת לכל 4-3 דונמים, ובעונה המוקדמת אף כוורת לשני דונמים. הצפיפות משתנה בהתאם לתנאים בשטח ולפריחה המתחרה מסביב השדה. בחלקות של אבטיח מללי מספיקה צפיפות כוורות נמוכה יותר – כוורת לכל 10-20 דונם; ואילו במבנים סגורים נחוצה צפיפות גבוהה יותר – כוורת אחת לדונם או שניים.
  • מיקום הכוורות – רצוי לתכנן מראש את מיקום הכוורות (מספר כוורות ואתרים) על בסיס מפה סכמתית של החלקה, ולמסור אותה לדבוראי לפני העברת הכוורות אליה. יש לבחור במקום שלא יפריע לפעילות השוטפת בשדה ויאפשר לדבוראי גישה נוחה לכוורות, כדי שיוכל לטפל בהן. במידת האפשר, רצוי להציב את הכוורות מול כיוון הרוח האופיינית בשדה. מומלץ לדאוג למקור מים קרוב וזמין לדבורים. את הכוורות כדאי לפזר בשטח, כך שהמרחק מכל נקודה בשדה לכוורת הקרובה לא יעלה על 200 מטר.
  • טיב הכוורות – יש לוודא שהכוורות המוצבות בחלקות למטרות האבקה עומדות בסטנדרטים של מועצת הדבש, וכי הן תקינות ובריאות, ומכילות אוכלוסיית דבורים גדולה דייה.
  • ריסוסים בתכשירי הדברה, ללא קשר למידת רעילותם:
  • בשום פנים ואופן אין לרסס חומרי הדברה ישירות על הכוורות!
  • רצוי לרסס כאשר כיוון הרוח הוא מהכוורות לתוך השדה.
  • יש לרסס בשעות הערב והלילה, כאשר אין פעילות של דבורים בשטח. ברוב מיני הדלועיים הפריחה מסתיימת בשעות הצהריים ופעילות הדבורים בשדה מתמעטת, כך שריסוס בשעות אחר הצהריים יקטין את מידת הנזק לכוורות.
  • יש להשתמש בתכשירים בעלי רעילות נמוכה לדבורים.
  • תכשירים בעלי רעילות גבוהה ורמת שאריות נמוכה (מתפרקים מהר בשטח) ניתן לרסס בשעות הלילה.
  • יש ליידע את הדבוראי לפני ביצוע ריסוסים בשדה ולאפשר לו לפנות את הכוורות מהשטח, אם מדובר בריסוס בתכשיר העלול להסב נזק קשה לכוורות.
  • יש להימנע מיצירת שלוליות מים עם שאריות חומרי הדברה בעת מילוי וניקוי המרסס. בימים חמים הדבורים אוספות מים וקיים חשש להרעלת הכוורת מאיסוף מים עם חומרי הדברה.
  • הגמעה: יישום תכשירי אימידקלופריד (למשל קונפידור) בהגמעה עלול לגרום לדחייה של דבורים מהפרחים ולפגיעה בהאבקה. יש לבצע את ההגמעה לפני מועד הפריחה בשבועיים לפחות, ורצוי אף מוקדם יותר.

להלן רשימת התכשירים המורשים לשימוש בדלועיים, שרעילותם לדבורים גבוהה ואף גבוהה מאוד. יש להימנע ככל האפשר מלהשתמש בהם לאחר הכנסת הדבורים לחלקה. במקרה שקיים צורך הכרחי בשימוש בתכשירים הללו, יש להיוועץ ראשית במדריכים.

  1. תכשירים מקבוצת הפירתרואידים: טלסטאר ודומיו, אמפליגו (מכיל קרטה), דסיס, סמש, מוסטנג, אצטאסטר (מכיל טלסטאר), טיטאן ודומיו וסימבוש ודומיו.
  2. תכשירים מקבוצת הניאוניקוטינואידים: אקטרה, קונפידור (בריסוס ובהגמעה), איפון.

במידת הצורך, ניתן להשתמש במוספילן (שרעילותו בינונית), ובביסקייה ובקלימרה (שרעילותם נמוכה), השייכים לאותה הקבוצה.

  1. תכשירים מקבוצת הקרבמטים: לאנט ודומיו.
  2. תכשירים מקבוצת הזרחנים האורגניים: מלתיון.
  3. תכשירים מקבוצת הדיאמידים: אקסירל.
    • התכשיר ורימרק, המכיל את אותו חומר פעיל וניתן בהגמעה – ייתכן שיגרום בדומה לקונפידור, לדחיית דבורים מהפרחים ולפגיעה בהאבקה.
  4. פגסוס (רעילות בינונית-גבוהה).
  5. אוונט.

להלן רשימת התכשירים המורשים לשימוש בדלועיים, שרעילותם לדבורים גבוהה ואף גבוהה מאוד, אך ניתן להשתמש בהם בריסוסי לילה:

  1. תכשירי אבמקטין – ורטימק ודומיו.
  2. טרייסר אולטרה וספרטה סופר.
  3. מפרסמים: שמשון עומר, תמר אלון, נטע מור, אהד אפיק, שלומי זרחין

הנחיות להאבקת אבטיח ומלון: פורסם במקור באתר משרד החקלאות

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן