יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 1782304988

הנחיות לעונה למגדלי שקד

3 דק' קריאה

שיתוף:

מדריכי השקד – ראובן בירגר, אסא לין, אמיר מעגן, ניר קילמן,

 ניזאר עבד אלהדי;

מדריכת הגנת הצומח – כרמית סופר ארד

עם סיום העונה – במרבית החלקות היבול היה גבוה. בנוסף, הייתה עליית מחירים, כך שהרווחים הכלכליים למגדל, ברוב המקרים, השתפרו.

עם סיום הפיצוח, המידע שבידינו לגבי הכמויות, תמהיל הגדלים הארצי והאיכויות –  אינו סופי.

עקירות ונטיעות – לאחר שהסתיימה שנת השמיטה, ישנן עקירות של חלקות ותיקות, שיבולן בירידה, ומאידך יש היערכות לנטיעות חדשות, בעיקר של הזן מתן (בעל פוריות עצמית), וצפיפות העצים לדונם גבוהה יותר. לנערכים לנטיעות חדשות – חשוב מאוד להקפיד על מקור חומר הריבוי, ויש לבקש מהשתלנים שתילים מפוקחים, שמקור חומר הריבוי שלהם הוא מהחלקה בבקעת ערד.

סקרים

אנו רואים חשיבות גדולה ללימוד ולמחקר בענף השקד באמצעות סקרים ומחקרי נתונים. בניגוד למחקר רגיל, שבו עולה שאלה, אשר נדרשת מערכת מחקרית לפתרונה, כאן עומדת בפנינו ההזדמנות ללמוד מנתונים רבים המגיעים ממספר רב של חלקות ומגדלים. מחקרי נתונים אלו משמעותיים ביותר למו"פ ענף השקד, ונוכחנו כי ניתן להסיק מהם תובנות חשובות לתועלת המגדלים. יתר על כן, המגדל 'מרוויח' מכך גם סידור של המידע שלו וניתוח הנתונים של החלקות שלו על ידי צוות חוקרים. בכל הסקרים נשמר חיסיון המגדלים, ולא מופצות התוצאות לצד שמות מגדלים וחלקות.

אנו פונים בבקשה לשיתוף פעולה מכלל המגדלים – אנא, הקדישו זמן למילוי הסקרים לתועלת כולנו.

הסקרים יופצו בזמן הקרוב לכל המגדלים.

סקר יבולים ארצי

אנו ממשיכים את סקר היבולים, שהתחלנו בו בשנה שעברה, עקב הפחיתה ביבולים במטעים המבוגרים. בכוונתנו לנתח את המידע והנתונים מהשטח, כדי שנשכיל להבין את הסיבות לתופעה. לפיכך, בתקופה הקרובה יימשך סקר היבולים הארצי, אשר ייקח בחשבון גם יבולים מהשנים הקודמות ומשתני גידול שונים. אנו מבקשים את שיתוף הפעולה של כלל המגדלים במענה על הסקר בצורה המפורטת ביותר. מגדלים אשר השתתפו בשנה שעברה, יוכלו רק לעדכן את נתוני היבול של השנה; ואילו מגדלים, המצטרפים השנה לסקר, יזינו בו גם את הנתונים של השנים הקודמות.

סקר עשים

סקר נוסף, שיופץ בקרוב הוא 'סקר עשים'. במדגמי הפיצוח במשקים רבים התגלו השנה אחוזים גבוהים של נגיעות בעש. בסקר יישאלו המגדלים לגבי נתונים שונים, המאפיינים את החלקות שלהם, וכן יתבקשו לצרף את יומן הריסוסים (המידע לא יופץ!). מטרת הסקר היא לבדוק את הסיבות לנגיעות גבוהה בחלקות מסוימות, לעומת חלקות אחרות, לאור משתנים שונים. אנו מקווים כי סקר זה יסייע לנו בהתמודדות בעשים כבר בעונה הקרובה.

גיזום

במטעים נושאי פרי יש לסיים את הגיזום עד חודש ינואר. בתום הגיזום יש להשמיד את הגזם כדי למנוע התפתחות של פגעים. יש להימנע מגיזום מופרז ולהסיר עד הגזע, בעיקר ענפים תחתונים, המפריעים לניעור. את מקום הגיזום של ענפים עבים (שנגזמו במשור) חשוב למרוח במשחת עצים. פעולת הריסוק צריכה להיעשות ללא דיחוי, כיוון שיעילות הריסוק טובה יותר כאשר הגזם עדיין טרי. אם מבצעים גיזום מכני (טופינג או שדרה), עדיף לבצעו בהקדם.

צמחי כיסוי

ניתן ורצוי לשמור על צמחי כיסוי במרכז השורה למטרות של שימור קרקע.

הדברת עשבייה במטע בוגר (משנה שלישית ואילך)

לקראת החורף ניתן לטפל במונעי הצצה. מומלץ להמתין לנביטת העשבים לאחר הגשמים הראשונים, ורק לאחר מכן לטפל במונעי הצצה בשילוב קוטלי מגע. החומרים המומלצים לקטילת עשבייה קיימת ולשיפור קטילת רחבי העלים הם שילוב של גלייפוסט בריכוז 1% באחד מהתכשירים אלבר סופר או תחליפיו בריכוז 0.5%, גול ותחליפיו בריכוז 0.25%, אמינו בר בריכוז 0.25%, או אחד מהתכשירים: בר, שרדול, אמינופליק בריכוז 0.3%. כאשר משתמשים בגול, אין צורך להוסיף קוטל מגע לרחבי עלים.

ניתן להשתמש גם בתכשירי פלורוקסיפיר: טומהוק, סטרן, טנדוס או פלאטון בריכוז 0.5%; או באחד מתכשירי דיפלופניקאן (לגטו או פאלקון) במינון של 50 סמ"ק לדונם או בהיט 3.5 גרם לדונם בתוספת ראונדאפ 300 סמ"ק לדונם ושטח 90 בריכוז 0.1%.

מונעי נביטה וקטילת מגע – גליידר, המכיל גול, דיורקס וראונדאפ במינון 400 סמ"ק לדונם; דינגו, המכיל ראונדאפ ודיפלופניקאן במינון של 500 סמ"ק לדונם לקטילת מגע.

ניתן להכין את התערובות באופן עצמי: גול ותחליפיו 300 סמ"ק לדונם מרוסס + דיורקס ותחליפיו 150 סמ"ק לדונם מרוסס + אחד מתכשירי הגלייפוסט 250 סמ"ק לדונם מרוסס. בכל מקרה, מומלץ להיוועץ במדריכים.

כמו כן, למטרה זו מתאים לריסוס גם אליון במינון של 15 סמ"ק לדונם בתוספת גלייפוסט 250 סמ"ק לדונם. אם במטע יש שתילות מילואים או שמתוכננת עקירתו – אין לטפל באליון.

למניעת כשלים יש להקפיד על ביצוע הריסוס בהתאם להנחיות המדויקות. אם מצויות במטע ירוקת החמור וקייצת – כדאי להשתמש בתכשיר אליון. על מנת לעודד צמחי כיסוי יש לרסס אליון רק בקו העצים.

הדברת עשבייה במטע צעיר (עד שנתיים)

גול ותחליפיו 300 סמ"ק + 100 גרם תכשירי דיאורון; תכשיר אמיר במינון 250-200 סמ"ק לדונם; דינגו (החל משנה לנטיעה), המכיל ראונדאפ ודיפלופניקאן במינון של 500 סמ"ק לדונם לקטילת מגע; דיפלופניקאן (לגטו או פאלקון) 50 סמ"ק לדונם + 100 גרם תכשירי דיאורון.

גול מדביר ביעילות עשבייה שגובהה עד 10 ס"מ (למעט דגניים) ומונע הצצה. הפעלת החומר על ידי גשם תתאפשר לא יאוחר משבועיים מיום הריסוס בחורף. במקרה שפס הנטיעה מאולח גם בדגניים, יש להוסיף לגול או לתכשירי דיפלופניקאן קוטל דגניים בררני, וניתן להשתמש גם בתכשיר דינגו (ראה לעיל). נפח התרסיס: 40-20 ליטר לדונם מרוסס.

טיפול במערכת ההשקיה לקראת החורף

את הסופיות של השלוחות והמחלקים יש לשטוף בלחצים הגבוהים ביותר שהמערכת מאפשרת (עד 3.5-3 אטמוספרות). לפני טיפול כלשהו כדאי לבדוק את הטפטפות ולזהות את מקור הסתימות ואת מקור המים. לגבי הטיפול במערכות המים לקראת החורף, יש להיוועץ בחברת ההשקיה, שממנה נקנתה המערכת. למניעת צמיחת שורשים לתוך הטפטפת בטפטוף טמון, כדאי להיוועץ במדריכים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן