יבול שיא
הרפת והחלב
View of Volcani from the air

הסאגה הבלתי נגמרת במכון וולקני

7 דק' קריאה

שיתוף:

לא צריך היה להיות מבין גדול כדי להכיר מקרוב את דרך הניהול של השר והמנכ"לית במשרד החקלאות. לכל אוחז תפקיד בכיר שסיים את השנים הקצובות שלו, לא נבחר "יורש". די במינוי של ממלא מקום, כי למי שאינו יודע, ממלא מקום חש לעיתים מחויבות לא מעטה כלפי הממונים עליו.

זה בדיוק מה שקרה במינהל המחקר החקלאי. פרופסור אלי פיינרמן סיים שנה חמישית ופרש. פרופסור עבד גרה מונה מ"מ לשלושה חודשים ולא רצו בו עוד, ושיבצו במקומו את סגן ראש המינהל למו"פ פרופסור אורי ירמיהו.

גם בו לא כל כך רצו בהנהלה שימשיך בתפקידו וב-12 ביוני שב להיות סגן ראש מינהל, בלי סמכויות.

ומכיוון שמינהל המחקר חי, נושם ובועט, חובה שיהיה מישהו שבכל זאת ינהל אותו, יחתום על מסמכים, על כספים, על משכורות, ובמצב שנוצר נטלה המנכ"לית עו"ד נעמה קאופמן-פס את המושכות, וממרום תפקידה היא גם אחראית על הניהול השוטף של וולקני.

ההתנהלות הזו הציתה להבה בקרב העובדים במינהל המחקר ובהמשך תקראו על הסיר הרותח שהחל לבעבע והפך למרי אזרחי חסר תקדים בגוף המחקר הבכיר ביותר בחקלאות ישראל.

פניתי לדוברת משרד החקלאות לברר את פשר התייצבותה של מנכ"לית המשרד בראש מינהל המחקר והנה התגובה שקיבלתי: בימים הקרובים ימונה מ"מ לראש מינהל המחקר עד לבחירת מנהל קבוע. התגובה נמסרה ב-3 ביולי. "בימים הקרובים" זה כנראה מושג חדש שמרמז אולי על כיוון אחר אבל עד כתיבת שורות אלה לא מונה ממלא מקום.

לעומת זאת, נודע לנו שדקאן הפקולטה לחקלאות ברחובות, פרופסור בני חפץ, הגיע אחרי סיום כהונת ממלא המקום ירמיהו, לבית דגן ונפגש עם המנכ"לית. המקור שגילה לי את דבר בואו של חפץ ציין בפניי כי בני חפץ הגיע לפגישה "בבגדי חתן".

ומכיוון שמשרד החקלאות אינו נוהג לפרסם הודעה רשמית על מינויים כאלה ואחרים, לא הייתה כל התייחסות רשמית לביקור הזה. פרופסור בני חפץ אישר בפניי שהוא אכן הגיע לבית דגן לפגישה עם מנכ"לית המשרד אך כדבריו: "לא הוצע לי לשמש ראש מינהל המחקר החקלאי".

לשאלה אם יוצע לו לכהן בתפקיד הזה השיב: "אם יוצע לי אשקול". חפץ עתיד לסיים את כהונתו כדקאן בחודש ספטמבר השנה כתום חמש שנים במשרה הזאת ואם לא יחול כל שינוי בעבודתו, הוא ישוב לעבודתו כחוקר בפקולטה.

פרופסור בני חפץ 2
פרופסור בני חפץ

בני חפץ בן 56 ויש לו עוד 11 שנה עד הגימלאות, כך שהוא בהחלט יכול/יוכל לשמש בתפקיד ניהולי בכיר גם בעתיד הקרוב.

ההתרחשויות במינהל המחקר החקלאי, שעיקרן, כאמור, חודשים ארוכים ללא ראש מינהל קבוע, מעוררות זעם רב בקרב החוקרים הוותיקים שהחליטו לא לשתוק יותר.

לידינו הגיע מסמך שהופץ בקרב כל החוקרים ואנו מפרסמים אותו במלואו. הכתוב מדבר בעד עצמו. וכך נאמר במסמך הדרמטי:

"חוקרות וחוקרים יקרים,

מזה שמונה חודשים, מאז סיום תפקידו של פרופ' אלי פיינרמן כמנהל מכון וולקני, אנו מתנהלים ללא מנהל מכון קבוע. לא זאת בלבד, אלא שמזה ארבעה שבועות מכון וולקני מתנהל גם ללא ממלא מקום לראש המינהל. זאת ועוד, סמנכ"ל הכספים לא מונה מאז סיום תפקידו של אמיר גנאור לפני כ-10 חודשים. התוצאה הנה שהניהול התקין של מוסדנו – נפגע.

כל אלו ועוד, מצביעים על פעילות מכוונת של משרד החקלאות להשתלט פוליטית על מכון וולקני, ולפיכך אנחנו נערכים לנהל מאבק ציבורי חסר פשרות נגד הניסיון להשתלטות פוליטית על המכון.

המהלך של משרד החקלאות להשתלט על המכון מונע ממניעים הזרים לחקלאות ולמחקר החקלאי. אם חלילה יצליח, מהלך זה מסכן את תנאי העבודה שלנו ומאיים על המחקר החקלאי בוולקני, כמו גם על כלל המחקר החקלאי בישראל, על חוסנו של מכון וולקני ועל מעמדו כזרוע המחקר המרכזית של משרד החקלאות וכמוסד מוביל בתחומו בעולם כולו.

אנחנו קוראים לכולכם להשתתף במאבק ולעזור ככל יכולתכם. הצלחת המאבק תלויה בהירתמות של כל אחד ואחת מכם. בהמשך נפרט איך בדיוק תוכלו לעזור, וכמובן, נעדכן בהתפתחויות.

בשלב ראשון  זה שכרנו  לצורך  המאבק  את שירותיו של  משרד יעוץ תקשורת וניהול משברים ויחד גיבשנו  אסטרטגיה למאבק. אופי המאבק  מושפע מתקופת הבחירות  שמצד אחד  מספקת הזדמנויות להשגת יעדים ומצד שני מציבה מגבלות  ערב הקיפאון  הפרלמנטרי.

מה עומד על הפרק?

כידוע לכם שלושה מחדלים עיקריים עומדים על הפרק: תקיעת ההליך של בחירת ראש מינהל קבוע, סירוב למנות ממלא מקום (בעקבות לחץ שהפעלנו, נראה כי עניין זה קרוב לפתרון) ואי הוצאת קול קורא מרכזי ראוי של קרן המדען הראשי.

מניסיוננו והבנתנו נראה כי מאחורי הדברים עומד מהלך כולל להשתלטות על המכון משיקולים זרים או לחלופין ניסיון להדיר ולייבש את המכון ואפילו לסגור אותו. אנחנו נלחמים על טוהר המידות במחקר ובפיתוח החקלאי. המאבק שלנו נועד להשאיר את המחקר החקלאי הישראלי נקי מפוליטיקה וקומבינות.

מה המסר המרכזי שלנו?

כוונת המנכ"לית למנות סמנכ"ל קבוע למינהל, כפי שהוצהר לנו במייל ממנה ב-20.6.22. מינוי זה שהוא באחריות בלעדית של ראש המינהל, בא להעביר אליה את סמכויות ראש המינהל.

עובדה זו יחד עם העיכוב הקיצוני בהליך המינוי של ראש המינהל, מעלים חשש כבד לשיקולים זרים ולחריגה מכללי מינהל תקינים.

לדעתנו, המטרה מאחורי מינוי הסמנכ"ל למינהל והעיכוב במינוי מנהל למכון וולקני הינה העברת הסמכות של קליטת ההון האנושי של המכון למשרד החקלאות (כפי שנעשה ביחידות אחרות של המשרד) ובפועל, הקלה על מינויים פוליטיים.

אנו, חוקרי המכון ועובדיו לא נאפשר השתלטות פוליטית או אחרת הנובעת משיקולים זרים של ההנהגה וההנהלה של מכון וולקני. אין ספק שהשתלטות כזו תפגע במחקר החקלאי ותהרוס את המוניטין של מכון וולקני הידוע בכל העולם בזכות מחקריו, הישגיו והקפדתו על מצוינות בלתי מתפשרת.

באילו מחדלים יתמקד המאבק?

בשלב הראשון של המאבק מתמקדים בהנעת הליך הבחירה והמינוי של ראש המינהל ובדרישה למנות ממלא מקום לראש המינהל. בהקשר זה נדגיש את התנגדותנו הנחרצת להחלטת מנכ"לית המשרד ליטול לעצמה את סמכויות ראש המינהל. בהמשך המאבק נתמקד במידת הצורך בקול קורא של המדען הראשי.

במי יתמקד המאבק?

המאבק מופנה כלפי שר החקלאות עודד פורר, שכידוע לכם אוהב לבקר כאן ולהתגאות בעבודה המחקרית שלנו, אבל בפועל מעכב במכוון את הליך הבחירה והמינוי של ראש המכון הבא ושל ממלא המקום.
איך נראה המאבק?

בשלב ראשון פנינו לנציב שירות המדינה. נראה כי בעקבות פנייה זו ופניה מצד גורמים אחרים, מינויו של אורי (ירמיהו) יוארך.

בשלב שני פנינו במכתב חריף למנכ"לית משרד החקלאות עם העתק ליועצת המשפטית לממשלה.

בשלב שלישי נפנה במכתב גלוי לשר החקלאות.

לאחר מכן ייתכן שנכריז על סכסוך עבודה, עירוב ועדים נוספים וצעדים אחרים – הכול בהתאם לתוצאות המהלכים הקודמים.

המאבק ילווה בסיקור תקשורתי צמוד.

ומה קורה בינתיים עם קרן המדען הראשי?

נודע לנו שבהנהלת משרד החקלאות לחוצים להוציא קול קורא כדי שכספי הקרן לא יוחזרו לאוצר. העברנו למדענית הראשית מסרים שלא נבליג אם גם השנה יפורסם קול קורא מצומצם. ידוע לנו על פניות מלשכתה לארגוני חקלאים לגבי קביעת יעדי מחקר.

דר מיכל לוי 2 2
דר מיכל לוי

למורת רוחנו בשל ההתמהמהות של המדענית נראה כי גם השנה קטנים הסיכויים שההצעות תשלחנה לרפרנטורה. נותר לנו בשלב זה רק לקוות שהקול הקורא יהיה מאוזן יותר מאשר בשנה שעברה. ובכל מקרה אם הקול הקורא לא יהיה מאוזן ולא יכלול כלל תחומי מחקר חקלאי בארץ, תוך מינוי ועדות היגוי/שיפוט מתאימות – נפעל בהתאם.

בזכות ההירתמות של כולכם כבר הוכחנו בעבר יכולת מאבק על המשך קיומו של מכון וולקני וכך נעשה גם הפעם.

 בהצלחה לכולנו!

הערכת המערכת: ואנו נמתין לראות מה יילד המאבק של החוקרים במינהל המחקר החקלאי.

מהמשרד למועצה

לראשונה זה שנים יתחוללו השנה שינויים בתפקידים הבכירים ביותר במועצת הצמחים. ד"ר רותי פרום-אריכא, מנהלת הרשות לתכנון במשרד החקלאות, ממתינה זה זמן להחלטת ועדת גילאור לאישור מינוי בכירים בשירות הציבורי, שתאשר את מועמדותה לתפקיד יושבת ראש מועצת הצמחים. זו תהיה הפעם הראשונה בימי המועצה שאשה תתייצב בראש המועצה הצמחית.

חבייר, שלב כאן את תמונת: ד"ר רותי פרום-אריכא. צילום: חגית ברנר

שינוי של ממש אחר צפוי עוד השנה במימוש החלטת מנכ"ל המועצה צבי אלון לפרוש מתפקידו. באחרונה הודיע אלון למקורביו כי בכוונתו לסיים את תפקידו בפרוס יום הולדתו ה-82 שיחל בחג הסוכות השתא.

מזכיר ארגון מגדלי הירקות, מאיר יפרח, נקט בצעדים ראשונים למינוי מחליף לאלון, באיוש ועדת איתור מקרב חברי הנהלת המועצה אך מכיוון בלתי צפוי לחלוטין נשמעה התנגדות לוועדת איתור בהשתתפות מושבניקים שהחלה לקום.

יעקב בכר שעומד בראש הארגונים הכלכליים הקיבוציים הצהיר שלדעתו הגיעה העת שמנכ"ל מועצת הצמחים יהיה לראשונה דווקא קיבוצניק. עמדתו זו של בכר, שהיה בעבר מנכ"ל המועצה לענף הבקר לחלב, גרמה לבלימת תוכניתו של יפרח, ולמעשה לעצירת המהלכים למינוי מנכ"ל חדש.

נודע לנו שצבי אלון הודיע כי במצב הנוכחי הוא ממשיך בתפקידו ויפרוש רק כאשר יקבע מי שיחליף אותו.

ממקור מהימן נודע לנו שמאיר יפרח סימן למעשה את היורש העתידי לאלון. בשיחות פנימיות נקב יפרח בשמו של יאיר מנע, שהיה בעבר מנכ"ל מושבי הנגב.

בהנהלת מועצת הצמחים חמישה נציגים למשרדי ממשלה: שלושה למשרד החקלאות, אחד למשרד האוצר ואחד למשרד הכלכלה. נודע כי משרדי האוצר והכלכלה איישו את מקומם של אנשיהם. משרד החקלאות שממתין לאישור המועמדות של פרום-אריכא לתפקיד יושבת ראש, שיבץ באחרונה עוד אישה בהנהלת המועצה: שלומית ציוני, המשמשת ממלאת מקום מנהלת השירותים להגנת הצומח ולביקורת. עוד מקום אחד בהנהלת המועצה ממתין לאיוש נציג ממשרד החקלאות.

אין ספק יהיה שמח השנה במועצת הצמחים.

הסמנכ"ל שפוגש חקלאים – לא ראוי בעיני המנכ"לית

סמנכ"ל משרד החקלאות למימון והשקעות צביק'ה כהן שרוי במצב מאד לא נעים בעבודתו היומיומית.

זה מכבר סומן כהן כעובד בכיר שאינו רואה עין בעין סוגיות שונות שמתעוררות על ידי שר החקלאות עודד פורר והמנכ"לית עו"ד נעמה קאופמן-פס. המנכ"לית פנתה לייעוץ המשפטי במשרד ודרשה להבא לסיום עבודתו של הסמנכ"ל. המשפטן הבכיר התעניין לברר מדוע ושמע בתגובה שכהן פוגש חקלאים. המנכ"לית קיבלה תשובה שפגישות עם חקלאים עדיין אינן סיבה ראויה לסלק אנשים מעבודתם. לאיש המחלקה המשפטית הובהר שעלה חשד שצביק'ה כהן מגלה לחקלאים שעימם הוא נפגש מה מתרחש בין כתלי משרד החקלאות, והוא בבחינת גורם עוין להנהלה הנוכחית.

הייעוץ המשפטי השיב למנכ"לית שאין סיבה של ממש להדחתו של הסמנכ"ל. קאופמן-פס לא עברה לסדר היום ובתגובה זימנה את צביק'ה כהן לשימוע.

נודע לנו שמנכ"לית משרד החקלאות הציעה לצביק'ה כהן פרישה מוקדמת מהשירות הממשלתי (בגיל 56), זמן קצר אחרי שהוא הוזמן לשימוע, והוברר, כי במצב הפוליטי שנוצר עם פיזור הכנסת והליכה לבחירות – אין סיכוי של ממש לקיים שימוע.

השר חוסם חקלאים בפייסבוק

חקלאים שהעלו באחרונה בפייסבוק סוגיות שונות ובעיקר התנגדות לרפורמה החקלאית החדשה, הופתעו לגלות ש"יד נעלמה" בלשכת השר דאגה לחסום אותם מלהמשיך ולדון בפומבי בענייני השעה בחקלאות.

כך גם התברר לסטודנט יוֹבל רודוי הלומד בפקולטה לחקלאות ושהתעמת עם השר פורר. יובל העלה את הדברים לפייסבוק וראה תוך זמן קצר שהמשרד חסם את הפוסט. יובל מצידו, שלח את הפוסט לכל מי שמכיר אותו אישית ותומך בדעותיו – שיקראו וייהנו.

העובדים מיואשים

עובדים במשרד החקלאות, שנואשו זה מכבר מהתייחסות השר עודד פורר כלפיהם וכלפי חבריהם, שרויים במצוקה לא פשוטה. כמה מהם טילפנו אלינו לספר שמדי יום חלה הידרדרות בקשר שבין לשכות שר/מנכ"לית והעובדים. העובדים חשים זלזול והתעלמות מעצם קיומם. הם מספרים שבדיונים מקצועיים, אליהם זומנו מדי פעם בפעם, מדברים דקות אחדות על נושאי המשרד ושאר הדיון דן בנושאים אזוטריים, שבינם ובין חקלאות אין ולא כלום.

המנכ"לית עוזרת לטייקונים

במשדר "תכנית חיסכון" בערוץ 12 התראיין איש העסקים רמי לוי, הבעלים של רשת המזון "רמי לוי שיווק השקמה". המגישה קרן מרציאנו שאלה אותו על התייקרות הענבים והוא קבע שהמחיר אינו מוצדק ויש לפתוח את השוק. לוי זכה שמשרד החקלאות יעניק לו זיכיון לזן ענבים חדש שיפותח בארץ, בכך שיוכל לשווק אותו בלעדית ברשת המזון שלו, ובתמורה יעביר תמלוגים למשרד החקלאות.

רמי לוי ניצל את המעמד וכך אמר: "אני רוצה לשבח את נעמה קאופמן (הטעויות במקור – ש.ו.) שהיא מנכ"לית של משרד החקלאות שבאמת עזרה לנו וכל הכבוד לה בנושא הזה".

עדות חיה שבמקום לסייע לחקלאים, המנכ"לית עוזרת לטייקונים…

הבניין כולל 50 דירות ב-11 קומות ובתמהיל מגוון של דירות 3.5, 4, 5, 6 חדרים, דירות גן גדולות ופנטהאוזים חברת אביסרור משה ובניו פותחת לשיווק בניין נוסף בפרויקט היוקרה "אביסרור בשכונת פארק צפון" בשכונה
< 1 דק' קריאה
עד שלא שוחררו חטופים שאמרו למשפחה: "היינו עם כרמל", המשפחה לא ידעה מה עלה בגורלה * החטופים שחזרו, אף הרחיבו את הלב, כשסיפרו כי כרמל תרגלה איתם יוגה בשבי, עשתה להם דמיון מודרך ועזרה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן