יבול שיא
הרפת והחלב
פלפל כתום זוהר

הפלפל הכתום: רואים כמה שזה טעים

3 דק' קריאה

שיתוף:

זן הפלפל הכתום "זוהר" הגדל במושב עין יהב טעים ועסיסי, ועכשיו אנו לומדים שהוא גם חיוני לבריאות העיניים. שוחחנו עם רביב אסא מגדל פלפל מעין יהב, רני סלע מנכ"ל "יופי של ירקות" עין יהב ואורי קרניאל גנטיקאי מחברת הזרע, ושמענו על פלאי הזן זוהר – פלפל כתום הגדל בתנאי מזג אוויר לוהט ומים מליחים בערבה

רביב אסא מספר לנו שהשתילות מתבצעות באוגוסט ובספטמבר, והקטיף נמשך מאוקטובר עד אפריל. "השנה אנו שותלים לראשונה זוהר גם בינואר, כך שנוכל לספק פלפלים כתומים גם במהלך מאי ויוני".

בחורף בערבה יש אקלים מתון המאפשר לגדל את הזוהר וזני פלפל אחרים, בניגוד לאזורים אחרים בהם לא ניתן לגדל כלל בעונת החורף. הפרי בחממות עוד מעט ייקטף, ובמקביל מכינים את הקרקע בחלקות אחרות לשתילות נוספות.

בחממות של רביב יש פרי כתום, יפה וטעים, שעושה דרכו אל השווקים בישראל. רביב אוהב את עבודתו והתוצאות נראות בשטח.  כמה רביב אוהב את הגידול? לאחת מבנותיו, כיום בת 12, קוראים זוהר. פלפל הילה, של אדמה מכתשים, קרוי על שם בתו הילה, כיום בת 7.

 

אין תחליף לעבודה היום יומית של החקלאי

הגידול בערבה אינו קל – האדמה חולית ואינה פורייה כל-כך, המים נמצאים במשורה, ובקיץ מידות החום מטפסות ביום אל מעבר ל-40 מעלות.

למרות כל אלה, הערבה היא ממלכה של ירקות ופירות – תמרים, חצילים, פלפלים, עגבניות, מנגו ועוד. החקלאות בערבה מתאפשרת, בין היתר, הודות לחיבור המיוחד של חברות זרעים העוסקות במחקר ופיתוח פורצי דרך, להדרכה המקומית וכמובן למגדלים במושבים השונים.

"המים בהם אנו משקים את הגידולים, הם משאיבה מקומית בלבד, ברמת מליחות גבוהה יחסית למים בארץ, והיא תורמת באופן ישיר לאיכות ולטעם המיוחד של הירקות שלנו. בנוסף, אנו שומרים על סביבת עבודה נקייה ו"ירוקה" מהשדה עד ללקוח.

ניתן לגדל בשדות במשך 11 חודשים בשנה, וחודש ההפסקה מיועד למנוע מעבר של מחלות ומזיקים מעונה לעונה. החקלאים משתמשים בשיטות הדברה משולבות באמצעות אויבים טבעיים להפחתה בשימוש של חומרי הדברה. בשל תנאי האקלים, הגידולים נשתלים במבנים – חממות, בתי רשת ומנהרות.

"אין בחקלאות עבודה בשלט רחוק. אם אתה לא פדנט, זה לא הולך. יש אמנם תחנות ניטור של טמפרטורה, קרינה, מצב המים, רמת החנקן, אך אין תחליף לעבודה היום יומית של החקלאי הנמצא בשטחי הגידול".

 

 

רני סלע יופי של ירקות
רני סלע יופי של ירקות

 

מניעה של המחלה

אורי קרניאל, גנטיקאי ב"הזרע": "בפלפל הכתום ישנו חומר בשם זאקסנטין – קרוטנואיד העוזר בהתמודדות עם מחלות ניווניות שונות, ובפרט עם מחלת עיניים בשם ניוון רשתית מקולרי.

מחלת ניוון הרשתית המקולרי היא הגורם מספר אחד לעיוורון במדינות מערביות מפותחות, והיא משפיעה בעיקר על אוכלוסיות מבוגרות. העלייה בתוחלת החיים בעולם המערבי גרמה לעלייה במספר מקרי הניוון הרשתי המקולרי, וכיום, ההמלצה לבני 50 ויותר הינה לצרוך שני פיגמנטים, לוטאין אשר נמצא בירקות ירוקים וזאקסנטין אשר כאמור נמצא בפלפל כתום, וזאת כדי לעזור במניעה של המחלה.

"זיאקסנתין נדיר יחסית בטבע, אך נמצא בפירות וירקות מסוימים, ובפלפל כתום הוא מצוי בכמות גבוהה באופן מיוחד. כחלק ממחקר פנימי שאנו עושים החלטנו לבדוק את רמת הזיאקסנתין בזן הפלפל הכתום זוהר.
בדקתי את רמת הזיאקסנתין בזן זוהר במעבדה החוקרת קרוטנואידים בעזרת מכשיר הנקרא HPLC, ומצאתי שבזן זוהר יש בסביבות 26PPM של החומר. PPM היא יחידת מידה יחסית, ובחישוב כמות אפשר להסיק שבפירות שבדקתי יש מעל 4 מ"ג זיאקסנתין לפרי אחד".

 

עין יהב היא "מעצמה של ירקות".

עין יהב היא "מעצמה של ירקות". דווקא בערבה במקום בו המים הם מצרך נדיר, צומחים ירקות באיכות מעולה. בשנת 1995 חקלאי עין יהב חברו כאגודת "יופי של ירקות" במטרה להקל ולהגדיל את שיווק התוצרת החקלאית מהמושב.

עין-יהב הוא אחד מהמושבים החקלאיים הגדולים בארץ, ורוב החקלאים במושב עוסקים בגידול מגוון ירקות בהם מלונים, פלפלים, עגבניות חממה, אבטיח, חציל, מנגו ועוד.

רני סלע, מנכ"ל 'יופי של ירקות', מספר כי בשנים האחרונות החברה עברה תהליך ייעול, ובוצעו בה שינויים רבים על מנת לשמר את יכולת התחרות שלה בשוק ולהעלות אותה לפסים רווחיים.

הוא מאוד גאה בפלפל הכתום: "מדובר בזן עם צמח חזק, יבול גבוה, חיי מדף ארוכים והוא נותן תמורה מעולה למגדל. אנו משווקים מדי שנה 1,000 טון פלפל כתום, לכל הארץ, ופלפל זוהר מאד אהוב בשוק הישראלי".

"הישראלים – מספר רני – נוטים להעדיף את הפלפל האדום, אך יותר ויותר מגלים גם את הפלפל הכתום בשל הטעם שלו והיתרונות הבריאותיים שלו. זני הפלפל הכתומים אמנם קשים יותר לגידול והמגוון שלהם קטן (ביחס לזנים האדומים), אך רביב עושה פה עבודה מעולה".

השוק, לדבריו, מאוד תחרותי ואנו ביופי של ירקות משווקים את רוב הפלפלים לשווקים הסיטונאיים, במקביל ל-30% מהיבול שהולך לרשתות השיווק.

"בשוק המקומי חלה מהפכה של ממש בעניין האיכות. אני חושב שהקהל הישראלי לא פראייר והוא דורש ירקות ופירות באיכות הכי גבוהה שיש. התוצרת שלנו המיועדת לשוק מקומי הינה ברמת האיכות הגבוהה ביותר, וטוב לדעת שגם בריאה מאד. כרגע, האתגר שלנו הוא להמשיך להעביר לציבור, ביחד עם חברת הזרע והחקלאים, את המסר לגבי הסגולות הבריאותיות הנוספות שיש בפלפל הכתום בכלל ובזן זוהר בפרט.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן