יבול שיא
הרפת והחלב
Capture 2

זנים עמידים לווירוסים קטלניים בתצוגה השנתית של "זרעים גדרה-סינג'נטה"

2 דק' קריאה

שיתוף:

כמה טוב ומה נעים היה להתנייד עד למושב מבטחים בעוטף עזה כדי לחזות מקרוב בהצגת שורה של זני עגבניות, יפהפיים בחזותם, זנים עמידים לווירוסים קטלניים, שהסבו נזקי ענק לגידולים של חקלאים רבים בארץ ובעולם בשנים האחרונות.

היום הפתוח התקיים בחממת העגבניות של משפחת אסולין, שלושה אחים לה: אברהם, דוד ויהודה. גבריאל כהן אגרונום החברה באזור הבשור ליווה את הגידול ופיקח על החממה מיום השתילה ועד להצגה השנתית.

אנשי המקצוע בחברה הדגישו כי מטרת היום הפתוח להציג בפני מגדלי העגבניות את מגוון הזנים הרחב שיש לחברה. ניתן היה להתרשם מזני אשכול וזני בודדת עם קסטת עמידויות ייחודיות ומופע פרי מרשים. זני שרי חדשים בעלי יבול גבוה וכנות עגבניה שמעניקות פתרון למגדלים כנגד אתגרי הגידול.

אני מתלווה לחן בר-שלום, אגרונום בחברה, שמציג בפניי את הזן הוותיק, המוכר, הידוע, המצוין לאכילה – "איקראם", שניצב בראש הזנים המובחרים של החברה. "איקראם" שניצב בראש הזנים המובחרים זן שמתאפיין במוצקות גבוהה וחיי מדף ארוכים.

הייתה זו הכנה לקראת הגילוי הדרמטי: עגבניית טילקראם הייחודית, שידרוג של ה"איקראם" שמצטיינת בעמידות לווירוס צהבון האמיר המועבר על ידי כנימת עש הטבק. זן חדש בהשקה, וכבר החל השיווק לרשתות המזון".

ואולם זה היה הפרומו לפני שיא ההצגה: נעצרנו ליד שורה של שיחי גידול המתנשאים לגובה של שניים וחצי-שלושה מטרים.

"זה זן ה"לנסור" זן ראשון בעולם עם עמידות (IR) לווירוס ה"טובמו" שמאז שנת 2015 עושה שמות בחלקות הגידול של העגבנייה".

ואני נזכר שבכל הכנסים שיוחדו לעגבניות בשנים האחרונות חזרו בפניי המומחים, החוקרים והמדריכים שעדיין לא הצליחו לייצר את הפיתוח עם העמידות לרעה הזאת שהורסת כל חלקה טובה.

"זה ההיי-לייט שלנו השנה" אומר בר-שלום שמבקש להזכיר כי טובמו (TOBRFV)   הינו קטלני ופעילותו ההרסנית האיצה במומחים להשקיע מאמצים אדירים לאתר את תכונות העמידות, שיגנו על העגבנייה ועל המשך גידול תקין ובריא שלה.

בהמשך נמסר לי על שתי כנות "אאורטה" ו"קארדיה".

הראשונה חזקה, מאוזנת לכל עונות השנה עם עמידות לפטריית פוזריום הנבילה גזע 3, וה"קארדיה" חזקה אף היא ומתמודדת בהצלחה רבה בתקופות החמות".

מכאן עברנו לשורות גידול ה-שרי, ואומר בכנות רבה שהם הרחיבו לי את הלב. כאחד שמאמין בתוצרת כחול לבן, על פני ייבוא, נהניתי לראות את מסדרונות עגבניית שרי על צבעיה המרהיבים – אדום וכתום.

"זן שרי עגול בשם Nebula  טעים עד מאד עם אחוז סוכר גבוה במיוחד – מעיד בפניי האגרונום שהצטער לשמוע שאיני יכול לנגוס וליהנות, מהטעם הפשוט שבשנת 2015 גילו שאני אלרגי ל…עגבנייה.

אבל אני גם אלרגי לפרי הדר ולשוקולד, בעיקר זה למריחה, שהיה בבחינת טעם חיים שלי ולא עוד.

בתחושת חמיצות התבוננתי בזנים חדשים של שרי במיוחד מיני פלאם מאורך, שעדיין אינם מסחריים ורק בשנה הבאה יגיעו לרשתות ומשם לשולחן הביתי.

זן נוסף הוא רוקסבל מידי פלאם, זן אשכולות כמותי מאד שגם על שיח הגידול עושה רושם טוב מאד.

המפגש המקצועי בחממת אסולין ארך ארבע שעות וריכז אליו עשרות רבות של חקלאים, חוקרים, מדריכים ואורחים שבאו מרחבי ישראל.

נפרדתי מהאגרונום שציין כי הוא שנה חמישית בחברה. קודם היה בחברת "הזרע". "זה כמו לעבור ממכבי להפועל או להיפך".

תצוגת הזנים החדשים, באחד הימים הראשונים של שנת 2022 הייתה מעניינת, מרתקת וראויה להערכה.

זנים עמידים לווירוסים קטלניים | צילום, יח"צ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן