יבול שיא
הרפת והחלב
כנות שונות של אבוקדו בחוות יזרעם

בחוות יזרעם חושבים אבוקדו: מובילה בישראל ובעולם בגידול וייצור זרעי כנות

4 דק' קריאה

שיתוף:

האבוקדו הכל כך חביב מזה עשורים על הישראלים הפך בשנים האחרונות לאחד הגידולים המבוקשים בעולם. האבוקדו נחשב מזון-על, בעל תכונות תזונתיות ובריאותיות מעולות וישראל נחשבת אחת המובילות בטיפוח זנים, בגידול ובייצוא.

גידול האבוקדו בארץ תפס בשנים האחרונות תאוצה אדירה, כאשר מדי שנה ניטעו אלפי דונמים של מטעים חדשים והצפי הוא להמשך תנופת הנטיעות. נראה כי אחת המגבלות להגדלת היקף הנטיעות היא ייצור ואספקת שתילים ע"י המשתלות. כידוע, שתיל אבוקדו הנו שתיל מורכב.

לכנה תכונות המתאימות המאפשרות גידול בסוגי קרקעות ומים שונים ואילו הרוכב (הזן) קובע את תכונות הפרי בהתאם לזנים השונים הידועים לנו כהאס, אטינגר וכו'. מקורות חומרי הריבוי לכנות הם מטעים ייחודיים בהם הפרי משמש ליצור הכנה בלבד ואינו ראוי לשיווק למאכל.

תמיכה בעצים שופעי פרי. מטע ותיק בחוות יזרעם
תמיכה בעצים שופעי פרי. מטע ותיק בחוות יזרעם


היקפי מטעי ריבוי הכנות אינו גדול ולמעשה היצע זרעי הכנות היווה, עד לאחרונה, את הגורם המגביל לייצור ושיווק שתילים. כמקורות הרוכבים משמשים מטעים מסחריים, בהתאם לזנים הרצויים מהם מורידים אמירי צמיחה מהעצים בהתאם לזנים הרצויים, אותם מרכיבים אל שתיל הכנה.

יש לציין כי שני סוגי המטעים המשמשים כמקורות לחומרי ריבוי לשתילים, מפוקחים ע"י גורמי המקצוע במשרד החקלאות ובראשם הגנה"צ שבסמכותה לאשר או לפסול מטעים מלספק חומרי ריבוי.

חוות יזרעם

חוות יזרעם של חברת הזרע 1939, הסמוכה לנתיבות שבנגב הצפוני, מספקת  מזה עשרות שנים זרעים לכנות של שתילי אבוקדו למטעים בישראל ובעולם מיקומה הייחודי, הניסיון רב השנים של צוותה והידע הרב, הופכים אותה למובילה בישראל – ובעולם בגידול וייצור זרעי כנות לשתילי האבוקדו. התנאים המיטביים מאפשרים ליצור חומרי ריבוי איכותיים הנקיים מוירוסים, המשווקים לרוב שתלני ישראל.

חוות יזרעם מייצרת ומספקת מאז 1965 זרעים עבור מגוון זני כנות מהסוג המערב הודי לשתילי אבוקדו. הכנות מותאמות לסוגי קרקעות שונים ומצטיינות בקרקעות שוליות בעלות רמות גיר גבוהות ובמי השקיה ברמת מליחות גבוהה, מה שמאפשר גידול באתרים שונים בישראל ובעולם, שאינם דווקא אתרים "קלאסיים".

עשרות אלפי דונמים של מטעי אבוקדו בארץ ובחו"ל, בעיקר במדינות אמריקה הלטינית, מבוססים על כנות שגודלו במטע האם בחוות יזרעם של החברה.

יצחק ויזנברג מימין ואסף לזרוביץ
יצחק ויזנברג מימין ואסף לזרוביץ – זרעי כנות לשתילי האבוקדו

זרעי הכנות של החווה הינם של הזנים המובילים דגניה 117, אשדות 17, פרצ'יילד וצריפין 99 ויש גם זנים נוספים: אשדות 9, דגניה 62 ונחלת 3.


קצת רקע

פגשנו לשיחה את איציק ויזנברג – מנהל שיווק, אסף לזרוביץ – מנהל מקצועי ואודי מאור –  מנכ"ל החברה. הם סיפרו לנו על החברה הוותיקה, חברת הזרע 1939 שהוקמה עוד לפני מלחמת העולם השניה – בשנת 1939, במטרה לספק זרעים לחקלאי "המדינה שבדרך" בזמינות ואיכות גבוהים ועלות סבירה.

מטרה זו הוגדרה אז ע"י הממסד החקלאי, כאשר שמי אירופה החלו להתקדר בענני מלחמה ומתוך חשש שבגלל המלחמה ייבוא הזרעים יפגע.
כיום, החברה הינה בבעלות שווה של החקלאים בישראל דרך חברת מגדלי זרעים בע"מ (המיוצגים בעיקר ע"י ארגוני הקניות הקיבוציים) ופולאר תעשיות בע"מ, חברה בבעלות מלאה של החברה הציבורית פולאר השקעות בע"מ.

מנכ"ל החברה, אודי מאור, מספר כי החברה התפתחה לאורך שנות פעילותה, עברה לעסוק בטיפוח וייצור זרעי מכלוא של ירקות שונים ובראשם העגבנייה.

בסוף שנות התשעים פוצלה החברה לשתי חברות, כאשר כל פעילויות הירקות, טיפוח גידול ושיווק הועברו לחברת "הזרע זרעי איכות" (כיום הזרע סידס) שבנוסף המשיכה את פעילות טיפוח ושיווק זרעי בגד"ש למיניהם.

הזרע (1939) המשיכה בפעילות החקלאית ובראש ייצור הזרעים וחומרי ריבוי נוספים.

לחברה חמש חוות:  חוות יבור שליד צומת אחיהוד, אשר שטחה 2,001 דונם. חוות ברורים ליד צומת מסמיה, ששטחה  3,300 דונם, חוות מבחור ליד צומת פלוגות, ששטחה 900 דונמים, חוות יזרעם א'  ליד נתיבות ששטחה עומד על 1,000 דונם וחוות יזרעם ב' ממזרח לבארי ששטחה 4,940 דונם. בסך הכל, יש לחברה   12,200 דונמים.

באמצע שנות השישים החלו ניסיונות שונים לגידול ואספקת חומרי ריבוי למטעים. את הכניסה לתחומי המטעים הוביל אהרון (אהרונצ'יק) יפה שיזם, ניהל ופיתח את פעילות המטעים בחברה לאורך עשרות שנים. בשנות השבעים ניטע המטע הראשון של אבוקדו לכנות, שעם הזמן התרחב והפך להיות אחד העיסוקים העיקריים של החברה.

האבוקדו דורש סבלנות וידע

מטעי האבוקדו דורשים סבלנות וידע. אמנם כיום הם מאוד מתגמלים כלכלית את המגדלים, אבל בהחלט לא מדובר בגידול של "שתול ושכח". הוא דורש זנים מתאימים ואיכותיים, טיפול נכון, השקעה של זמן והשקייה נכונה. באבוקדו חולף זמן עד שרואים את הפירות, אך ההשקעה משתלמת. חברה הזרע 1939 מלווה את הלקוחות, בארץ ובחו"ל.

"הביקוש היום גדול," אומר מאור. על פי הערכות, בישראל לבדה, היקף גידולי האבוקדו גדלו פי 5, צמיחה חסרת תקדים בהשוואה לגידולים אחרים. לדברי מאור, החברה פועלת ליצור התקשרויות ארוכות טווח, על מנת לאפשר תכנון המבוסס על היצע וביקוש, שמאפשר לתת לכל מגדל טיפול אישי ומותאם.


חשיבותה של הרכבה נכונה

כל עצי הפרי בעולם המודרני מורכבים מכנה ורוכב, המאפשרים תוצאות מיטביות. בפעולת ההרכבה מרכיבים ענף אשר מצויים עליו אברי ריבוי (כגון עיניים), על ענף ממין אחר, מאותה משפחה של צמחים.

הענף העליון – נקרא רוכב. הענף שעליו מרכיבים – נקרא כנה. אחרי פרק זמן, הרוכב המורכב על הכנה מתאחה עמה, והופך להיות כאחד הענפים של הגזע. פעולת ההרכבה נפוצה במיוחד בקרב עצים בכלל ועצי פרי בפרט, ובנוסף במינים חד שנתיים שונים לרבות ירקות.

הרכבה נכונה דורשת כנה איכותית, מותאמת, שתניב את הפירות הטובים ביותר בזן. הכנות של חוות יזרעם נחשבות למובילות, מצטיינות בעיקר בעמידות למלחים, לאדמה גירית הכנות, מתמודדות היטב עם התנאים בארץ.

ולא זו בלבד: לאורך השנים, הזרע 1939 ראתה בעשייתה תפקיד חלוצי של יצירת בנק זרעי כנות אבוקדו לחקלאים בישראל, בהם זנים ייחודיים שפותחו בישראל.

זרעי כנות לשתילי האבוקדו: צילום דני בלייר

לכל כתבות יבול שיא לחץ כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תקראו לזה "חילופי מהלומות" או מלחמה, את הלילה העבירה אביבית במקלט תת קרקעי השבוע הייתה פריצת מים ליד הברז שלי. בהתחלה חשבתי שיש טפטוף מהצינור, רק אחר כך הבנתי, אבל קיוויתי שלא. יש לנו
2 דק' קריאה
נדב לוי בן קיבוץ מעגן, אלוף ישראל ואלוף אירופה בענף הבוצ'ה, צפוי לייצג את המדינה במשחקים הפראלימפיים בפריז תמונה ראשית: אלוף הארץ ואלוף אירופה נדב לוי. ייבא את ענף הבוצ'ה לארץ. צילום: לילך וייס
3 דק' קריאה
למה כוח המשיכה כל כך חשוב, איך הגוף מנקה את עצמו ומהי תרומתו של הדי בן עמר להתפתחות המדע. טור למאמינים אנשים שלא הצליחו להתחמק מלפגוש אותי לאחרונה, שמו לב שעל פרק כף היד
4 דק' קריאה
האחיות מיכל מגן ויעל רז לחייני נולדו בנחל עוז, התגוררו זו לצד זו עם משפחותיהן בשכונה החדשה של הקיבוץ ויחד חוו פחד מוות בשבת של 7 באוקטובר. עתה הן חלק מצוות המוביל את קהילתן
8 דק' קריאה
המוזיקאית שנולדה במשק גשר נסחפה אל החיים הציבוריים, נשאה בתפקידים מרכזייםבתנועה הקיבוצית והפכה לחברת כנסת, הלכה לעולמה בגיל 94 יממה לאחר שהלכה לעולמה בגיל 94 התבשרה תמי, אחותה של עדנה סולודר, מפי שר החינוך
3 דק' קריאה
צעדה בסימן "יציאת מצרים" נערכה במועצה האזורית אשכול במחאה על ש-133 חטופות וחטופים יציינו את חג החירות בשבי חמאס. בניר עוז ערכו "שולחן סדר פסח" בחדר האוכל הנטוש צעדה בסימן "יציאת מצרים" נערכה בשבוע
2 דק' קריאה

כתבות נוספות

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן