יבול שיא
הרפת והחלב
עגבניה

מגדלי ירקות ספגו מהלומה, זרעי עגבניה נגועים בווירוסים קטלנים נשתלו בחלקות

4 דק' קריאה

שיתוף:

לפי דו"ח השמאות הראשוני אומדן הנזקים בחלקת הגידול של דוד טיבולי עומד על סך 1,338,750 מיליון שקל. הנזק לחלקה של מוטי סוויסה עומד על 1,874,250 מיליון שקל

דוד טיבולי חקלאי זה 54 שנים במושב ישע. עלה לישראל בן 13 ממצרים. למד, עשה שרות צבאי, ובן 23 הקים את החלקה החקלאית במושב שבו הוא מתגורר כל השנים. בן 77 , נשוי 3+ ילדים 6+ נכדים. על 220 דונם השטח המעובד שלו הוא מגדל עגבניות ועגבניות צ’רי על 150 דונם מהשטח הכולל ובשאר השטח – חציל.

שנים הוא מגדל את זן העגבניה איקראם, רואה ברכה בעמלו, והזן הזה מפרנס אותו ומשפחתו בכבוד.

“בעונת הסתיו, שנת 2020 , בא אלי סוכן של חברת “נונהמס״ והציע לי זן טוב מאד לדעתו, שעבר לדבריו את כל הביקורת הנדרשת והוא טוב יותר מהזן איקראם״ – כך מתחיל דוד את הסיפור הדרמטי שעבר עליו.

“הסוכן של החברה ציין כי מדובר בזן “רד-גארד״ ודיבר עליו רק טוב. הזמנתי 15 אלף זרעים. קיבלתי 9000 ואותם שתלתי בחלקה של 30 דונם. את זן העגבניות “איקראם״ שתלתי על שאר השטח של החלקה״.

זרעים נגועים בווירוסים קטלניים

בחודש ינואר 2021 בא דוד טיבולי כהרגלו לחלקת הגידול ולנגד עיניו נתגלתה כהגדרתו “חלקה לא יפה. משהו לא נראה בסדר. התקשרתי לחברה שממנה רכשתי את הזרעים ומהתשובה שקיבלתי בטלפון הבנתי שהם ידעו שיש בעיה בזן. חקלאים התלוננו לפניך – אמרו לי.

שלחו לי מדריך שקבע שהחלקה פגועה ושאפנה לקנט. אני מבוטח בביטוח הכי גבוה שיש על נזקי טבע וזה לא נזק שנגרם מהטבע.

התייעצתי עם שלי גנץ וליאור אברהם, שהם בעיניי האורים והתומים בתחום ההדרכה החקלאית במשרד החקלאות, והם מסרו לי שעשו אצלם בדיקה של הזן הזה והוא לא עבר את הבדיקות.

הם אמרו לי שלזן איקראם 11% הדבקה בווירוס ואילו ל״רד-גארד״ 22% הדבקה״.

דוד טיבולי מודה שהוא לא היה מודע למחלה שפגעה בזן הגידול, “מכיוון שלא ידעתי על הווירוס, החלקה לא הייתה מנוטרלת והגידול לא היה ראוי לשיווק״.

לא הנפגע היחיד מהווירוס שפגע בעגבניה

דוד טיבולי לא היה הנפגע היחיד מהווירוס הקטלני שפגע בחלקת הגידול של ה-״רד-גארד״. מוטי סוויסה בן 43 , יליד הארץ, 12 שנה חקלאי במושב עמיעוז, מגדל דרך קבע זני עגבניות “איקראם״ או “זוהרה״ על שטח של מאה דונם.

“בחודש מאי 2020 בתצוגת זני עגבניות במושב מבטחים הציגו את ה״רד-גארד״. נציגיה של חברת “נונהמס״ ישבו אתי, דיברו אתי בשבח הזן וציינו שהוא עתיר יבול, טוב יותר מהאיקראם; אנחנו נלווה אותך ויהיו תוצאות טובות. לא קניתי מיד."

"התלבטתי לא מעט, לפני שהחלטתי לשתול 40 דונם״. מוטי ממשיך: “קניתי 40 אלף שתילים מורכבים ב 120- אלף שקלים. בחודש אוקטובר 2020 שתלתי. כל שבוע באו אלי לראות את החלקה. איך מתקדם הגידול. לא עזרו לי בכלום."

משהו בחלקת הגידול לא בסדר

"שאלתי אותם כמה לדשן והם השיבו: כמה נראה לך? לא נתנו לי אפילו לא הדרכה מינימלית. כשיש לך זן חדש, מדריכים חייבים ללוות אותך בתקופת הגידול. פעם אחת אמרו לי: עשית עבודה טובה״.

שבועיים-שלושה לפני הקטיף חש מוטי סוויסה שמשהו בחלקת הגידול לא בסדר. “הפרי נראה עם הרבה בעיות. היו נקודות שחורות על הפרי. התברר לי מהר שהחלקה נגועה בווירוסים טובמו ופפינו; חשכו עיניי.

"ארבעים-חמישים אחוז מהגידול זרקתי לפח. הייתי בדיכאון קליני, על סף פשיטת רגל. הפסדתי 800 אלף שקלים הוצאות גידול+ריסוסים+עלויות. אני משווק קבוע לרשת, אני גם משווק לשוק."

"פניתי לחברה שממנה רכשתי את השתילים. לא ענו לטלפונים. בשלב מסוים שלחו לי מדריך וחוץ מאשר לחבק אותי ולעודד אותי לא עזר בכלום. הוא ראה את השטח ובכה. חוץ מזה אף אחד לא בא לעזור. פתאום אלו שבאו אלי בהתחלה כל שבוע – התאדו."

“כל התנהלות החברה הייתה ממש הזויה. שאלתי את ליאור אברהם במשרד החקלאות והוא השיב לי שהעביר להם דו״ח שהזן הזה רגיש לווירוס. הצלחתי להגיע למנכ״ל החברה שהבטיח שיטפל בי, שיעזור, אבל חוץ מהמדריך שהיה אצלי אף אחד אחר בחברה לא היה אתי בקשר."

זרעי עגבניה על בסיס זרעים מסוג “רד-גארד״

"אין לי כסף להגיש תביעה על הנזק החמור שנגרם לי ושהפרנסה שלי נפגעה קשה מאד. נשלח מכתב מעורך דין שייצג עוד חקלאי, הבטיחו תשובה ולא הגיבו״. ב 25- בחודש פברואר 2021 שיגר עורך הדין יגאל דנינו מכתב לחברת “נונהמס״ מרחוב הנגר בהוד השרון תחת הכותרת: התראה ודרישה."

וכך נאמר במכתב: “בשם מרשיי דוד טיבולי ממושב ידע ומוטי סוויסה ממושב עמיעוז – בעונת הסתיו 2020 הזמינו מרשיי שתילי עגבניות על בסיס זרעים מסוג “רד-גארד״ המיוצרים או משווקים על ידכם. בדיעבד התברר כי שטחי העגבניות שנשתלו על בסיס “רד גארד״ נוגעו בווירוסים ברמה גבוהה ובאופן שפגע אנושות בתנובת השטח וגרם למרשיי נזק כספי רב.

זרעי עגבניה נגועים בווירוסים

"מרשיי התוודעו לזן “רד-גארד״ באמצעות מאמצי השיווק של מר חיים מטעמכם."

"הובטח למרשיי כי לזן "רד-גארד" יכולת עמידות טובה עם הווירוסים הקיימים בפרט עם זני הווירוס טובמו ופפינו. אלו היו מצגי שווא שהגיעו כדי הטעיה וחוסר תום לב במו"מ".

"בעקבות מצגיו המבטיחים של חיים הזמינו מרשיי שתילים המבוססים על זרעי “רד גארד״ לשם גידול בעונת הסתיו 2020."

דוד טיבולי שתל כ 9000- שתילים בתשעה דונם בתוך מבנה חממה של 30 דונם כאשר לצד ה״רד-גארד״ גידל עוד 21 דונם של עגבניות מסוג “איקראם״. מר מוטי סוויסה הזמין ושתל 42 דונם של עגבניות מזן “רד -גארד״.

פרסום מחירים של “מועצת הצמחים – ענף הירקות״

בבואנו להעריך את הנזקים ונסיבותיהם עמדו בפנינו ממצאי הביקור במקום, ביקורי מדריך משרד החקלאות, מעריכי קנט, וכן תעודות משלוח שתילים בהם זוהו הזן והכמות, ופרסום מחירים של “מועצת הצמחים – ענף הירקות״.

עקב שתילת עגבניות אשכול מזן “רד – גארד״ מתוצרת חברת “נונהמס״ שנתקפו בווירוסים שפגיעתם התפשטה והובילה לפגיעה משמעותית ביבול הזן הפגום ואף התפשטות בזן האיקראם (מתוצרת “זרעים גדרה״).

הנזקים היו בגידול עגבניות לקטיף באשכולות במתחם בתי צמיחה (ארבעה מבנים) לגידול עגבניות בהיקף מצטבר של כ 30- דונם.

במבנה נשתלו שתילי עגבניות משני זנים: כשליש “רד גארד״ וכשני שליש “איקראם". "בזן “רד גארד״ נראתה נגיעות גבוהה מאד בשני וירוסים בזן “איקראם״ נראתה .(tbrfv) וטובמו החדש (pepmv) פגיעה קלה יותר.

"לפי דו״ח השמאות הראשוני אומדן הנזקים בחלקת הגידול של דוד טיבולי עומד על סך 1,338,750 מיליון שקלים. על בסיס הערכת השמאות, הנזק לחלקה של מוטי סוויסה עומד על 1,874,250 מיליון שקלים.

יודגש כי הוצאות הגידול עד לסיומו נאמדות לפי תחשיב משרד החקלאות ב 40- אלף שקלים לדונם ועבור 30 דונם ייזקפו הוצאות של כ 1.2- מיליון שקלים״.

ולסיום כתב עורך הדין דנינו כך: “בידי מרשיי ראיות נוספות לכך שפוטנציאל הנגיעות לווירוס והנזק הכרוך בכך, היה ידוע לכם מראש״.

תגובת מנכ״ל “נונהמס ישראל סידס 2018 בע״מ״

אחרי עדויות החקלאים על זרעי עגבניה נגועים בווירוסים, ומכתבו של עורך הדין שמייצג אותם, פנינו לחברת “נונהמס״ וביקשנו תגובה. מנכ״ל “נונהמס ישראל סידס 2018 בע״מ״, שלומי שואף, השיב לנו, וכך כתב:

"אנו מעריכים את כל לקוחותינו ושואפים ליחסים ישירים ולתקשורת ישירה. אנו לוקחים תמיד ברצינות רבה את השקפתם ואת התייחסותם לשירות שאנו מעניקים ולמוצרים שאנו מוכרים. למרות זאת, זו לא המדיניות שלנו לתקשר עם לקוחותינו בקשר לטענותיהם באמצעות התקשורת".

זרעי עגבניה נגועים בווירוסים | צילום: כנס מדיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן