יבול שיא
הרפת והחלב
חברת שטרימינטיקה טכנולוגיות גפן

חלקות איקלום צמחים חדשות של זני גפנים עמידים למחלות עלווה

2 דק' קריאה

שיתוף:

כחלק ממחקר לקידום ענף הגפן לתעשיית יין בישראל, ניטעו השבוע שתי חלקות אינטרודוקציה של זני גפן יין חדשים, העמידים למחלות עלווה על ידי חברת שטרימינטיקה טכנולוגיות גפן

חלקה אחת ניטעה ב'חוות מטעים' והשנייה ב'חוות פיכמן'. מטרת המחקר הינה אקלום הזנים ופיתוח פרוטוקול גידול, לזנים היברידים עמידים למחלות נוף.

חברת שטרימינטיקה טכנולוגיות גפן

את הפרויקט מובילות החוקרת ד"ר מרי דפני ילין ממו"פ צפון במכון המחקר מיגל, של החברה לפיתוח הגליל וד"ר תרצה זהבי מדריכת הגידול מטעם שה"מ.

נטיעות חלקות זני גפן היין החדשים, מומנו על ידי חברת שטרימינטיקה טכנולוגיות גפן בע"מ, ותקציב נוסף לבחינת עמידות הזנים בתנאיה של אדמת ישראל, התקבל מחברת יק"א, ומשה"מ במשרד החקלאות.

שתי חלקות המחקר בשתי החוות הוקמו וניטעו על ידי אריק וולך מנהל חוות הניסיונות של מו"פ צפון-מיגל, והן משתרעות על שטח של 8 דונם.

הגפן האירופית רגישה למספר גורמי מחלה

חברת 'חישתיל' ריבתה וסיפקה את שתילי הזנים שיובאו ארצה על ידי מו"פ צפון וחברת שטרימיניקה. כל הזנים ושילובים של זנים וכנות יבחנו בתהליך האקלום בתנאי הארץ.

הגפן האירופית רגישה למספר גורמי מחלה. גידול זנים בעלי עמידות יקטין באופן משמעותי את מספר הריסוסים הנדרש, ויתרום להוזלת הגידול, לשיפור איכות הפרי ולסביבה בריאה יותר.

זני גפנים היברידיות, תוצרי הכלאה של הגפן הרגישה האירופאית Vitis vinifera עם מיני גפנים אמריקאיות עמידות למחלות נוף, טופחו על ידי מכוני מחקר וחברות טיפוח במדינות שונות.

אוסף מגוון זה של זנים היברידים אשר הובאו לארץ מאירופה ואמריקה, על ידי חוקרי מו"פ צפון מיגל ועל ידי ד"ר מיכאל שטרים, מתוכננים להבחן לראשונה בתנאי מזג האוויר הישראלי, באופן מקצועי ומבוקר לרמת העמידות, לאיכות הפרי, לאיכות התירוש, לאיכות היין ולהתאמתם לחיך הקהל הישראלי.

במהלך המחקר נשתלו ארבעה זנים מתוכנית טיפוח של Viticultural Institute of Freiburg, גרמניה; הזן הלבן: Bronnerוהזנים האדומים – Souvignier gris, Cabernet Carbon ו- Prior.

בנוסף נשתלו 12 זנים שיובאו לארץ על-ידי ד"ר מיכאל שטרים כחלק מתוכניות השבחה של אוניברסיטת קורנל בניו יורק ואוניברסיטת מינסוטה. גפנים אלו נשתלו בסמיכות ל 4 זני גפני יין מסחריים לביקורת.

היצור המהיר של השתילים התאפשר בעזרת טכנולוגיה חדשנית וייחודית שמיישמת חברת 'חישתיל'. טרמינט ונוארה הם שני זנים חדשים נוספים שניטעו על ידי ד"ר שטרים בחלקה אחרת, וכבר מיוצר מהם יין, שנבדק, ממנו ניתן לייצר יינות איכות.

היזם ומטפח הזנים ד"ר מיכאל שטרים אומר: "בהתרגשות רבה אני רואה את החלום מתגשם. אני מבקש להודות לעבודה המסורה של מו"פ צפון במכון המחקר מיגל, להקמה נפלאה של שתי חלקות הדגמה בגליל ובגולן.

זנים עמידים למחלות

האירוע מזכיר לי את תחילת הדרך, לפני כארבעים שנים, עם הקמת חלקות תצפית של זני הענבים מאירופה, בכרמים של גשור ויונתן, אשר הוקמו על ידי המכון הישראלי ליין בשיתוף עם מכון וולקני של משרד החקלאות".

חיה רק יהלום, מנהלת מו"פ צפון במכון המחקר מיגל אומרת: "מו"פ צפון שואף למפות, לאקלם ולפתח זנים מצטיינים בכל הגידולים, הקמת החלקות החדשות שבהן נטעו השבוע זנים ומכלואים של גפנים מתוכניות השבחה מתקדמות, מהווה המשך ישיר ועליית מדרגה לאותה מגמה של שאיפה לקידום ענף גפן ותעשיית היין הישראלית.

הכנסת זנים עמידים למחלות אף תקטין את כמות הריסוסים הנדרשת ומעבר להגדלת היבול ואיכות הפרי תביא להתנהלות אקולוגית וסביבתית".

צילום: מרי דפני ילדים, מיגל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן