יבול שיא
הרפת והחלב
שטח הפנים של חלבון מתוק מעוצב

חלבון מתוק ללא קלוריות

3 דק' קריאה

שיתוף:

מדובר בחיקוי של חלבונים הקיימים בטבע בתנאי קיצון, המעוצבים ומותאמים לדרישות של אוכל עם חיי מדף ופיסטור

פיתוח כחול לבן ימתיק לעולם את החיים. חברת ההזנק "אמאי חלבונים" הממוקמת בפארק המדע ברחובות פיתחה במעבדותיה ממתיק בריא, בר-קיימא, טעים וזול מסוכר. להמחשה: קילו של החלבון מחליף ארבע טונות של סוכר. הפיתוח החדש הוצג בעמדה של חברות הזנק בכנס הבין לאומי "Biomed Israel"  שהתקיים החודש בתל-אביב. האירוע הבין לאומי, שהשתתפו בו יותר מ-3000 אנשי מקצוע מישראל ומ-45 מדינות ברחבי תבל, אורגן ביוזמת חברת "כנס תערוכות", שהיא גם המו"ל של הירחון הזה.

"אמאי" ביפאנית זה מתוק" מגלה לנו מייסד ומנכ"ל חברת ההזנק ד"ר אילן סמיש.

"שוק המשקאות בעולם זה השוק שלנו" מסביר המנכ"ל סמיש ומוסיף: "קילו של סוכר (פחמימות) וחלבון הם באותה כמות קלוריות. הפיתוח שלנו – ללא קלוריות. המטרה מהרגע הראשון הייתה ליצור אבקה לבנה שתעשה לאנושות טוב.

דר אילן סמיש 2
דר אילן סמיש

"אמאי חלבונים" מעצבת חלבונים לשוק המזון. חלבון המעצבים הראשון הוא תחליף סוכר טעים, בריא ובר-קיימא. אמאי (משמעות השם "מתוק" ביפנית) מייצרת את החלבון המתוק בעולם – כל כפית סוכר מוחלפת במיליגרם חלבון או, במילים אחרות, קילוגרם של חלבון מחליף ארבעה טון של סוכר.

איך עושים את זה?

 הטכנולוגיה של אמאי כוללת שלושה שלבים: בשלב הראשון, המחלקה לעיצוב חלבונים חישובי מעצבת חלבונים הדומים לחלבונים שחיים בתנאי קיצון. רוב החלבונים חיים בפינת גן עדן הקטנה שלהם – בין אם מדובר בגוף שלנו או בפירות אקזוטיים בג'ונגלים שם יש חלבונים מתוקים. אך יש גם חיים בתנאים קשים ('גהינום') כמו ים המלח, ביצות חומציות, מעמקי הים או מעיינות לוהטים. בכל המקומות הללו יש חלבונים המתמודדים עם התנאים הקשים אשר מייצגים נאמנה את תנאי הייצור וחיי המדף של שוק המזון הגדול. לכן, אם נעצב חלבונים הדומים לחלבונים שחיים בתנאי קיצון, נוכל לעשות שימוש בשוק המזון הגדול. לדוגמא, קיימים ב"גן עדן" שלאורך קו המשווה פירות המומתקים על ידי חלבונים שהינם במתיקות של עד פי 3,000 מסוכר. אולם, חלבונים אלו לא מאוד טעימים, מאוד יקרים ומאוד לא יציבים. למעשה, כבר בטמפרטורה של 45 מעלות חלבונים אלו מאבדים את המבנה והמתיקות שלהם – ממש כמו חלבוני ביצה אשר מאבדים את המבנה שלהם כאשר הביצה מתבשלת. באמצעות עיצוב חלבונים חישובי, אמאי עיצבה חלבון חדש אשר דומה לחלבונים החיים בתנאי קיצון והינו יציב ב-50 מעלות יותר מאשר החלבון המקביל הקיים בג'ונגלים.

בשלב השני, החלבון מיוצר באמצעות תסיסה מדייקת. ייצור באמצעות מתססות (פרמנטציה) הוא שיטת ייצור עתיקה בה מייצרים יין, בירה, יוגורט, קימצ'י ועוד. בכל השיטות הללו אוכלים או שותים את כל התוכן של המתססה. בתסיסה מדייקת מוסיפים שלב של "קציר" במסגרתו מסננים את החלבון מתוך המתססה ומייבשים אותו לקבלת אבקת חלבון נקייה. בשיטה זו החלבון מיוצר ע"י שמרים או פטריות ממש כמו במבשלת בירה (אלא שבמבשלת בירה לא מכניסים חמצן למתססה ולכן מתקבל אלכוהול). השיטה זולה מאוד וניתן לייצר בה כמויות גדולות מאוד בכל מקום ללא צורך בעלויות שינוע יקרות.

השלב השלישי הוא שלב טכנולוגיית המזון. באמאי יש צוות של 25 טועמים מקצועיים (סופר-טייסטרים) אשר טועמים את החלבון ובודקים שטעמו דומה לסוכר ושהינו יציב בחום גבוה, חומצה חזקה ותנאים נוספים. במקביל, המחלקה משלבת את החלבון במוצרי מזון מגוונים – משתייה דרך יוגורטים ומסטיקים ועד פירות יבשים וממתקים, בהתאמה לדרישות של אוכל עם חיי מדף ופיסטור.

תה חלבוני ללא סוכר 1
תה חלבוני ללא סוכר

החברה הוקמה בשנת 2016 ועד כה השלימה גיוס ראשון של כספים מתורמים ומקרנות הון סיכון ישראליות בסכום כולל של שבעה עשר מיליון וחמש מאות אלף דולר. "סירבתי לצאת לבורסה להנפקה והעדפתי כספים של משקיעים שהביעו עניין בפיתוח שלנו".

הפיתוח נשמע מהפכני והחברה אכן הבטיחה את עצמה ב"ארבע משפחות של פטנטים שנרשמו בצרפת ובארצות הברית".

ד"ר סמיש, בוגר התוכנית הבין תחומית למצטיינים ע"ש דב לאוטמן ז"ל באוניברסיטת תל אביב, נערך לגיוס שני של כספים להשקעה והוא נוקב בסכום של מאה מיליון דולרים, אותו הוא מקווה להשיג מעוד משקיעים וקרנות הון סיכון.

"הופעתי על הבמה בכנס "ביומד" בפרק של ביו-פוד, ואחרי שירדתי מהבמה ביקרו בדוכן שלנו משקיעים רבים מחו"ל והביעו התעניינות רבה בפיתוח. אני מאמין שיהיה מי שישקיע בחברה והפיתוח שלנו ישיג מעמד ראוי ברחבי תבל".

ואנחנו נוסיף: כל מה שכחול לבן – הרי זה משובח.

גלידה חלבונית ללא סוכר 3
גלידה חלבונית ללא סוכר

למד ולימד במכון ויצמן

ד"ר אילן סמיש בן 49. גר בתל-אביב. בזוגיות ואב לשני ילדים. נושא הדוקטורט שלו במדעי הצמח במכון ויצמן ברחובות – ייצוב חלבונים. "פוסט דוקטורט באוניברסיטת פנסילבניה. אחר-כך לימדתי במכון ויצמן ובמכללת "בראודה" בכרמיאל. הקמתי כנס מוביל בעולם לביולוגיה חישובית מבנית". בחברת "אמאי חלבונים" מועסקים 31 עובדים.

ד"ר סמיש כתב ספר מוביל בעולם בנושא ייצוב חלבונים חישוביים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן