יבול שיא
הרפת והחלב
חקלאי גרנות קואופרטיב גרנות

גיורא מרום, מנכ"ל קבוצת "חקלאי גרנות": "השנתיים האחרונות הן החריגות"

3 דק' קריאה

שיתוף:

"חקלאי גרנות" קואופרטיב "גרנות"

מגדלת ומשווקת האבוקדו הכי גדולה בישראל היא "חקלאי גרנות", מקואופרטיב "גרנות" – אגודה שיתופית חקלאית מרכזית בע"מ המהווה את התשלובת החקלאית-תעשייתית הגדולה בישראל. ברשות "חקלאי גרנות" בית האריזה הגדול בישראל בתחומו, בו נארזים מעל 40,000 טון אבוקדו בעונה.

גרנות, שבבעלותו כ-32,000 דונם מטעי אבוקדו, הינו קואופרטיב חקלאי המאגד כ-43 קיבוצים ומושבים וכן עשרות חקלאים נוספים אשר הצטרפו לפעילות החקלאית ומקבלים שירותי ניהול חקלאי, אריזה ושיווק. קואופרטיב גרנות נותן לקיבוצים ולמושבים הבעלים בו, וכן לחקלאים שהצטרפו אליו תמיכה מלאה בכלל שרשרת הערך – החל מהזמנת השתילים, הנטיעה, ליווי במהלך העיבוד של המטעים והשטחים החקלאיים, הדרכה מקצועית, רכש חקלאי, ועד אריזת הפרי ושיווקו בכלל השווקים הרלוונטיים. מהלך זה מאפשר לחקלאים הפועלים במשפחת גרנות למקסם את התמורות, לתכנן לטווח ארוך, לנהל סיכונים, להגדיל ולהצמיח את החקלאות שלהם והאבוקדו בפרט.

גיורא, הגענו למחצית עונת האבוקדו 2021-22. איך אתה מסכם את התוצאות עד עתה?

נכנסנו לעונת 21\22 עם הערכות יבול שמבחינתנו שברו שיא היסטורי של כמויות. אנו צפויים לקטוף השנה כ-48,000 טון אבוקדו. לאור הכמויות הגדולות אצלנו ואצל המתחרים בארץ ובעולם, היה לנו ברור שתהיה ירידת מחירים משמעותית ביחס לעונות קודמות ולמרות הפיצוי שנותנת כמות הפרי צפינו שהרווחיות למגדל תשחק.

"ביצוא של הזנים הירוקים, לאחר פתיחה במחירים סבירים, ראינו מהר מאוד ירידה. ירידה מתמשכת שנמשכה עד תחילת ינואר עקב הכמויות הגדולות שנשלחו מישראל. בשבועות האחרונים אנו עדים לירידה בכמויות ולשיפור קל במחיר למגדלים. את ההאס התחלנו לייצא מעט מוקדם מהצפוי, בשל חלון הזדמנויות באירופה של שבועיים-שלושה בתחילת אוקטובר, במעבר בין ספקי הקיץ לחורף. מרגע כניסתן של ספקיות החורף מדרום אמריקה במלוא ההיקפים, היינו עדים לכמויות גדולות משמעותית מעל הממוצע בשווקים באירופה בהשוואה לתקופות מקבילות בעבר.

"החודשיים האחרונים של 2021 התאפיינו עם מחירי האס נמוכים מאוד. מתחילת ינואר החלה ירידה בכמויות, כך שבליווי של הרבה  מאוד מבצעים ופרומואים בתקופת החגים, השוק הצליח 'להתנקות' ולהתאושש הן מבחינת המלאים והן מבחינת המחירים ובשבועות האחרונים אנו רואים עלייה יפה במחירים, שאם ישמרו להמשך העונה יביאו תמורה טובה למגדל .

"בשוק המקומי כמויות האטינגר משכו את המחיר כלפי מטה, מה עוד שבשלב מסוים לאור התקדמות בהבשלת הפרי, הפרי לא נשלח ליצוא, והכמויות שהשוק המקומי נאלץ להתמודד איתן היו גדולות מהמתוכנן."

מגדלי אבוקדו רבים מדברים על עונה מאכזבת מבחינת המחירים. אתה שותף לדעתם?

"לאחר שנתיים של מחירים גבוהים מהרגיל הן ביצוא והן בשוק מקומי רף הציפיות עלה, בפועל, השנתיים האחרונות הן החריגות מבחינת המחירים! לאור התגברות התחרות בשווקים והגידול בהיצע האבוקדו בשוק המקומי ובשווקי היצוא המגדלים, צריכים להבין שאנו ב'מגרש משחקים' אחר לחלוטין מבחינת המחירים והתמורות למגדל – זאת עוד לפני ההשפעה השלילית של שערי המטבע – אני צופה שבעונות הבאות התחרות תגבר, התמורות מהשוק המקומי יהיו נמוכות יותר והאתגר בייצוא ילך ויגדל. כל אלו יחייבו אותנו למקצוענות ויעילות בכל שרשרת הערך – מגדל שלא יהיה מחובר למערכת אינטגרטיבית שתדע להוריד ערך ותמורות למקטע הגידול – יהיה לו קשה מאוד להמשיך לגדל ולהשקיע לאורך זמן."

מה קרה מאז הקמת "חקלאי גרנות". האם הצטרפו מגדלי אבוקדו נוספים אליכם?

""חקלאי גרנות" קואופרטיב "גרנות" פועלת כבר שלוש שנים, במהלכן הצטרפו לא מעט מגדלים מחוץ למשקי גרנות. בנוסף למגדלי אבוקדו הצטרפו למשפחת חקלאי גרנות מגדלים מהצפון ועד הדרום אשר מגדלים מגוון רחב של ירקות ופירות."

גרנות לקחה חלק פעיל במחקר שיאפשר יצוא אבוקדו ליפן עם ד"ר נועם אלקן, והתוצאות היו טובות. יחד עם זאת עדיין לא יצאו משלוחים ליפן. מה מעכב את יצוא האבוקדו הישראלי ליפן ולדרום מזרח אסיה?

"לאור התגברות התחרות בשווקי היצוא המסורתיים שלנו, בעיקר באירופה, עלינו לעשות מאמצים גדולים ולא לוותר על כל שוק או הזדמנות. התוצאות שהתקבלו הן בהחלט סימן מעודד לאפשרות פתיחת השוק היפני ליצוא אבוקדו ישראלי, אולם ישנם עוד מספר תחומים שדורשים טיפול בכדי להגיע לכמויות משמעותיות. שולחן האבוקדו מרכז את הפעילות בנושא זה – ואנו מקווים שהיא תישא פרי בעונות הקרובות."

האם גרנות המשיכה להשקיע בפיתוח ענף האבוקדו בשנה שעברה (2021) ומה היו ההשקעות?

"כמובן, אנו ממשיכים להשקיע בכל חלקי שרשרת הערך של הענף. בשנה החולפת משקי גרנות נטעו כ-2,500 דונם חדשים וכן אנו נמצאים בשיאו של תכנון בית אריזה חדש ופורץ דרך בתחום."

אנחנו בעיצומו של אירוע קרה בישראל והחשש שמגדלי האבוקדו והבננות יפגעו. האם אתם מודאגים מהאירוע? עוקבים אחר המתרחש ומה עושה תאגיד גדול במקרה שכזה?

"כל אירוע חריג במזג האויר מכניס אותנו לכוננות. כמובן שאנו מודאגים ומנסים להבין מהר ככל שניתן את היקף הנזק. בכל שטחי הגידול שלנו מוצבים מדי טמפרטורות שנותנים לנו קריאות לאורך כל היממה, במידה ומטע נכנס לאירוע קרה – אנחנו מבצעים הערכות סיכון בשטח ופועלים בהתאם להן.

"לשמחתנו האירועים האחרונים לא גרמו לנזקים משמעותיים ל"חקלאי גרנות" קואופרטיב "גרנות" אנו גאים מאוד ב'אחוות היחידה' המאפיינת את המגדלים שלנו, אשר שמחים תמיד לסייע האחד לשני – ובמידה ויש צורך לרכז מאמץ במשק מסוים שנפגע, הם נרתמים לסייע בכלים ובכוח אדם (לפעמים למרות פגיעה בפעילות השוטפת שלהם), בכדי להציל את הפרי הפגוע ולסייע למגדל להתאושש מהנזק."

"חקלאי גרנות" קואופרטיב "גרנות" | צילום: ראובן קפוצניסקי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן