יבול שיא
הרפת והחלב
MicrosoftTeams image 7 1

ישראל תוביל את האגריוולטאי (שילוב חקלאות ואנרגיה סולארית) בעולם: עצות מחלוצי התחום בצרפת

5 דק' קריאה

שיתוף:

תחום האגריוולטאי – השילוב של חקלאות ואנרגיה סולארית – נמצא בתאוצה חסרת תקדים בישראל. השילוב מביא עימו הזדמנות משמעותית לספק אנרגיה נקייה ומתחדשת תוך מיקסום השימוש במשאב הקרקע החקלאית ("דו-שימוש"). שנת 2023 מתוכננת להירשם כשנת הפריצה של האגריוולטאי: כ-140 מתקני פיילוט בגודל של 15 דונם צפויים להיות מחוברים בשנתיים הקרובות בכל רחבי הארץ על פני גידולים שונים, וזו רק ההתחלה. אם נלמד מניסיונם של אחרים, חלוצי האגריוולטאי בעולם שכבר התמקצעו בתחום מורכב זה, תהפוך ישראל תוך מספר שנים למנהיגה עולמית בתחום מכיוון שמשאבי הקרקע שלנו מוגבלים, קיים צורך הולך וגובר למזעור הנזק לחקלאות מפני משבר האקלים, והאקו-סיסטם בתחום הטכנולוגיה החקלאית (Ag-Tech) פורה במיוחד. 

טוק-טוק. מי שם? משבר האקלים!

כולנו מכירים את זה מהשטח: עומסי חום חוזרים, בצורות, מחסור במים שמחירם עולה ונזקי אקלים קיצוני בחקלאות. ההתחממות הגלובלית היא סכנה אמיתית ומיידית לסקטור החקלאי בישראל. המומחים מעריכים כי כיום תפוקת החקלאות העולמית נמוכה ב-21% מכפי שהייתה ללא משבר האקלים,  כתוצאה ישירה של עומסי חום ובצורות. והמגמה רק תמשיך: בשנת 2030, הבצורות באזור הים התיכון רק יתחזקו בגלל התחממות בקצב כפול מבשאר העולם, עד ל-4 מעלות מעל הממוצע כיום (על פי מכון מקס פלאנק).

לפי הקרן לנזקי טבע בחקלאות, גם בישראל משבר האקלים הוא הגורם העיקרי לעלייה בפיצויים החקלאיים,  כ-40% יותר לעומת העשור הקודם מה שמביא אותנו בשנים 2020-2021 לפיצוי שנתי ממוצע של כ-300 מיליון ₪. עבור ישראל, מימוש פתרונות להתאמת החיים לאקלים המתחמם והפחתה של אפקט זה אינם עוד פרויקט נוסף שיש לקדם, כי אם כורח המציאות אם ברצוננו להמשיך ולחיות באיכות חיים סבירה.

MicrosoftTeams image 6 2

החדשות הטובות (האם אתם דוברים אגריוולטאית?)

פתרונות קיימים ואגריוולטאי הוא אחד המובילים. אגריוולטאי הוא תחום טכנולוגי שמשלב התקנת אנרגיה סולארית לייצור חשמל וחקלאות באותו תא שטח.

כיום אנו נמצאים במעבר בין הדור הישן של האגריוולטאי שבו מותקנים פאנלים סולאריים קבועים (ללא יכולת לשנות כיוון) באותו תא שטח של גידולים חקלאיים, לדור החדש של הטכנולוגיה שמנסה לייצר "סימביוזה" בין הפאנלים הסולאריים והגידול החקלאי באמצעות יצירה של הצללה דינאמית ושליטה במיקרו אקלים. הדור החדש מכונה אגריוולטאי דינאמי (AVD – Agrivoltaics Dynamic). הפאנלים הסולאריים מותקנים בגובה, כך שמתאפשר שימוש במיכון חקלאי מודרני, על גבי צירים נעים ("טראקרים") אשר מאפשרים תזוזה של הפאנלים בזמן אמת. הזזת הפאנלים מאפשרת מעקב אחר השמש וכך מיקסום של ייצור האנרגיה. חשוב מכך, תזוזת הפאנלים מאפשרת את שינוי משטר ההצללה מתחת לפאנלים בהתאם לתפעול החקלאי ולצרכים האגרונומיים. אך כיצד יש להזיז את הפאנלים? כאן נכנסת לתמונה הטכנולוגיה – מודלים מתמטיים מבוססי ידע אגרונומי, עיבוד אותות ובינה מלאכותית.

מניסיון בפרויקטים בצרפת, השימוש בפאנלים קבועים או בפאנלים בעלי מנגנון עקיבה פשוט שרק עוקב אחר השמש לשם מקסום אנרגיה, מוביל במקרים רבים ליבול חקלאי בכמות ואיכות נמוכים משמעותית. לעומת זאת, מערכת פאנלים בעלי מנגנון עקיבה אשר ניזון באופן רציף מסנסורים אקלימיים ואגרונומיים, ומבוסס מודלים אגרונומיים ו-AI, מספקת מיקרו-אקלים אופטימאלי וכמות שמש נדרשת, בהתאם לכל שלב גידול של הצמח. על הקונסטרוקציה שממילא מוקמת, ניתן לשלב עזרים חקלאיים נוספים כמו הדליה, השקיה, סנסורים, מיכון חקלאי ועוד. דוגמה נוספת לכך היא רשת הצללה דינאמית אשר פועלת מתחת לפאנלים הסולאריים, נפתחת ונסגרת בהתאם לצורך החקלאי ולמיקרו אקלים אדפטיבי (רשתות ההצללה הדינאמיות של Sun’Agri זכו בתחרות Desertech Israel 2022 יחד עם 'גידולי שדה שקמה'). ההשקעה הכספית הנדרשת במערכת מתאפשרת בזכות מכירת החשמל ממתקן האנרגיה הסולארית. התקנת מערכת אגריוולטאית היא הבחירה ההיגיונית עבור כל חקלאי או קהילה שרוצה להבטיח עתיד חקלאי בר-קיימא מבחינה אקלימית ופיננסית.

המלצות ועדויות ישירות מחקלאי האגריוולטאי בצרפת

וזה באמת עובד. בפרויקטים של Sun'Agri, נרשמה בממוצע ירידה של 4 מעלות מתחת לפאנלים בזמן עומסי החום והפחתה של כ-10 מעלות על פני העלים ועל הקרקע. צריכת המים פחתה ב-30%, איבוד יבול במופעי קור וברד פחת ב-38% . בנוסף, מדדים של איכות היבול השתפרו בעקבות מניעה של מכות אור ישירות. רק תשאלו את החקלאים שמשתמשים בטכנולוגיה שלנו ב-5 השנים האחרונות בצרפת:

עבור Pierre Escudier, אחד החלוצים אשר התקין 40 דונם של אגריוולטאי על כרם היין שלו בדרום צרפת ב-2017, זה היה שינוי דרמטי. בנוסף לחשיפה התקשורתית הרבה שבה זכה, והקהל הרחב שהגיע ליקב שלו, לטעום ולהתארח, שנת 2022 הייתה שנת הבציר השנייה של הכרם שתחת המערכת האגריוולטאית: "המתקן סיפק הגנה טובה מפני האקלים והיבול תואם את היעדים שהצבנו. בחורף המתקן הגן מפני הקור, ובאמצע הקיץ קיבלנו הצללה של 2-5 שעות עבור הגפנים בהתאם לצורך האגרונומי המשתנה, כולל במהלך עבודות הבציר. הצללת הגפן הצליחה להביא אותנו לרמת אלכוהול נמוכה יותר עם רמת חומציות גבוהה יותר, וזה בדיוק מה שחיפשנו עבור היינות הלבנים שלנו. אידוי המים, ואיתו סך ההשקיה פחת ב-25%". השנה הוא מתקין את פרויקט האגריוולטאי השני שלו על כ-40 דונם נוספים, עדיין ללא כל השקעה כספית מהצד שלו.

כשמדובר על פירות, דובדבנים ואגסים אנו עדים לאיזון שברירי במיוחד בכל הנוגע להשפעה של מצבי קיצון אקלימיים על היבול החקלאי. אבל, שני חקלאים ראו תוצאות מעודדות במיוחד בנוגע ליבול שלהם תחת האגריוולטאי (2020-2021).

"בקיץ האחרון חווינו גלים רבים של עומסי חום. ההבדל בטמפרטורת העלים מתחת לפאנלים לבין העלים בחלקת הביקורת הגיע להפחתה של 10 מעלות. הפחתה משמעותית זו היא ההבדל בין עצים שהמשיכו לגדול מתחת לאגריוולטאי בזמן עומס החום לבין אלו שהפסיקו לגדול בחלקת הביקורת" מספר Pierre Battle, מנהל מטעים ב-Ille Roussillon.

"בתקופות של קרה וכפור, הטמפרטורה מתחת לפאנלים עלתה ב-2-3 מעלות, ובזמן של ברד אבדן היבול הצטמצם משמעותית. צריכת המים שלנו ירדה ב-20% מתחת לפאנלים וזה קריטי עבורנו עם הגבלות המים החדשות שאנו חווים במחוז. הופתענו גם לראות שהפרי שלנו איכותי יותר מתחת לפאנלים בבחינת גודל, בשלות, טקסטורה וצבע. החלטנו לבנות פרויקט שני של 30 דונם, והשתילה מתוכננת לפברואר 2023" אומר Adrien Clair, מומחה לגידול מטעים ב-EARL Clair Fruits

גם בחממות, התוצאות האחרונות בגידול חצילים בהחלט מעודדות: היבול גדל ב-50% בהשוואה לחלקת הביקורת, והצמח התפתח טוב יותר. Youp Brinkhoff, מנהל חוות Yola משתף: "בניתי חממה אגריוולטאית בגודל 5 דונם עם Sun’Agri בשנת 2020. כיום אנו מגדלים מגוון ירקות בחממה מבלי צורך להוסיף הצללות נוספות בתקופת הקיץ. לאחר ניסיון של שנתיים, אנו מבינים בדיעבד שישנה גם הפחתה משמעותית מצד מזיקים כמו כנימות".

MicrosoftTeams image 10 1

מעוניינים להצטרף לקהילה הישראלית של חלוצי האגריוולטאי?

2023 היא בהחלט השנה בה אתם החקלאים צריכים לשאול את עצמכם את השאלה הזו, ולאחר מכן לבחור את השותפים הנכונים שיצעדו איתכם במסע הזה. האגריוולטאי מהווה פוטנציאל אדיר למימוש סולארי נוסף במרחב הכפרי, אנרגיה נקייה, מתחדשת, ורווחית. אך לא פחות חשוב מכך, האגריוולטאי יהווה כלי חקלאי חשוב בהתמודדות עם משבר האקלים דרך הפחתת נזקיה ומיקסום הפוטוסינתזה, על ידי שינוי מיקרו אקלימי בזמן אמת ובהתאם לצורך. ב-Sun'Agri, אנו מציעים פתרונות טכנולוגיים וידע ייחודיים בתחום האגריוולטאי לחקלאים וליזמי אנרגיה שמעוניינים לבנות ולהפעיל את הפרויקטים שלהם באורח בר-קיימא, לטווח ארוך ועם יתרונות הדדיים. אנחנו לא משקיעים בפרויקט, ולא נהנים ממכירת האנרגיה הסולארית, זה לא התפקיד שלנו. אנחנו שירות אגרי-טק המלווה את הפרויקט החקלאי מהיום שבו הרעיון הראשוני לקדם אותו הונח על השולחן בארוחת השבת, דרך שלבי הפיתוח, ההתקנה, ולבסוף שלב התפעול היומיומי. זו הסיבה שאנו בוחרים בקפידה את הפרויקטים עליהם אנו מחליטים לעבוד.

Sun'Agri היא חברה טכנולוגית צרפתית, חלוצה ומובילה גלובאלית בתחום האגריוולטאי הדינאמי. שני שליש מעובדי החברה הם מהנדסים-אגרונומים אשר מביאים עימם ניסיון אגריוולטאי מחקרי מוכח של 14 שנה (פרטי-ציבורי). Sun’Agri מהווה צד שלישי כנותנת שירות טכנולוגית עצמאית בשיתוף הפעולה שבין חברת האנרגיה לבין השחקן החקלאי, כך שבכל פרויקט אגריוולטאי יהיה דגש על ההצלחה החקלאית תוך שמירה על רווחיות פרויקט האנרגיה. לחברה שותפויות רבות עם יזמי אנרגיה וחקלאים איתם זכתה בצרפת ב-40 פרויקטים של אגריוולטאי ב-4 השנים האחרונות, מה שמביא לסך של 22 פרויקטים מחוברים עד סוף 2023.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן