יבול שיא
הרפת והחלב
ערך מוסף לחקלאי אבוקדו גרנות

"מאז הקמת 'חקלאי גרנות' הצלחנו להביא שיפור משמעותי וערך מוסף לחקלאים"

3 דק' קריאה

שיתוף:

לפני כשלוש שנים ייסד תאגיד "גרנות" את התארגנות "חקלאי גרנות" הכוללת את עשרות החקלאים החברים בגרנות. כיום מפיצה חקלאי גרנות את תוצרתה כמעט לכל רשתות השיווק הגדולות וכן לשווקים הסיטונאים

ערך מוסף לחקלאים

חקלאי גרנות הנה התארגנות שנוסדה לפני כשלוש שנים על ידי תאגיד גרנות, לשיווק והפצה ישירה של פירות וירקות לרשתות המזון. ההתארגנות כוללת עשרות חקלאים ומגדלים החברים בגרנות.

בשלב הראשון שווקו בעיקר אבוקדו ופירות הדר ובהמשך הורחב הסל לגידולי שדה ופירות וירקות נוספים. כיום מפיצה חקלאי גרנות את תוצרתה כמעט לכל רשתות השיווק וכן לשווקים הסיטונאים.

המטרה בהקמת החברה הייתה להתקדם צעד נוסף בשרשרת הערך ולקחת אחריות על מרכיבי השיווק והמכירה בשוק המקומי, משלב הנטיעה וגידול התוצרת, דרך קטיף ואריזת הפרי ועד לצינורות השיווק לצרכן הסופי.

גיורא, תאגיד גרנות הפך לתאגיד החקלאי הכי חזק בארץ. איך זה קרה?

"גרנות עוסקת בתחומים רבים הקשורים לחקלאות, בהם מכוני תערובת, משחטות, אנרגיה והשקעות. בשנים האחרונות חלה התפתחות משמעותית בתחום הפירות וירקות וכיום הפעילות החקלאית מהווה גורם משמעותי ומרכזי בכלל ענפי הפירות וירקות ובענף האבוקדו הישראלי בעיקר, עם כ-35% מהפרי הנקטף בארץ. כ-45,000 טון פרי מגיע לבית האריזה מדי שנה מכ-32,000 דונם של מטעים באזור גרנות. בית האריזה של גרנות ממוקם באזור התעשייה הצמוד לקיבוץ גן שמואל ונחשב לאחד הגדולים והמתקדמים בעולם. כ-70% מהתוצרת מיועדת לייצוא, בעשור האחרון השקיעה גרנות בשרשרת הערך של האבוקדו מעל 200 מיליון שקלים ועוד אלפי דונמים צפויים להינטע בשנים הקרובות."

את מי מייצג תאגיד גרנות?

"גרנות הינו ארגון אזורי בבעלותם של 43 קיבוצים ומושבים שיתופיים השוכנים במרכזה של מדינת ישראל, מקיבוץ נחשונים בשרון המזרחי ועד לקיבוץ החותרים שלמורדות הכרמל. במסגרת זו גרנות מלווה, תומכת ומעודדת את המשקים בפיתוח החקלאות שלהם, בדגש על ענף האבוקדו."

האם תקופת הקורונה השפיעה על הפעילות הכלכלית של תאגיד גרנות?

"באווירה שנוצרה כיום בשוק חקלאים נאלצים לקחת סיכונים מאוד גדולים ובעת משבר, הם הראשונים להיפגע. ההתארגנות שנועדה לקצר תהליכים, לצמצם את פערי התיווך ולהגדיל את רווח החקלאים מהפעילות ובעיקר, לשלוט באיכות התוצרת המגיעה מהשדה לצרכן הסופי, הוכיחה את יעילותה הכלכלית, גם בתקופת הקורונה."  

איך אתה מסכם את השנה החולפת מבחינת הפעילות הכלכלית של גרנות, השקעות חדשות? תחומי השקה חדשים? שדרוג תשתיות וכו'.

"מאז הקמת 'חקלאי גרנות' הצלחנו להביא שיפור משמעותי וערך מוסף לחקלאים. התמורה שמקבלים מגדלי האבוקדו בגרנות בגין הפעילות בשוק המקומי השתפרה משמעותית לעומת עונות קודמות, והיא טובה יותר מהתמורה המקבילה של המתחרים."

"הפעילות של חקלאי גרנות הובילה את המשקים הפועלים במסגרתה לפעילויות חקלאיות נוספות, מגוונות יותר, בתחומים בהם הם כמעט ולא פעלו בשנים האחרונות, בהם לדוגמא: גד"ש, שסק ועוד. רווחי הפעילות של חברת חקלאי גרנות מאפשרים הורדת ערך מוסף למגדלים בקואופרציה, כפי שאנו עושים מרווחים שמצטברים מפעילויות אחרות (בתי האריזה, ייצוא) וזה בנוסף לשיפור בתמורות בגין הפרי עצמו."

לאחרונה יש פריחה בענף האבוקדו בישראל. חקלאים רבים עברו לגידולי אבוקדו, לא רק בישראל אלא בכל העולם. האם זה מהווה סכנה על יצוא האבוקדו מישראל?

"מידי שנה ניטעים בישראל כ-10,000 דונם חדשים של מטעי אבוקדו, כ-2,000 דונם מתוכם ניטעים על ידי חקלאי גרנות, דבר המבטיח כי בשנים הקרובות יהיה שפע של פרי בשוק הישראלי. אנו מאמינים כי בהתאם תורחב גם פעילות הייצוא."

המעורבות החברתית של גרנות בקהילה ידועה. אתה יכול לספר על פעולות חברתיות שהתאגיד שותף להן?

"אנו תומכים בחווה החקלאית עין שמר, חקלאי גרנות רואה חשיבות רבה בהשקעה בחינוך חקלאי, בדור העתיד ובמעורבות בקהילה. אנו רואים כזכות את האפשרות שניתנה לנו להיות חלק מהחווה החקלאית עין שמר ולהעמיד לרשות צוות החווה את מיטב המומחים שלנו, אשר מלווים תלמידים מצטיינים בפרויקטים יוצאי דופן ועל כך גאוותנו. בנוסף, אנו שותפים במספר פרויקטים חברתיים, בעיקר באיזור הפעילות של גרנות כדוגמת, בית חולים הלל יפה בחדרה, ועוד."

לאחר שנה וחצי אנחנו סוף סוף נפגשים לתערוכה חקלאית, "אגרו ישראל – יבול שיא" 2021 במעיין חרוד. איזו תחושה זה נותן לך ולחקלאים?

כאמור, אנו מציינים בימים אלה 3 שנים להקמת החברה וההשתתפות בתערוכה היא ציון דרך חשוב נוסף בהצלחתנו. בכוונתנו להמשיך ולפתח את חקלאי גרנות, להרחיב את הפעילות לתחומים נוספים, לגידולים נוספים ולאזורים גיאוגרפיים חדשים, להרחיב את בסיס הלקוחות ואת מגוון המוצרים ולהמשיך לסייע לחקלאים שלנו לעשות חקלאות מקצועית, רווחית ולטווח ארוך. קואופרציית גרנות קיימת כבר כ-70 שנה ונחשבת לגוף אמין מקצועי ומוביל – אנו נמשיך לעשות זאת 70 שנה נוספות, לפחות."

ערך מוסף לחקלאים | צילום: חגי נתיב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן