יבול שיא
הרפת והחלב
מנזקי המבצע בחממת מאיר יעקוב

מבצע "מגן וחץ" ונזקיו לחקלאות

5 דק' קריאה

שיתוף:

יוני דמרי מנהל אגף המשק החקלאי בתנועת המושבים, הגיע לשטח 12 שעות אחרי שהפסקת האש נכנסה לתוקפה, כדי לאסוף רשמים ולהחיש את הטיפול בחקלאים שנפגעו בגידוליהם

רקטת אויב שנורתה על ידי מחבלי "הגיהאד האיסלאמי" וזוהתה על ידי "כיפת ברזל" ככזאת שלא תגיע למקום מיושב, נחתה ב"שטח פתוח" – זו ההגדרה לאדמה חקלאית – ובו במקום הסבה נזק לגידולי מזון טרי ביישובי עוטף עזה.

עשרים וארבע שעות אחרי הפסקת האש, בחנו מקרוב את עוצמת הפגיעות והנזקים בקרב חקלאים שהיו חסרי הגנה על אדמתם המעובדת. בסבב בלתי פוסק של מבצעים צבאיים ולחימה מול אויב אכזר וקטלני, למדו החקלאים ביישובי העוטף כיצד לכלכל את מעשיהם. יש שהגישו אומדני נזק, יש שזכו לפיצוי כספי במועדים יחסית לא ארוכים ויש גם כאלה שוויתרו מראש על הערכת נזקים אל מול שלטונות מס רכוש.

בתנועת המושבים נטל מנהל אגף המשק החקלאי יוני דמרי על עצמו את הטיפול הפרטני בנזקי החקלאים במושבים ובא לשטח לבחון מקרוב איזה נזק הסבו הרקטות והטילים, גם כדי להחיש את הטיפול בחקלאי, ששטח הגידול שלו נפגע בדרך כזו או אחרת.

ערן שדה בן 46, נולד בבאר שבע, מתגורר מאז שנת 2008 במושב יבול, אליו עבר מהעיר שבה גדל – רחובות. על שטח של עשרות דונמים מגדל ערן עגבניות שרי לשיווק מקומי:

"חודש מאי רווי במזיקים שפוגעים קשה בעגבניית שרי. אתה צריך להיות עירני, לבקר בחממה באורח תדיר, יום-יום, כדי לברר אם המזיקים עשו את שלהם ופגעו ביבול".

בחמשת ימי המבצע הצבאי לא הייתה אפשרות לצאת לשטח.

"נכון. לא באתי לחממות. לא הגענו לביצוע ריסוס מתאים. לא יכולתי לטפל בצמחים. בשטח היו הרבה פרפרים (עשים), גם אקריות. פשוט, הפקרנו חממות כשלא קטפנו. הנזק גדול. לצערי לא אצליח להדביק את הפער ואני נאלץ לוותר על חמישה עשר דונם עגבניות שרי, שירדו לטמיון. חממות שאוותר עליהן – אבדון גמור. בהערכה ראשונית נזק כספי של מאות אלפי שקלים".

Screenshot 2023 05 23 114454
ערן שדה

ערן שדה נעזר ביוני דמרי מתנועת המושבים, שיציג בשמו את היקף הנזקים בפני שלטונות מס רכוש.

שדה מציין כי שמונה העובדים מתאילנד שעובדים בשדותיו שהו בשטח שעה-שעתיים והאזעקות החזירו אותם לחדרים האישיים שלהם.

למה אתה מקווה  עם סיום המבצע?

 "שהסבבים הצבאיים ייפסקו אחת ולתמיד ונוכל לגדל בשקט ובנחת".

 אש המחבלים הבלתי פוסקת, שנים על שנים, האיצה זה מכבר במשפחת שדה לעשות שינוי בחיים.

"הגענו כאמור למושב יבול בשנת 2008. אחרי מבצע "צוק איתן" בשנת 2014, שכרנו דירה במושבה מזכרת בתיה והמשפחה מתגוררת שם. משפחת שדה זו האישה טל, מנהלת בית ספר אנתרופוסופי בעיר רחובות וארבע הבנות שלה ושל ערן: אוֹרי בת 15, יהל (12), בארי (10) וגוני (6).

אחי סיטבון, בן 44, גם הוא יליד באר שבע, מתגורר במושב דקל, מאז פונה מימית בשנת 1982, עת היה תינוק בן 3. המושב ממוקם חמישה קילומטרים מגבול הרצועה. על שטח של 240 דונם הוא מגדל ירקות בבתי צמיחה. פלפל בשלושה צבעים, עגבניות "איקראם", שרי וחציל.

אחי סיטבון
אחי סיטבון

"המבצע האחרון בא בהפתעה גמורה. קמנו בבוקר וראינו שצה"ל תקף בעזה. ללא התרעה מוקדמת היה ברור לנו מה עתיד לבוא. הקסאם הראשון נחת סמוך לחלקות הגידול. אני מגדל על שטח פתוח".

נזק רציני?

"נזק יחסית קל, למבנה חממה של עגבנייה. בחנתי את הנזק, התחלתי בתיקונים. הגעתי למסקנה שעד שיבואו ממס רכוש ויבחנו ויצלמו ויכתבו, אתקן בעצמי את הנזק. אחרת הפיצוי יהיה מאוחר. לצערי אני לא רואה מה למדנו מהסבב הזה. לא למדנו כלום. מחכים לסבב הבא".

אחי הכיל ארבע אזעקות בישוב ו"עוד אזעקות בישובים סמוכים. גם נפילות בישובים ליד, גם "בומים" של חיל האויר, קונצרט שלם".

במושב דקל 100 נחלות ובהן שבעים משפחות. רק שמונה חקלאים. בתחילת המערכה האחרונה עברה משפחת סיטבון להתגורר אצל חברים במצפה רמון ובמושב פארן בערבה. רעייתו של אחי סיטבון, יפעת, מורה בשנת שבתון. לבני הזוג ארבעה ילדים: שני בת 16, שלו בן 14 והתאומים בן ובת: פלג ושקד, בני 10.

מאיר יעקוב (מבקש שכך יכתבו את שם משפחתו) ממייסדי מושב יתד, לפני 40 שנה, שבעה קילומטרים מרצועת עזה. יושב ראש הנהלת המושב וגם יושב ראש האגודה החקלאית. מאיר מגדל על כמעט 90 דונם מלפפון, עגבניות ועגבניית שרי בחלקות ב' בשטח צמוד למושב, ושמונה דונם ליד הבית.

"הרבש"צ גילה ביום שישי, 12 במאי, בור בחממה. נזק לשיחי הגידול, פגיעה באמצעי הטפטוף ובעמודים של החממה, נזק רציני. אני מחכה לנציגי מס רכוש שיאמדו את הנזקים".

מושב יתד חווה חמש פגיעות של רקטות אויב. ביום שבו שוחחנו, 14 בחודש מאי, מאיר יעקוב ציין את יום הולדתו ה-70. "ככה אפשר לחגוג כשמכוונים אליך טילים ורקטות?

מאיר ורעייתו אורה, שעבדה שנים בפעוטונים, הורים לארבעה בנים ובת אחת. עוד בן לקה בסרטן ומצא את מותו בן 14 כאשר בא לשירותים במרכול עירוני שלא היה נגיש לנכים ושם נפל הנער, נחבל בראשו ונפטר.

שניים מבניו של מאיר: קובי ודביר, מתגוררים ביתד ובעלי משקים חקלאיים. עוד בן, גל, מתגורר בהרחבה במושב.

יוני דמרי מנהל אגף המשק החקלאי בתנועת המושבים הגיע לשטח החקלאי בעוטף עזה, 12 שעות אחרי שהפסקת האש נכנסה לתוקפה.

Screenshot 2023 05 23 115254
יוני דמרי

"תחילה אני אוסף רשמים מהשטח שנפגע. בוחן גם פגיעה ישירה וכמובן גם פגיעה עקיפה. אתן לך דוגמא. נפל קאסם בבית אריזה; יעלה מיליון שקלים לשיקום בית האריזה, זו פגיעה עקיפה. מה נמנע מחקלאי לעשות: פרי רקוב שנותר על העץ ולא נקטף במועד; חקלאי לא יכול היה לצאת לשטח, לא פתח השקיה, לא יכול היה להתנייד בשטח, לא יכול היה לבצע ריסוס. טפיל או וירוס פגע בגידול עגבנייה, במקום טון לדונם החקלאי יצליח לשווק רק מחצית מהכמות. היה מרוויח נאמר עשרת אלפים שקלים במקום 20 אלף. צריך לפצות אותו".

דמרי מציין כי "במבצע "עלות השחר" בחודש אוגוסט 2022 נקבעו שני מסלולי פיצויים. 460 שקלים ליום היעדרות של עובד זר, שלא יכול היה לבצע את עבודתו בשל הלחימה וההפגזות, ומסלול אחר שעיקרו נזק לפי דונמים של גידול".

דמרי, המתגורר במושב גילת בנגב, מאמין שהחקלאים שנגרמו להם נזקים מרקטות במהלך מבצע "מגן וחץ" – לא ימתינו זמן רב לפיצוי הכספי שהם ראויים לו.

מסייעים לחקלאי העוטף לשקם את נזקי המלחמה

מבצע "מגן וחץ" נמשך למעלה מ-5 ימים של הפגזות בלתי פוסקות לעוטף, ועל כן נאלצו רבים מתושבי האזור לעזוב את השטח, והחקלאים נמנעו לעבוד בשטחם, במיוחד במשקים הצמודים לגדר המערכת. תלמידי ותלמידות "אדם ואדמה ניצנים" פונו מבית הספר בעקבות המצב ועקבו בדאגה אחר החקלאים שנותרו לבדם ולא יכלו לצאת ולעבוד. 

התלמידים עובדים מדי יום בשלוש שנים האחרונות אצל גיל ניר, חקלאי מנתיב העשרה, המגדל עגבניות וצמחי נוי בחממות הצמודות לגבול. בעקבות המצב, נבצר מגיל לצאת לעבוד במשק בשל הירי על עוטף עזה. החממות ספגו נזק משמעותי, העגבניות לא נקטפו בזמן ואי אפשר היה להדלות את העגבניות.
כיתת "אדם ואדמה ניצנים" התגייסה כולה להגיע ולסייע לניר לקטוף את התוצרת החקלאית בחממות ולנסות ולהציל כמה שיותר. 

גל תורג'מן, מנהלת אדם ואדמה ניצנים: "בדיוק בשביל רגעים כאלה קיים בית הספר שלנו. זאת השנה השלישית שאנחנו זוכים לעבוד ולסייע לגיל בתחושת משמעות גדולה. אין ספק שהמשמעות מורגשת במיוחד אחרי מבצע צבאי בגזרת העוטף ובימים כאלה."

גיל ניר, חקלאי מנתיב העשרה: "שמחתי מאוד על חזרתם של תלמידי אדם ואדמה לעבודת הקטיף של עגבניות השרי במשקי בנתיב העשרה. בחלוף הזמן התלמידים הללו הפכו לכוח הקטיף העיקרי שלי וחסרונם בתקופת "מגן וחץ" ואחריו היו משמעותיים מאוד עבורי". ארגון "השומר החדש" ובית הספר אדם ואדמה ניצנים וחצבה יצאו בקריאה לחקלאי העוטף לפנות לסיוע בעקבות פערים שנוצרו בשל שבוע הלחימה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן