יבול שיא
הרפת והחלב
20190502 182722 1

מגלה החומר הפעיל בקנאביס השאיר מורשת ותרומה אדירה לריפוי מחלות

2 דק' קריאה

שיתוף:

פרופסור רפאל משולם נחשב ל"אורים ותומים" בתחום הקנאביס. לאורך עשרות שנים רכש לעצמו ידע מוכח חובק עולם. לפני שישים שנה, במעבדה במכון וייצמן, שקד על מרכיבי צמח הקנאביס והיה לראש וראשון שגילה את החומר הפעיל בצמח, שאינו מייצר רק חשיש ומריחואנה, אלא מהווה רכיב יוצא מגדר הרגיל לשימושים רפואיים בסדרה ארוכה של מחלות קשות וחמורות.

בזכות הגילוי הדרמטי של פרופסור משולם, ילדים ובוגרים ברחבי העולם נהנים מהקלה של ממש בטיפול במחלות שנראו לכאורה חשוכות מרפא ובזכותו נמצא להם מזור.

הקנאביס הפך לצמח ריפוי ממדרגה ראשונה ואולם חשוב לדעת שלפני כל פעולת ריפוי, גידול צמח הקנאביס הוא חקלאות לכל דבר ועניין. הנושא הזה הפך לטרנד לאומי וגופים מסחריים בישראל השקיעו ממון בקידום הייצור, הטיפוח והשיווק של הצמח המיוחד הזה.

בחודש אוגוסט 2019 יזמתי פנייה אל פרופסור רפאל משולם והריאיון עימו היה בחדרו הסמוך למעבדת המחקר שלו בבית הספר לרוקחות במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים.

פגשתי אז אדם בעל שיעור קומה, עטור הישגים ופרסים, חתן פרס ישראל לחקר הכימיה. אדם צנוע, מסביר בחן רב, מתבטא בשטף, צלול וברור. זיכרונו עימו והתנהלותו אינה מסגירה כלל את גילו הביולוגי. אז היה בן כמעט 89 שנה.

מהי הייחודיות של קנאביס לרפואת האדם בימינו? שאלתי את הפרופסור משולם שהשיב: "החומר הפעיל בקנאביס – הקנאבידיול – אינו גורם לתופעות לוואי. הוא תרופה יעילה נגד תופעות לוואי של תרופות אנטי סרטניות. האישור לתרופה ניתן בארצות הברית ובישראל. ילדים קיבלו את התרופה והחלו לחייך. התרופה עשתה להם טוב. 15 שנה נותנים קנאביס ל-45 אלף חולים בישראל. אנחנו נחשבים מדינה מחקרית ויישומית מובילה בעולם!".

מדוע כל כך יקר לגדל קנאביס? פרופסור משולם, שלא היה מעולם פעיל בחקלאות, השיב ללא היסוס: "כדי שזה ייתן את אותם החומרים רצוי שהגידול יהיה במקום סגור. זה לא פשוט, זה גידול יקר, צריך בטיחות בתוך מבנה סגור וחובת שמירה 24 שעות וזה עולה הרבה כסף. הצמח רגיש מאד לסוג הקרקע, לאורך יום, לטמפרטורה".

לדברי מגלה החומר הפעיל בצמח הקנאביס הוא "טוב למחלות דלקתיות רבות. טוב למחלות אוטואימוניות שהגוף תוקף את עצמו. טוב גם לחולי סרטן. התרופה מחליפה מח עצם. רופא במרכז הרפואי "בילינסון" נתן קנאבידיול לחולי סרטן ומספר החולים פחת ב-50 אחוז".

לסיום שיחתנו, שפורסמה במלואה בגיליון "יבול שיא" בחודש אוגוסט 2019, שאלתי את פרופסור משולם איזו תחושה מלווה אותו בתרומתו למין האנושי?

"אקדמית ומדעית אני שמח שקידמנו את הנושא. אני שמח שתרמתי למדע, להגדיל ידע אנושי. אני כימאי של חומרי טבע. הפיזיולוגיה שלי אינה שונה מזו של חזיר. בצמחים אין מערכת אחידה. אלפי שנים הרפואה התבססה על צמחים".

תסתפק במילים האלה?

פרופסור משולם: "כן".

אתה חתן פרס ישראל לחקר הכימיה.

"אכן כך, זכיתי בפרס ישראל בשנת 2000. הפרס ניתן לי  על THC שפועל בגוף ולא ידעו איך הוא פועל".

בחודש יוני 2014 נבחר פרופסור רפאל משולם על ידי העיתון "ג'רוזלם פוסט" כאחד מחמישים היהודים המשפיעים ביותר בעולם.

ב-9 במרץ 2023, למחרת חג הפורים, נפטר פרופסור רפאל משולם בשנתו ה-92. הוא השאיר מאחוריו מורשת פעילה ותרומה אדירה לריפוי מחלות קשות ומסוכנות.

יהי זכרו ברוך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן