יבול שיא
הרפת והחלב
מנהל מופ ערבה תיכונה כיכר סדום

ריאיון עם אילון גדיאל, מנהל המו"פ של ערבה תיכונה וכיכר סדום

3 דק' קריאה

שיתוף:

מו"פ ערבה תיכונה וכיכר סדום

מי שמכהן כמנהל יחידת המו"פ בערבה התיכונה וכיכר סדום, חווה אירועים תמידיים לא שגרתיים ולעיתים קשים במיוחד.

מעבר לעובדה שהוא אמור להעניק שירות מחקרי לחקלאים, הוא חייב להיות עירני עד מאד ונגיש במיוחד, נוכח שינויים, לעיתים קיצוניים, בחייו של החקלאי הבודד על רקע התפתחויות בלתי צפויות בשוק המקומי ובמיוחד באתרי השיווק ברחבי תבל.

בתחום הזה נהנה מנהל המו"פ האזורי אילון גדיאל, מיתרון שלא היה לאף בעל תפקיד זהה אחר ששירת את החקלאים בחבל ארץ זה.

אילון שמתגורר בערבה 42 שנה, מכהן זו תקופה שנייה בתפקיד המאתגר. הוא היה מנהל המו"פ בשנים 2006-2013 ושב לתפקיד הזה בחודש אוגוסט 2019.

בתפקיד הזה הראש של מנהל המו"פ צריך להיות דרוך ולחשוב כל העת על יצירתיות בפעילות מול החקלאים המקומיים.

"בימים אלה אנו מפתחים פרוטוקולים שיאפשרו הגדלת יבול לפלפל ועגבניות, שיפור חיי מדף של חציל לייצוא, אקלום זני פרחים, ובוחנים שיפורים טכנולוגיים למיני פרחים, ואקלום זני מנגו חדשים ושיפור אגרוטכניקה של הגידול במטרה להבטיח הובלה של הענף הזה".

במשפטים אחדים פרס אילון פעילות רחבת היקף שעליה שוקדים הוא ואנשי צוותו החוקרים.

"אנחנו עומדים מול אתגרים גדולים במציאת חלופות ושיפור ביבולים הקיימים להבטיח את המשך הפעילות החקלאית בערבה" – מציין גדיאל בפנינו קצה תכנית רחבת היקף

"תראה, יש ירידה ברווחיות של מגדלי הירקות. הירידה נובעת מתנאים אובייקטיביים: שינויים דרמטיים בשערי המטבעות."

"מצד שני ניכר בערבה מעבר לגידולי מטעים ואנו מחפשים כיצד ניתן להגדיל את מגוון אפשרויות המגדלים לפרנסה בכבוד".

"אנחנו עובדים על שיפור תאורה לגידולי פרחים כגון ליזיאנטוס ושיפור טכנולוגי בגידול אדמונית. המנגו זינק בערבה והכפיל את שטח הגידול ל-1000 דונם, אם כי לא כולם מניבים עדיין. צריך לעזור למגדלי המנגו."

"הערבה מקדימה את שאר חלקי הארץ בשיווק מנגו בחודש ימים והמטרה להגיע לכך שנקדים עוד בשבועיים נוספים להגיע לשווקים לפני האחרים".

מערכת בשיתוף עם אוניברסיטת בן גוריון, הפקולטה לחקלאות ואוניברסיטת תל אביב

אילון גדיאל מציין עוד ענפי גידול שנעשים בהם ניסויים שונים. "ענף התמרים – השקיה דישון והגנת הצומח. ענבי מאכל – מאות דונמים שיהיה בהם כל מה שנקשר בממשק גידול גפן ובעיקר אגרוטכניקה ודישון ראוי."

"אנחנו שוקדים על פיתוח אגרוטכניקה ישימה ופשוטה לעגבניות, פלפל, ארטישוק, אבטיח להתמודדות עם עומסי חום, להאריך את משך העונה".

מנהל מו"פ הערבה התיכונה מגלה כי "הקמנו מערכת בשיתוף עם אוניברסיטת בן גוריון, הפקולטה לחקלאות ואוניברסיטת תל אביב ובודקים סוגי חיישנים שיאפשרו בעתיד הלא רחוק למגדלים לעשות שימוש בטכנולוגיה לקבל החלטות מיטביות לדישון והשקיה בבתי צמיחה. אנו מתבססים על פיתוח של חוקר באוניברסיטת בן גוריון על דישון אוטונומי".

אילון גדיאל מציין שהערבה אינה מחוברת למוביל המים הארצי. אין בערבה מים שפירים לחקלאות והחקלאים עושים שימוש במי קידוחים מקומיים מליחים.

"שר החקלאות עודד פורר ביקר בערבה התיכונה וציין כי תכנית האב לחקלאות תקרב את חקלאי הערבה אל המים הכי איכותיים שיש, ולפעילות הזו יירתמו רשות המים, חברת "מקורות" והמועצה האזורית".

"הערבה תחובר בשני מקורות מים שפירים מותפלים. אחד שיגיע ממתפיל אשקלון דרך כיכר סדום, והשני העיקרי מהגדלת מתקן ההתפלה באילת שיספק עוד כ 15 מיליון מ"ק בשנה.

מים הם גורם מגביל להתפתחות חקלאית בערבה ואנו תקווה שהמדינה תסייע על מנת שנוכל לשפר את התוצאות בגידולים הקיימים ונגדיל את מגוון הגידולים הזקוקים למים איכותיים".

גדיאל מגלה כי "שתלנו דונם אבוקדו לניסויים ונדרשים לכך מים באיכות גבוהה. זו המטרה.

"המו"פ עוסק באקלום גידולים שדורשים שיפור טכנולוגי מתקדם (חממות) כמו פטל, גידולים חדשים: מור, מורינגה ועוד. עובדים על מוצרי מזון תחליפיים לרמה תעשייתית."

"הפעילות הזו נתמכת על ידי הקרן הקיימת ומשרד החקלאות. אנו מקווים שקק"ל יגדילו ב-2022 את התקציב השנתי וכך גם משרד החקלאות".

מועצת הצמחים מממנת במיליון וחצי שקלים את המשך הטיפול במיזם "ערבה נקיה" נגד זבוב הפירות יחד עם משרד החקלאות בתקציב כולל של 3 מיליון ש"ח.

לבד מהמו"פ החקלאי בערבה התיכונה פעיל מו"פ מדבר וים המלח שפועל תחת חסות משרד המדע ולו שלוחות פעילות במועצות מגילות, תמר, ערבה תיכונה, חבל אילות ומצפה רמון.

שלוחת חצבה של מו"פ מדבר יושבת בתחנת "יאיר". שישה חוקרים שוקדים על פעילות צמחי מדבר, ביוטכנולוגיה, סביבה וגאולוגיה ופועלים בשיתוף עם המו"פ החקלאי. בסמוך ליחידת מו"פ הערבה התיכונה הוקם בית ספר חקלאי סביבתי בתרומה של יהדות אוסטרליה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן