יבול שיא
הרפת והחלב
עודד פורר

מכרזים תפורים? מחטפים? הכול פוליטיקה! בלעדי!

5 דק' קריאה

שיתוף:

"אין ספק שהתערבות מנכ"לית המשרד בבחירת עובדי משרד בכירים, לעיתים בניגוד וללא המנהלים בדירוג המקצועי,מעלה סימני שאלה קשים, בטח כשזה קשור למינויים של מקורבי המפלגה לתפקידי מפתח במשרד"

אקורד אחרון להתנהלות עודד פורר במשרד החקלאות. עובדים במשרד החקלאות שלא הזדהו בשמם, פנו בבקשה דחופה לנציב שירות המדינה פרופסור דניאל הרשקוביץ לעצור מכרזי כוח אדם ולערוך בדיקה מעמיקה למכרזים קודמים במשרד.

במכתב שפרטיו נודעו למערכת "יבול שיא" נאמר: "אנו מוצאים לנכון לבקש ולדרוש את התערבותך בנושא באופן מיידי כדי לעצור התנהלות שאינה מתיישבת עם הערכים שאותם אתה מוביל ומקדם בשירות המדינה. במשרד החקלאות קודמו באחרונה מספר מינויים שלא בדרך המלך, כפי שמקובל בקליטת עובדים חדשים במשרדי הממשלה, תוך התעלמות מהקשר האישי והפוליטי בין המועמדים לבין השר ומפלגת "ישראל ביתנו" ותוך הפעלת לחצים על ראשי אגפים במשרד, להכשיר ולהבטיח את קבלתם לתפקיד כאמור.

מסתבר שמה שחשבנו שידוע במסדרונות המשרד הוא רק "קצה הקרחון" ותגובתו של השר לשאלות שהועלו בנושאים אלה, שפכו אור שלילי הרבה יותר על התהליך.

מינוייה של אלונה שמיר לתפקיד מנהלת תחום כנסת-ממשלה

 גם אם מדובר במינוי ראוי, עד למינויה של גברת שמיר, לא היה קיים תקן כזה במשרד החקלאות. בעת תקנון התקן נקבע כי המשרה תפעל תחת היחידה למחקר כלכלה ואסטרטגיה. להבנתנו, לקראת כינוסה של וועדת הבוחנים, הופעלו על מנהל היחידה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה לחצים כבדים לקלוט לתפקיד את גב' שמיר ולא נתנו לו אפשרות לבחור מועמד אחר, גם אם היו ראויים יותר.

לאחר זכייתה של הגברת שמיר במכרז באופן תמוה, הוחלט בהנהלת המשרד לשנות את כפיפותה של המשרה ולהעבירה מהחטיבה למחקר וכלכלה ללשכת המנכ"ל. זה המקום לציין שמעיון באינטרנט עולה שהגברת שמיר הועסקה שנים רבות כיועצת פוליטית של חברי מפלגת ישראל ביתנו, הן כיועצת שר החקלאות פורר, כשכיהן כמנכ"ל משרד הקליטה והן כיועצת פוליטית של חברי כנסת מהמפלגה.

השתלשלות האירועים, בכלל זה המהלך להעבירה ללשכת המנכ"לית לאחר הזכייה במכרז, מדגישה עוד יותר את הזיקה הפוליטית בקליטתה לשירות במשרד והרצון לבסס את שליטתה של המפלגה, גם לאחר סיום שירותו של השר פורר במשרד, על ידי השארת "אנשי שלומם" בתפקידי מפתח במשרדים שעליהם הם ממונים.

ב-21.9 פרסם השר פורר תגובה ברשתות החברתיות: "אלונה שמיר עובדת מדינה מזה שנים רבות, עברה ממשרד הקליטה למשרד החקלאות לתפקיד מקביל רוחבי, ללא שינוי בדרגתה ומשכורתה, בניגוד לטענה על המצאת התפקיד. שמיר נכנסה לתפקיד מנהלת תחום כנסת-ממשלה הקיים בחלק ניכר ממשרדי הממשלה וקיים גם במשרד החקלאות ואויש לראשונה".

וממשיכים עובדי המשרד:

"מתגובתו של השר ניתן ללמוד כי אופן קליטתה של אלונה שמיר למשרד החקלאות היה ללא מכרז בדרך של העברה בין משרדים כאשר לא בטוח שהקשר הפוליטי בינה ובין השר היה ידוע למאשרי ההעברה, אם בכלל הנושא הוצג להם.

נבקש כי ייבדק האם נושא הקשר הפוליטי בין השר פורר והגברת שמיר היה ידוע, והאם קשר זה דווח כנדרש בטופס הצהרתם על ניגוד עניינים כתנאי סף לקליטתה במשרד. נבקש כי ייבדק האם כטענת השר היה קיים תקן מקצועי של מנהל קשרי ממשלה וכנסת במשרד החקלאות ופיתוח הכפר (שלא כמשרת אמון בלשכת השר) לפני מינויה של אלונה שמיר לתפקיד, ומתי נוצר התקן לראשונה, וחשוב יותר, נבקש כי ייבדק מדוע תחילה נוצר התקן ביחידה אחרת במשרד – היחידה למחקר כלכלה ואסטרטגיה, ורק לאחר בחירתה של גב' שמיר – בדרך של העברה בין משרדית וללא מכרז – התקן הועבר לכפיפות ישירה של מנכ"לית המשרד".

מינויו של ד"ר ולדימיר שקלאר לתפקיד נספח חקלאות במוסקבה

 וכך כתבו עובדי משרד החקלאות לנציג שירות המדינה: "עוד בטרם נעלה ספקות בנוגע לנחיצותו של תפקיד הנספח החקלאי ברוסיה, אופן מינויו של ד"ר שקלאר מעורר על פניו קשיים רבים ולצערנו לא לראשונה. גם לד"ר שקלאר קשרים עם מפלגת 'ישראל ביתנו' והנושא אף נחקר בעבר על ידי מבקר המדינה. בדו"ח המבקר בשנת 2014 נכתב שד"ר שקלאר נבחר במכרז פומבי לתפקיד בכיר במשרד הקליטה בעת ששר החקלאות כיום, שימש אז מנכ"ל משרד הקליטה מטעם מפלגת 'ישראל ביתנו', מבלי שדיווח כנדרש בעת הליך בחירתו שהיה מועסק ישיר של המפלגה והיה ממובילי מסע הבחירות של הרשימה בבחירות 2013. נושא ניגוד העניינים לא נבחן כלל מאחר שלא היה ידוע בעת בחירתו. איננו יודעים אם בעת בחירתו לתפקיד בכיר במשרד החקלאות, נושא זה היה ידוע ו/או נבחן אך לדעתנו נדרש לבחון נושא זה לעומק. בנוסף נדרש לבחון איך משרה זו בניגוד למשרות אחרות של נספחים חקלאיים בחו"ל תוקננה בתקן ובשכר גבוה, דבר שהמנכ"לית נלחמה עליו בעת המינוי.

בחירתה של גברת שושנה רשף מור לתפקיד מנהלת תחום בכיר סחר חוץ נושא בחירתה מעורר קשיים במספר מישורים. לפי מה שנמסר לנו, מנכ"לית המשרד הפעילה על מנהל היחידה לחצים פסולים, לכאורה, לפנות לנציבות שירות המדינה בבקשה שהיא תשב בוועדת הבוחנים ולא המנהל הישיר כפי שקובע התקשי"ר. ואכן, ככל הנראה, כתוצאה מכך, מנהל היחידה פנה אל הנציבות והודיע להם שהוא אינו יכול לשבת במכרז מסיבות אישיות, וביקש שמי שתמלא את מקומו זו מנכ"לית המשרד. עוד נמסר לנו שלמרות הפנייה מנהל היחידה ביקש בסופו של דבר להישאר מעורב בהליך הבחירה ואף הגיע לוועדת הבוחנים וביקש להיות נוכח בדיון, במטרה שייבחר מועמד מקצועי, אך המנכ"לית ביקשה ממנו לצאת והדירה אותו מהדיון.

לאחר בחירתה של גב' רשף מור התברר כי משכורתה במשרה זו נמוכה ממשכורתה הנוכחית וידוע שנעשו מאמצים רבים מולכם, לשמר לה את שכר ודרג המשפטנים, אף שמדובר במשרה בדרג כלכלנים.

אין ספק שהתערבות מנכ"לית המשרד בבחירת עובדי משרד בכירים, לעיתים בניגוד וללא המנהלים בדירוג המקצועי, מעלה סימני שאלה קשים, בטח כשזה קשור למינויים של מקורבי המפלגה לתפקידי מפתח במשרד.

המנכלית נעמה קאופמן פס צילום ענבל מרמרי
המנכלית נעמה קאופמן פס. צילום: ענבל מרמרי

באופן "לא מפתיע" תיאור התפקיד ודרישות הסף אף זכו ל"תיקון" והתאמה, כך שהדרישות המקצועיות לתפקידי מפתח במשרד החקלאות ירודדו ונעשו הקלות רבות לאפשר, לכאורה, למקורבים לעמוד בתנאי הסף. כדי להקל על תהליך הבחירה נרמז למועמדים ראויים מקרב עובדי המשרד שאין להם סיכוי להיבחר ועדיף שיסירו את מועמדותם. כך היה למכרז מנהל תחום סחר חוץ כאשר מבין כלל המגישים מבין עובדי המשרד נותרה רק אחת שהעדיפה להתמודד למרות הרמיזות.

בתחילת הכהונה אמרה מנכ"לית המשרד לפחות בשתי הזדמנויות בישיבות הנהלת המשרד בהשתתפות כלל הסמנכ"לים ומנהלי אגפים, שמי שמדיניות השר לא מקובלת עליו מוזמן לפרוש מתפקידו והיא מוכנה לסייע בכל הנדרש כדי שיקבל תנאי פרישה טובים. אנו סבורים שמדובר בהצעה שאינה ראויה ואינה מכבדת את עובדי המשרד שבאים לבצע את עבודתם נאמנה. גורמי המקצוע אינם צריכים להזדהות עם מפלגה פוליטית והם מבצעים את עבודתם המקצועית, גם אם עמדתם שונה מעמדת השר.

מר צביקה כהן מכהן כסמנכ"ל מימון והשקעות במשרד החקלאות

זהו תפקיד מפתח אשר אחראי על ניהול והקצאת כספי התמיכות במשרד. זו לא הייתה הפתעה כאשר נרמז למר כהן שנכון לו יותר לפרוש לגמלאות מהמשרד; וכאשר זה סרב, הוגשה נגדו תלונה בנציבות.

מזה כשנה מאז סיום תפקידו של פרופסור אלי פיינרמן אין מנהל קבע בתפקיד ראש המנהל המחקר החקלאי. להערכתנו ועדת האיתור אינה מתקדמת מאחר שהמנכ"לית מעוניינת לשנות את הגדרת התפקיד, לשנות את תנאי הסף שוב כדי לאפשר לכאורה מינויו של מועמד המקובל עליה ועל השר".

בסיום הפנייה והדרישה מנציב שירות המדינה כותבים מי שחותמים: עובדי משרד מודאגים, "מהמתואר מעלה, עובדי המשרד בפועל נמצאים תחת שלטון שררה ופחד, עם שיקולים לא מקצועיים, והכל לכאורה כדי לקדם את התבססות מפלגת 'ישראל ביתנו' בתפקידי מפתח במוסדות המדינה, כשעובדי משרד חוששים לעתידם המקצועי ומתנהלים תחת איומים, חלקם מרומזים, חלקם מעשיים, שיאונה רע למי שמעז לפעול בניגוד לרצון השר והמנכ"לית.

מהסיבות הברורות בחרנו כי מכתב זה יישלח בעילום שם אך אין זה מוריד מחומרת המעשים או מהצורך לבודקם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה
כשהגיע איסרי לגיל 11 החל לאכול חול בתוספת מים ששתה מכוס זכוכית. הוריו עמדו להתגרש אז והאוויר התלכלך בהמון מיקרובים. זה היה אחרי ששהה בבית חולים איזה חודש, הוא התלונן ובכה מרה כל לילה
5 דק' קריאה
תערוכת צילום וספר לאומן הרדיקלי שגם בגילו המתקדם מתעד את ההפגנות למען החטופים בגלריית "מכללת מנשר לאמנות" בתל אביב מתקיימת בימים אלה תערוכת צילומים של הצלם – אומן, יוסף הוכמן.הפתיחה לתערוכה התקיימה בשבת 30
5 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן