יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 604150469

מת"ש ממשיך למרר חיי חקלאים

2 דק' קריאה

שיתוף:

הגוף הבירוקרטי אינו מסוגל לקיים את משימותיו, ובמקום להבטיח זכויות הוא שלל מהפלסטינים את זכויותיהם

היועץ המשפטי של התאחדות חקלאי ישראל, עו"ד יגאל דנינו, מבקש מהיועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, לפעול ליישום המלצות צוות בין משרדי שעניינו הבטחת תנאי העסקה ותשלום שכר לעובדים פלסטינים המועסקים בישראל והתראה לפני נקיטת הליכים משפטיים.

ממשרדה של היועצת המשפטית נתקבלה תשובה שהמכתב התקבל אך טרם נמסרה תגובה כלשהי.

עורך דין דנינו ציין בפנינו כי לפני עשורים רבים הוקם ברשות האוכלוסין הממשלתית גוף בשם מינהל התשלומים (מת"ש) שחצץ בין החקלאים המעסיקים לעובדים פלסטינים שהועסקו בישראל ואמור היה לפקח על זכויותיהם של העובדים.

"התברר שהגוף הזה מקשה על שני הצדדים. החקלאי המעסיק שילם על זכויות סוציאליות של הפלסטינים, העביר את הכספים למת"ש, והתברר שצינור ההעברה היה סתום והעובדים הפלסטינים לא קיבלו את הכספים המגיעים להם" דברי עורך הדין דנינו. לדבריו ארגון "קו לעובד" הגיש בתקופות שונות עתירות לבג"צ שחלקן עדיין נידונות. בעתירות נאמר בין השאר שהגוף הבירוקרטי אינו מסוגל לקיים את משימותיו, ובמקום להבטיח זכויות הוא שלל מהפלסטינים את זכויותיהם.

עו"ד דנינו מציין בפנינו דוגמא אחת מני רבות שמציגות את התנהלותו הלא ראויה של מת"ש כלפי העובדים שבאים מעבר לקו הירוק, לעבוד בישראל. "החקלאים-המעסיקים שילמו 2.5 אחוזים מדי חודש לפדיון עתידי של ימי מחלה, ומת"ש לא העביר את הכספים לפלסטינים. בקופת מת"ש הצטברו סכומי כסף של למעלה מחצי מיליארד שקלים עבור עובדים פלסטינים בחקלאות, בענפי הבניין ובענף המלונאות".

היועץ המשפטי של התאחדות חקלאי ישראל מציין כי בשנת 2018 החליטה הממשלה על הקמת צוות בין משרדי ובו נציגים של משרדי ממשלה שונים שהמליץ לבטל את המנגנון שהיה קיים שנים וקבע שעל החקלאים-המעסיקים לשלם ישירות לעובדים הפלסטינים את זכויותיהם.

"ההמלצה של הצוות הבין משרדי אינה מיושמת מאז, מפני שעדיין לא הובאה לאישור הממשלה. החקלאים סובלים קשות. גוף בירוקרטי ממרר את חייהם, מאלץ אותם למלא טפסים לרוב, ומנגד הם נתקלים במערך בירוקרטי שאינו עושה עבודתו כנדרש. בפנייתי ליועצת המשפטית לממשלה דרשתי שהיא תקדם את יישום המלצות הצוות משנת 2018, במטרה ברורה להקל על סבלם של המעסיקים החקלאים, שנאנקים תחת גוף ממשלתי לא יעיל בלשון המעטה".

באותו נושא מציין עו"ד שמואל גלנץ, שמפרסם ב"יבול שיא" מדור משפטי קבוע, כי אחת התוצאות של הרגולציה העודפת, המכבידה היא שוק שחור בהיקפים עצומים שבו חוטאים רבים וטובים. "ככל שמת"ש מערים קשיים חדשות לבקרים, כך מיוצרות "שיטות" להתגבר על הקשיים. 'ככל שיענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ', ככל שמת"ש מכביד – כך מתרחבת תופעת הסחר בהיתרי עבודה ובהעסקה שלא כדין".

עו"ד גלנץ מגלה כי מחלקת המחקר של בנק ישראל פרסמה בחודש ספטמבר 2019 הודעה לעיתונות ובה נאמר ש"היתרי העבודה של 30 אחוזים מהפועלים הפלסטינים המועסקים בישראל בהיתר, נרכשו באופן לא חוקי תמורת תשלום חודשי…ההכנסות השנתיות והרווחים השנתיים מהסחר הלא חוקי בהיתרים נאמדים באופן שמרני בכ-480 מיליון שקלים".

"הפועל היוצא המומלץ על ידי מחלקת המחקר בבנק ישראל – לבטל את החובה של העובד הפלסטיני לעבוד אצל מעסיק מוגדר מראש…לצמצם במידה ניכרת את הסחר הבלתי חוקי בהיתרי עבודה ולהגדיל את רווחי המעסיקים שלא הצליחו לקבל מהממשלה מכסות היתרי עבודה בשיטה הקיימת…"

עו"ד שמואל גלנץ קובע כי המסקנה היא ליישם את קריאתו של מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן: "הגיעה העת לבטל את המעורבות הישירה של רשות האוכלוסין וההגירה ביחסי מעסיק-עובד ולהשאיר בידי הרשויות המוסמכות לכך את סמכות הפיקוח והאכיפה בלבד. התנאי היחיד להעסקת עובד פלסטיני צריך להיות ביטחוני. כל היתר – ביורוקרטיה עודפת ומיותרת".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן