יבול שיא
הרפת והחלב
אלון שוסטר כנס מדיה

ריאיון החודש עם סגן שר הביטחון ושר החקלאות לשעבר אלון שוסטר

3 דק' קריאה

שיתוף:

"יש למנות ועדת חקירה שתחקור איך הגיעה הוועדה הממשלתית לנתונים שפרסמה."

"מי שהציע 100 שקלים לדונם זו הצעת חורבן. עליבות מקצועית והתנכרות לאומית."

בכהונה הנוכחית של הממשלה הוא מכהן כסגן שר הביטחון וגם כאן הוא מעודכן לפרטים במאבק על דמותו ועתידו של החקלאי הישראלי אל מול הרפורמה החקלאית החדשה ויש לו הרבה מה לומר בנושא הזה.

הוועדה הממשלתית שבחנה את פערי התיווך בפירות וירקות חשפה בדו"ח הביניים שבשני העשורים האחרונים התפוקה החקלאית לא גדלה. האוכלוסייה התרחבה ב-47% מאז שנת 2000, תפוקת הפירות והירקות צנחה ב-22%. זה אמיתי?

"איני יכול לאמת את הנתונים. אין לי את הבסיס לכך. שמעתי שיושב ראש התאחדות החקלאים עמית יפרח הציג נתונים ולפיהם פחות חקלאים ייצרו יותר. כשוועדה אומרת ש-60% מסך ההכנסות זה של החקלאי וכל שרשרת הערך בדרך 40%, זה נתון שאני לא מכיר אותו. המידע מהיכן נלקחו הנתונים לא נחשף על ידי הוועדה. ההכנסות הן צד אחד ורווחים זה דבר אחר. מישהו מקבל 60% מההכנסות ומפסיד תיאורטית ומי שמקבל 40% מקבל חצי. אחת השאלות מה כל אחד מרוויח. מי חזיר ומי מתבוסס בדמו הכלכלי. הוועדה קבעה שרשתות השיווק לא חזירות. ועדה קודמת במשרד החקלאות לא מצאה את האקדח המעשן של רווחי יתר".

מדגיש: "לוועדה היו שתי מטרות: לייצר הרעשה תקשורתית עם אפיונים כלכליים, הסבר חסר חוט שדרה, וכאילו להמתין לתוצאות עד שתהיה פגרה שהכנסת לא תוכל להתכנס ולבטל צווים שנעשו בעורמה, בגניבת דעת. ברור שהיה כאן מהלך טקטי. הייתה הבטחה מפורשת שמקבלים החלטה שתתקבל בהסכמה וזה לא קרה. אחרי שכבר פתחו מכסים בדבש ודגים נפגשנו עם השרים. זה היה סוג של סם הרדמה. מי אמר שהתוצאות של הוועדה רלוונטיות לרפורמה. לא הצלחתי להבין את הקשר. המסר שלהם הוא שהחקלאים מרוויחים המון, יש להם המון כסף וברפורמה יקטינו מעט את הרווחים שלהם. הועדה היא באמצע פעולתה. לא היו שם חקלאים שיתנו עצה, אין חשיפה של מקורות המידע. לדעתי, יש למנות ועדת חקירה שתחקור איך הגיעה הוועדה הממשלתית לנתונים שפרסמה.

 יש להקים מיד שוק סיטונאי חדש, מודרני, שיתן פייט לשלטון ללא מיצרים. שתתבצע עבודה מאד חזקה של שווקים דיגיטליים ישירות לצרכן ושוקי איכרים. זו בחינה של רשות התחרות".

מוסיף: "מי שהציע 100 שקלים לדונם זו הצעת חורבן. עליבות מקצועית והתנכרות לאומית. לי בשעתו, כשר החקלאות הציעו 40 שקל לדונם וביטלתי מיד. אחרי שנה הציעו 100 שקלים וזו נבזות כלכלית. בושה למדינה. דחינו מיד. ה-100 שקל היא תכנית הרסנית. מרחו זמן, בלבלו את המוח, מו"מ שלא התקיים. הוא צריך להיות אינטנסיבי, קולגיאלי ומקצועני. שמים בצד את הסמנכ"לים של משרד החקלאות שיש להם יידע, ומתחשבים בפקידי האוצר שחסרים ניסיון בכלכלה חקלאית. זו החלטה שבין חצופה לטיפשה.

הוועדה רצינית בעיניך או שחבריה גזרו קופון לכבוד האוצר?

"אני רוצה להיות הגון כלפי הוועדה. שגגה שאין נציגות אוהדת מקצועית את החקלאים והחקלאות. משהו לא מסתדר לי איפה יושב הסנטימנט. הוועדה נתנה נתונים מפתיעים ויש להם השפעה שולית על מה צריך לעשות. אם החקלאים לא מצליחים לייצר מספיק תבדקו למה זה קרה. הממשלות לדורותיהן הכניסו את החקלאות לאנורקסיה. יש יסודות חיוביים ברפורמה אולם איך אתה יוצר מצב שאתה מגשר על פערים בהורדת מכסים ולא מתארגן ומצפה להתאוששות הענף".

בכנס בערבה אמרת שיבוא חופשי של פירות וירקות ללא מכסים זו כלכלה של עידוד היבוא ודיכוי הייצור המקומי וזו תקלה. אולי כך צריך לנהוג?

"אנחנו צריכים לייצר כל מה שאפשר והייבוא יהיה רכיב לגיטימי להזנה של בני ישראל ובני פלשתין. אנחנו מייבאים כחמישים אחוזים מהקלוריות של תושבי ישראל. ככה נוהגים בתקופת מלחמה, משבר אקלים, שינוע יקר, תורים בנמלים, זיהום אויר כבד. בואו נתכנן כך שנייצר בארץ כמה שיותר בעת מלחמה ובמשבר אקלימי".

לא מדברים על רכיב חמור בפני עצמו ברפורמה: הגנת הצומח לא תמנע חדירת מזיקים, יבוא תוצרת ייבדק רק בחו"ל, לא יידעו אם פרי או ירק הושקו במי קולחין לא ראויים למאכל אדם.

 "אכן יש רכיבים שלא מדברים עליהם. אסור שמסננת הגנת הצומח תהיה כלי כלכלי למנוע יבוא, אבל אסור לפתוח את החורים במסננת כך שייפגע הצומח הישראלי בצורה בלתי הפיכה. זה בלתי אפשרי, אני בעד להקל על הרגולציה כמה שאפשר".

ברשותך אדוני סגן שר הביטחון, שאלות אישיות.

"בבקשה"

משרד החקלאות חסר לך? מתגעגע לבית דגן? היית נוהג אחרת ברפורמה?

"אני מגדיר את השנה שהייתי שר החקלאות – שנה קסומה. היה לי מנכ"ל מופלא (ד"ר נחום איצקוביץ) מחובר לעשייה. מצטער שלא המשכתי. בפוליטיקה יש תפניות. הלכתי קדימה. כאן אני בזירה שבין ביטחון לאזרחות. יש גם נושאי חקלאות. הגבול עובר היכן שהמחרשה פועלת. אני מייחל שתיווצר אצל החקלאים תחושה שמפרגנים להם במשרד החקלאות, גם אם דורשים מהם התייעלות, כשהם עוסקים בייצור מזון, מביאים אוכל ויידע לכולם, וחוליה בשרשרת ארוכה של 140 שנות ציונות, חזרה לעבודה, לקרקע, לייצר לחם".

היית 13 חודשים שר חקלאות. עודד פורר יהיה שנה בתפקיד רק בחודש יוני השנה ואיך הוא יורה בחקלאות.

"אני דווקא מבקש לשבח את עודד פורר שלפני כניסתו למשרד החקלאות היה בין הח"כים שתמכו בחקלאות בהימנעות של הצפה של סחורה מחו"ל. היום הוא במפלגתו של שר האוצר ומתנהל אחרת. אני מקווה שחסד יקרה בין שר אוצר נמרץ ושר חקלאות שליבו עם החקלאות. אני מצפה להשהות את הצווים החד צדדיים שמובילים לכלכלה רעה ולחזור למו"מ אינטנסיבי, מקצועי וקולגיאלי".

לסיום, טוב לך כאן במשרד הביטחון?

"כן, בהחלט. זה מאפשר לי כח"כ, (כי כשר החקלאות בחוק הנורבגי נפרדתי מהכנסת), לפעול כאיש ציבור, לעסוק עם חברים בשדולה החקלאית, להגן על החקלאות הישראלית, לחיבור נכון של העוצמה הפיזית הצבאית ובין העוצמה החברתית של אזרחי ישראל".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן