יבול שיא
הרפת והחלב
רמי שדה

סערה אביבית

3 דק' קריאה

שיתוף:

נזקים בעשרות מיליוני שקלים למאות משקים חקלאיים

מזג אויר סוער שפקד את ישראל בתום ימי חול המועד פסח, גרם לנזקים גדולים לגידולים חקלאיים במאות משקים, בעיקר בצפון הארץ. שיטפונות פתע, שהעלו בבת אחת נחלים על גדותיהם הסבו נזקים לשטחי גידול נרחבים בערבה התיכונה.

בהערכה ראשונה של קנט ההיקף הכספי של הנזקים הוערך בעשרות מיליוני שקלים. עיקר הנזק נגרם לגידולי הפירות השונים, כתוצאה מהברד שירד בעיקר בצפון הארץ. בין השאר נפגעו גידולי דובדבנים, אפרסק, משמש, תפוח, שזיף ונקטרינה. מנכ"ל קנט שמואל תורג'מן ציין כי פירות הקיץ נמצאים כעת בשלב של חנטה מוקדמת והברד העז שירד, גרם לפציעתם ועלול להביא לפסילתם לשיווק. את היקף הנזק ניתן יהיה לדעת רק בשלב הקטיף.

נזקים של ממש נגרמו גם מהצפות של שטחי גידול נרחבים, על שטח של 400 דונם בערבה. שם נפגעו שטחי פלפל, אבטיח ותבלינים.

החקלאי רמי שדה מגדל במושב עין יהב בערבה התיכונה תבלינים על שטח של 350 דונם. השיטפונות הכבדים בחבל ארץ זה הסבו נזק אדיר לגידולים שלו.

"חלק מהמבנים קרסו מעוצמת זרימת המים ותבלינים על שטח של 70 דונם נשטפו ונעלמו מהשטח" סיפר ל"יבול שיא". "הנזקים נגרמו אחרי שנחל ערבה עלה על גדותיו בשיטפון אדיר. כשהגעתי לשטח נחרדתי. זה היה מראה שקשה לתאר. בהערכה ראשונה אני מעריך במאות אלפי שקלים את הנזק".

רמי שדה, אגרונום בן 50, בא לערבה לפני 15 שנה אחרי שרכש תואר ראשון ושני בפקולטה לחקלאות ברחובות. הוא התמחה בגידולי ירקות והגנת הצומח. על מאות הדונם שלו הוא מגדל שמיר, פטרוזיליה, כוסברה, חסה, סלרי, נענע, ובזיל. את התוצרת הטרייה הוא משווק לחברת "חסלט".

רמי שדה, נשוי ואב לארבעה: שלושה בנים ובת. במקור הוא מהוד השרון.

שר החקלאות ופיתוח הכפר אבי דיכטר ירד לערבה, למחרת ליל הגשמים והשיטפונות שם. הוא נפגש עם חקלאים ששטחי הגידול שלהם ניזוקו, מזרחית לנחל ערבה, ליד המושב עין יהב. לשר נלווה ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה מאיר צור.

שר החקלאות ומאיר צור בסיור בערבה
שר החקלאות ומאיר צור בסיור נזקים בערבה

השר דיכטר קיבל סקירה על בעיית הניקוז בנחל ערבה ושמע על פתרונות אפשריים להתמודד עם שיטפונות בעתיד. לסיור נלוו נציגים של הקרן לביטוח נזקי טבע ונציגי צה"ל והרשות לפינוי מוקשים.

החקלאים אמרו לשר שניתן יהיה למזער את הנזקים אם יצליחו להגיע לחממות בתוך ימים אחדים. הרשות לפינוי מוקשים אמורה לתת לכך אישור, על רקע חשש ממוקשים שנסחפו אל הנחל.

השר דיכטר הינחה את כל הגורמים לתת תשובות מהירות, כל אחד בתחומו, כדי להבהיר לחקלאים שהם לא לבד בהתמודדות עם הנזקים.

השר שיבח את החקלאים ואת התושבים, על ההתגייסות המלאה בצוותא עם גורמי צה"ל, בחיפושים אחרי האזרחים שנסחפו בשיטפונות עד שנמצאו, לצער כולם, גופותיהם של האח והאחות מטבריה.

בתום הסיור התקיימה בבניין המועצה האזורית פגישה עם נציגי הישובים, שהלינו על כך שרק באחרונה קיבלו פיצויים על השיטפון שהתרחש לפני שלוש שנים. שר החקלאות אבי דיכטר השיב: "אנחנו כמדינה, חייבים לאפשר לחקלאים שנפגעו, להשתקם כלכלית וחקלאית, וזאת תוך פרק זמן קצר, כי אין מדינה בלי חקלאות ואין חקלאות בלי חקלאים".

11
22
3
4
5

השר דיכטר הינחה את מנכ"ל משרדו אורן לביא ואת סגן שר החקלאות ח"כ משה אבוטבול, המופקד על תחום הניקוז במשרד, לפעול מיידית לסייע לחקלאים במציאת פתרונות לנזקים הקשים שגרמו השיטפונות בערבה.

השר דיכטר פירסם בתום הביקור בערבה פוסט ובו נאמר בין השאר: "פגשתי בערבה חקלאים יקרים שאיבדו בתוך שעות, הן תוצרת חקלאית והן תשתיות כמו חממות וציוד חקלאי אחר. עמל של חודשים נקטף בידי הטבע בתוך שעות בודדות. הדרכים שנסחפו, החממות שקרסו או נלקחו בנחשול המים והגידולים שהוצפו במקרה הטוב או הושמדו במקרה הרע – מול כל אלה נידרש לתת מענה".

הגשמים המאוחרים, יחסית, הביאו לפגיעה גם בגידולי השחת בכל הארץ. מדובר בגידולים שנקצרו והמתינו להתייבש בשדות. הרטבת השחתות גורמת, במקרים רבים, לתופעות של עובש ולהשמדת התוצרת.

בקנט מציינים כי למרות שהמערכת הקיצונית עדיין באזורנו, מעריכי החברה יצאו לשטחי הגידול ברחבי המדינה ונמצאים בקשר עם החקלאים. את היקף הנזקים הסופי ניתן יהיה לאמוד רק בתום המערכת החורפית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן