יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 723241009

עדכונים בתחום המים

3 דק' קריאה

שיתוף:

מים ביתיים, מים לחקלאות ומפלס הכנרת

ניהול המים הביתיים במרחב הכפרי

בחודש יוני 2022 פרסמה רשות המים לשימוע ציבורי, טיוטת אמות מידה לשירות ואמות מידה הנדסיות לספקים שאינם תאגידי מים וביוב. כוונת הרשות לגרום לספקים פרטיים במרחב הכפרי להעביר את רישיונות ההספקה לספק אזורי על ידי הקשחת הדרישות ההנדסיות ואמות המידה לשירות, לצד מענקים שיינתנו רק לספקים מרחביים.

תהליך זה מגלם בתוכו משמעויות רבות, שחלקן הגדול עדיין אינו ברור עד הסוף. ככל שהתהליך יקודם, נעדכן לגבי המשמעויות והמלצות לפעולה.

נזכיר, כי בסוף שנת 2021, פרסמה רשות המים דוח בנושא "הערכת השפעת הסדרת שירותי המים והביוב במרחב הכפרי".

אספקת המים לצרכי בית במגזר העירוני עברה בשנים האחרונות שינוים נרחבים, שכללו העברת האחריות לאספקת המים ושירותי הביוב מידי העיריות לידי תאגידי מים וביוב עירוניים. במרחב הכפרי מבוצע תחום אספקת המים לאורך השנים ברובו על ידי גורמים מקומיים, שבחלק מהמקרים מספקים גם את המים למטרות חקלאות.

על פי הדוח שפורסם, אספקת המים במרחב הכפרי סובלת ממגוון בעיות ובין השאר: מחסור בתשתיות ורמת תחזוקה ירודה, רמת שירות נמוכה לצרכנים, ריבוי קיצוני של ספקים ביחס למספר הצרכנים ויצירת "חסרונות לקוטן", תעריפים שאינם משקפים את העלות או שהם גבוהים יותר מהעלות למגזר העירוני ועוד.

על פי הנתונים בדוח, ספק מים ממוצע במרחב הכפרי מספק מים ביתיים בכמות של כ-0.12 מיליוני מ"ק, לעומת כ-10 מיליוני מ"ק מים ביתיים, שמספק בממוצע ספק במגזר העירוני.

על פי ממצאי סקר, שהזמינה רשות המים מגורם חיצוני, ופורסמו בדוח, יש לא מעט ישובים כפריים בהם קיימת בעיה בנושא "ביטחון המים": 69% מהספקים שנבחנו התקשו בניהול מערכת המים היישובית, 38% מהספקים שנבחנו אינם עומדים בתנאי תעריפי המים, 75% מהספקים לא שיקמו את תשתיות האספקה שנים רבות ומעל 80% מהספקים אינם מכינים תכנית אחזקה ושדרוג לתשתיות אספקת המים.

עוד צוין בסקר, כי רק כ-30% מהספקים במרחב הכפרי הגישו דוחות כספיים שנתיים בהתאם לדרישות החוק, כ-83% דיווחו על מספר הנפשות הזכאיות לכמות המוכרת וכ-80% מהספקים דיווחו על כמויות אספקת המים השנתית.

עמדת רשות המים הייתה (גם בעבר), שיש לצמצם את מספר ספקי המים במרחב הכפרי והסקר שנערך תמך (שלא במפתיע) בעמדת הרשות. כפי שפורסם בדוח, עמדת רשות המים הינה שמהלך העברת רישיונות האספקה מהספק המקומי לספק אזורי ייעשה באופן וולונטרי, לפי בחירת הספקים, ובמקביל יוחמרו אמות המידה לאספקת מים במרחב הכפרי לכלל הספקים.

הקצאת מים שפירים לחקלאות

לאחרונה פרסמה רשות המים לשימוע ציבורי הוראת שעה לכללי המים (השימוש במים באזור קיצוב), לעניין הספקת מים שפירים נוספת למטרות חקלאות בשנת 2022.

על פי הכללים, שפורסמו לשימוע, תותר הספקת מים שפירים לחקלאות בהיקף של עד 15% מעל ההקצאה השנתית למים שפירים לחקלאות. הצריכה הנוספת תחויב בתעריף חריגה הגבוה מהתעריף שנקבע למים השפירים שבהקצאה.

כפי שנכתב בדברי ההסבר לשימוע, מדובר באפשרות של מפיקי וספקי המים לאפשר לצרכניהם להגדיל את כמויות המים השפירים למטרות חקלאות ככול הנדרש להם, כאשר ויסות הכמויות ייעשה על ידי התעריף הגבוה ולא על ידי מגבלות הקצאה כמותית. נציין, כי מחיר מים שפירים ממקורות הינו 1.94 ש"ח למ"ק (לפני מע"מ) ואילו תעריפי החריגה הינם 3.489 ש"ח למ"ק ו-4.886 ש"ח למ"ק לחריגה בשיעור של 10% ומעל 10%, בהתאמה.

מודל חדש להכרה בעלויות קידוחים

לאחרונה פרסמה רשות המים לשימוע ציבורי את "כללי המים" (חישוב עלויות ותעריפים להפקה והולכה), תשפ"ב-2022.

השימוע פורסם, לאחר שבשנה האחרונה בחן הצוות המקצועי ברשות המים את ההכרה בעלויות קידוחים, שהוגדרה בשנת 2017, ועל רקע טענות, שהעלויות הקיימות אינן מעודדות הקמת קידוחים חדשים.

על פי השימוע הקידוחים יחולקו ל-3 סוגים, שלכל אחד תוגדר עלות מתאימה לפי החלוקה שלהלן:

  1. קידוחים, שחלפו למעלה מ-50 שנה מהקמתם – ייקבע להם תעריף אחיד.
  2. קידוחים, שעדין לא חלפו 50 שנה מהקמתם – יישמר המנגנון של 1,000 שעות הפקה ראשונות בעלות גבוהה יותר, שמגלמת צורך בהחזר הון, ומעבר לכך עלות אחידה.
  3. קידוחים חדשים – יקבלו הכרה מואצת להשקעה הונית לתקופה של 5 שנים, לאחר מכן יעברו למנגנון של 1,000 שעות בעלות גבוהה יותר ומעבר לכך ההכרה תהיה בהתאם לתעריף האחיד.

באתר רשות המים פורסם סימולטור בגיליון חישוב אלקטרוני המאפשר לבעל הקידוח להקליד את נתוני הספיקה ועומק הקידוח ולקבל את העלויות המוכרות הצפויות לפי המנגנון הקיים ולפי המנגנון החדש שפורסם לשימוע ציבורי.

מפלס הכינרת

נכון ליום 18 בספטמבר 2022, עומד מפלס הכינרת על 209.85 מטר מתחת לפני הים. נמוך רק בכ-83 ס"מ מהמפלס המרבי שנרשם במאי 2022. מפלס הכינרת לפני תחילת עונת הגשמים הינו גבוה משמעותית מהקו האדום התחתון העומד על מינוס 213 מטר מתחת פני הים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן