יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 306955505

עומסי חום: האם אגרי-וולטאי דינאמי באמת יכול להגן על גפן היין?

5 דק' קריאה

שיתוף:

3 שאלות ותובנות לד"ר דמיאן פומיי (Damien Fumey), ראש צוות המחקר של סאן-אגרי (Sun’Agri) ומומחה בגפן יין, אשר הציג בכנס האגריוולטאי האחרון בישראל Sunnyside 2023 את תוצאות המחקר: "כרמי היין האגרי-וולטאיים הצרפתים תחת עומסי החום של קיץ 2022, הקיץ החם ביותר שתועד בצרפת במאה האחרונה"

תעשיית היין בצרפת הפכה לשברירית עקב רצף עקות בצורת וגלי חום, אינטנסיביים ותכופים מתמיד. ההשלכות על הפריון ואיכויות היין משפיעות על רוב אזורי הים התיכון, מה שמביא את האגרונומים ואנשי המקצוע לחפש אסטרטגיות חקלאיות חדשות לטווח הקצר והארוך. בין פתרונות האג-טק השונים, שחקן הרכש החדש עליו כולם מדברים הוא האגרי-וולטאי (Agrivoltaics), אשר יהווה פתרון לעומסי האקלים בחקלאות על ידי שליטה במיקרו-אקלים מתחת לפאנלים הסולאריים. שאלנו את Sun'Agri, חלוצת התחום הצרפתית אשר כבר 14 שנה עושה זאת בפועל, ואת דמיאן שמוביל את צוות המחקר שלה.

  1. בישראל יהיו פיילוטים אגריוולטאיים ראשונים בשנת 2023, כולל פיילוטים בכרמים. האם הטכנולוגיה החדשה הזו בשלה ואינה רק חזיון תעתועים שיווקי?

"זה נכון, אגרי-וולטאי היא מילת באז שצצה ברחבי העולם לאחרונה. רק בחודשים האחרונים קיבלנו פניות של עיתונאים ומשלחות בינלאומיות מכל מקום, וגם הצגנו את המחקרים שלנו בכנסים בינלאומיים, ביניהם ישראל, איטליה, קוריאה וארה"ב. הנושא מתחמם מכיוון שהאקלים מתחמם, וכך הצורך והמודעות הגוברת לפתרונות טכנולוגיים בחקלאות עולים. אבל הטכנולוגיה סביב אגרי-וולטאי דינאמי עצמה, הומצאה לפני 14 שנה בצרפת, על ידי הנשיא הנוכחי של Sun’Agri אנטואן נווג'יה (Antoine Nogier) וחוקר אגרונומי מוביל בשם כריסטיאן דופראז (Christian Dupraz, INRAE). לאחר כמעט עשור של פרויקטי מחקר ופיתוח שכללו פיילוטים במימון פרטי-ציבורי, התחלנו ביישום פרויקטים טכנולוגיים מסחריים עם חקלאים ואנו עדים לתוצאות טובות מאוד. בזכות התוצאות החקלאיות החיוביות מהפרויקטים, זכינו באמונם של מגדלי הגפנים תחילה וגידולים נוספים בהמשך, אך לא פחות חשוב מכך, זכינו גם באמונם של הרגולטורים הצרפתים, הרשויות המקומיות, המשקיעים ויצרני החשמל.

 האמת היא שהאגרי-וולטאי הדינאמי הוא פתרון אטרקטיבי ויציב אשר כבר הוכיח שהוא יכול להקל במצוקה החקלאית לנוכח משבר האקלים, אך בו בזמן זו טכנולוגיה צעירה ומורכבת, ששחקנים חדשים בשוק מנסים כעת להוביל ולשלוט בה. פיתוח ויישום הטכנולוגיה זקוקים הן לבסיס טכנולוגי מחקרי חזק ורחב והן למסגרת משפטית יצירתית כדי להימנע מחיכוכים עוצמתיים בין בעלי האינטרס השונים, תוך לקיחת הסיכונים היזמיים בין החקלאי ליזם האנרגיה. מנקודת המבט הצנועה שלי, המאמצים המתמשכים של ישראל בנושא תכנון ורגולציה לשוק האגרי-וולטאי העתידי יסייעו בהבטחת שיטות עבודה חקלאיות מיטביות בשדה".

  • האם ומדוע כרמי ענבים הם מועמדים טובים במיוחד לפרויקטים אגריוולטאיים?

"התחלנו את הניסויים שלנו עם מספר גידולים שונים, וביניהם שמנו דגש על כרמי יין מכיוון שהיה לנו ברור שהם סובלים מעומסי חום. יחסית במהירות השגנו תוצאות חקלאיות חיוביות במתקני הניסוי, ובשנת 2017 בנינו את המתקן המסחרי הראשון שלנו בגודל 40 דונם, על כרם יין בדרום צרפת ליד העיר Tresserre.

מגדלי ענבים הם חקלאים מזן מיוחד, הם רגילים להשתמש בטכנולגיות חדשניות של חקלאות מדייקת, ומכירים באופן אישי השקעות ארוכות טווח, מה שמאפשר את אימוץ טכנולוגית האגרי-וולטאי בצורה קלה יותר. בתוך 5 שנים הצלחנו להגיע ליותר מ-10 פרויקטים על גבי כרמים אשר כבר פועלים, או נמצאים בהקמה בימים אלו, ועוד כ-20 כרמים נמצאים בתכנון מתקדם. אנו רואים התחממות ניכרת באזור המזרח התיכון, והשפעה שלילית של עומסי החום על הענבים וצופים כי בשנים הקרובות זה רק יחמיר. עבור האגרונומים וגם עבור הרשויות המקומיות, אגרי-וולטאי דינאמי על ענבים אינו בגדר מחקר ופיתוח, אלא בתור אחת הטכנולוגיות הזמינות שיש ליישם על מנת להקל על הגפן מפני משבר האקלים, ואנו עדים ליותר שיתופי פעולה בין מגזריים כדי לעבוד ביחד על הפתרון וליישם אותו בשטח. הקיץ האחרון היה כמו מראה שמשקפת את היתרונות וההגנות של האגרי-וולטאי: כל הנתונים שנאספו בזמן אמת, תמונות מהכרם, תוצאות של היבול הסופי ועדויות החקלאים, הראו הפחתה בנזקי האקלים של כרמי האגרי-וולטאי במהלך ארבעת עומסי החום שנחוו. מהענב ועד כוסית היין: במבחן טעימות שערכנו במהלך תערוכות החקלאות של 2023, ההבדלים בין יין אגרי-וולטאי לבין היין של שטחי הביקורת היו כל כך גדולים וחיוביים, שאפילו אלו שאינם אנשי מקצוע ידעו להבחין בכך".

3) מהם הסיכונים כאשר אתה שוקל פרויקט אגריוולטאי חדש?

"אגרי-וולטאי דינאמי היא טכנולוגיה חדשנית, אשר מצריכה התאמה מתמדת לכל פרויקט, וגיבוש פיתרונות יצירתיים לאתגרים חדשים. כמובן, אנו גאים בתוצאות הטובות אליהן הגענו עד כה בהגנה על הכרמים מפני פגעי אקלים ובשביעות רצון הלקוחות איתם אנו עובדים במשך שנים. עם זאת, צוות המחקר וצוות ה-AI שלנו ממשיך לגדול ולעבוד קשה על שיפור המודלים. מה שלמדנו במהלך 14 שנות המחקר והפיתוח הללו הוא שמודלים של פוטוסינתזה אינם פשוטים ושאין קיצורי דרך, וניהול משטר הצללה שגוי של הפאנלים יוביל ברוב המקרים לתפוקות חקלאיות נמוכות יותר. כל פרויקט הוא פרויקט חדש ומיוחד. חקלאי ומשקי היין בישראל ראויים לטכנולוגיה בשלה להטמעה, ובתהליך בחירת השותפים לכל פרויקט צריך להקדיש תשומת לב מיוחדת לניסיון בפועל באגרי-וולטאי, כי לטכנולוגיה הזו יש השפעה, מגידול ענבים ועד כוסות יין".

למידע נוסף על Sun’Agri, אגרי-וולטאי באופן כללי, ולקידום פרויקטים אצלך במושב:

בר וייס, מנכ"ל Sun’Agri Israel  bar.weiss@sunagri.eu

פייר אסקודייה (Pierre Escudier), הלקוח הראשון של Sun'Agri וחלוץ עולמי, משתמש באגרי-וולטאי דינאמי מאז 2017 ובונה כעת מתקן נוסף ב-2023

"היה לנו את הבציר השני שלנו מתחת לפאנלים בשנת 2022. היבול תואם את הציפיות שהיו לנו ואת אסטרטגיית הגידול אליה כיוונו. המתקן מספק הגנה טובה, במיוחד באמצע הקיץ, כאשר אנו יכולים לארגן את הצללת הגפנים במשך 2 עד 5 שעות ביום. בהשוואה לכרם בשטח הפתוח, הצלחנו להגיע לרמת אלכוהול נמוכה יותר עם רמת חומציות גבוהה יותר, וזה מה שניסינו להשיג ביינות הלבנים שלנו. אידוי המים הופחת ב-25%, מה שהפחית גם את צורכי ההשקיה והעלויות".

תמצית תוצאות אגרונומיות בכרמי יין (2020-2022)

  • טמפ' אוויר:
    • תנאי אקלים רגילים: 2/3°C (ממוצע)
    • תנאי עומס חום: 5°c (מינימום)
  • טמפ' עלה\קרקע – עד 10°C
  • אידוי מהמים ומהצמח: 25%
  • צורך השקייה: צרכי השקיה : 15%-60%
  • לחות בקרקע: גבוהה יותר
  • גודל עלים \ צמחים: 10%+
  • איכות הפרי\עלים: מניעת מופעים של הפסקת גידול עקב חום וכוויות שמש
  • כמות יבול: גבוה או נמוך יותר, על פי אסטרטגיית ניהול הצל והדרישה החקלאית
  • תקופת הבציר נדחית ב 5-7 ימים
  • שיעור הסוכר ביין: מופחת
  • חומציות היין: 9-14%+
Screenshot 2023 04 27 093226
איור 1: הפחתת טמפרטורת קרקע במהלך היום עקב הצללת הפאנלים
Picture1 1
איור 2: צילום במצלמה תרמית. עדות להפחתה הניכרת בטמפרטורת הקרקע והעלים מתחת לפאנלים
Screenshot 2023 04 27 093252
איור 3: מימין – ענבים בהם נמנעו נזקי האקלים עקב הצללת הפאנלים. משמאל: ענבים מצומקים בחלקת הביקורת אשר נפגעו מנזקי החום

על החברה והכותב

Sun'Agri היא חברה טכנולוגית צרפתית, חלוצה ומובילה גלובאלית בתחום האגריוולטאי הדינאמי. שני שליש מעובדי החברה הם מהנדסים-אגרונומים אשר מביאים עימם ניסיון אגריוולטאי מחקרי מוכח של 14 שנה (פרטי-ציבורי). Sun’Agri מהווה צד שלישי כנותנת שירות טכנולוגית עצמאית בשיתוף הפעולה שבין חברת האנרגיה לבין השחקן החקלאי, כך שבכל פרויקט אגריוולטאי יהיה דגש על ההצלחה החקלאית תוך שמירה על רווחיות פרויקט האנרגיה. לחברה שותפויות רבות עם יזמי אנרגיה וחקלאים איתם זכתה בצרפת ב-40 פרויקטים של אגריוולטאי ב-4 השנים האחרונות, מה שמביא לסך של 22 פרויקטים מחוברים עד סוף 2023.

Sun’Agri קיבלה החלטה אסטרטגית להיכנס לישראל בעקבות הצורך האנרגטי-אגרונומי וההתפתחויות הרגולטוריות. החברה תספק את שירותיה הטכנולוגיים לחברות האנרגיה והחקלאות, ותקדם את מאמצי המחקר שלה בישראל. להובלת הפעילות בישראל בחרה Sun’Agri את בר וייס אשר עוסק בתחום האגריוולטאי בשנים האחרונות במישורים העסקי, המחקרי והאקטיביסטי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן