יבול שיא
הרפת והחלב
מטע זית של לבנט

ריאיון עם עופר ערמוני, בן 27, ממושב אביחיל, דור שלישי בחקלאות.

3 דק' קריאה

שיתוף:

עופר ערמוני מחזיק במותג LevantOliveOil המתמחה בבלנדים (תערובות) מיוחדים של שמני זית

עופר ערמוני, איך נראה יום החקלאות שלך?

יום העבודה של חקלאי, כך אני מאמין, תמיד חייב להתחיל מוקדם. צריך לאהוב את הבוקר, את הזריחה ואת ריח הטל על העצים, אחרת לטעמי, מפספסים מעט מהרגעים הקסומים שיש במקצוע.

אני מקפיד לבקר במטעים שברשותי בכל שלב במהלך היום. חשוב לי לוודא שההשקיה עובדת תקין, שאין מזיקים מסוימים על העצים והפרי או אפילו לסייר קצת וליהנות מתהליך הגידול.

אני גם סטודנט במשרה מלאה, לכן אני משתדל לעבוד במתכונת של ריכוז מאמצים כדי להצליח לתכלל את כל הדברים החשובים להתפתחות שלי ושל המטעים והעסק.

מה גרם לך להמשיך בענף החקלאות?

תראה, עברתי עם זה תהליך, אבל נתחיל מההתחלה, אני נולדתי לתוך הענף. את עץ הזית הראשון שלי נטעתי בגיל 8 וגדלתי לעולם הזה; בין היתר עסקתי בילדותי בענף הלול ואבוקדו. אפילו אחד מהזיכרונות האהובים עלי בסופ"ש כילד היה איסוף ביצים יחד עם אבא וסבא שלי.

הלכה למעשה, אחרי הצבא קיבלתי הצעה לקחת ולטפל בשני מטעי זיתים שהתווספו למטעים הקיימים של המשפחה. לדעתי בנקודה הזאת אני חושב שחל הטוויסט הגדול של חיי.

לפני שהחלטתי לקחת את המטעים, עבדתי בכלל כשף. ניהלתי פס חם ומלאים. אבל כפי שאמרתי, האהבה התפרצה מתוכי כמו אהבה ישנה שחזרה אל חיי.

כיום אני מגדל כ-160 דונם ובעצם מ-10 דונם – גדלתי קצת. מעבר לזה החלטתי שאני רוצה להתמקצע ולכן החלטתי ללמוד אגרונומיה בפקולטה לחקלאות, ואני מאמין שאני בין הסטודנטים היחידים שמנהלים עסק חקלאי אמיתי תוך כדי הלימודים.

איך כניסת העובדים הזרים לענפי החקלאות השפיעה עליך?

ענף הזית לא מצריך המון אנשים עובדים כדי לקיים אותו, לכן מלכתחילה האג'נדה שלי הייתה עבודה כחול-לבן. אני לוקח לעבודה רק חברה משוחררים וסטודנטים צעירים שבדם שלהם יש את החיבור החקלאי כמו שלי יש, וכמובן מגייס אותם לפני כל מסיק ותחילת עונה ואיתם אני עובד.

האם משרד החקלאות מערים קשיים על עצמאים שרוצים להיכנס לענפי החקלאות השונים, ביניהם ענף הזית שאתה עובד ועוסק בו?

לא פשוט, בלשון המעטה, להתחיל עסק חקלאי בישראל כיום וזה אני אומר בצער רב כמובן.

עבדתי קשה מאוד כדי להשיג אישורים ומטעים נוספים, אבל הקושי הבירוקרטי והרגולטורי בארץ מתנהל בזחילה ובאופן מיושן.

למרות שמשרד החקלאות הוציא קול קורא לחקלאים, כמות המענקים הניתנים בפועל נמוכה מאוד, ורשות מקרקעי ישראל בוודאי שלא עוזרת בנושא.

אני רוצה לציין שאני לא הרגשתי לכל אורך הדרך להקמת העסק שמשרד החקלאות עזר לי אבל אני גם באופן ספציפי לא יכול להגיד שהוא הקשה.

המוסד שהקשה עלי הכי הרבה היה רמ"י (רשות מקרקעי ישראל). בנקודה הזאת אגיד שאלמלא העזרה שקיבלתי מהבית לא הייתי מצליח. כיום אין דרך להתחיל כל עסק וגם עסק חקלאי ללא מימון בעזרת המוסדות הקיימים היום במדינה.

מה דעתך על הפרשי הגיל בין החקלאים מהדור הישן לחקלאי הדור החדש?

אני חושב שהדור המייסד והבונה של הארץ באמת עשה את שלו ובצורה טובה. עדיין חסר חקלאים; זה לא ענף זוהר ומתגמל כמו ענפים אחרים הקורצים לצעירים, ואני חייב להגיד כי יש עדיין כיום לא מעט חברה צעירים שבאים לעבוד בענף.

אני מאמין שלא יקרה מצב בו לא יהיו יותר חקלאים בארץ. התפתחות המכנית וההתקדמות הטכנולוגית למעשה מביאים לכך שצריך פחות חקלאים פעילים בשביל להגיע לאותם הספקים ותמורות.

במקרה האישי שלי, חיידק החקלאות כאמור קפץ דור מסבא שלי ישירות אלי, אני זוכר שסבא פעם סיפר לי שלמרות שהייתה יותר תחרות מקומית בארץ בעבר, היתה ערבות הדדית בין חקלאי הארץ שלנו.

אותה ערבות אני מרגיש גם כיום; אני מקפיד להתייעץ עם חקלאים אחרים גם מהענף שלי וגם מחוצה לו.

קיבוץ המוחות שנגזר מהשיחות האלה עם מירב החקלאים בגילאים "מעט" יותר מבוגרים ממני, נותן לי יתרון ואת האפשרות ללמוד מהר ולחסוך לעצמי "טעויות של מתחילים".

חשוב לי לציין – אני בהחלט יכול להבין שאני נחשב עוף מוזר לעומת החקלאים המסורתיים; אני צעיר ושאפתן! אבל אני לא רואה את זה כחיסרון, ובסופו של יום, אני עושה את זה מתוך אהבה טהורה למקצוע.

הכל מעניין אותי – מההליך המכני של המסיק והפקת השמן ועד לרזי הגידול, ומכל מלמדי השכלתי, ככה שקשה לי לחשוב על העתיד הרחוק מאוד, אבל אני רואה את התוצר של העבודה שלי וזה הסיפוק הגדול ביותר.

איך מתבצע אצלך תהליך השיווק?  

"לבנט" מתמחים בבלנדים של שמנים. אנחנו מאמינים בשילוב מדויק של זנים, וזאת כדי להגיע לשמן הרמוני ומיוחד המנצל את תכונותיו ויתרונותיו הייחודיים של כל זן.

כדי להגיע לשילוב המושלם אנחנו נעזרים בטועמי שמן זית מקצועיים, מהטובים בעולם.

הצוות טועם בכל שנה את כל שמני הזית השונים שהפקנו, מאפיין אותם בקפדנות ובוחר את המינון הנכון לכל בלנד.

אני מייצר כיום במכוון, כמות קטנה של שמן לשיווק מכירה והפצה. ומרגיש שהדגש החשוב לי בעבודה מול הלקוח זה לספק לו מוצר איכותי ושמן זית להתגאות בו.

מקפיד להשתתף בתחרויות נחשבות בעולם השמן, גם בארץ וגם בחו"ל, במטרה לבחון את היכולת שלי ואת הבלנדים שאני מייצר. במקביל אני מוכר דרך הרשתות החברתיות ודרך האתר של לבנט.

יש לך תחביבים או יותר נכון זמן לתחביבים לאור הלו"ז הצפוף?

עופר ערמוני בסוף יום לא שונה מבני גילי במדינתנו. אני נהנה מכל הדברים שכולם נהנים, כדורגל, פיפ"א, נטפליקס ולאכול פיצה עם החברים. זה בסוף חלק מהתחביבים שמעסיקים אותי כשאני לא עם מגפי העבודה בשטח, בין הענפים במטעי הזיתים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן