יבול שיא
הרפת והחלב
משמש

עש המשמש Anarsia lineatella במטעי גלעיניים היכרות קצרה עם מזיק ותיק

3 דק' קריאה

שיתוף:

כרמית סופר ארד, מדריכת הגנת הצומח בנשירים ובסובטרופיים, מחוז גליל-גולן

עש המשמש – Anarsia lineatella הוא מזיק הפוגע בארץ בעיקר בשקד, באפרסק, בנקטרינה, במשמש, בשזיף, בדובדבן ואף התקבל דיווח בודד מאפרסמון.  הנזק המשמעותי נגרם כאשר הזחל חודר לפרי, ובכך פוסל את הפרי לשיווק. זחל האנרסיה חורף בדרגה 2-1 בפקעים ובמקומות חבויים בעץ. עם התעוררות העץ, תפיחת הפקעים, ובהמשך גם בפריחה, יוצאים הזחלים הצעירים ששרדו את החורף וכורים מנהרות בפרחים ובקודקודי הצימוח. לקראת ההתגלמות יורדים הזחלים אל סדקים בעץ ושם הם מתגלמים. הבוגרים של הדור הראשון במטע יגיחו מגלמים אלו. לאחר ההזדווגות תטיל הנקבה ביצים, וזחלי הדור הראשון במטע ייכנסו לצימוחים צעירים, ובכך יפגעו בהתפתחותם. זחלי הדורות הבאים יימצאו בצימוח הצעיר, כל עוד הוא קיים, אך גם בפירות, ההופכים עם הבשלתם אטרקטיביים למזיק. פירות מקדימים לרוב "מתחמקים" מפגיעת המזיק.

ניטור המזיק נעשה באמצעות מלכודות פרומון למשיכת זכרים בוגרים ולפי הנגיעות בצימוח ובפרי. לכידת זכרים במלכודת מהווה מדד למשך הדור, אך יש לבצע גם בדיקת נגיעות בצימוח ובפרי, מכיוון שלא תמיד כמות הפרטים במלכודת מצביעה על גודל האוכלוסייה. ניטור ביצים הקדמי, המוכר לנו מעשים אחרים, כמו עש האשכול, עש החרוב ועש התפוח, כמעט שאינו אפשרי לזיהוי בשטח. יש לציין כי אנו עדיין בשלבי דיוק הפיקוח והניטור למזיק זה.

החשש מהמזיק מוביל מגדלים רבים לשימוש מוגבר בתכשירי הדברה, הן למניעה והן כתגובה לכמויות העשים שנלכדו במלכודת, אם כי יש לזכור, כאמור, כי לא תמיד יש התאמה בין כמות העשים במלכודת לרמת הנגיעות בפרי. שימוש מוגבר בתכשירי הדברה עשוי להפר את האיזון העדין במטע, לפגוע באדם ובסביבה, במועילים ובדבורים, ולכן יש חשיבות רבה לתזמון מדויק של פעולת ההדברה ולשימוש בתכשירים ידידותיים ויעילים.

משנות ה-70 מקובל ליישם זרחנים אורגניים בזמן תפיחת הפקעים ובעת הפריחה, כך שיפגעו בזחלים הצעירים היוצאים מתקופת החריפה. טיפולים אלו אינם בררניים, ולכן בפריחה הם פוגעים גם במועילים ובמאביקים, החשובים לגידול המסחרי.

בשנתיים האחרונות נכנסו לשימוש במטעי הגלעיניים תכשירי BACILLUS THURINGIENSIS ((BT המבוססים על חיידקים החודרים למעי הזחל ופוגעים בו. תכשירים אלו נמצאו יעילים, אך יש לזכור כי הם ספציפיים לעשים, והשימוש בהם צריך להיות מותאם לשיטת העבודה לפי עקרונות ההדברה המשולבת, כך שיהיו בטוחים להדברה בזמן הפריחה מבחינת המאביקים.

בעבודות קודמות הראה ד"ר חיים ראובני ז"ל את יעילות שיטת בלבול הזכרים כנגד עש זה, בתנאי שנדיפיות הבלבול נתלו לפני הופעת הבוגרים הראשונים באביב. בלבול זכרים הוא שיטה ידידותית לסביבה, הפועלת על פי עיקרון הפחתת המפגשים בין זכרים לנקבות, מה שמוביל למיעוט הזדווגויות והטלה ולהאטה בקצב גידול האוכלוסייה. בשנתיים האחרונות נבחנים מוצרי הבלבול של חברות שונות על ידי גורמים אובייקטיביים שונים, כגון מו"פ צפון, החברה לחקלאות ושה"מ – במסגרת מיזמי הדברה משולבת – ועד כה הממצאים מסתמנים כחיוביים.

לתזמון ההדברה מקובל בעולם השימוש בחישוב ימי מעלה. זהו מדד זמן פיזיולוגי, המחושב לפי הזמן והטמפרטורה מעל לסף ההתפתחות. הוועדה החקלאית של הגולן יזמה לאחרונה מיזם המנחה את תזמון ההדברה על פי חישוב ימי המעלה. 'חלונות ההדברה' מתוזמנים לשלב תחילת בקיעת הביצים הראשונות, כך שהזחלים שיבקעו מהביצה "יפגשו" מיד חומר הדברה, שיפגע בהם וימנע את כניסתם לפרי. אנו מאמינים כי שיטה זו עשויה לסייע בניטור ובדיוק הנחיות ההדברה. בהתבסס על נתונים ממיזמי ההדברה של החברה לחקלאות ומנתוני מיזם ההדברה בגולן, מפתחים בשה"מ ובמו"פ צפון את מודל ימי המעלה ומתאימים אותו לתנאי הארץ, תוך שילוב נתונים נוספים, כגון התפתחות המזיק, הפונדקאי ותנאי סביבה נוספים, המשתנים מחלקה לחלקה.

הצעות לניטור ולפיקוח

ניטור המזיק בצימוח ייעשה על פי עלה קודקודי יבש. העלה מתחיל להתייבש כבר בתחילת נבירת הזחל, ולאחר שהוא מרוקן את החלל הפנימי של הענפון, מתייבש כל קודקוד הצימוח. בניטור ענפוני דגל יש חשיבות לנוכחות הזחל. זכרו כי זחל אחד של עש המשמש יכול לעבור בין כ-5-4 צימוחים עד להתגלמותו.

 – ביצי העש נראו בעיקר באזור עוקץ הפרי. ייתכן שכניסת הזחל מכיוון העוקץ מחלישה את חיבור הפרי לעץ, כך שהפרי נושר. לעתים פירות אלה אינם נבדקים, ולכן המלצתנו היא לבדוק פירות שנשרו בעזרת זכוכית מגדלת, ורצוי לפתוח את הפרי ולחפש נבירה עדינה והפרשה דמוית נסורת דקה. אורכו של זחל עש המשמש בדרגה הראשונה הוא כ- 0.5 מ"מ, ונקב חדירת הזחל לפרי עשוי להיות בגודל של 0.1 מ"מ, כך שקשה מאוד להבחין בנבירה ובהפרשות עדינות אלו בעין בלתי מזוינת ואף באמצעות זכוכית מגדלת. עם הגידול באוכלוסייה, מציאת הזחל הבוגר בפרי תיעשה קלה יותר.

המלצות הדברה

 בהדברת עש המשמש יש להתייחס לדרגת המזיק ולהתאים את תכשירי ההדברה לאלו שהוכחו ונמצאו יעילים כנגד העשים; לדוגמה: בלבול זכרים ייעשה עם הופעת הבוגרים; וכנגד הזחלים נשתמש בתכשירים מקבוצת מווסתי גדילת חרקים (מג"ח) ובתכשירים המתבססים על החומרים הפעילים: EMAMECTIN BENZOATE (פרוקליים ודומיו ותכשירים משולבים המכילים חומר פעיל זה), CHLORANTRANILIPROLE (קורגן ותכשירים משולבים המכילים חומר פעיל זה) ותכשירי בצילוס (ביוטי פלוס ודיפל המורשה גם לאורגני). תכשירים המכוונים לפעילות ביולוגית (מבוססת על חיידק הפוגע במעי הזחל) נמצאו יעילים לא פחות, ולעתים אף יותר, מתכשירים מקבוצת הפירתרואידים והנאוניקוטינואידים. כשנמצאים מזיקים נוספים, במקביל לאנרסיה, ניתן לשקול שימוש בתכשירים העשויים לגלות יעילות כנגד כמה פגעים יחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן