יבול שיא
הרפת והחלב
מנשה תמיר צילום איציק שוקל

פטריות על צמח הקנאביס

4 דק' קריאה

שיתוף:

חיטוי 'כחול לבן' מונע פטריות על צמח הקנאביס. משרד הכלכלה הכיר בחברת "עשת אילון" כמפעל חיוני שמשרת את תעשיית המזון. "מערכת NIR למיון היא למעשה מו"פ שהפך ליישום אמיתי, ואנחנו מרחיבים את השימוש ממיון תמרים גם למוצרים אחרים"

NIRבדיקה ב
בדיקה ב NIR

מנשה תמיר איש מיוחד. כל מה שהוא עושה, כל מה שהוא מפתח ומייצר זה רק כחול לבן. בשבע עשרה השנים שהוא הבעלים של חברת "עשת אילון" הוא פיתח מגוון של מערכות שממיינות כל גידול חקלאי שאתה יכול להעלות על דעתך.

הוא רואה ברכה בעמלו וחש סיפוק אישי על כל מכשור שיוצא מבית היוצר ומשרת את החקלאות הישראלית. ובכל זאת הוא חש רוגז מסוים ואולי עצבות, מכך שחקלאי ישראל אינם ששים להצטייד במערכת מקומית ייחודית ובענפים לא מעטים נחשבת לקו הראשון בעולם הגדול.

פגשתי במנשה תמיר בחודש מאי 2015, בתערוכת "אגריטך" ,כאשר חשף לראשונה את ה- NIR  מערכת מתקדמת למיון תמרים ומגוון פירות אחרים. אלפי אורחים מרחבי תבל באו והתעניינו בפלא הישראלי. ומי לא בא? נכון, חקלאי ישראל.

"אין לנו עניין לבוא. אנחנו נוסעים לטיול טרקטורונים בנגב או לשבוע נופש בברלין" השיבו חקלאים שהוזמנו לבחון מקרוב את המערכת החדשה, פרי פיתוח משותף עם מומחים של וולקני.

החודש שבתי לשוחח עם מנשה תמיר ומסתבר שיחסו של החקלאי הישראלי לפיתוח כחול לבן לא נשתנה בהרבה.

"ייצרנו מכונות למיון הדרים הכי טובות בארץ" – מציין תמיר ומוסיף: "וחקלאים ישראלים בוחרים בין ארבע חברות אירופיות איזו מערכת לקנות. אני מדבר עם החקלאים, מנסה לשכנע.

הם לא מוכנים לדבר אתי בכלל. לא רוצים לשמוע את המחיר למכשור הישראלי, לא מוכנים לראות את הפיתוח החדש. הפתרון שלנו הוא לפחות כמו זה מיבוא.

לך תזמין עכשיו, בתקופת הקורונה, טכנאי שיתקן לך או יחליף חלק במכשור. נראה לך שטכנאי צרפתי או בריטי יגיע לכאן. לעומת זאת אנחנו זמינים ויוצאים לכל קריאת שטח".

ומדוע בעצם "עשת אילון" זמינים בימים אלה? כי משרד הכלכלה הכיר בחברה כמפעל חיוני שמשרת את תעשיית המזון. "עשרות חקלאים ובעלי בתי אריזה שלחו מכתבים למשרד הכלכלה ודרשו שיתנו לנו אישור לעבוד בימים אלה. המשרד הממשלתי נענה ואנחנו במלוא תפוקת העבודה" מציין מנשה תמיר.

כל תוכנות התפעול בחברה הן על טהרת כחול לבן. יש בעולם עוד תריסר גופים תעשייתיים שמייצרים מכשור דומה ואולם המנכ"ל והבעלים של "עשת אילון" קובע חד משמעית: "אנחנו בקדמת הטכנולוגיה העולמית עם יתרון גדול בישראל".

"עשת אילון" מעסיק 60 עובדים, רק חמישה עשר מהם חברי קיבוץ אילון, שהמפעל ממוקם בשטח הקיבוץ. והשאר?

"תמהיל טוב של הגליל המערבי" קובע מנשה תמיר. "באים מנהריה, עכו, שלומי כמו גם מהמושבים הסמוכים גורן וחוסן. כוח האדם ברצפת הייצור פועל עם כל אמצעי ההגנה ההכרחיים ושומרים שם מרחק עד כמה שאפשר בין אחד לשני. המהנדסים עובדים מהבית. מדי יום יש מהנדס תורן אחד במפעל".

חיטוי קנאביס בקיטור
חיטוי קנאביס בקיטור

הבעלים של החברה מציין כי מערכת NIR  למיון היא למעשה מו"פ שהפך ליישום אמיתי. ו"אנחנו מרחיבים את השימוש ממיון תמרים גם למוצרים אחרים".

מציין: "ממש לפני שפרצה הקורונה הייתי עם שלושה מאנשי וולקני בפיליפינים בחב' DOLE – תאגיד בין לאומי. שלחנו לשם מתקן לבדיקת אננס, פפאיה ויישומים גם למנגו. זו המצאה של וולקני. חיטוי בקיטור יבש. מעבירים מוצר עם 20 יישומים במנהרה במעין מקלחת של קיטור יבש. המוצר כמעט שאינו נרטב. פיתוח שהורג את כל המזיקים.

בפיליפינים פיתחנו שימושים חדשים לזיהוי אננס. מסתבר שבאננס יש עודף מים, שאתה לא מבחין בו עד שאתה פורס אותו למאכל. עם ה NIR זיהינו את התופעה והצלחנו למנוע את היווצרות המים.

בפיליפינים מריצים כרגע ניסיונות עם המערכת שלנו. אנו עוקבים ממרחק אחרי הניסיונות. זה שת"פ עם וולקני אולם לנו יש את הזכות הבלעדית לייצר ולשווק".

לדברי מנשה תמיר ל"עשת אילון" יש "קשת שלמה של פתרונות לטיפול בבתי אריזה של מנגו, אבוקדו או ירקות. ממיינות כמעט לכל גידול חקלאי ולכל פרי שממיינים בעולם. והכל תוצרת ישראל ואנחנו יחידים בתחום".

מתברר, כי קודם להעברת ביצים למדגרות לקראת בקיעה לאפרוחים, הן עברו עד היום חיטוי בפורמאלין, חומר רעיל ובעייתי, שאט-אט עובר כיום מן העולם. ב"עשת אילון" פיתחו מחטא ירוק. "ביצענו ניסויים על אלפי ביצים. חיטוי באותה רמת חיטוי של פורמאלין, אך כזה שלא יפגע בפוריות הביצה".

פטריות על צמח הקנאביס

לסיום שיחתנו המרתקת הגיש לנו מנשה תמיר את ה"לפתן". "אתה יודע שלקנאביס לשימוש רפואי יש בעיה חמורה של היווצרות פטריות ועובשים. החברות שמגדלות קנאביס לשיווק מעבירות את הצמחים למרכז הגרעיני שורק שם מבצעים הקרנות על הצמחים במטרה לחסל את הפטריות. פעולה שמייקרת עלויות".

ואתם מצאתם פתרון זול ויעיל יותר?

"אנחנו מחטאים את הקנאביס בקיטור בצורה מוחלטת. זה חיסכון אדיר בעלויות. לא צריך לנסוע למרכז הגרעיני בשורק. זה יתרון גם מבחינה לוגיסטית. כל חברה שמגדלת קנאביס לשימוש רפואי יכולה להחזיק מתקן כזה. מערכת ראשונה שלנו עובדת כבר חצי שנה באחת החברות הגדולות בתחום הקנאביס והיא באה במקום טיפול ההקרנות במרכז הגרעיני."

"ב"עשת אילון" לא נחים לרגע. "כל העת ממשיכות להגיע הזמנות מכל העולם וגם בארץ. דורשים את המכשורים המתקדמים שאנחנו מייצרים ומשווקים".

אכן, גאווה ישראלית.

הקאנביס הציל את חיי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן