יבול שיא
הרפת והחלב
גיורא מרום מנכל גרנות צומח חקלאי גרנות צילום אריאל ואן סטרטן

ראיון עם גיורא מרום, מנכ"ל "צומח גרנות"

4 דק' קריאה

שיתוף:

חברת "חקלאי גרנות" מגדלת ומשווקת בין 30% ל-40% ממכירות האבוקדו בשוק המקומי וביצוא. החברה מפעילה את בית האריזה הגדול בישראל שבעונה רגילה עוברים בו בין 35,000 – 40,000 טון אבוקדו, כ-70% ליצוא. ראיון עם גיורא מרום, מנכ"ל "צומח גרנות"

מגדלת האבוקדו הכי גדולה בישראל היא "חקלאי גרנות", חברת בבעלות "צומח גרנות", מקואופרטיב "גרנות" – אגודה שיתופית חקלאית מרכזית בע"מ המהווה את התשלובת החקלאית-תעשייתית הגדולה בישראל. ברשות "חקלאי גרנות" בית האריזה הגדול בישראל בתחומו, בו נארזים כ-40,000 טון אבוקדו בעונה.

אבוקדו צומח גרנות
בית אריזה חקלאי גרנות, צילום: חגי נתיב

גיורא מרום, מנכ"ל "צומח גרנות" המנהלת את "חקלאי גרנות", בן 45, נשוי לחנה ואבא ליובל, ינון, יסמין והלל. מרום הוא בן מושב ועדיין גר במושב מי עמי.

גיורא, כמה מגדלים מספקים אבוקדו ל"חקלאי גרנות"?

"גרנות הינו קואופרטיב חקלאי המאגד כ-43 קיבוצים ומושבים וכן כ-20 חקלאים נוספים אשר הצטרפו לפעילות החקלאית ומקבלים שירותי ניהול חקלאי, אריזה ושיווק.

"קואופרטיב גרנות נותן לקיבוצים ולמושבים הבעלים בו, וכן לחקלאים שהצטרפו אליו תמיכה מלאה בכלל שרשרת הערך – החל מהזמנת השתילים, הנטיעה, ליווי במהלך העיבוד של המטעים והשטחים החקלאיים, הדרכה מקצועית, רכש חקלאי, ועד אריזת הפרי ושיווקו בכלל השווקים הרלוונטיים.

"מהלך זה מאפשר לחקלאים הפועלים במשפחת גרנות למקסם את התמורות, לתכנן לטווח ארוך, לנהל סיכונים, להגדיל ולהצמיח את החקלאות שלהם והאבוקדו בפרט."

כמה דונם אבוקדו נמצאים בבעלות גרנות?

"כ-32,000 דונם."

ביא"ר חקלאי גרנות גדול ומשוכלל, כמה אבוקדו עוברים בבית האריזה וכמה אחוזים מיוצאים לחו"ל? ובטונאז'?

"בעונה רגילה בין 35,000 – 40,000 טון, כ-70% יצוא. בשיא העונה עובדים בבית האריזה של 'חקלאי גרנות' 110 עובדים."

האם בית האריזה של חקלאי גרנות עבר שדרוג / שככלול / הרחבה בשנים האחרונות?

"כחלק מהתפיסה של גרנות כגוף מוביל בתחום, ולאור אתגרי כוח האדם, בית האריזה משקיע בטכנולוגיה באופן רציף ועומד בחזית הטכנולוגית של הענף. בית האריזה היה הראשון בעולם להטמיע מכונות אריזה אוטומטיות באבוקדו, וכן מהראשונים להכניס מצלמות מיון.

קו אריזה אבוקדו גרנות
קו אריזה חקלאי גרנות

"כיום יש כ-7 מכונות אריזה אוטומטיות ובקיץ האחרון בוצע שדרוג למצלמות האיכות לתוכנה המעודכנת ביותר הקיימת בשוק."

האם מתוכננת הרחבה נוספת?

"לאור הגידול בנטיעות בית האריזה צריך להיערך ל-45,000 – 50,000 טון, בימים אלו מכינים תוכנית אסטרטגית להתמודדות עם הכמויות בצורה יעילה ואיכותית."

בהתחשב ששטחים חדשים יכנסו לניבה, מהו צפי הגידול שלך לחקלאי גרנות בשנים הבאות? 

"הערכתי שענף האבוקדו ימשיך לגדול ויחצה בישראל את 135,000 דונם מטעים. הענף גדל מאוד גם בעולם והשנים הבאות צפויות להיות מאתגרות מאוד בכל הקשור לשוק ולרמות המחירים."

לפני שנים רבות קיבלה גרנות בראשות איציק בדר, החלטה להשקיע ולנטוע מטעי אבוקדו רבים. במבט לאחור היתה זו החלטה נבונה?

"אין שום ספק שזאת הייתה החלטה אמיצה ובראייה לאחור היא הייתה החלטה נכונה ומשמעותית מאוד לגרנות ולקיבוצים.

"ההחלטה הזאת ממצבת היום את גרנות כאחד מספקי האבוקדו המובילים בחצי הכדור הצפוני."

האם חקלאי גרנות ממשיכה להגדיל ולהרחיב את מטעי האבוקדו שלה ושל חבריה?

"בשנה החולפת ביצעה גרנות נטיעות נרחבות של מטעי אבוקדו בשטחים רבים של חקלאי גרנות ונכון לעכשיו עומד כלל שטחי חקלאי גרנות על כ- 32,000 דונם אבוקדו!

"הנטיעות בוצעו בקיבוצים ומושבים רבים בהם יקום, עין שמר, משמרות, משמר השרון, רמת הכובש, שדה ורבורג, כפר גליקסון, גן שמואל, ניר עציון, אייל, להבות חביבה, מצר, המעפיל, נחשונים, חורשים, מגל, מענית, געש, חניאל, בחן, מעברות וברקאי!"

בית אריזה אבוקדו גרנות צילום חגי נתיב
בית אריזה חקלאי גרנות צילום חגי נתיב

"למרות המצב המורכב שהביאה עמה הקורונה לעולמנו, אנו ממשיכים להתפתח, לצמוח ולחזק את החקלאים והחקלאות בישראל ובכוונתנו לבצע נטיעות נוספות גם השנה עוד לפני שנת השמיטה.

"כמו כן, התקשרה גרנות בהסכמי שותפות עם מגדלים בדרום הארץ אשר יעבירו את תוצרתם במערכות האריזה והשיווק שלנו."

האם "צומח גרנות" מייצאת ומשווקת את האבוקדו בעצמה או בעזרת חברת ייצוא?

"לפני כחמש שנים קבלנו החלטה אסטרטגית ללכת צעד קדימה בשרשרת הערך ולהיות בעלים גם של מקטע השיווק והמכירה.

"בקיץ 2018 הוקמה חברת 'חקלאי גרנות' אשר אחראית על השיווק והמכירה בארץ. במהלך קיץ 2020 השלמנו את המהלך אסטרטגי והקמנו את חברת 'גרנות פרש' – חברה שמטפלת בכלל השיווק והמכירה בשווקי היצוא של הפירות והירקות מתוצרת משקי גרנות וחקלאים נוספים.

"החל מאוגוסט 2020 פועלת החברה בכלל השווקים הרלוונטיים בעולם ועד סוף 2020 ביצעה יצוא של כ-7,000 טון אבוקדו, מזנים שונים, תחת שם המותג 'אבוקדו פרש'."

לאור הגדלת כמויות האבוקדו המגיעות מקולומביה, מרוקו, פרו, צ'ילה ועוד – מה הם האתגרים העומדים בפני האבוקדו הישראלי?

"בכל העולם נוטעים אבוקדו, הכמויות הולכות וגדלות וחלון הזמנים בחורף שבעבר הלא רחוק האבוקדו הישראלי היה מלך בו – הולך ומצטמצם – אבוקדו מקולומביה מגיע כל השנה אבוקדו ממרוקו מגיע בעונה שלנו, אבוקדו מפרו מגיע מוקדם מבעבר – הכמויות ההולכות וגדלות לבטח ישפיעו על מחירי האבוקדו – עשר השנים המצוינות שהיו למגדלי האבוקדו בישראל הן לא עשר השנים הבאות – התחרות גדלה והפעילות תהיה יותר ויותר מאתגרת.

"עלינו להיות מצויינים בכל מרכיבי שרשרת הערך בכדי להמשיך ולהבטיח תמורה מקסימאלית לחקלאי – בזה אנחנו עובדים בגרנות כל יום וכל שעה!"

האם יש ניסיון לפתח שווקים חדשים לאבוקדו הישראלי בחו"ל?

"נציגי גרנות לוקחים חלק משמעותי בפעילות שולחן האבוקדו אשר מרכז את פעילות המו"פ בענף. בימים אלו נערך בבית האריזה שלנו ניסוי של משלוח פרי ל-55 ימים במכולה אשר אמור לתת מענה לשוק היפני.

"כמו כן, פעלה גרנות בשנה החולפת בשווקים החדשים שנפתחו באמירויות – השוק שם מורכב וכרגע אינו מתחרה למחירים בשוק האירופאי אבל ככל שהתחרות תגדל כל שוק הוא חשוב!"

האם "צומח גרנות" משווקת אבוקדו לשוק המקומי? 

"כן, כמובן, דרך חברת חקלאי גרנות."

האם "צומח גרנות" נכנסה לשיווק מוצר "אבוקדו מוכן לאכילה"?

"במהלך השנה הקרובה מתכננת גרנות פעולות לביסוס וחיזוק המותג 'חקלאי גרנות' וכן להשקה של מוצרים ואריזות חדשות וחדשניות בתחום האבוקדו."

מה הוא נתח השוק המקומי לעומת נתח הייצוא?

"גרנות מהווה בין 30% ל-40% ממכירות האבוקדו בשוק המקומי וביצוא."

גיורא מרום, מנכ"ל גרנות צומח חקלאי גרנות צילום: אריאל ואן סטרטן

לקבוצת הפייסבוק של יבול שיא לחץ כאן

לכתבות יבול שיא לחצו כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן