יבול שיא
הרפת והחלב
רחפנים ישראלים לחקלאות

רחפנים ישראלים לחקלאות: מודדים ממעוף הציפור את בריאות העצים

2 דק' קריאה

שיתוף:

מאז חשפה את כלי המדידה המתקדמים פוקחת חברת "סיטרי" עיניים על 100 מיליון עצים ברחבי העולם

רחפנים ישראלים לחקלאות

ישראל טלפז שירת את ביטחון ישראל 33 שנים והגיע לדרג בכיר המקביל לדרגת אלוף. ואז, לפני שלושים שנה, חש שיש דמיון רב בין חקלאות לביטחון. היה גם מי שהאיץ בו להחליף מקום עבודה ולתרום לחקלאות.

"זיהיתי צורך בהבאת דלתא מסוג אחר לחלוטין לחקלאות ובדגש על גידולים רב-שנתיים" דברי הפתיחה של בכיר המערכת הביטחונית לשעבר. בשנת 2017, שנה אחרי שסיים את הפרק הביטחוני, הקים חברה בשם סיטרי(seetree) , בתרגום: לראות עצים, ובנה מערכה מודיעינית שתסייע לחקלאים המגדלים מטעים (עצים).

"אנחנו מעניקים לחקלאי שירות מודיעיני מקצה לקצה. כלים לקבל החלטות חכמות, חיסכון בהוצאות והשגת יבול טוב יותר".

איך זה עובד?

"פיתחנו שיטת מדידה שאוספת מידע בצילום אויר מרחפן ואפילו מלוויין (חישה מרחוק), שמעביר בשידור ישיר מידע על בריאות העץ. זיהוי נגעים מסוימים, חולשות בהשקיה, פערי דישון ומדידה של יבול. אנחנו מדברים על עצי הדר מכל המינים, שקדים, רימונים, זיתים.

כל עץ מקבל זיהוי דיגיטלי מעין תיק בריאותי דיגיטלי וכל הפרמטרים נמדדים לאורך זמן. למשל עקת מים: מחסור או עודף השקיה, הכול ממוחשב. ווייז ניווט לכל נקודה לטלפון הנייד של החקלאי. כל הפועלים שעובדים לצד החקלאים מצוידים במערכת ומקבלים און ליין נתונים חיוניים על מצב העץ".

מאז חשפה את כלי המדידה המתקדמים פוקחת חברת "סיטרי" עיניים על 100 מיליון עצים במרחבים חקלאיים בארצות הברית, ברזיל, מכסיקו, ארגנטינה, איטליה, ספרד ויוון, ובמדינה בדרום יבשת אסיה שלא ניתן בשלב הזה לפרסם את שמה, שכן אין לה קשרים דיפלומטיים עם ישראל.

ישראל טלפז מספר לנו שגדלים בעולם עצים גבוהים במיוחד שמסתירים את השמש וזה גורם לכך שהעץ יחיה ללא פרי. "יש מדדים שמוכרים במדע, אבל לא לחקלאי. אין כלי למדוד גובה עץ וכמה עצים כאלה יש. השירות שלנו מספק לחקלאי את מלוא המידע הדרוש לו גם בעניין גובה העץ".

עשרות רחפנים לחקלאות

לדבריו "אפשר לחסוך 20% – 50% אחוזים בכמויות ההדברה והדישון. המדידה תאבחן את גובה העצים ואת המידות שלהם וגם את עוביים. החזון שלנו להיות מומחים עולמיים לעצים".

החברה הישראלית מפעילה עשרות רחפנים ולוויין בין לאומי בפעילותה היסודית בארצות תבל. היא מעסיקה 160 עובדים, 70 מהם בארץ והשאר צוות פיתוח באוקראינה.

עד היום הושקעו בחברה 45 מיליון דולרים בשלושה סבבי השקעה. מי שהשקיע הם קרן ההשקעות הישראלית "הנאקו", הבנק העולמי, הבעלים של חברת נטפים,וחברת הטרקטורים היפנית "קובוטה".

בשלב זה אין מדברים בחברה על כניסה לבורסה או לבצע הנפקה, אם כי זה יקרה ככל הנראה במועד לא רחוק. ב "BOARD"(דירקטוריון החברה) שישה חברים ובהם הייזם אורי לוין, מפתח ה"ווייז."

טלפז מעיד שהאנשים שפעילים עימו הם "חבר'ה עם חזון ציוני, חדורי רצון לשפר את מצב העצים בעולם ואמביציה להתנהג אחרת בשדה החקלאי העולמי".

שני שותפים ניצבים בראש החברה כיום: ישראל טלפז מייסד-שותף ומנכ"ל, והמהנדס גיא מורגנשטרן שהוא הטכנולוג הראשי ומייסד-שותף. היזם ברק חכמוב, איש עסקים מנוסה, הינו המייסד-שותף השלישי.

רחפנים ישראלים לחקלאות | צילום: יח"צ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בעונה זו של השנה מגדלים רבים נתקלים במחלת הפרצית בעדרים. על מנת לעשות קצת סדר בנושא, אכתוב הסבר פשוט שישפוך קצת אור על המחלה יוסי לאפר – יועץ מקצועי בין-לאומי. josephlepar@gmail.com הפרצית היא מחלת
3 דק' קריאה
עברה שנה וחצי מאז האדומות הגיעו מטקסס *תמונה ראשית: פרה שנרצעה פסולה מלכתחילה – תמונות מאתר כיפה לא להאמין, אבל בהודעת החמאס על הסיבות לפתיחת המלחמה עלה הטיעון, שבמיקום סודי ביהודה ושומרון, נמצאת קבוצה
7 דק' קריאה
חדשות מן העבר, חלק א גזע בקר לייצור חלב בחוברת של יוסף קריגר, אחד ממייסדי רמתיים, בשם "מזכרונותיו של ציוני", מופיעים פרטים מעניינים על יבוא בקר מהולנד, בראשית שנות ה-20 של המאה שעברה. יוסף
5 דק' קריאה
מדוע מחירי הבשר בעלייה ומחיר פרה ועגלה עלה מאוד? איך משפיעה המלחמה על הקורה בענף הבשר ועוד נושאים, שצוות בני בקר במפעלי העמק, מתמודד איתם בכל יום ביקור במכרז הבקר השבועי… מה תפקיד הארגון
5 דק' קריאה
עם קמינסקי בהובלת חלב בגולן מחלבת הגולן התחילה לעבוד מחדש בחודש מאי 23 תחת חברת זן לכול.  תחילה קיבלה חלב מתנובה ובתחילת השנה, יצאה לדרך עצמאית וקיימה מכרז לקליטת חלב ישירה והובלה למחלבה. במכרז
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן