יבול שיא
הרפת והחלב
שר החקלאות אלון שוסטר

ריאיון מיוחד לחג עם שר החקלאות אלון שוסטר

4 דק' קריאה

שיתוף:

אלון שוסטר שר החקלאות ופיתוח הכפר ה-31 מאז קום המדינה, משוכנע שיישב על כסאו בבית דגן גם אחרי בחירות ה-23 במארס השנה.

חודש לפני ההצבעה בקלפי התארחתי בלשכתו, בריאיון יזום על ידו. הוא התכונן היטב לשיחה, הכין חומר כתוב על פועלו בתשעת החודשים הראשונים שלו כמיניסטר והציג בפניי תשובה הולמת לשאלתי הראשונה: מהם הישגיך מאז נכנסת למשרד ב-17 במאי 2020?

"הפכנו חלום למציאות. הובלנו את יוזמת סימון ארץ המקור בתוצרת חקלאית, בלמנו את גזל הקרקעות החקלאיות בעצירת חוק הותמ"ל, פיתחנו את חקלאות העתיד בהשקעה של 100 מיליון שקלים בחדשנות טכנולוגית לענפי הצומח, הגנו על הטבע הישראלי במניעת כריתה של עשרות אלפי עצים, נלחמנו עבור המושבים והקיבוצים בגיוס מיליונים לפיצויים בעקבות משבר הקורונה, שמרנו על החקלאים ביוזמת התכנית למלחמה בפשיעה החקלאית, חיזקנו את הדור הצעיר בהשקעה של מיליוני שקלים במתנדבים וצעירים בחקלאות, צמצמנו עלויות לחקלאים בהארכת הפטור ממס מעסיקים לענפי החקלאות, נאבקנו על החקלאות המקומית ועל התכנון בענפי ההטלה והחלב".

בהמשך ביקש להציג בפניי את עיקרי מצע מפלגתו 'כחול לבן' אך העדפתי שלא לגעת בפוליטיקה ולהתמקד רק בחקלאות.

 

במה התמקדה תרומתך הייחודית לחקלאות ובמיוחד לחקלאים.

"ההישג הגדול שלי מאז שבאתי לבית דגן היה שהצלחתי להדליק אור בעיני החקלאים ובאלה המתגוררים במרחב הכפרי, בתחושה שיש להם אבא ששומע אותם ומבין אותם. ועוד נושא, ערכי ממדרגה ראשונה – עבודה משותפת: היה נתק לאורך תקופה ארוכה בין הארגונים של המרחב הכפרי, מועצות אזוריות, התנועות החקלאיות והחקלאים.

כאילו המשרד אינו חש אותם, אינו מבין אותם. כל חודש יושבים כאן עשרה אנשים, נציגי קיבוצים, מושבים, מועצות אזוריות ודנים בנושאים שנויים במחלוקת ומגיעים בצוותא למסקנה: מי הולך לדבר עם שר האוצר, מה מדברים עם שר האוצר. עבודה משותפת זה הדבר החשוב.

בפגישות האלה עשינו סוג של מתאבן. הצגנו דגם של שר ומנכ"ל שעוסקים בחקלאות, שבאו מהמגזר עם ניסיון עשיר מאד של חקלאות. שנינו ראשי מועצות אזוריות לשעבר, ממוקדים בנושאים חקלאיים. אנחנו עוסקים בנושא עצמו. סוג של כוכב שביט. מינימום פוליטיקה, הרבה חקלאות, החלטות נכונות".

 

אדוני שר החקלאות, איזה משרד חקלאות ניגלה לעיניך בבואך למתחם בית דגן ומה השתנה מאז ועד היום?

"פגשתי כאן אנשים שאיכפת להם מהמגזר. בית בכפר. כמו אחוזה בריטית. משרד ממשלתי אולי יחיד שקיבל אישור להישאר מחוץ לירושלים. אנשים עם לב במקום הנכון".

מדגיש: "ראיתי משרד מותש ומעונה מהיבט תקציבי. חקלאות בנויה על אתוס אדיר של הטובים לחקלאות, תחושה של שליחות אדירה ואיכויות אנושיות בפיתוח. היו פה השקעות במו"פ ורשת חיבורים בין מחקר אקדמי וחקלאי עם אנשי וולקני ושה"מ, מו"פים אזוריים, אנשים מופלאים, מחויבים – עם משרד חבוט.

הצלחנו להחזיק בקושי את המשרד. חובה להשקיע בידע, פיתוח וחדשנות. מה עשינו מאז? הוצאנו קול קורא להאיץ את ענפי הצומח קדימה – 95 מיליון שקלים מקופסאות קורונה תוקצבו להשקיע את כל הכסף בחדשנות.

בחודש אוגוסט האחרון הגשנו לאוצר הצעה לתקציב של שלושה מיליארד שקלים אבל האוצר לא נותן לנו תשובות. אנו עושים הכל לשמר את המו"פ. החלטנו על שינוי מבני ברשות לתכנון: להביא מנהלים בכירים ככוח אדם חדש מבחוץ. להקים ועדות גיאוגרפיות, ותמ"ל, לקבוע מהי פעילות חקלאית משלימה. שותפויות, קואופרטיבים, אגודות שיתופיות. החקלאות מעבדת כל דונם פנוי. שומרים על האתוס. מחזירים עטרה ליושנה".

מציין: "הוצאנו למרכז המועצות האזוריות נייר עמדה איך אנחנו נתייחס בוועדות הגיאוגרפיות ואיזה סוג של עמדות יש לנו. לפעול שישובים חקלאיים לא ייעלמו והחשיבה על שימור שטח חקלאי. ניתן פייט. נייצר איזון. עד לא מכבר הייתה נוכחות אקראית, לא יציבה. בשם פיתוח הארץ לא נוריד עצים. אני בא עם עמדה מאד סביבתית".

 

לחקלאי ישראל טרוניות רבות כנגד מועצות הייצור בחקלאות. קודמיך הציבו לעצמם מטרה לסגור את המועצות ולא מימשו תכניות. מהי דעתך על קיומן של המועצות – צמחים, לול, דבש?

"התשובה פשוטה. צריך זמן להיכנס לנושא הזה. כרגע לא אכנס לעניין הזה. אחרי הבחירות ניכנס לעניין הזה. האינטואיציה שלי בעד התאגדות חקלאים ולצמצם כפייה של ההתאגדות. יש סינדרום דילמת האסיר ליד העגלה. אני בא ממקום שאומר – מוכן לשלם מחיר שלא תמיד איהנה מזה".

 

באת לכהונה הממשלתית עם רקע חקלאי, הופתעת מנושא כזה או אחר שנחשף בפניך בתקופת כהונתך?

"הופתעתי לגלות את רמת אי ההשקעה במחקר ופיתוח, בידע. צריך לעשות שם שינוי עצום. לא הכרתי מקרוב את הרפורמה בלולים לטובת בעלי החיים והאנשים. שמחתי שהצלחתי לייצר איגום כוחות במרחב הכפרי".

 

עד היום אין מנהל לשירות הווטרינרי הממשלתי. מדוע לא מימשת מכרז לתפקיד?

"יש ממלא מקום. כשתהיה יציבות וממשלה אפשר יהיה למנות מנהל קבוע".

 

מבקר המדינה פרסם בשעתו דו"ח חריף על יחידת הפיקוח על צומח וחי (הפיצ"וח). לא הגיעה העת לבצע רביזיה ביחידה ולהחליף מנהל שמכהן יותר משני עשורים עם ביקורת קשה על תפקוד היחידה?

"מנכ"ל המשרד ד"ר נחום איצקוביץ עוסק בנושא הזה באופן שוטף. אני לא רוצה להכביר מילים בנושא".

 

היה ובבחירות הקרובות בחודש הבא, הציבור נותן בכם אמון מלא ואתה ממשיך כהונה במשרד החקלאות. מה תהיה פעולתך הראשונה בשובך לבית דגן?

"אפעל להגיע להבנות עם אגף התקציבים במשרד האוצר על הקונספט של חיזוק החקלאות הישראלית. זה משהו בסיסי בביטחון מזון. לא מספיק רק הצהרות. רכיב אחד זה הון, כסף, עבודה לשינוי מדיניות של אגף התקציבים. ברור לי שתחום המים ותחום הקרקע לא ישובו לאחריות משרד החקלאות.

משרד האוצר יוזם במחצית השנייה של שנת 2022 התייקרות של תעריפי המים לחקלאות. מנכ"ל המשרד ונציגים של ליכוד+מר"צ יושבים להכין תכנית עבודה למחירי מים שפויים".

 

תשעה חודשים בתפקידך, אתה מרוצה?

"שביעות רצון מדהימה. מזכירה לי ימים שהייתי במחיצת בני גנץ בגדוד 50. עובד בצוות. עבודה נהדרת עם המנכ"ל. ואני לא מתוסכל שאף אחד לא מבטיח לי עוד ארבע שנים בתפקיד הזה. אשמח אם הקלפים יסתדרו כך שאוכל להמשיך".

 

לסיום, אדוני השר, מה תאחל לציבור החקלאים לחג הפסח?

"חג הפסח הוא חג יסוד האומה. חג שבו באנו משעבוד לארץ, לעובדה, לשומרה, איש תחת תאנתו. אני מאחל שציבור החקלאים ירגיש מחוזר, בעל משמעות, משרת את האומה, מפרגנים לו, ומקווה שיהיו השקעות ראויות. ולבנינו נאמר: רוצים אתכם בחקלאות, בהתיישבות, שהסביבה תהיה מאתגרת. ליהנות מלשבת על אדמתנו ולהוציא לחם".

 

חקלאים ישווקו תוצרת טרייה, במחיר הוגן, ללא פערי תיווך

שר החקלאות אלון שוסטר הציג במהלך הריאיון דף שכותרתו "הישגים במשרד החקלאות" שלא הוזכרו במהלך הריאיון.

במישור הבין לאומי קבע השר שוסטר: "פתחנו ערוצי שיווק חדשים לייצא תוצרת חקלאית טרייה מישראל לאמירויות ולבחריין והפכנו את הנורמליזציה עם מדינות המפרץ לקשר מסחרי ממש. פתחנו את השוק היפני לתוצרת חקלאית בייצוא אבוקדו ישראלי. הוצאנו משלחת מומחים לאתיופיה לסייע בהתמודדות עם מכת ארבה באמצעות טכנולוגיות חדשניות שפותחו בישראל".

בתחום כלכלי-יצרני: "יזמנו תכנית שתכשיר את החקלאים לשווק אונליין, במסגרתה יינתן קורס חינמי לכל חקלאי שיהיה מעוניין בכך ויאפשר ליותר צרכנים לרכוש ישירות מחקלאים תוצרת מקומית טרייה במחיר הוגן, ללא פערי תיווך".

בתחום סביבתי: "השקענו 100 מיליון שקלים בעבודות ניקוז נחל הגעתון להבטיח שלא יתרחשו בנהריה הצפות שעלולות לגבות חיי אדם".

מרחב כפרי: "תכנית סיוע לנפגעי משבר הקורונה בקיבוצים ובמושבים בהיקף של עשרה מיליון שקלים".

תקציבים: "תמיכה במתנדבים בהיקף של 28 מיליון שקלים, לארגוני החברה האזרחית והמכינות הקדם-צבאיות שמסייעים בהתנדבות לחקלאות הישראלית. 14 מיליון שקלים לחקלאי מושב צופר – פיצוי על הפסקת הפעילות החקלאית במובלעת ".

מניעת פגיעה בחקלאים: "קידום תכנית לצמצום הפשיעה החקלאית עם המשרד לביטחון פנים. רתמנו את המשרד בצוותא עם מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, לתכנית מקיפה שתגביר את המניעה, האכיפה והענישה על פשיעה נגד חקלאים ברחבי המדינה. הארכת הפטור ממס מעסיקים לחקלאות, מהיטל עובדים זרים, ומנענו עלויות מיותרות שהיו מובילות להתייקרות מחירי המזון".

שיחה על חקלאות: ריאיון מיוחד עם ח"כ אביגדור ליברמן

שר החקלאות אלון שוסטר | צילום: משרד החקלאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן