יבול שיא
הרפת והחלב
תמיכה ישירה בחקלאות

"אם לא תהייה רפורמה לא תהייה חקלאות"

2 דק' קריאה

שיתוף:

טען שר החקלאות, עודד פורר, בוועדת הכלכלה. היו"ר, מיכאל ביטון, שב וקרא להביא אותה בהסכמה. ביטון: "כשעושים רפורמה הדבר צריך להיות מגובה בתקציב, הדבר לא בא לידי ביטוי מניתוח תקציב המשרד"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, קיבלה את דיווחו של השר עודד פורר, על פעילות משרד החקלאות ופיתוח הכפר והמשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל.

השר פורר הציג בדיון את פעולות משרדו והתייחס לרפורמה בחקלאות, ואמר כי אם היא לא תהייה אז גם לא תהייה חקלאות. היו"ר ביטון התייחס במהלך הדיון לתקציב משרד החקלאות, ואמר כי כשעושים רפורמה הדבר צריך להיות מגובה בתקציב, והזהיר כי הדבר לא בא לידי ביטוי מניתוח תקציב המשרד. הוא אף שב וקרא להביא את הרפורמה בחקלאות בהסכמה, הן בממשלה והן מול החקלאים.

באשר לחקלאות אמר יו"ר הוועדה כי היא בדעיכה בכל הפרמטרים. הוא הוסיף כי השר ושר האוצר מבינים את החשיבות, אך את הרפורמה צריך לעשות בשותפות מלאה ובהקשבה לחקלאים.

הוא הוסיף כי לפי ניתוח תקציב המשרד, שביצעה מחלקת המחקר והמידע של הכנסת, עולה כי תקציב התמיכות הישירות יעלה בין 2021 ל-2022 ב-30 מיליון שקלים בלבד, ושאל כיצד זה מתיישב עם תכניות המשרד.

השר פורר התייחס לנושא החקלאות ואמר כי חייבים לשנות כיוון, הוא הזכיר כי מדד מחירי הפירות והירקות זינק בעשרים השנים האחרונות הרבה יותר מהמדד הכללי והצריכה ירדה, זאת לצד משבר האקלים שחייבים לתת עליו את הדעת.

מנכ"לית המשרד, נעמה קאופמן פס, הוסיפה כי המטרה היא להבטיח את קיומה ושגשוגה של החקלאות, והוסיפה כי בעתיד יכול להיות שיהיה סימון של ארץ יצור התוצרת החקלאית. לדבריה ישנה תכנית להגדיל את כוח האדם בחקלאות, תכנית לטיפול בפשיעה החקלאית ועוד.

השר פורר השיב לשאלות הח"כים והוסיף: "אני קשוב להערות ובודק את עצמי בזהירות ובאחריות. אני לא מסתכל על הבחירות הבאות, אלא על הדור הבא עוד 20 שנה. כדי שתהייה כאן חקלאות אי אפשר לפספס. החממות בערבה התרוקנו וננטשו לא בתקופתי, זה קרה קודם. לגבי עובדים זרים, אני מחויב לייצר לחקלאים את הכלים הטובים ביותר להתמודד.

האגרות על השולחן ואני רואה עין בעין עם החקלאים בעניין הזה. הורדת מכסים זה פיפס קטן ברפורמה, האירוע הגדול פה הוא השינוי העמוק של החקלאות הישראלית הולכת לעבור. אני מקבל את זה שזה כואב, לידה זה לא פשוט אבל בסוף יצא תינוק והוא יגדל ותהייה כאן חקלאות, אם לא תהייה רפורמה לא תהיה כאן חקלאות."

השר פורר התייחס לאזהרות על היעלמות גידולים, ואמר כי "בהחלטת הממשלה יש סעיף ברור לפיו אם נראה גידולים שירדו ביותר מ-10% תיעצר הפחתת המכסים. לא רק שלא נראה ירידה, נראה התרחבות בגידולים גם של חקלאות אחרת וחדשה." באשר לסימון התוצרת אמר השר כי הוא רוצה שמי שהולך לקנות עגבנייה ידע מאיפה היא באה.  

המנכ"לית קאופמן פס התייחסה לתקציב המשרד ואמרה כי הוא עומד על 2 מיליארד שקל ותקציב התמיכה הישירה עומד על 420 מיליון שקל בבסיס התקציב. בנוסף יש מענקי חדשנות בסך 400 מיליון שקל ו-420 מיליון שקל להשקעות הון והעלאת פריון.

היו"ר ביטון אמר בתגובה: "את עושה לי סלט ירקות? יש סעיפים תקציביים ואני רואה גידול של 30 מיליון שקל בלבד בתמיכות. זה מה שיספיק לעבור לרפורמה של תמיכה ישירה?.

"השר פורר הסביר כי התמיכה הישירה הייתה צריכה להתחיל כבר השנה ובהשלמת הרפורמה יעמדו לשם כך 400 מיליון שקלים. היו"ר ביטון הגיב: "כשאומרים רפורמה מגבים בכסף וכשאני מסתכל על התקציב, אז כל תקציב המשרד גדל ב-104 מיליון שקל בלבד."

לאחר מכן קיבלה הוועדה גם סקירה של עבודת המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן