יבול שיא
הרפת והחלב
בחווה באוגנדה

תרופה מן החווה

5 דק' קריאה

שיתוף:

צמח הקנביס – שילוב בין חקלאות לרפואה

"יש בארץ כמאה ועשרים אלף מטופלים. בישראל נמכרים היום כבר מעל 40 טון בשנה. השוק בישראל הוא אחד השווקים הגדולים בעולם אחרי ארצות הברית וקנדה"

ניר סוסינסקי, מהנדס תעשייה וניהול בהשכלתו, עוסק מזה ארבע שנים בתחום הקנביס הרפואי במסגרת החברה "טוגדר פארמה", שיש לה שתי חוות גידול קנביס – בארץ ובאוגנדה – וכן מפעל לאריזת תפרחות, למיצוי שמנים, ולשיווקם בבתי המרקחת בארץ ובגרמניה. ניר ורעייתו רותם חיים במושב ניר-ישראל עם חמש בנותיהם. בנוסף לכך ניר פעיל מאוד הן במושב והן במועצה האזורית "חוף אשקלון".

ניר סוסינסקי, הגיע למושב מאשדוד. גם הוריו חיו בעיר זו מגיל צעיר. אביו אלי עלה ארצה מרוסיה הלבנה בהיותו בן 6. אימו אתי נולדה בחיפה. לניר ולאביו יש משרד לשירותי הנדסה וניהול פרויקטים הנדסיים, שעובד בעיקר עם משרדי ממשלה וגופים ציבוריים. סבו וסבתו מצד אביו – יוסף וקטיה – נרצחו בפיגוע הנורא שאירע בכביש בחוף בשנת 1978, שנקרא "אוטובוס הדמים".

ניר למד בבית הספר היסודי והתיכון באשדוד. בצבא הוא שירת בחטיבה 188 (עוצבת ברק) בחיל השִריון. אחר-כך שירת במהלך המילואים בפלוגת "חרמ"ש" והשתתף בקרב "חומת מגן" בג'נין.

"למדתי באוניברסיטת בן גוריון במסלול הנדסת תעשייה וניהול" מספר ניר " והצטרפתי לעבודה עם אבי בעסק המשפחתי – משרד 'חברת אדם עמית'. המשרד נתן שירותי הנדסה גם באספקטים של הנדסת תעשייה וניהול וגם בתחום ניהול פרויקטים בבנייה. במשך שנים ניהלתי כמה פרויקטים לגופים ממשלתיים, כגון: רשות התעופה האזרחית, המרכז למיפוי ישראל, יחידת הסייבר, הרשות הביומטרית, רשות הפטנטים הממשלתית, לשכת הנשיא יצחק נבון ועוד. אלו פרויקטים מורכבים וחלקם בעלי חשיבות לאומית" מעיד ניר.

ניר סוסינסקי 1
ניר סוסינסקי

קנביס בארץ ובאוגנדה

בזמן לימודיו בבאר-שבע הכיר ניר את הסטודנטית רותם לבית פודור ממושב ניר-ישראל. השניים נישאו בשנת 2003 ובנו את ביתם במושב, בו מתגוררת כל המשפחה הענפה של רותם. בתחילה בנו בית בהרחבה, ואחר-כך, לפני שש שנים, רכשו משק ובנו שם את ביתם הנוכחי.

לפני ארבע שנים החל ניר לעסוק בתחום הקנביס, והעסק התרחב בארץ ובעולם. "בשנת 2018 הכנסנו פעילות של קנביס רפואי לחברה ציבורית בשם 'טוגדר פארמה'. החברה נסחרת בבורסה בתל-אביב" הוא מספר.

"היום יש פעילות משגשגת בישראל. בארץ אנו מגדלים קנביס בחווה בת 20 דונם שנמצאת במושב מבקיעים. צמחי הקנביס שלנו גדלים בחממות. מובן שרמת האבטחה של החווה גבוהה מאוד, נתונה לביקורת של משטרת ישראל ועומדת בתקנים המחמירים של משרד הבריאות IMC-GAP (ראשי תיבות של: Israeli Medical Cannabis Good Agricultural Practice).

"נוסף לזה יש לחברה גם מפעל לאריזת תפרחות ולמיצוי שמנים במבקיעים. למפעל זה יש תקן GMP, המבטיח שהמוצרים מטופלים ומשווקים בתנאים נאותים. זהו מפעל ברמה של מפעל תרופות בכל המובנים, עם חדרים נקיים. "חומר הגלם המתקבל – תפרחת שגידלו וייבשו בחווה – הוא בעיקר מהחווה שלנו, אך אנחנו נותנים שירות אריזה גם לחוות אחרות. במפעל שלנו משווקים את התפרחת של הצמח לצורך עישון באריזות של 10 גרם כל אחת, וכן מייצרים שמן – עבור ילדים או מי שאינו יכול או לא רוצה לעשן – באריזות של 10מיליליטר כל אחת. המוצר הסופי מועבר לבתי המרקחת והמטופלים מקבלים את התרופה לפי מרשמים ורישיונות שמונפקים להם על ידי המדינה ורופאים". נכון להיום חברת "טוגדר פארמה" מעסיקה כ-100 עובדים בחווה ובמפעל.

לחברה יש חווה נוספת באוגנדה שבאפריקה. גם חווה זו עומדת בכל התקנים הישראלים הנדרשים וכן בתקינה האירופאית. החווה נבחנת כמה פעמים בשנה בביקורות שונות. מחווה זו מייבאים עוד חומר לישראל לטובת המטופלים בארץ וגם מייצאים לגרמניה. "אנחנו החברה הישראלית היחידה שמוכרת את התפרחות שלה, שגדלו בחווה שלה, בבתי המרקחת בגרמניה." אומר ניר.

תפרחת של צמח הקנביס 2
תפרחת של צמח הקנביס

יתרונות צמח הקנביס

כידוע יש בארץ ובעולם ויכוחים על צמח הקנביס. מצד אחד יש שטוענים נגדו שהוא סם ממכר ומסוכן. ומצד שני הוא כבר קיבל לגליזציה בארצות שונות. דעתו של ניר ברורה בנושא:

"הקנביס הוא מהפיכה רפואית שקורית בעשור האחרון והיא רק בתחילת דרכה. המודעות לקנביס וליתרונותיו עולה בצורה ניכרת. עתה יש בארץ כמאה ועשרים אלף מטופלים. בישראל נמכרים היום כבר מעל 40 טון בשנה. השוק בישראל הוא אחד השווקים הגדולים בעולם אחרי ארצות הברית וקנדה. התעשייה הזו מאוד מפותחת בישראל" אומר ניר בגאווה. "התעשייה הישראלית מתקדמת מאוד הן בתחום החקלאי והן בתחום המדעי-מחקרי. גם פה אנחנו אור לגויים שרואים ומעריכים את הידע הישראלי בתחום".

היום מבינים שיש יתרונות בקנביס לבני כל הגילים. ניתן לטפל באמצעותו באנשים עם תסמינים שונים כגון פוסט טראומה, והוא יכול לשמש כמשכך כאבים. הוא מחליף תרופות אופיואידיות, שלעיתים מזיקות וממכרות. הוכח שהשימוש בו על ידי חולי סרטן גרם לרגרסיה של תאים סרטניים. זה ניתן כתרופה לחולים בפרקינסון, בטרשת נפוצה, בפיברומיאלגיה ובקרוהן. הקנביס עוזר במחלות שונות או לפחות מקל על התסמינים ועל הכאבים. "השימוש בקנביס ברפואה הוא כמו כדור שלג שלא ניתן לעצור אותו. העולם הולך לכיוון זה".

צמח קנביס פורח 1
צמח קנביס פורח

לא הצמח עבריין

לשאלה אם הקנביס מזיק, כפי שמתנגדיו טוענים, עונה ניר: "אמנם במשך שנים נחשב הקנביס כסם, אבל יש סמים הרסניים יותר. אלכוהול וניקוטין הרבה יותר מזיקים והרבה יותר נרקוטיים מהקנביס. יש להשתמש בו בתבונה. כל עוד הוא לא קיבל לגליזציה, יש צורך להשתמש לפי הוראות הרופא המטפל.

בנוסף לרכיב ה THC אשר נחשב כרכיב פסיכואקטיבי [חומר שמשפיע על מערכת העצבים המרכזית וגורם לשינויים בהכרה, בתפיסה, במצב רוח או בהתנהגות (ע.ב.)], הצמח עדיין בעל סגולות רפואיות ניכרות. יש בו עוד עשרות חומרים פעילים שהם לא פסיכואקטיביים ואינם גורמים לתחושת אופוריה.

אחד הרכיבים בקנביס שאינו פסיכואקטיבי הינו רכיב ה- CBD שידוע כבעל תכונות אנטי-דלקתיות. הוא אינו ממכר ואין לו תופעות לוואי. במדינות רבות הוא מותר לשימוש ללא צורך במרשם של רופא, וגם בישראל זה הולך לכיוון הזה".

ומוסיף: "לקנביס הרבה שימושים, ולא רק בשביל 'לתפוס ראש', דבר שאפשר לעשות עם סמים אחרים. לא הצמח הוא העבריין, אלא השימוש הלא נכון בו. אי אפשר לעצור את הדרך אל הלגליזציה שלו. לדעתי זה יהיה בשנים הקרובות. אני מאמין שברגע שתהיה ממשלה יציבה, זה יתאפשר".

במושב

בנוסף לפעילותו העסקית – ניר הוא נבחר ציבור. מזה כשלוש שנים הוא חבר המועצה האזורית "חוף אשקלון", נציג מושב ניר-ישראל. הוא משמש בתפקידים שונים: חבר הוועדה לתכנון ובנייה, חבר ועדת הנחות וחבר ועדת הנהלה.

הוא פעיל מאוד גם במושב, אליו הגיע לפני כ-20 שנה, בעקבות נישואיו, כאמור. רותם וניר הם הורים לחמש בנות: ים בת 18, מאי בת 15, הילה בת מצווה, והתאומות הזהות אור ואיילה בנות 6.

"אני לא מסוגל לגור בעיר" הוא מעיד על עצמו. "אני מעדיף את הנוף הכפרי של המרחבים הפתוחים כמו באוגנדה, במקום לראות מבני בטון וגורדי שחקים".

"ניר ישראל הוא אחד המושבים הטובים לגדל בו ילדים" אומר אבי חמש הבנות, "ואני רואה את עצמי ואת בנותיי ממשיכות לחיות בו, לצד משפחתה הענפה של רותם רעייתי, שחיה בו. הסבים והסבתות של רותם היו מראשוני המושב. כל בני משפחתה הם אנשי אדמה. הוריה ואחיה מטפחים רפת גדולה מאוד".

בנוסף לגידול הקנביס מתכנן ניר לטעת מטע אבוקדו על חלקה א' של המשק שלו, "כדי שתהיה פעילות חקלאית גם במשק, כדי שהאדמה תעבוד, תיתן משהו".

"באמצעות ניסיוני כמהנדס ומנהל פרויקטים הקמתי את החוות בארץ ובאוגנדה, וכן את המפעל" מספר ניר. "מזה כארבע שנים אני עוסק אך ורק בתחום הקנביס, שכבש אותי לחלוטין. זהו עולם מעניין, מרתק. בכל פעם אתה מגלה דברים מעניינים וחדשים על הצמח. זה עולם שמשלב את התחום החקלאי עם התחום הרפואי – From Farm to Pharma. זהו אחד התחומים היחידים שעושה מעבר כזה: מצמח חקלאי לכל דבר, עד תרופה שנמכרת בבית המרקחת".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תקראו לזה "חילופי מהלומות" או מלחמה, את הלילה העבירה אביבית במקלט תת קרקעי השבוע הייתה פריצת מים ליד הברז שלי. בהתחלה חשבתי שיש טפטוף מהצינור, רק אחר כך הבנתי, אבל קיוויתי שלא. יש לנו
2 דק' קריאה
נדב לוי בן קיבוץ מעגן, אלוף ישראל ואלוף אירופה בענף הבוצ'ה, צפוי לייצג את המדינה במשחקים הפראלימפיים בפריז תמונה ראשית: אלוף הארץ ואלוף אירופה נדב לוי. ייבא את ענף הבוצ'ה לארץ. צילום: לילך וייס
3 דק' קריאה
למה כוח המשיכה כל כך חשוב, איך הגוף מנקה את עצמו ומהי תרומתו של הדי בן עמר להתפתחות המדע. טור למאמינים אנשים שלא הצליחו להתחמק מלפגוש אותי לאחרונה, שמו לב שעל פרק כף היד
4 דק' קריאה
האחיות מיכל מגן ויעל רז לחייני נולדו בנחל עוז, התגוררו זו לצד זו עם משפחותיהן בשכונה החדשה של הקיבוץ ויחד חוו פחד מוות בשבת של 7 באוקטובר. עתה הן חלק מצוות המוביל את קהילתן
8 דק' קריאה
המוזיקאית שנולדה במשק גשר נסחפה אל החיים הציבוריים, נשאה בתפקידים מרכזייםבתנועה הקיבוצית והפכה לחברת כנסת, הלכה לעולמה בגיל 94 יממה לאחר שהלכה לעולמה בגיל 94 התבשרה תמי, אחותה של עדנה סולודר, מפי שר החינוך
3 דק' קריאה
צעדה בסימן "יציאת מצרים" נערכה במועצה האזורית אשכול במחאה על ש-133 חטופות וחטופים יציינו את חג החירות בשבי חמאס. בניר עוז ערכו "שולחן סדר פסח" בחדר האוכל הנטוש צעדה בסימן "יציאת מצרים" נערכה בשבוע
2 דק' קריאה

כתבות נוספות

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן