יבול שיא
הרפת והחלב
עץ תפוזים 1

הדרים בעולם

7 דק' קריאה

שיתוף:

מחקר על ציטוקינין ויתרונותיו הבריאותיים בהדרים

הניסוי הראה ששני טיפולי PGR (Ascend ו-Stimplex) סיפקו את התוצאות הטובות ביותר כאשר Stimplex- תמצית אצות המכילה ציטוקינין – הציגה את הביצועים הגבוהים ביותר

*פרנק גיילס

טריפטי ושיסט (Tripti Vashisth), פרופסור חבר במכון למדעי המזון והחקלאות באוניברסיטת פלורידה, הובילה מחקר על האופן שבו מווסתי צמיחה (PGRs) יכולים לשפר את בריאותם של עצים נגועים ב-HLB. היא ערכה מחקר מקיף על השימוש בחומצת ג'יברלין ולאחרונה היא החלה לחקור הורמון אחר, ציטוקינין.

היא הציגה עבודה זו במהלך כנס שהתקיים במכון מגדלי ההדרים (Citrus Growers Institute) שנערך בפארק אבון, פלורידה. ציטוקינין הוא שם כולל לקבוצה של הורמונים צמחיים המעודדים חלוקת תאים בשורשי צמחים ובנבטים. הוא נמצא בתמציות של אצות מסחריות ובמוצרים אחרים.

בעוד שפרופ' ושיסט כבר ערכה מחקר מוגבל על ציטוקינין לפני כמעט עשור, הוא נגנז עד לאחרונה כאשר הורמונים אחרים שהיא חקרה החלו להראות יתרונות להדרים.

באביב שעבר, היא יזמה ניסוי להערכת ההשפעה של ציטוקינין על הדרים הנגועים ב-HLB (מחלת הגרינינג). הניסוי הופעל במטע הדרים מזן המלין חולה מאוד, כדי לראות אם ההורמון יכול לשפר את הגדילה. הטיפולים היו סידן חנקתי, ,Cytogem Ascend   ו .Stimplex –

הניסוי הראה ששני טיפולי PGR (Ascend ו-Stimplex) סיפקו את התוצאות הטובות ביותר כאשר Stimplex הציג את הביצועים הגבוהים ביותר. סטימפלקס היא תמצית אצות המכילה ציטוקינין. בניסוי נעשו יישומים החל מהאביב, כל 45 ימים, במשך שישה חודשים.

"עם הסטימפלקס, צמיחת העלים הכללית נראתה טוב מאוד, וראינו ירידה מסוימת בהצטברות העמילן", אמרה ושיסט. "גם הצלחנו לשפר משמעותית את התשואה. המספרים (התשואה) לא היו כל כך מרשימים, אלה היו עצים חולים מאוד, אך זה היה שיפור משמעותי (על פני טיפולים אחרים)".

ואשיסט מעריכה כעת את ההשפעות הסינרגטיות של ציטוקינין וחומצת ג'יברלין, כשהמטרה היא ליישם את החומרים בזמנים הטובים ביותר. ציטוקינין מיושם באביב, ואחריו חומצה ג'יברלית בקיץ ובתחילת הסתיו. לדבריה, בנוסף לשיפור נוף העצים ושימור הפירות, נראה שהיישומים משפרים את גודל הפרי.

* הכותב הינו עורך ראשי של AgNet Media Publications

מקור: Citrus Industry

טריפטי
פרופ' טריפטי ושיסט

קוקה קולה נכנסת לקטגוריית הפירות הטריים עם Frutura

חתמה עם חברת Frutura Dayka & Hackett (D&H) הסכם המתיר לפרוטורה להשתמש בשני מותגים רשומים של החברה

מאורה מקסוול

חברת קוקה קולה הסכימה להעניק רישיון לאחד מהמותגים שלה לשימוש בקטגוריית התוצרת הטרייה לראשונה אי פעם. קוקה קולה חתמה על עסקה בלעדית עם קבוצת המכירות והשיווק העולמית Frutura, המאפשרת לחברת Frutura Dayka & Hackett (D&H)  להשתמש במותגים שלה – Minute Maid   ו-Simply, שייכנסו לקטגוריית התוצרת תחת המותג Simply Select.

חברת  Dayka & Hackettשנוסדה בשנת 2005, מגדלת, אורזת ומפיצה פירות פרימיום מקליפורניה.

 Simply Selectישמש תחילה לשיווק הדרים טריים של D&H הנמכרים בארה"ב, בעוד המותג Minute Maid  ישמש לשיווק ענבי D&H בארה"ב ויודבק על ענבים והדרים טריים של D&H הנמכרים ביפן.

"החברה שלנו מחויבת לשרת את הצרכן עם מוצרים מעולים בכל חלק של היום שלהם", אמרה קיילה קרלוצ'י, מנהלת שותפה לרישוי בחברת קוקה קולה. "כשאנחנו שוקלים מתן רישוי לאחד מהמותגים שלנו, איכות המוצר שיישא את שמנו היא בעלת חשיבות עליונה וכך גם בקרת האיכות שמבצע בעל הרישיון בכל שלב לאורך שרשרת האספקה. אנחנו שמחים להיות בעסקים עם פרוטורה ורואים שזו ההתחלה של מערכת יחסים נהדרת".

D&H שיפרה באופן משמעותי את תחום ההדרים שלה, ומתמחה בקלמנטינות, לימונים, ליים, תפוזים ומנדרינות. באופן דומה, היצע ענבי השולחן הנרחב של D&H  כולל את הזנים הפופולריים ביותר בקטגוריות ענבים ירוקים, אדומים ושחורים ללא גרעינים.

מוצרים הנושאים תמונות Minute Maid ו Simply Select-של קוקה קולה ישולבו עם סל המותגים הקיים של D&H ויתחילו להופיע בקמעונאות ברבעון השני של 2023.

"השותפות עם חברת קוקה-קולה האייקונית, והמותגים המוכרים והמוערכים בעולם היא רגע מהפך עבור החברה שלנו ועבור פרוטורה," אמר טים דייקה, מנכ"ל ,D&H  שיצר את הסכם הרישוי בשמה של פרוטורה. "זה יאפשר לנו להגביר את החדירה שלנו לשוק בצורה משמעותית."

מקור: Fruitnet

84526 minutemaidsimply 754299
Minute Maid ו Simply Select-של קוקה קולה ישמשו למכירת פירות טריים

מצרים הפכה לספקית הגדולה ביותר של תפוזים

מחצי הכדור הצפוני למדינות דרום מזרח אסיה

מצרים שניה לדרום אפריקה, במונחי ייצוא, אולם הספקים המצריים כמעט ולא נכנסים לתחרות ישירה עם דרום אפריקה, שכן שיא הייצוא שלה הוא ביולי-אוקטובר, ומצרים מייצאת את עיקר התפוזים בינואר-מאי

EastFruit

מצרים ממשיכה להגדיל באופן פעיל את הייצוא של תפוזים לאזור דרום מזרח אסיה, כך מדווח האתר East-Fruit.com. יתרה מכך, מצרים היא הספקית הגדולה ביותר של תפוזים ממדינות חצי הכדור הצפוני ליעדי דרום מזרח אסיה.

בחמשת החודשים הראשונים של העונה הנוכחית (אוקטובר 2022 – פברואר 2023), ייצאה מצרים כמעט 25,000 טון תפוזים למדינות העיקריות של דרום מזרח אסיה (מלזיה, אינדונזיה, סינגפור, תאילנד וקמבודיה), מה שהפך לנפח הייצוא הגדול ביותר, לפחות בחמש השנים האחרונות.

מצרים נותרה גם הספקית הגדולה ביותר של תפוזים בחצי הכדור הצפוני לאזור, שנייה רק לדרום אפריקה במונחים של יצוא. יחד עם זאת, הספקים המצריים כמעט ולא נכנסים לתחרות ישירה עם דרום אפריקה, שכן שיא הייצוא שלה הוא ביולי-אוקטובר, ומצרים מייצאת את עיקר התפוזים בינואר-מאי.

בסך הכול, מדינות אלה של דרום מזרח אסיה מייבאות בין 150,000 ל-180,000 טון תפוזים במהלך העונה, והשוק באזור זה נותר מרוכז ביותר. שתי המדינות המובילות (דרום אפריקה ומצרים) מספקות שם כמעט שני שלישים מכלל אספקת התפוזים, והחלק הכולל של הספקים המובילים (דרום אפריקה, מצרים, סין, אוסטרליה וארה"ב), בהתאם לעונה, יכול להגיע ל-96%.

יש לציין כי סין היא המתחרה העיקרית של מצרים בשוק התפוזים במדינות דרום מזרח אסיה. עם זאת, ספקי תפוזים מסין מתמקדים בעיקר בווייטנאם, בעוד שנוכחותם בשוקי פרימיום נוספים (מלזיה, סינגפור וכו') נותרה מינורית. עם זאת, היצוא מסין גדל גם הוא בכיוון זה, לאחר שיותר מהכפיל את עצמו במהלך חמש עונות ל-15,000 טון.

במדינות דרום מזרח אסיה מתחרה מצרים גם ביצואנים מארה"ב, אך היבוא מארה"ב נמצא בירידה לאחרונה. לפני חמש עונות היה לארצות הברית נתח של 13% מסך האספקה למדינות אלו, אך בעונת 2021/22 ירד חלקה ל-9%, והיבוא הסתכם ב-17,300 טון בלבד לעומת כמעט 55,000 טון של יבוא ממצרים.

ספקים מספרד נוכחים אפילו פחות בשוק של דרום מזרח אסיה. יצוא התפוזים מספרד לאזור הסתכם בעונה שעברה ב-2,700 טון בלבד – קטן פי 20 מהיצוא המצרי.

מקור: East-Fruit.com

יצוא תפוזים ממצרים למדינות דרום אסיה בטונות
יצוא תפוזים ממצרים למדינות דרום אסיה בטונות
יבוא תפוזים במדינות מפתח בדרום מזרח אסיה באלפי טונות
יבוא תפוזים במדינות מפתח בדרום מזרח אסיה באלפי טונות

תרגם מספרדית: פרץ ברוש

ספרד: מנדרינת אורי שוברת

שיאים של ביקוש והצלחה בשווקים

העונה הנוכחית של האורי הספרדי התאפיינה בשיא של ביקוש שלא היה מוכר עד היום בענף ההדרים * התקיים קמפיין קידום מכירות שהתמקד בארבע הערים הגדולות – ברצלונה, מדריד, בילבאו וסרגוסה

הקדמה

הביקוש למנדרינה אורי בעונה הנוכחית היכה כל שיא מוכר בענף ההדרים.

בעונה הנוכחית המחיר בשטח היה ב-60%  יותר גבוה מהמחירים שהתקבלו על זנים שיכולים להיחשב כמתחרים. כפי שנראה, הזן אורי זכאי לכינוי – הזן המבוקש ביותר בשוק שנה אחר שנה.

כל זאת קרה לאחר שהוסרו כל המגבלות המשפטיות והוסדרה הרגולציה של הסדרי הפיקוח בספרד ופורטוגל החל מ-2016.

ניתן לסכם שהעונה – התמורה שהתקבלה לק"ג הייתה 1.3 יורו.

השנה מדובר בפרי איכותי במיוחד עם פרי בקוטר המבוקש, זאת כנראה בעקבות גשמי הסתיו שגרמו למידות פרי גדולות. בנוסף לאיכות הזן המיוחד אורי השנה, מוצדקת כנראה ההגדרה שניתנה לזן – זן של איכות פרימיום. 

אורי בבריאות

מה שהביא להתגברות הביקוש לפרי הוא האמונה שבעזרת פרי הדר ניתן לשפר את החסינות הטבעית נגד מחלות שונות ובעיקר נגד וירוס הקורונה. ממקורות המקורבים לוועדה שאחראית על הפיתוח והנטיעה של הזן אורי ORC Orri running committee נמסר, שפרט לחשיבות הכלכלית שרבים מייחסים לזן יש לציין את האיכות והטעם המשובח שלו, כמו שכתוב באותיות גדולות EXTRA ORDINARIO  (יוצא דופן).

הביקוש המוגבר לאורי מתבטא גם בשוק המקומי עם הגידול במודעות וההכרה ההולכת וגדלה לזן זה.

מדובר בתוכנית של ה-ORC שיזמה קמפיין קד"מ (קידום מכירות) להעמקת הכרת הזן בקרב הציבור הרחב ובעלי המקצוע, שבעזרתם ניתן יהיה להעביר את המידע על המעלות הרבות של הזן אורי גם בשוק המקומי.

הקמפיין התמקד בארבע הערים הגדולות – ברצלונה, מדריד, בילבאו וסרגוסה, במסגרתו הוקמו 83 עמדות שמתמחות בשיווק מנדרינות פרימיום, בנוסף הגיעו משלוחים של המנדרינה אורי ל-8,000 חנויות קטנות המתמחות בממכר פירות.

כדי לבצע כל זאת התמנה צוות מיוחד שיפיץ חומר הסברה לעידוד הצריכה.

פרסום לאורי על שלטי רחובות בספרד
פרסום לאורי על שלטי רחובות בספרד

קירבה וקיימות

ספרד ופורטוגל הן המדינות היחידות שמותר לייצר בהן את מנדרינת האורי באופן חוקי, פרי שמוגדר כמנדרינת פרמיום ייחודית. לפיכך יוצא שהספרדים מביאים לשוק פרי שנבדל משאר זני המנדרינות בשוק שברובם זנים מוגנים.

הפיקוח על איכות זן האורי מבטיח לצרכן באירופה ובספרד איכות גבוהה וביטחון, דבר שמתבטא בביקוש הולך וגובר של הזן אורי מדי שנה.

הוכנסה שיטה ייחודית של תיוג ופיתוק במטרה להבטיח לצרכנים את אמיתות המוצר של הפרי. כמו כן הוכנסה שיטה נוספת וייחודית של סימון האריזה, בציון האותיות QR  על האריזות.

הצלחת השיווק של מנדרינת האורי בשנים האחרונות תורמת ליציבות השיווק ונחשבת למאוד אחראית. מוסיפה לכך העובדה שקליפת הפרי שומרת על מוצקותה זמן רב – וניתן לשמר את הפרי הן על העץ והן לאחר הקטיף – וכל זאת ללא שימוש באמצעים מיוחדים המיועדים לשמור על הפרי לפני ואחרי הקטיף. גורמים שונים מציינים זאת כמעלה גדולה נוספת של הזן ובכך שאין אובדן איכות באיסום הפרי כפי שמוכר בזנים אחרים.

חדשנות

איגוד ה-ORC מסר כי החדשנות נמצאת בראש מעייניו ומתהדר בכך שפיתח רשת קשר ממוחשבת של אפליקציה סלולרית – ORRI APP הקשורה לענן ומקשרת בין המגדל הבודד וכל חלקה שבאחזקתו לרשת מרכזית. המערכת מעניקה מידע מדויק על מצב ההבשלה ופרטים על איכות הפרי, החל ממצבו בשטח וכלה במצב השוק.

האמצעי החדשני הביא בסופו של דבר לבקרה ומעקב, שכולל את ערכה של התוצרת מן המטע ועד השיווק.

הומצאה שיטת תיוג ופיתוק איכותית שמביאה לא רק את הצד האסתטי אלא גם חשיפה חזותית של המוצר מנדרינת אורי – וכך, בצורה חלוצית, נוצרה טכנולוגיה מעקב מתקדמת אחר המוצר, כמו למשל סימני ד.נ.א מולקולריים בצורה מדעית לחלוטין שאינה ניתנת לערעור.

מחויבות חברתית

איגוד ה-ORC מצהיר שהוא מחויב גם לערכים כמו אחווה, עבודה בצוות, שוויון חברתי ועוד. מכאן גם עלה הרעיון לשלב מועדון ספורט עם נוכחות ידועה ומוכרת באירופה – Valencia basket, הן בקבוצת הגברים והן בקבוצה הנשים, שהגיעה להישגים באליפות אירופה לנשים.

חוות דעת מקצועית

איגוד ה-ORC ערך משאל בקרב בכירים בחברות סיטונאיות ובעלי עסקי מסחר בפירות ושאל לדעתם על מנדרינת האורי.

התגובות:

חברת הענקvasquez  מסרה שלקוחותיה במדריד קפדנים ותובעניים מאוד ומבקשים מאיתנו את האורי, כי זו המנדרינה היותר מתוקה ולמעשה חסרת זרעים.

חברת GOLD GOURMET מסרה שמנדרינת האורי מעודנת, מיצית, כמעט ללא גרעינים ונוחה לקילוף.

חוות דעת נוספות שהגיעו מהשטח מעידות על כך שהפרי משווק במידות טובות, קליפתו חלקה ועדינה, צבעו תפוז עמוק עם אפשרות קילוף מהירה וקלה, ובנוסף ניתן לאחסן את הפרי, הן על העץ והן לאחר קטיף, למשך תקופה יחסית ארוכה, מינואר ועד מאי.

בעניין התדמית של הזן אורי – הדימוי החדש לו זוכה האורי – נציין את האיכות המצוינת של הזן בעל המוניטין, בהשראת הדימויים בקרב משביחי הקלמנטינה בשנות ה-20 וה-30, הנותנים למנדרינת האורי נופך של זוהר, בלשון המאמר –GLAMOUR  (זה שמו של הזן). הדימוי שנוצר מציין מקום של כבוד השמור לפרי כמוצר יוקרתי בעולם ההדרים, מוצר פרימיום, ובאותה מידה מצוין כמוצר ידידותי עם אופי מיוחד ספרדי בולט (כך במאמר הספרדי – פ.ב).

מקור: Valencia fruits   12.4.2021

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן