יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 05 15 103906

היכן הם היום? האגרונום יאיר אורן, לשעבר מדריך הדרים

4 דק' קריאה

שיתוף:

"נשלחתי למצרים ע"י אריק שרון לטפל בפרדס של הנשיא אנואר סאדאת אחרי חתימת הסכם השלום"

יאיר אורן נחשב לאורך שנים למומחה בעל שיעור קומה לטיפול במחלות הדרים ולהדברת עשבייה שהסבו נזקים לפרדסים.

מעבר לייחודיות עבודתו המקצועית בשירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ), רשם האגרונום ממושב חופית פיתוח ראשון מסוגו, שמשרת בנאמנות את מגדלי ההדרים גם עשרים וחמש שנים אחרי שיצא לגימלאות. הוא הגה ויזם את המחגר, מכשיר פשוט יחסית שלופת את קליפת עץ ההדר ומקלף ממנה רצועה טבעתית (חגורה), ובכך בסופו של התהליך זה מעלה את הפוריות שלו.

"עד הפיתוח שלי הונהגו שיטות שונות, סכינים ושאר כלים מסורבלים, שלא היה נוח לעבוד אתם" נזכר אורן, בעת שהעלה בפניי זיכרונות מתקופות עבודה קודמות.

יאיר אורן, שחגג לפני חמישה חודשים את שנתו ה-90, באירוע שארגנו לו חבריו המדריכים ומגדלי הדרים, מגלה כי המחגר הוא הכלי הכי יעיל והכי טוב בתחום. "קודם היו עובדים עם מזמרה, אבל זה לא היה יעיל כל כך. היו עשרות כלים באותה תקופה אבל אף אחד מהם לא היה כל כך אפקטיבי. המכשיר נתן תוצאות מיידיות.

הפיתוח שבאמת נראה פשוט וקל, לא הפך את יאיר אורן לבעל הון. "בעת שעלה לי הרעיון לפתח חיגור עצים, לא חשבתי על כסף, רק על עזרה מיידית לחקלאים. לא קיבלתי פרס לא ממשרד החקלאות ולא ממוסד אחר, גם לא תעודת הערכה. האמת שלא חשבתי שמגיע לי פרס על הפיתוח. גם לא חשבתי להרוויח מהפיתוח. הלכתי אל רמי לוי במושב בית הלוי והוא הכין אלפי מחגרים ומכר אותם למגדלי הדרים ברחבי המדינה. הוא עשה מזה כסף טוב והרבה. אני הייתי ונשארתי צנוע. שמחתי שקראו לכלי: המחגר של יאיר אורן ומשה סרפרז (מנהל אזור בחברת "פריאור-מהדרין").

יאיר אורן עבד קרוב לארבעה עשורים במשרד החקלאות. בוגר הפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית שהוסמך לאגרונום בתחום המטעים, עבד תחילה כאחראי על קבוצת עובדים שטיפלה בעצים בחברת "מהדרין" ומשם הדרך למשרד החקלאות הייתה סלולה. "התחלתי כמדריך אזורי להדרים באזור עמק חפר והתמחיתי במחלות הדרים והדברת עשבייה" מספר יאיר אורן על תחילת עבודתו במשרד הממשלתי. "הדברת העשבים בשנות השישים של המאה העשרים הייתה בתחילתה מכאנית, עם דיסקוס ואמצעים אחרים. עיקר העבודה הייתה עם קוטלי עשבים וביצעתי עשרות רבות של ניסיונות לקטילת העשבייה. המחלות בהדרים היו רבות: ריקבון חום, ניקרון העצה,  טריסטזה, פקלת, עלעלת, אקזוקורטיס, סכיטלידיום, פטריות שונות שפגעו בעצים – כולם הסבו נזקים כבדים וחלקם אף גרמו לעץ להתנוון".

אורן מבקש להדגיש שבעת ההיא "ההדרים החזיקו את הכלכלה בישראל ולכן היה חשוב מאד לטפל במחלות, להדביר אותן ולדאוג שהענף החקלאי הזה יגדל, יצמח ויתרום תרומה חשובה מאד למדינת ישראל".

אחד מספריו של יאיר
אחד מספריו של יאיר

אורן חיבר חמישה ספרים מקצועיים בתחום עבודתו ועשה גם שירות מצוין לישראל בשליחויות למדינות בעולם. "אחת השליחויות שלי הייתה סודית ביותר. נשלחתי למצרים לטפל בפרדס של הנשיא אנואר סאדאת. זה היה אחרי חתימת הסכם השלום. מי שדאג לשלוח אותי היה אריאל שרון, שר החקלאות דאז ולימים ראש הממשלה. היינו שני אנשי מקצוע שעברו בחשאי את הגבול במשאית עמוסת ציוד, דרך סיני למצרים. פגשתי לרגע את סאדאת ולחצנו ידיים ועם אשתו ג'יהאן הייתה לי שיחה. אין לי תיעוד של הפגישות במצרים כי נאסר עלינו לצלם. הכל היה סודי. הייתי פעמיים במצרים, כל פעם שהיתי שם כמה ימים".

יאיר אורן ביקר באוסטרליה שם בחן זן טבורי, ובקליפורניה, שם שהה בהשתלמות ולמד על זן חדש – פומלית. "הבאתי דוגמאות של הזן לישראל. נתנו לי לקחת, לא גנבתי כמו שנהגו אחרים. בחנתי גם זן מכלוא של קלמנטינה, כשהרעיון היה שהפרי יעבור ריסוס מתאים למניעת נשירת פרי. נסעתי גם לבליז, לפיג'י, לאוגנדה ולעוד ארצות במסגרת שליחות מקצועית".

מכר קטנוע לרכישת קרקע למגורים

יאיר אורן נולד בחודש דצמבר 1932 במושבה (אז) כפר יונה. "להורים שלי הייתה רפת עם שבע חולבות הולנדיות. היה לנו גם פר הולנדי שהרביע את הפרות. ידעתי איך לטפל בפר שהיה משתולל מדי פעם כשאבא בא לרפת. באחת הפעמים תפס הפר את אבא ולחץ אותו לקרקע. הייתי בן 7 והפר פחד ממני. באחד הימים הפר ברח מהכפר, רדפתי אחריו ואחזתי בנזם שהיה לו באף וכך משכתי אותו בחזרה לרפת. החלב נסע ברכב לנתניה.

בשנות השלושים של המאה העשרים היו בכפר יונה 40 משפחות, לא כולם חקלאים, והיינו רק שני ילדים בכפר".

יאיר אורן למד בבית ספר יסודי בנתניה ואח"כ בבית הספר "כדורי". בצה"ל היה בהכשרה של הנח"ל ברמת יוחנן ובשנת 1951, בן 19, בא לקיבוץ חמדיה בעמק בית שאן ושימש שם רכז גן ירק.

יאיר אורן היה נשוי לציונה, שנפטרה לפני חמש שנים. בחייה הייתה מורה למתמטיקה בבית הספר טשרניחובסקי בנתניה. ליאיר ולציונה ז"ל שתי בנות, שמונה נכדים ושישה נינים, בכור הנינים נקרא אורן. הבת הבכורה תמר (תמי) בת 67, נשואה+4, צלמת ואופה לחמים ועוגיות, מתגוררת בבני דרור. הבת השנייה אורית בת 64 נשואה+4, מורה למתמטיקה בנתניה, מתגוררת בכפר ויתקין.

יאיר אורן הגיע למושב חופית בשנת 1970. "מכרתי קטנוע כדי לממן רכישת מגרש על שטח של דונם ועליו בניתי את ביתי. הבנייה נמשכה תשע שנים וניתן סיוע כספי מהמועצה האזורית עמק חפר".

Screenshot 2023 05 15 104012
יאיר בחצר ביתו

בשנות השמונים של המאה העשרים שימש יאיר אורן סגן מנהל הלשכה של מחוז חדרה. מנהל הלשכה היה יורם צור.

בחצר ביתו מגדל יאיר אורן שסק ומיני פרחים, בהם קקטוס מרשים למראה. למרות גילו המתקדם הוא עדיין נוהג ברכב בן 7 שנים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן