יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 01 30 162557

כנס ההדרים השנתי

4 דק' קריאה

שיתוף:

אולם הכנסים במוזיאון בית הגדודים במושב אביחיל המה אדם. פרדסנים רבים וקברניטי הענף התכנסו ובאו מכל רחבי הארץ לכנס השנתי המסורתי של ענף ההדרים.

הכנס נערך מזה שנים לזכרם של שניים ממפתחי תחום זנים וכנות של הענף: שמואל (סם) אשכנזי וד"ר עליזה ורדי, זכרם לברכה. כנס זה נערך באביחיל מעת לעת, בעיקר נוכח היותם של משפחת אשכנזי חברים במושב.

סם ועליזה זל
סם ועליזה ז"ל

חלק בלתי נפרד מהכנס הוא תצוגת זני הדרים חדשים פרי מחקר ופיתוח של סם ועליזה, שאחריהם נמשכה שרשרת הדורות הבאים של מדריכים וחוקרים שמובילים את פיתוח וטיפוח זני ההשבחה כאחד מהיעדים החשובים של ענף מוטה יצוא זה, אם לא החשוב שבהם. להכנת הכנס והתצוגה שותפים בעבר ובהווה מדריכי ההדרים בשה"מ, מועצת הצמחים, מכון וולקני וארגון מגדלי הדרים.

התצוגה, ששכנה כבוד במבואה לאולם, ובסמוך לפסלי ז'בוטינסקי וטרומפלדור המעטרים את חצר המוזיאון, היתה מרהיבה בשלל הזנים החדשים שחלקם עדיין בתנאי מחקר ובפיתוח מסחרי שגם סם ועליזה לא זכו להכירם.

האירוע משמש כבמה להרצאות על החידושים בענף בכל התחומים וכך היה גם בכנס זה.

את הכנס הנחה בחן ניצן רוטמן, מנהל תחום הדרים בשה"מ.

ניצן רוטמן
ניצן רוטמן

הכנס נפתח בברכות:

ראשון המברכים היה מנהל שה"מ, חגי שניר, שהדגיש את פרויקט הקמת החווה החדשה (הממשלתית) לזנים וכנות בהדרים בבית דגן, על שטח של 200 דונם (מתוך זה 120 ד' הדרים) ובעלות של 12 מיליון ₪, כל זאת הודות ליוזמתו ופעילותו של שוקי קנוניץ המשמש כיום כמומחה ארצי לזן/כנה בהדרים מטעם מועצת הצמחים.

חגי שניר 1
חגי שניר

חווה זו מצטרפת לחווה הממשלתית הראשונה בקרית גת המופעלת אף היא בפיקוח של מדריכי שה"ם.

חזקי סיבק, סגן ראשת המועצה האזורית עמק חפר, צייןכי בעמק חפר יש כ- 10,000 דונם הדרים וכי תצוגת הזנים מועברת כולה לתצוגה נוספת בשוק האיכרים המתקיים באזור התעשייה של עמק חפר.

דניאל קלוסקי, מזכיר ארגון מגדלי הדרים, מרוצה ממצב הענף והוא מרגיש "שזה הענף הכי טוב והכי מסודר. הענף משקיע מתקציבו כ- 3 מיליון ₪ לטובת המו"פ. היבול הארצי הממוצע של הזן אור עלה לכדי 3.2 טון לדונם".

דניאל קלוסקי 2
דניאל קלוסקי

לגבי הרפורמה בחקלאות, הוסיף קלוסקי, כי "זו פקודה בלתי חוקית בעליל".

לאחר פרקי הפתיחה נאמרו (על ידי כותב שורות אלו) דברים לזכרם של שני ענקי המשביחים שהניחו את היסודות המעשיים והמסחריים לחלק ניכר מהזנים שנצפו בתצוגה.

שני דורות של מדריכי הדרים
2 דורות של מדריכי הדרים

המושב הראשון של החלק העיוני הוקדש לנושאי הגנת הצומח והמים בענף.

איתן רכט, מהשירותים להגנה"צ ולביקורת, הרצה על מצב התפשטות פסילת ההדר בארץ והתמקד בעיקר בממצאים החדשים של החודשים האחרונים באזור עמק הירדן. מתברר כי הפסילה נמצאת שם ברמה נמוכה על שיחי מוראיה מכבדית וברמה נמוכה יותר על עצי הדר (בשונה מהמצב שהיה בעמק חפר). הבעיה היא שהנגיעות מפושטת בגינות הנוי ביישובים רבים באזור, ונעשים מאמצים, בלתי נלאים בשלב זה, להדברתה הכימית על ידי עובדי השירותים להגנה"צ, תוך חשש גדול מהתפשטות נוספת.

איתן רכט
איתן רכט

כאן המקום להדגיש כי מחלת הגרינינג ההרסנית שמועברת על ידי הפסילה – טרם נתגלתה בישראל.

ד"ר יואב גזית, מנהל המכון להדברה ביולוגית של מועצת הצמחים, נתן סקירה על פעילות המכון המתמקד כיום במחקר והדברה של זבוב הים התיכון, הדברה ביולוגית של כמה ממזיקי ההדר החשובים, פיתוח פרוטוקולים לטיפולי קור פיטוסניטריים למדינות הסגר כמו ארה"ב יפן ודרום קוריאה, פתרון בעיית התריפסים בלימון, פיתוח "אף אלקטרוני" לניטור עש התפוח המדומה ועוד.

דר יואב גזית
דר יואב גזית

דני גרינוואלד, סמנכ"ל לאסדרה ברשות המים, הרשים את השומעים בכך שדיבר קצרות אך ענה ארוכות לשאלות מהקהל. גרינוולד הראה נתונים כי ממוצע המשקעים הארצי כמעט ולא השתנה ב-13 השנים האחרונות( 2009-2021) וצריכת המים עלתה רק בהתאם לעלייה באוכלוסייה.

דני גרינוואלד
דני גרינוואלד

הוא מסר נתונים על היקפי צריכת המים לפי: שפד"ן + קולחין, מליחים ושיטפונות, מים מותפלים ובעיקר מים שפירים טבעיים המהווים כ-שני שלישים מהצריכה.

המושב השני הוקדש לכלכלה ושיווק.

דודי חברון, מנכ"ל חברת "חברון זלצמן" – משרד הפרסום של מועצת הצמחים, הרצה על "תקשורת שכנועית" והראה כי אדם נחשף ליותר מ-3000 מסרים פרסומיים ביום. "מה שחשוב זה לא מה שאתה אומר בפרסום אלא מה הצרכן חושב". דודי הודיע כי בימים אלו עולה בטלוויזיה וברדיו קמפיין פרסום של חברתו לעידוד אכילת פרי הדר, ובמוקד – חשיבותו של ויטמין C שכמותו בפרי אחד עולה על צריכתו היומית. כל זאת, בעזרתה של התזונאית הידועה, ד"ר מאיה רוזמן. הסרטון יוצג במדיה התקשורתית עד לחודש מאי.

שאול שלח, מנכ"ל חב' מהדרין-פריאור, המכהן בתפקיד מזה כשנתיים, הציג בתחילה את השקף כי ענף ההדרים הוא "יופי של ענף", ובחר "לספר כמה ולמה אנחנו אוהבים את הענף – הוא יפה, מרתק, ולמה אנחנו מאמינים בו ובעתידנו". ועוד הוסיף שלח ואמר: "אולי זה לא ענף הייטקי ויש בו דברים שלא השתנו כבר הרבה שנים אבל אנחנו יודעים כמה חידושים וטכנולוגיה יש בו. אולי הוא מאד תחרותי, ומי שמקצוען ומצטיין – רואה בו ברכה".

שאול שלח
שאול שלח

ולאחר כל הדברים החיוביים האלו הוא הציג שקף המתאר את העונה האחרונה כעונה קשה מאד, למעט בזני הקליפים.

מתצוגת הזנים
מתצוגת הזנים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן