יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 1349805650

תחזית יבולי ההדרים של מתחרינו לעונת 22/23

3 דק' קריאה

שיתוף:

כמדי שנה בפתיחת העונה, אנחנו מביאים את התחזיות ליבולים של המדינות שמתחרות איתנו בשוק. הנתונים מובאים ממקורות שונים. אני מפרסם רק את הנתונים שיש לי כרגע.

יש מחסור בנתונים לגבי כמה מדינות אגן הים התיכון שלא מפרסמות את התחזיות שלהם, כגון איטליה ומצרים. כמו כן, אני מתמקד במוצרים שמעניינים אותנו יותר – אשכוליות וקליפים.

כמובן שהפרמטר של יבול המתחרים הוא רק פרמטר אחד שלא נותן את התמונה הכללית לגבי הסיכויים לעונה טובה, במיוחד לנוכח המצב המאוד מסובך שבו הכלכלה העולמית נמצאת בחצי השנה האחרונה וצפויה להיות גם בעתיד הקרוב.

השוק האירופי

למרות שמדובר בסקירה כמותית, אנצל הזדמנות זו לתת תמונת מצב על השוק האירופי בימים אלו.

במעקב שוטף על הקורה בשוק האירופי בחודש אוקטובר 2022, מדובר במחירים סיטונאים מצוינים (במטבע מקומי, בלי קשר לערכו מול השקל).

אשכוליות – נמכרות כל החודש ב- 20 אירו לתיבה, גבוה ב 10% מהמחיר באותה תקופה בשנה שעברה. הכמויות מוגבלות ולכן אין מלאים והמחירים בהתאם (דרא"פ סיימה, מקסיקו – לא הגיעה כלל, וראו הערות לגבי ספרד וטורקיה בהמשך).

קליפים – עד למחצית החודש היו על המדפים פירות "אורי" מפרו ודרא"פ במחירים של עד 3 אירו לק"ג (!).

קלמנרובי ספרדי נמכר באוקטובר במחיר סיטונאי 2.2-2.5 אירו לק"ג. המחיר גבוה ב- 60% משנה שעברה. המגדל מקבל 0.5 אירו לק"ג לאחר כל הוצאות הקטיף!

אורונולס ספרדי נמכר במהלך אוקטובר במחיר סיטונאי 2-2.5 אירו לק"ג. לקראת סוף החודש – ירד ל 2.1 אירו/ק"ג, יותר מ 50% ממחירי שנה שעברה.

ארצות הברית – פלורידה טקסס וקליפורניה

אשכוליות

יבול האשכוליות פחת ב- 11% לעומת אשתקד, וזאת עדיין מבלי לחשב את נזקי ההוריקן איאן, שארע לאחר שנמדד כבר היבול בפלורידה. היבול המוערך עומד על 8 מיליון תיבות – קליפורניה עם 4 מיליון תיבות, ואילו פלורידה וטקסס עם 2 מיליון תיבות כ"א.

מגמת פחיתת יבול האשכוליות בארה"ב נמשכת כבר עשור וחצי . והיא די עקבית . כך לדוגמה , בעונת 1999/2000היבול היה 67 (!!!) מיליון תיבות, ובעונת 2019/20 כבר הגיע ל- 14 מיליון תיבות בלבד. לנוכח היבול הנמוך ויחס שער המטבע שבין הדולר והאירו, יש להניח שמעט מאוד אשכוליות אמריקניות יגיעו לשוק האירופי.

תפוזים

גם בתפוזים חלה ירידה חדה ביבול הצפוי כאשר התחזית לעונת 2022/23 היא 76.25 מיליון תיבות (2.916 מיליון טון).

גם פה בולטת המגמה של ירידה חדה ביבולים לאורך השנים האחרונות, למעשה מדובר ביבול התפוזים הנמוך ביותר בארצות הברית אי פעם. לעומת עונת 2019/20 אנחנו מדברים על פחיתה של 45 מיליון תיבות או 40% פחות יבול!!!

קליפים

בזני הקליפים חלה עלייה קלה ביבול לעומת שנה שעברה כאשר היבול הצפוי הוא 20.7 מיליון תיבות (764 אלף טון), עלייה של כ-2.5 מיליון תיבות לעומת שנה שעברה, אבל בסך הכול מדובר על יבול שהוא מתחת לממוצע הרב שנתי של הקליפים בארצות הברית בשנים האחרונות (כ- 23 מיליון תיבות).

ספרד

היבול הצפוי בספרד השנה צפוי להיות 6 מיליון טון. זו ירידה של מעל 15.6% לעומת שנה שעברה ו- 12.8% לעומת ממוצע 5 שנים האחרונות בספרד.

הסיבה ליבולים הנמוכים מוסברת כתוצאה מגשמים מרובים בעונת הפריחה וחום גבוה מאוד בקיץ האחרון. במקומות מסוימים בספרד נוצר מחסור במים להשקיה, וזו גם סיבה נוספת ליבול הנמוך.

השטח הכללי של ענף ההדרים בספרד גדל בשנת 2021 ב-1.7% ועומד היום על כ-3 מיליון דונם.

תפוזים

יבול התפוזים. נפגע בצורה הקשה ביותר כאשר פחיתת היבול לעומת שנה שעברה היא 20% ולעומת ממוצע 5 שנים האחרונות – הירידה היא 15.7%.

היבול הצפוי הוא 3 מיליון טון כאשר 75% ממנו הם טבוריים.

קליפים

גם בקליפים מדובר על פחיתה ביבולים, אבל הרבה יותר מתונה – רק 10% לעומת שנה שעברה. היבול צפוי להיות 1.95 מיליון טון כאשר 56% ממנו הם זני קלמנטינות.

אשכוליות

יבול האשכוליות צפוי להיות 13.7% פחות משנה שעברה. הפרי קטן מאוד ורובו בגדלים 45-50-55. הם פחות רצויים בשוק.

מרוקו

גם במרוקו צפויה פחיתה משמעותית ביבול עקב מחסור חמור במים וטמפרטורות גבוהות מאוד במהלך האביב והקיץ.

קליפים

בקלמנטינות יש פחיתת יבול של 25% לעומת הממוצע של 2 העונות האחרונות. מצב דומה לגבי הנדורקוט/אפורר.

תפוזים

צפויה ירידה של 25-30% ביבול התפוזים לעומת ממוצע 2 העונות האחרונות. בזן ולנסיה הירידה היא 35%, לעומת ממוצע 2 העונות האחרונות.

טורקיה

אשכוליות ולימונים

ירידה חדה של 40% ביבול האשכוליות ו-30% ביבול הלימונים בעונה זו, לעומת קודמתה. הסיבה לפחיתת היבול – קרה אביבית לקראת הפריחה (מרץ 22). בנוסף, קיים איחור בהבשלה של האשכוליות הטורקיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן