יבול שיא
הרפת והחלב
טל

אז זה פריפריה או מרכז הארץ?

6 דק' קריאה

שיתוף:

לא פשוט לחיות במושב מי עמי או כפי שאומר טל שיינברום, יו"ר הוועד המוניציפלי במושב * "מבחינת מפות העדיפות הלאומית אנחנו מוגדרים כמרכז הארץ, למרות שזה ואדי ערה, ליד אום אל פחם ולמרות כל האתגרים והמיקום" * ולמרות הכל, תושבי המושב הקטנטנן (100 משפחות) מרגישים בטוחים, ויש גם הרחבה בדרך שתגדיל את מספר התושבים 

בשבוע שעבר ישבתי לשיחה קלילה עם טל שיינברום, יו"ר הוועד המוניציפאלי של מושב מי עמי. זה היה ערב אביבי אבל כמו תמיד במי עמי, רוח קרירה נשבה על ההר וברקע נשמע קולו של המואזין מאחד המסגדים באום אל פאחם השכנה. בין כוס תה אחת לשנייה טל סיפר לי על ההרחבה הצפויה לקום בקרוב במי עמי ועל היוזמה, שהוא היה הרוח הגבית מאחוריה, לרשת את המושב בתשתית אינטרנט של סיבים אופטיים. 

שיינברום, בן 37, גדל במי עמי. בהמשך, אחרי הצבא עזב את המושב ועבר לגור בבאר שבע למשך לימודיו וגם גר כעשור במרכז תל אביב. לפני כחצי שנה הוא חזר עם אשתו, רוני, ושני ילדיו, נגב ויובל, לגור במושב ומיד גם נבחר ליו"ר הוועד המוניציפאלי.  

מי עמי, המוגדר כיום מושב שיתופי, מקיים שתי סוגי אגודות. אגודה חקלאית, לה יש ועד משלה מקרב תושבי המושב החברים באגש"ח, ואגודה מוניציפלית הכוללת את כל התושבים ולה יש גם ועד משלה. הועד המוניציפלי מתעסק מטבעו יותר בחיי היום-יום של התושבים, בכל מה שקשור בתחומי החינוך, הבטחון, קהילה, תרבות, בריכה וכיוצא בזה.  

הרחבה, קהילה ומה שביניהם 

ההרחבה המתוכננת במי עמי היא פרויקט שעובדים עליו במרץ כבר זמן רב.  

טל מספר: "לאחרונה שיווקנו את המגרשים ופרסמנו והגיעו משפחות. אנחנו עדיין בתהליך של עבודה עם כל המועמדים שהגישו כדי לעבור את כל האבחונים והוועדות, כמו שנהוג בישובים מהסוג שלנו. צריך להבין שמי עמי הוא מושב שיתופי, בשונה קצת ממושב רגיל, זה איפשהו בין מושב לקיבוץ… עדיין אנחנו פתוחים לקבלה של משפחות נוספות ואפשר לפנות למזכירות, אבל בגדול כבר פרסמנו, יש כבר מחיר. הטרקטורים אמורים לעלות על הקרקע לפיתוח לקראת סוף השנה ואפשר יהיה להתחיל לבנות בתים, לפי הצפי, בסוף 2023." 

ההרחבה המתוכננת כוללת בשלב הראשון כ-30 מגרשים. מתוכם 10 מגרשים לבנים חוזרים, שההרשמה אליהם כבר נסגרה ועוד 20 מגרשים. לבניית ההרחבה יש, כאמור, מספר שלבים, כאשר בסופם מדובר על בנייה של כ-140 מגרשים: "המושב יכפיל את הגודל שלו ואפילו יותר," מסביר טל. "היום יש סדר גודל של 100 או 110 משפחות ויהיו עוד 140 משפחות בהרחבה הזאת ובתב"א של מי עמי יש אפילו יותר." 

לפי מה שמספר שיינברום, קהילת התושבים במי עמי שמחה לקראת ההרחבה, אם כי ברור לכולם שזה צעד גדול ושינוי משמעותי והדאגה העיקרית היא איך עושים את זה באופן הדרגתי ונכון: "צריך להבין שיש לזה משמעות גדולה עבור הקהילה. גם אתגרים וגם הזדמנויות.  

"ההזדמנויות הן ברורות, זה להביא לפה משפחות צעירות וילדים למערכות חינוך, זה לערבב פה קצת את הקלפים מחדש. מבחינת האתגרים אנחנו באמת צריכים לראות שאנחנו עושים את זה בצורה מדורגת, שלא מזעזעים יותר מידי את הקהילה ואת התמהיל שנוצר פה, שמגיעים אנשים שבאמת מתאימים לאופי של המקום. ואני באמת חושב שכולם רוצים שזה יקרה כבר, מתעסקים בזה כל כך הרבה שנים. מעורבים פה גם החברים הוותיקים, שמבינים שהם הולכים לוותר על אחוזים בנכסים הכלכליים שלהם ועדיין מוכנים לוותר כדי שהמקום הזה יפרח." 

גילוי נאות, אני בעצמי תושבת מי עמי וכאחת כזו מכירה היטב את רוח המקום. אולי בגלל המיקום שלו, שמחד, מרוחק מהרבה ישובים ומאידך, קרוב מאוד לאום אל פחם ולכפרים הערביים שסביב. ואולי בגלל שמדובר במושב קטן, נראה כי נוצרה סביב מי עמי איזושהי בועה, במובן החיובי של המילה, המקיימת בתוכה אווירת חיים מאוד ברורה ומורגשת. גם כאשר אני ומשפחתי נכנסנו לכאן בפעמים הראשונות עוד כאורחים יכולנו להרגיש את זה באוויר.  

לכן האתגר של לשלב בקהילת המושב עוד משפחות דורש תשומת לב יתרה: "אנחנו מכירים את האתגר הזה ואנחנו עובדים עליו, מה שנקרא," מפרט טל. "בכלל, בשלב ראשון אנחנו מדברים על 30 מגרשים שמתוכם עשר משפחות יהיו של בני ובנות המקום, אנשים שכבר מכירים. גם ב-20 הנוספות יש משפחות שכבר גרות פה בשכירות ורוצות לבנות בית בהרחבה, כך שהם חלק מהדבר הזה. ולגבי השאר נצטרך באמת לבחור אנשים שיתאימו למרקם, גם בשבילם וגם בשביל מי שחי פה חשוב שזה ידבר אותה שפה." 

מבחינת גודל ומחיר, בהרחבה מדובר על מגרשים של 650 מ"ר והעלות היא בסדר גודל של כמעט 900,000 ₪, הכוללת את פיתוח השכונה ואת החברות באגודה החקלאית, אליה מחויבים הרוכשים להצטרף.  

טל3
ילד משחק במי עמי. כולם מכירים את כולם

פריפריה במרכז  

מצד אחד, אם תשאלו את טל הוא יגיד לכם שמי עמי זה יחסית במרכז הארץ: "אם נשים בצד את הפקקים, מה שמשתנה משעה לשעה, ממי עמי לתל אביב זה שעה נסיעה," הוא אומר. "אתה לא בערבה ולא ברמת הגולן ורוב הדברים פה נגישים."  

מצד שני, אם מישהו מתעניין במגורים במי עמי אבל עובד במרכז הארץ, טל יענה לו אחרת: "אם מישהו שואל אותי לגבי עבודה במרכז אני אומר לו שאם הוא נוסע כל יום לעבודה אז שלא יבוא לפה. כלומר, אל תבוא לשום מקום שהוא, לצורך העניין, כמו כל יישובי המועצה או עמק יזרעאל וצפונה. זה לא ריאלי, לפחות לא בסטנדרטים שלי. אני נוסע לעבודה במרכז פעמיים בשבוע ואני מבזבז בכל יום כזה כשלוש-ארבע שעות בכביש אבל בגלל שזה רק פעמיים בשבוע זה עוד איכשהו סביר." 

השכנות לאום אל פחם 

עוד משהו ששואלים את טל מתעניינים בהרחבה הוא לגבי השכנות לאום אל פחם, שחלק משכונותיה נמצאות ממש מעבר לכביש המוביל למי עמי, ובכלל הנסיעה אל המושב חולפת ליד מספר כניסות לעיר: "לגבי הפחד, דבר ראשון אי אפשר להתווכח עם זה, יש פה תקופות יותר נעימות ופחות נעימות. ספציפית במי עמי אנחנו חיים פה בתוך איזושהי בועה. פה בתוך הבועה יחסית שקט ורגוע. אמנם אנחנו שומעים את המואזין ואת היריות בחתונות אבל בתוך הישוב מאוד מוגן. הבן שלי בן 4 והוא הולך לסבתא לבד מרחק של מאות מטרים, בלי שאני רואה אותו ואני יודע שהוא יהיה בסדר. בגלל שאנחנו מבודדים כזה וחיים בתוך מעיין בועה כזאת – נשארו פה כל מיני אלמנטים שפעם היו במקומות אחרים והיום כבר לא קיימים. למשל, שהילדים מסתובבים לבד בגיל צעיר ואתה יודע שאפשר להיות רגוע ושיהיה בסדר ואם נכנסים למישהו הביתה כולם יודעים של מי הילד." 

טל4
פעילות קהילתית במי עמי

להתחדש גם בסיבים אופטיים 

מלבד תהליך בניית ההרחבה, הנמצא כאמור בתנופה תכנונית ושיווקית, תהליך התחדשות נוסף שאמור להתחיל בקרוב הוא מבצע הנחת סיבים אופטיים ברחבי המושב. תהליך פרישת הסיבים האופטיים ברחבי הארץ זה תהליך שהחל לצבור תאוצה בשנה-שנתיים האחרונות ומשרד התקשורת מקדם הנחת סיבים אופטיים בפריפריה בדרכים שונות, כמו מתן תמריצים כלכליים לחברות שיניחו רשת סיבים בישובים קטנים ופריפריים.  

טל, שבאופן אישי הוביל את המהלך של הכנסת המושב לרשימת הישובים שיונחו בהם סיבים בקרוב, מפרט קצת יותר: "בזק הגיעה עם התשתית שלה על פי חוק לכל הישובים בארץ עד שער הישוב. בתוך הישובים היא לא פרשה את תשתית הסיבים כי זה לא השתלם לה. העלויות מאוד גבוהות ובישוב כמו מי עמי שמונה 100 משפחות זה לא השתלם. במסגרת כל השינויים שמשרד התקשורת ושר התקשורת יועז הנדל מובילים, הם תמרצו ספקים להגיע גם לישובים הקטנים ולפריפריה." 

בנוסף לתמריצים אלו גם המועצות האזוריות התאגדו והוציאו מכרז לספקים שייקחו את כל הישובים במועצות ויניחו בהם תשתית. "כרגע אנחנו במצב בו יש כבר התקשרות עם חברת תקשורת מסוימת אבל היא מחכה למפות מבזק, כדי להבין מהן התשתיות הקיימות במי עמי. בזק מחויבת להעביר לחברה את הנתונים האלה תוך X ימים וכמובן שהיא לא מעבירה את זה קודם. הם מושכים את הזמן כמה שהם יכולים עד הרגע האחרון כי הם לא רוצים תחרות, אז בינתיים אנחנו מחכים. אחרי שזה יעבור אליהם – החברה החדשה תבנה תוכנית לפרישה של התשתית כאן במושב, אנחנו נאשר אותה ואז כל תושב יוכל לבחור אם הוא מצטרף או לא לתשתית של הסיב האופטי." 

הובלת המהלך של הכנסת מי עמי לרשימת הישובים בהם תונח בקרוב תשתית נעשתה על ידי שיינברום אפילו עוד טרם כניסתו לתפקיד בוועד. הוא ראה פרסום בנושא ששלחה המועצה האזורית, נכנס להרצאה בנושא שנערכה בזום ומשם זה התגלגל במהרה: "בשמונה בערב אמרו שמי שיגיש רשימה של 100 תושבים או 70% מהישוב נכנס לתור של הישובים במועצה מול הספק. אני פרסמתי פוסט בפייסבוק של המושב ויצאו כל מיני הודעות והנעתי אנשים שיניעו אנשים אחרים. ובשמונה בוקר, 12 שעות אחרי שישנו ברובן, כבר היתה לי רשימה של 70% מהמושב. בשמונה בבוקר הגשתי את הרשימה למועצה ונכנסנו לזה. מאז כבר עברו כמה חודשים, כי זה תהליך שלוקח זמן, אבל אנחנו בדרך."  

אז אם הכל יעבוד כשורה אז בעוד כ-3 חודשים יהיו סיבים אופטיים במי עמי.  

אז זה מרכז או פריפריה? 

לפני כשבוע ביקר שר התקשורת, יועז הנדל, במי עמי. לפי מה שסיפר שר התקשורת במפגש, כיום המצב הוא כבר הרבה יותר טוב והרבה ספקים מעוניינים לרשת את הישובים הקטנים ולא חייבים להיכנס תחת המטריה של המועצות האזוריות. זה בזכות כל מיני תמריצים שמשרד התקשורת מעניק, כאמור, לספקים, על מנת לסייע לישובים הקטנים "לשבור את המחסום הזה," כפי שאומר את זה שיינברום, שנכח כמובן במפגש עם השר.  

חלק מביקורו של השר הנדל במי עמי כלל גם שיחה פתוחה עם התושבים בנושא ההרחבה, ואיך המדינה עוזרת למי עמי להתפתח. "זה לא כל כך קורה," מוסיף טל. "המדינה לא ממש נמצאת פה בשבילנו במובן הזה. מבחינת מפות העדיפות הלאומית אנחנו מוגדרים כמרכז הארץ, למרות שזה ואדי ערה ולמרות כל האתגרים והמיקום. יש את כל מה שמעבר לקו הירוק, יש נגב, יש גליל – אבל הם לא יודעים להתייחס נקודתית לישובים שנמצאים באתגר אובייקטיבי, שכל בן אדם ברחוב גם יגיד שזה לא מקום רגיל, וזה מתבטא בפחות תקציבים, עלויות קרקע יותר גבוהות ועוד." 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן