יבול שיא
הרפת והחלב
שקרים קטנים גדולים

אז מה היה לנו?

4 דק' קריאה

שיתוף:

אז מה היה big little lies – בלי העקבים הגבוהים, הפן והמייקאפ, זאת את. ספר – חלון פנורמי – ריצרד ייטס.  מוזיקה: "הלב שלי" – ישי ריבו – לרוחניקים שבנינו

שקרים גדולים קטנים – big little lies

נשים. מה הן עוברות? לא מעט – את זה כבר כולנו יודעים. על הטרדה מינית, החפצה, אפליה ואונס כבר דיברנו? כן, ולא מעט, אבל מה קורה בחיי היומיום של נשים? של אימהות? רווקות? ומאהבות? מה קורה בנבכי "הנורמליות" כביכול בעולם זה. עד כמה גברים יכולים לאכזב? עד כמה חברויות בין נשים יכולות להיות שבריריות? ומהי ההשפעה של הדרך בה גדלו נשים ועיצבו את אישיותן. או על הדרך שהן יגדלו את עצמן ואת ילדיהן?

הסדרה "big little lies" – דרמה קומית שחורה שהופקה על ידי ענקית המדיה HBO, מבוססת על ספר באותו השם, מאת הסופרת ליאן מוריארטי. הסדרה, שזכתה בלא מעט פרסים, עונה על השאלות הללו בצורה מרתקת, הומוריסטית ואותנטית באופן יחסי, ואינה מצנזרת דבר ממה שעובר עלינו בחיי היום יום. עלילת הסדרה מתרחשת בעיירה נחשקת בפרוורים של קליפורניה, שם החיים נראים חפים מטרדות החיים והבעיות. זאת באמצעות טשטוש הנפש המתייסרת על ידי מגורים בבתים מפוארים, ילדים רשומים במוסדות חינוך יוקרתיים ואוקיאנוס אינסופי, כחול ומרהיב אליו משקיף כל בית. אך מתחת לפני השטח (ולפני הים), מסתתרים לא מעט סודות שנשים מסתירות, כמו חיי נישואין מרירים, בחירות לא נכונות ומעבר מחיים נוחים אל שרשראות של טעויות וצרות שבאות בצרורות…
זה נכון. מגה-שחקניות אסתטיות ומצודדות עד זעם, כמו ניקול קידמן הבובתית, ריס וויטרספון המתוקה וזואי קרביץ המושלמת: שנראות טוב גם כשהן לוגמות שרדונה במטבח, אחרי יום עמוס – יכולות לעורר חוסר אמון. ובכל זאת, אם אני מתעלמת ממילויי השפתיים, מתיחות הפנים והיכולת של וויטרספון (שחקנית ראשית בסדרה) לנעול נעלי עקב, גם כשהיא מלווה את בתה במגרש המשחקים – מדובר במסמך חשוב המועבר בגוונים אסתטיים אל הצופה.

big little lies (HBO) – זמין בסלקום TV

 

חלון פנוראמי ריצארד ייטס
חלון פנוראמי ריצארד ייטס

 

חלון פנורמי

הספר "חלון פנורמי" מתאר את מה שקורה כאשר בני זוג (שהרגישו בתחילת הקשר שלהם, כי הם  מאוהבים ומעוניינים אחד בשנייה), מגיעים למסקנה שהזוגיות כלאה אותם בשגרת חיי היום יום. בכך מתגלים לעיניהם המשתהות חיים מדכאים, חיים מסרסים ומחוסרי הגשמה עצמית. 'חלון פנורמי' שנכתב בשנת 1961 על ידי הסופר האמריקאי ריצ'רד ייטס, נחשב אחד מיצירות המופת של עולם הספרות. הספר, הוא הרומן הראשון של ייטס ולפי עדותו של המחבר, "זה הוא סיפרי הטוב ביותר!"

עלילת 'חלון פנורמי' פורשת את המחשבות הכמוסות ביותר של בני זוג בחיי הנישואין. היא שוטחת בצורה מדויקת את השיממון של החיים הנוחים בפרברים – והרצון המשווע לצאת לחופשי, בזמן שאתה כבול בשלשלות המונוגמיה, הבורגנות והמשפחה. העלילה, עוקבת אחר התנהלותם של בני זוג, שלא באמת מימשו את כל מה שחשבו שיממשו בחייהם (אותם הם מעבירים בתחושת ריקנות והחמצה שקשה להפטר ממנה) – ואין זה משנה מה גודל הבית בו יגורו, כמה ילדים יביאו לעולם ואיזו משרה יקבלו.  השניים, מחביאים בעת התנהלותם את הרצון לשים "פס ענק" על אורח החיים האלה שהם הובלו אליו, והם נעים במרחב הזוגי המתעתע – בין השפוי, המפחיד, המקובל, המעוניין להשתחרר – ובין מה שמצופה מהם מהסביבה. המעבר בין ניסיון לקיים חיי זוגיות ומשפחה יציבים, לבין היעדר האושר המיוחל – נראה ברור מתמיד, בעוד שהכמיהה לעשות הכול ללא מתן חשבון או דין לאף אחד – מעוררת הזדהות.
על 'חלון פנורמי' אני ממליצה כמעט עבור כולם. בעיקר עבור אלה שעשו את כל סימוני ה'וי' הדרושים על רשימת הקניות של חייהם, אבל עדיין מרגישים כי קיים 'איקס' ענק על הקיום האמיתי שלהם.

חלון פנורמי – הוצאת אחוזת בית, בחנויות הספרים ובספריות

 

ישי ריבו ונתן גושן – ביחד ולחוד (צילום: סלי בן אריה)
ישי ריבו ונתן גושן – ביחד ולחוד (צילום: סלי בן אריה)

 

הלב שלי

למושבניקים שבינינו: המוזיקה של ישי ריבו אמורה לגעת. ריבו שנולד וגדל בצרפת, עלה בגיל 8 לישראל עבר תהליך התחרדות והתגורר עם משפחתו בישוב תל ציון. ריבו למד בישיבה ושירת בצבא – מה שכנראה יצר סוג של מיקס ביצירה שלו, המשלב בין מוזיקה חרדית עם קורטוב צלילי מדבר וצלילים מסולסלים ים תיכוניים. ריבו החל את הקריירה המוזיקאלית שלו בזמן שכתב והלחין בשנת 2012 את השיר "כבתחילה". לאחר מכן, הוציא לעולם שירים מוכרים, כמו: "אחת ולתמיד", "לשוב הביתה" ו-"הנה ימים באים". שירים אלה הגיעו לצמרת המצעד של גלגל"צ. כעת בשנת 2019, הוא משיק מגוון שירים חדשים, כשלטעמי הרלוונטי יותר עבור השנה החדשה הוא "הלב שלי" – שיר גבולי שדן ברמז על יחסים, בין אדם לחבריו, בין אדם למקום שלו, בין מאמין לאלוהיו.

שירים כאלה  בעלי נופך רוחני (לא רק של ריבו), הפכו פופולריים בעשור האחרון, בעיקר בקרב קהילות שאותן אני נוטה לכנות כ"רוחניקיות" – אנשים מיישובים שונים בארץ שלאו דווקא עוסקים בדת החיי היום יום, אלא מתחבטים בין אורך חיים חילוני לבין אורח חיים מסורתי. בכך ריבו, מצטרף לטור (לאו דווקא כמוביל, אלא איפה שהוא באמצע) של אמנים שהפכו פופולריים בקהילות "רוחניקיות", כמו אביתר בנאי, נרקיס, חנן בן ארי ועוד רבים וטובים.

הנה כמה ממילות השיר 'הלב שלי':
"הלב שלי מרים ידיים
כבר מועד לא עומד על הרגליים
שבר כלי שאין בו כבר מה
והשמים הם לי חומה
איך אעבור בתוך הים ביבשה?
ורק אתה יכול להפוך מספדי למחול
לזכך את החול
לרכך בי הכל
ורק אתה מבין איך לגשת ללב שלי
משכך כל כאב שבי
מרפא את הלב"

ישי ריבו – יש גם מופע!

מי שרוצה לשמוע את ריבו משתף פעולה עם נתן גושן, יוכל להגיע אל מופע משותף של שני היוצרים, באמפי לייב ראשון. השניים יופיעו בליווי הרכב נגנים אחד ובו ישירו את כל הלהיטים הבולטים והמוכרים שלהם מהשנים האחרונות – ביחד ולחוד. באפריל האחרון יצאו השניים לסיבוב הופעות משותף בארה"ב שיצר הדים וקצר תשבחות רבות וכעת זו ההזדמנות הראשונה לצפות במופע המשלב את שני האמנים האלה, החוצים קהלים ומגזרים ומופיעים בבמות הגדולות ביותר בארץ, על במה משותפת אחת.

ישי ריבו ונתן גושן, לייב פארק ראשל"צ, 17.10, חוה"מ סוכות

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן