יבול שיא
הרפת והחלב
אילוף בקבוצה שיטה טובה עם הוכחות בשטח ארי ראבל

בין הכלב לאדם ובין האדם לכלב

7 דק' קריאה

שיתוף:

לארי רבאל, ממושב שדה עוזיהו, ניסיון של למעלה משלושים שנים בכלבנות ובאילוף כלבים, בארץ ובעולם. ארי, בעל תעודת מוסמך מטעם "הפדרציה העולמית לכלבנות", מדגיש שהטיפול בכלבים מתבסס על הקניית משמעת והרגלים – וכי יש להתייחס לכלב ברגישות והבנה, בכדי שההתנהלות איתו תהיה תקינה ומהנה

לרוב חובבי הכלבים יש את הכלב המועדף והאהוב עליהם. מכלב מחמד כפודל יפיוף ומטופח, בתסרוקת עם סרטים צבעוניים ופונפונים ועד רועים גרמניים – כלבי שמירה, ליווי, נחייה, כלבי עבודה וכולי.

בקורס אילוף של ארי ראבל בשדה עוזיהו
בקורס אילוף של ארי ראבל בשדה עוזיהו

הטיפ המרכזי להתנהלות תקינה ומהנה עם כלבכם הוא אימון נכון למשמעת והרגלים, המבוסס על גילוי רגישות והבנת התנהגויות הכלב, תוך פיתוח קשר הדדי.

פעם, כשטיילתי עם כלבי בצפת, פגשתי באחת הסמטאות ישיש חרדי עם עיניים כחולות וצעירות, שהביט בכלב ואמר לי: "אתה יודע מה זה כלב בקבלה? כלב זה חיבור של 'כל הלב' או 'כמו לב'. הכלב נותן לך את כולו מכל הלב'."

כל בעל כלב שמכיר כלבים מזדהה עם האמירה הזאת, אבל לא פעם אנחנו מאמצים או קונים כלב שלא מגיב לשמו, פוגע ברהיטים בבית, לעתים תוקפני ונשכן – הוא לא ממושמע או בקיצור – הלב שלו לגמרי במקום אחר.

מכאן מתחיל תהליך אילוף הכלב, על מנת שיהיה לנו נח לחיות איתו, ללא מאבקים אינסופיים. רבים מנסים לאלף כלב לבד, חלקנו בהצלחה אבל לעתים, אין ברירה, אנחנו זקוקים לסיוע של מאלף מקצועי.

ארי רבאל (58), מאמן כלבי עבודה משדה עוזיהו: "לעיתים אני נתקל במקרים שבעלי הכלבים מתלוננים על כלב מתפרע, לא שקט ולא ממושמע – כלב שתוקף ומפחיד בהתנהגותו את הסובבים אותו, בבית, ברחוב ובכל מקום."

"ובמקרים אחרים כלב שאומץ מ'צער בעלי חיים' או מכל גורם אחר במצב שמוסר הכלב, לא תמיד מודע להרגליו ומי גידל אותו, כך שבפועל התנהגותו והתנהלותו הבעייתית והמאתגרת של הכלב, היא הפועל היוצא בשטח."

"אלו הם רוב המקרים בהם אנשים פונים אלי בשאלה האם אני יכול לעזור להם לאלף את הכלב?".

ארי מסביר שכדי להבין מה יש לעשות הוא צריך לראות את הכלב וגם את בעליו. עם ניסיון של מעל שלושים שנה באילוף כלבים, הוא יודע שיש קשר ישיר באופן ההתנהגות בין הכלב לבעליו: "כלב שמתנהג לא לפי המצופה ממנו, גורם לבעליו תסכול, אכזבה – מה שגורם להרבה מתח באוויר, המתבטא בעצבים, צעקות ואנרגיה שלילית שנוצרת ביניהם."

"כמובן שזה תלוי גם באיזה סוג של כלב מדובר, גילו ומאין הגיע? לכן צריך להיות קשובים לכלב, לצרכיו ודרישותיו. האילוף נעשה בעזרת כמה מפגשי אימון לאילוף, בין עשרה לחמש עשרה מפגשים, וכן בהמשך התרגול בבית עם הכלב."

ארי ראבל 30 שנות נסיון אילוף כלבים
ארי ראבל 30 שנות נסיון אילוף כלבים

"האילוף חשוב למטרות שונות, כגון: משמעת, הקניית הרגלים נכונים לכלב והוראות באמצעותן הוא נוהג בהתאם: רגלי, שב, ארצה, הישאר, אלי – אלו הן בעצם מהווים אבני יסוד ליצירת שפה משותפת עם הכלב, פתרון בעיות התנהגות שונות, עבודה עם כלבי תקיפה, כלבי הגנה ועוד."

"אני מאלף את הכלב ליישום ההוראות לצד חיזוקים ומחמאות רבות על כל הישג קטן כגדול – וכבר מהאימונים הראשונים ניתן לראות את השינוי. לעיתים זה מזכיר איך מרגילים ילד להתנהגויות יסוד."

"זהו הסיפוק וההישג המאתגר, לקבל כלב סורר לאילוף ואחרי מספר מפגשים – הכלב ובעליו הכירו ולמדו זה את זה – והכלב הפך לממושמע וחביב לסביבתו."

איך הגעת לתחום אילוף כלבים?

ארי: "מאז ומתמיד אהבתי בעלי חיים ובמיוחד כלבים. נולדתי וגדלתי בתל אביב בדירה עירונית בסמוך לכיכר מלכי ישראל של אותם הימים (כיום כיכר רבין). לא רחוק מהבית היה ממוקם בזמנו גן החיות התל אביבי. לא פעם נכנסנו אחותי התאומה ואני דרך פרצות בגדר."

"אהבנו לטייל במתחם. זה היה פיצוי, כי בבית הורי לא אפשרו לנו לגדל כלבים או חתולים. כשמצאתי כלב או חתול עזוב ברחוב לקחתי אותו לגג בניין הבית וכמובן דאגתי להביא להם אוכל."

"אני נזכר שמפעם לפעם אמי שאלה 'מה זה היללות והנביחות שאני שומעת?' היינו עונים שזה כלבים וחתולים מהרחוב. ברור שבמשך השנים לא ידעתי שיבוא יום, ואילוף הכלבים יהיה המקצוע והעיסוק העיקרי בחיי."

כאשר מלאו לארי רבאל 11 שנים הוא נסע עם משפחתו לגרמניה, שם עבר את שנות נעוריו: "חזרתי לישראל להתגייס לצה"ל, כחייל במשמר הגבול."

"זה היה שירות מרתק, בין היתר הייתי ביחידה לפיזור הפגנות. יש להניח שבמידה ובאותם הימים הייתה קיימת בצה"ל יחידת 'עוקץ', הייתי נמנה עם חייליה בשמחה. לאחר השחרור מצה"ל חזרתי שוב לגרמניה למשפחה, מבלי לדעת במה אעסוק."

"הוצע לי לעבוד ככלבן בבית גידול לכלבי רועה גרמני והתאהבתי בתחום. מאז אני ממשיך ומתמקצע בתחום שאין לו סוף בידע ובשיטות האימון והאילוף."

מה זה אומר לאמן ולאלף כלב עבודה?

"כאדם האוהב בעלי חיים ואנשים, תחום האילוף מאפשר לי לפגוש כלבים מסוגים שונים והמון המון אנשים, שהוסיפו עניין רב ומגוון בחיים והרבה אדרנלין באוויר."

"כל יום הוא יום מלא חוויות ושיעורים, המתובלים בתחרויות לכלבים, הנערכות ברחבי אירופה ומדינות אחרות, עם כל הכרוך בהכנה לתחרויות הבינלאומיות של הפדרציה לכלבנות, המכתירות את הכלבים המצטיינים לפי קריטריונים קפדניים."

"גזע הכלבים בתחרויות הוא עם תעודות של ההורים כ'טהורים' ועם נתונים: הגובה המתאים בהתאם לגזע, מספר השיניים באופן מלא ועוד. לא תאמינו אבל לזכר בודקים האם יש לו שני אשכים! ויש אפיונים אחרים עליהם צריך לעבוד, כמו הליכה תקינה ויפה בזירה וריצה בזירה."

"בתחרות ישנם תרגילים מגוונים אותם הכלב עובר בניקוד גבוה. כמובן כלב שלא תוקף את השופטים שלא מוכרים לו.  כלבים שאימנתי ואילפתי זכו בגביעים רבים."

"היו תחרויות שהתמודדו כ-3,000 כלבים מכל הגזעים שהתקיימו במשך מספר ימים. זאת תרבות שלא קיימת כאן בארץ. עם השנים נכנסתי יותר ויותר לתחום הסוחף אותך אליו בקלות. למדתי בקורסים רבים, והתמקצעתי."

קורס הוביל לקורס ועמו גדל הרצון של ארי לבחון את הנלמד בשטח עצמו עם כלבים מגוונים, רצון המלווה באתגר הגדול ליישם ולהצליח.

הסתבר שצ'כיה נחשבת לבירת מועדוני הכלבים והתחרויות באירופה ולכן, בשנת 1991 ארי העביר את מרכז חייו ומקצועיותו לצ'כיה ופתח כלביה לכלבי עבודה, שם גידל כלבים מהגזעים מלינואה (רועה בלגי) ורועה גרמני, כולם עם תעודות מקצועיות: "זה היה בית גידול גדול במיוחד, שהשתרע על פני עשרה דונם והוכר ב'פדרציה העולמית לכלבנות' כבית גידול גורים ואילוף."

"באותן שנים נסעתי למדינות שונות בעולם והדרכתי מועדוני אילוף בנושא כלבי עבודה. עם השנים גידלתי כלבי עבודה עבור מדינות נוספות, כמו גרמניה, אוסטריה ואפילו ברזיל."

ארי רבאל – מקצוען אמיתי

עם השנים הפך באל למקצוען מוכר בתחום והרחיב את המעגלים. לפני חמש שנים עלה מדרגה ופתח בצ'כיה "בית ספר למאלפי כלבים". השליטה בשפות: גרמנית , אנגלית וצ'כית הקנתה לו תקשורת טובה עם הלקוחות.

הקשר עם המעוניינים בסדנאות מסוג זה מישראל, הובילו לקונספט מיוחד שרבאל הגה וביצע בהצלחה רבה: "הישראלים טסו מישראל לצ'כיה, למדו ועבדו בכלביה גדולה שמנתה כ -45 גורים וכלבים."

"הבית היה גדול ואיפשר לארח את המגיעים בתנאי בית הארחה פלוס. זאת הייתה אחת התקופות המהנות בחיי, הרגשתי שאני עושה שירות נפלא לישראלים בתחום."

"המאלפים למדו לנהל כלביה ולאלף כלבי עבודה, כלבי ליווי, מציאת סמים, חומרי חבלה ועוד, והכל תוך שילוב נסיעות וביקורים בבתי גידול אחרים של כלבים מגזעים שונים, צפייה בתחרויות מקצועיות, כולל ביקורים בבתי מלאכה ליצור אביזרי כלבים: רצועות עור, חגורות ועוד."

"אלו היו תנאים אידיאליים שאפשר לקיים רק בצ'כיה. לדוגמא: בארץ קיימים כארבעה בתי גידול לכלבי עבודה. לעומת זאת, בעיר פראג בלבד קיימים כ-24 בתי גידול! שמחתי לאמן את המגיעים, ב'אילוף בקבוצות' ואני עושה זאת גם במושב."

ארי ראבל משדה עוזיהו מאלף כלבי עבודה
ארי ראבל משדה עוזיהו מאלף כלבים

"זוהי אחת השיטות הטובות ביותר לאילוף גורים." ארי מסביר ש- "במסגרת אילןף בקבוצה נחשף הכלב לכלבים אחרים – הוא לומד קשר עם בעליו וקשר עם כלבים אחרים, וכמובן לומד להיות סוציאלי לגבי התייחסות לכלבים נוספים בסביבתו."

"במשך הזמן המקום תפש תאוצה, ההמלצות עברו מפה לאוזן – והישראלים נהרו והגיעו בהמוניהם. נוצר גם הווי מיוחד כמו שרק הישראלים יודעים: החברותא, האכילה ביחד, היציאה לטיולים ובילויים בסביבה. כל זאת מעבר לכל הצד המקצועי העשיר והמגוון והחוויתי."

"והנה, דווקא בשיא תקופה מצוינת זו, הרגשתי שאני חייב לעשות סטופ. החיבור עם הישראלים גרם לי לגעגועים לארץ וההחלטה הייתה שאחרי כל הניסיון המקצועי שצברתי בחו"ל, כדאי לחלוק אותו עם המעוניינים בארץ שכבר חיכו לי שאגיע."

"עזבתי הכול והגעתי לארץ בשנת 2019, תוך שאני מחפש מקום הולם. אחרי חיפושים לא מעטים הגעתי למושב שדה עוזיהו ואני נהנה מכל רגע."

שדה עוזיהו זהו מקום נפלא הקרוב כל כך לשדות ולטבע וחובבי הכלבים מגיעים ומתאמנים. כיום אני מאלף כלבים מגזעים שונים במושב וכן גם מוזמן למתחמים אחרים."

"בנוסף הרחבתי את הפעילות מעבר לאימון ואילוף, גם בעריכת אירועים שונים, כמו ימי הולדת ואחרים. האירועים מיועדים לילדים ואנשים שיש להם כלבים בבית, אך גם לציבור מתעניין שאין לו בהכרח כלבים."

ארי אומר שהציבור בארץ, מכל הגילאים, מסתקרן ללמוד ולשמוע על גידול כלבים. וכיצד אפשר לאלפם עם הדגמה כמובן.

יש גם אפשרות שרבאל מגיע למקום שבו חוגגים או מציינים את האירוע, הוא מביא איתו כלב ומדגים לילדים ולחוגגים לאיזה דברים כלב מסוגל לעשות, אחרי שעבר אילוף ומשתף את החוגגים בכל מיני פעלולים יחד עם הכלב.

ספר על אירועים מיוחדים בהקשר לעבודתך

"כפי שציינתי, אילוף כלבים הוא תחום מאד דינאמי ומאתגר. בזמן שניהלתי את בית הגידול בצ'כיה, יום אחד קיבלתי הצעה והזמנה לנהל בית גידול לכלבים בסאן פאלו בברזיל. אותו אדם קנה ממני בזמנו שני כלבים, והיה מעוניין להקים בית גידול משלו."

"נעניתי בחיוב להצעתו ושהיתי בברזיל קרוב לחודשיים. זאת הייתה חוויה מיוחדת להתחיל מאפס בית גידול. ערכתי במקום גם סדנאות למגדלים נוספים."

"עצם השהייה ביבשת אחרת, ואנשים עם תפיסות שונות ואחרות. הסתבר שהפכתי לאטרקציה מדוברת בקרב קהילת מגדלי הכלבים המקצוענים בברזיל. במיוחד התלהבו שהגעתי במקור מישראל ולמרבה הפתעתי אף כתבו עלי כתבה אוהדת בעיתונות המקומית."

"אירוע נוסף, אחד מאירועים רבים שאני חווה המדגים את האתגר העומד בפני בהתמודדות עם בעיה של כלב לא ממושמע ותוקפני. קיבלתי טלפון המדווח על כלב מאד תוקפני בחצר, המהווה בעיה רצינית בכל יציאה מחצר הבית."

"כמובן שאינני מאבחן ופותר את הבעיה מבלי לראות ולהתרשם מהכלב. אך לא פחות גם מההתרשמות מבעל הכלב".
"אחרי מספר פגישות אימון ואילוף והמשך עבודה ותרגול יומיומי בבית המשפחה, קיבלתי טלפון מחמיא מבעלת הבית וילדי המשפחה."

"על השיפור העצום שחל בהתנהלות חייהם השגרתית, מתוך האימון וההרגלים החיוביים שהכלב רכש. זהו רגע של סיפוק אדיר – הידיעה שהצלחת בכוחות משותפים לרסן כלב תוקפני ולאפשר למשפחה שלמה להמשיך בשגרת חייה ללא פחד וחשש."

"כאשר מתקשרים אלי ליעוץ לגבי כלב מסוים, לרוב מדובר בכלב שקשה ולא נוח להתנהל איתו – לכן כל הצלחה היא הישג אדיר."

"במקרים אחרים, לפי דרישת הלקוח, יש אפשרות לאלף כלב לרבוץ ולהמתין לבעליו מחוץ לחנות או כל מתחם אחר ללא חשש."

"כל אילוף מצריך חיזוקים רבים לכלב ולבעליו. הכול בסופו של דבר הוא עניין פסיכולוגי בין הכלב לאדם, ובין האדם והכלב. לעיתים אפשר להיעזר גם בגורם מדרבן כמו חטיף שחביב על הכלב, אך לא להפכו להרגל."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן