יבול שיא
הרפת והחלב
גאגלינג

בואו לקרקס החקלאי

5 דק' קריאה

שיתוף:

"הקרקס החקלאי", המשלב מופעי קרקס, סדנאות ופעילויות כיף לילדים ולבני המשפחה, במושב היוגב, פתח שוב את שעריו עד ה-29 באוגוסט וייתכן גם שיופעל בחגי תשרי. מאחורי המיזם המדהים הזה עומדים בני הזוג הילל ונטלי פרץ, שני להטוטנים מקצועיים, שהצליחו להגשים את חלומם – להמשיך לעסוק במופעי קרקס ובמקביל לעסוק בחקלאות אורגנית.  מג'אגלים בין תיירות לחקלאות.

 

ביום שרבי וחם נפגשתי עם הִילָל ונטלי פרץ, ממושב היוגב, שדרך החיים שבחרו לעצמם, איך נאמר, אינה שגרתית, מדהימה ומרתקת. בתשע השנים האחרונות מפעילים בני הזוג, שהינם להטוטנים מקצועיים, את "הקרקס החקלאי" בהיוגב וכן, משק אורגני צנוע. אבל על כל זה נספר בהמשך.

 

ילדים מאכילים חמורים בפינת החי
ילדים מאכילים חמורים בפינת החי

 

נטלי היא במקור מנס ציונה, שפעם הייתה מושבה חמודה, מוקפת בפרדסים, ליד רחובות ועם השנים הפכה לעיר בישראל. הילל, שהוריו, רוני ומישה פרץ, נתנו לו את השם המיוחד על שם ג'אבל הִילאָל (חלאל) בסיני, נולד בנביעות, שהוריו היו ממייסדיו. הילל גדל בנביעות עד כיתה א', אז הוריו התגרשו ואביו עבר לגור באנטיגואה, שבקריביים, שם הוא חי ומגדל מלונים, פפאיות, ירקות ועוד לייצוא. כך קרה שילדותו של הילל נעה לחלופין בין הקריביים להרצליה, בה התגוררה אימו.

 


"תוך כדי העבודה בחווה נולד הרעיון של 'הקרקס החקלאי' – לשלב את אומנות הקרקס וחקלאות. זו בעצם הפעם הראשונה שהבנו שעבודה בחקלאות כל כך דומה לעבודה בקרקס, כי העבודה שאתה משקיע בשניהם מעלה את אותם רגשות של התפעלות ושמחה מהתוצאות, אם זה מהיכולות של הגוף שלך בלהטוטנות – אם זה מהפירות שיוצאים מהעבודה החקלאית"


 

הסיור  פרץ עורר בי את החשק לחזור לילדות, משולל דאגות לפרנסה, לילדים. הכניסה למשק דרך החניה המרווחת של "הקרקס החקלאי" היא מחזה משובב עין, רצוף בגידולים חקלאיים אורגניים מסוגים שונים וכן תבלינים טריים וצמחי מרפא. במשק יש גם פינות מוצלות רבות, כולל סככה מקורה בעלי גפן מהממת, פינת החי שבה ניתן להאכיל חמורים ועיזים ננסיות, מחפרונים וכמובן – "אמפי" צנוע, מקום ישיבה לקהל הילדים ובני המשפחה עבור מופעי הקרקס השונים הנערכים במקום. אלה הם רק חלק קטן מהמתקנים, הסדנאות והפעילויות שנערכות במקום. אין ספק שמדובר במקום ייחודי מסוגו בארץ ובעולם, מלא אטרקציות ופעילויות לילדים ולמשפחה, בלב עמק יזרעאל.

 

נטלי, אז איך הגעת לקרקס ולהטוטנות?

"זה היה אחרי הצבא, נדלקתי על להטוטנות בפסטיבלים והתחלתי להשתעשע בזה, סתם בשביל הכיף. ואז מישהו ראה אותי ואת חברה שלי נעה באיזה חוף והציעו לנו לעשות הופעות. היינו אז בחורות צעירות, בשנות ה-20. לאחר מכן נסענו, נעה ואני, לאירופה וערכנו מופעי קרקס ברחוב, כך מימנו את הטיול שלנו באירופה."

 

ואיך נפגשת עם הילל?

"זה היה בשנת 2003, התחלתי לעשות הופעות, בעיקר של ג'גלינג אש, לא הכרנו אבל חבר שלו הזמין אותי להופיע בחתונתו. ואז נפגשנו בחתונה והילל הזמין אותי לעוף איתו בבקאי (טרקטורון מעופף, מעין אולטרא-לייט). נעניתי להזמנה והפכנו לחברים טובים. אני לימדתי אותו לעשות ג'גלינג ותוך כדי הפכנו לזוג.

"אחרי הטיול לאירופה התחלתי ללמוד מדעי הקרקע והמים בפקולטה לחקלאות ברחובות. הילל היה אז איש עסקים ועסק בעיקר בפטנטים שהמציא. בשלב מסוים הוא הבין שעולם העסקים לא התאים לו. אני הרגשתי שלעבוד וללמוד במעבדה לא מתאים לי – ואז ש נינו נסענו באופן ספונטני ללמוד קרקס, בבית ספר לקרקס בספרד. היינו בספרד שנה אחת ואז נסענו לקריביים, לאביו של הילל. רצינו להופיע שם בבתי מלון, נפגשנו עם אנשים וסגרנו הכל. אבל אז בחזרה הגנרלית של המופע נפלתי ונפצעתי, פרקתי מרפק ובשל כך לא יכלנו כבר להופיע. במקום הופעות התחלנו לעבוד בחווה של אבא של הילל.

"תוך כדי העבודה בחווה נולד הרעיון של 'הקרקס החקלאי' – לשלב את אומנות הקרקס וחקלאות. זו בעצם הפעם הראשונה שהבנו שעבודה בחקלאות כל כך דומה לעבודה בקרקס, כי העבודה שאתה משקיע בשניהם מעלה את אותם רגשות של התפעלות ושמחה מהתוצאות, אם זה מהיכולות של הגוף שלך בלהטוטנות – אם זה מהפירות שיוצאים מהעבודה החקלאית."

 

גרתם ועבדתם בחו"ל, אז איך הגעתם למושב היוגב ולקרקס החקלאי?

"בשנת 2006 חזרנו ארצה ויצרנו קומונת קרקס במושב אודים. שם בעצם היינו מתאמנים ביחד ועזרנו אחד לשני ליצור את ההופעות השונות של כל אמן ואמן. אגב, אלה הן גם ההופעות שמופיעות אצלנו ב'הקרקס החקלאי', כל אמן והמומחיות שלו. ב-2007 התחתנו, החתונה התקיימה באוהל קרקס ביקום והבן הבכור שלנו, טבע, נולד באודים. אחרי שטבע נולד התחלנו לחפש את המעבר למשק חקלאי ולהגשים את החלום.

"חיפשנו משהו שיכול לפרנס אותנו מעבר לגוף שלנו ולהופעה שלנו, כי הייתי באותה תקופה בהריון ומטבע הדברים לא יכולתי להופיע. למושב היוגב הגענו בשנת 2011, כשטבע היה בן שנה. היום יש לנו שני ילדים: טבע, בן 10 ופלא שהוא כבר בן 6."

 

איך הייתה ההתחלה במושב?

"התחלנו בלעשות גינה של כל מיני דברים אורגניים, חיפשנו ירקות שיתאימו לקטיף עצמי. מה זה אומר? למשל, פול, פלפל חריף ועוד גידולים לא מתאימים לקטיף עצמי של ילדים. עשינו את כל הניסיונות בקטן, תוך כדי שאנחנו מתחילים להכין את המשק לקרקס. בפורים 2013 התחלנו להפעיל את 'הקרקס החקלאי' בקטן וכל שנה למדנו מה עוד צריך להוסיף, כדי להעצים את החוויה במקום. אהבנו את העובדה שאנחנו יכולים לצמוח בקצב שלנו וכך הקרקס גדל וגם החקלאות הלכה וגדלה.

 

חסה אורגנית במשק של הילל ונטלי
חסה אורגנית במשק של הילל ונטלי

 

היום יש לנו 25 דונם חקלאות אורגנית מסוגים שונים. בעיקרון מכרנו ירקות בקטיף עצמי ובנמל תל אביב אבל מגיפת הקורונה סגרה את נמל תל אביב. ואז פנו אלינו קבוצות רכישה, למשל בפרדס חנה-כרכור ובצרכניה של יודפת, קונים מאיתנו, כך שהצלחנו למכור את התוצרת. בשיא הקורונה, במרץ-אפריל עשינו משלוחים אבל עכשיו כבר לא."

 

איך הסתדרתם עם הקרקס בתקופת הקורונה?

"טוב, בערך אחרי פורים החלה תקופת הקורונה והיה סגר בכל הארץ. קבוצות שביקרו אצלנו באביב לא הגיעו, לא היה לנו את הקייטנות של הקיץ ופשוט – הקורונה לקחה את הפרנסה שלנו. גם החקלאות במשק הייתה מלכתחילה מכוונת לתיירות, היא לא הייתה חקלאות אינטנסיבית ובשלב הזה הבנו שהחקלאות צריכה להיות רגל חזקה בפני עצמה ולהרוויח ולא רק לכסות את ההוצאות. היום אנחנו בתהליכים של השקעה גדולה יותר בצד החקלאי של המשק.

 

הילל ונטלי
הילל ונטלי

 

"ביוני כבר יכלנו להפעיל את הקרקס אבל אנשים פשוט לא הגיעו, כך שאפשר להגיד שמפורים הקרקס לא היה פעיל. עכשיו אנחנו בפתיחה מחדשת – אנחנו פותחים את הקרקס מחדש עד ה-29 באוגוסט, על פי הנחיות התו הסגול. כדאי לעקוב אחרי ההודעות שלנו באתר ובפייסבוק – כי יכול להיות שנפעיל את הקרקס גם בחגים (חגי תשרי) הקרבים. נהיה פתוחים לקהל הרחב עד ה-29.8 אחר הצהרים. בנוסף, הזזנו את שעת הפתיחה לשעות אחר הצהרים, שעות שבהן ממש נעים להיות פה, יש בריזה, פחות חם והשקיעה מהממת. נהיה פתוחים מ-17:00 עד 19:30 עם הגבלת מבקרים – וחובה לרכוש כרטיסים מראש דרך האתר.

"הכניסה כוללת סדנאות, ריצה בין הממטרות וכמובן מופע קרקס. הפעילות לילדים מעל גיל 9 כוללת לימוד רכיבה על חדי-אופן וג'אגלינג עם חפצים שונים. לילדים עד גיל 9 יש לנו פעילות עם בועות סבון, האכלת חמורים בפינת החי שלנו וריצה בין הממטרות. לצערנו, בשל מגבלות הקורונה בוטלה הגלישה והרחצה במים וזו גם הסיבה שהפעילות הועתקה לשעות אחר הצהרים. גולת הכותרת היא כמובן מופע הקרקס – וכל המופעים של 'הקרקס החקלאי' הם מהטובים בארץ ואפילו בין המופעים הטובים באירופה. כולם מוזמנים."

קרקס החקלאי – אתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן