יבול שיא
הרפת והחלב
הפסל עודד הלחמי

בין זיכרון יעקב לבנימינה: אמנות, יין והיסטוריה

4 דק' קריאה

שיתוף:

ביקור במושבות דרום הכרמל שהברון רוטשילד הטביע בהן את חותמו * אירוח שהוא חוויה אומנותית במלון ומרכז המוסיקה והאמנות אלמא * טיול בין יקירי האמנות הישראלית לילי אלשטיין, סיגלית לנדאו, עודד הלחמי, יעקב ואמנון רכטר ואהוד מנור * חלק א'

יצאנו לביקור בין זכרון יעקב לבנימינה, בין המושבות שחקוקות עמוק בהיסטוריה הישנה והחדשה של ארצנו לבין אמנות המאה ה-21. בחרנו במלון אלמא ששמו מספר בשלש מילים את משמעותו של המקום הכל כך מיוחד הזה – ELMA ראשי תיבות של Elstein Music & Art, ועל כך עוד נספר בהמשך.

זכרון יעקב ההתחלה 

בסוף שנת 1882 הגיעו כמה עשרות משפחות חובבי ציון מרומניה, והתיישבו בקרקעות שנרכשו מסגן הקונסול הצרפתי בחיפה, ונקראו זמארין زُمَّارِين – וכך גם קראו לישוב בתחילה. משמעות השם הוא כורמים בשפה הארמית-שומרונית של תקופת הבית השני, אבל תושבי זמרין ניסו לגדל, ללא הצלחה רבה, גדולי שדה וכשנכשלו ובמצוקתם, פנו לברון רוטשילד, שהרים את הכפפה ושינה את שם המושבה לזכרון יעקב – לזכר אביו ג'יימס הוא יעקב והפך את תושבי זמארין ל…כורמים.   

הברון אַבְרָהָם בִּנְיָמִין אֶדְמוֹנְד גֵ'יימְס דֶה רוֹטְשִׁילְד (Edmond James de Rothschild) או כפי שכונה בפי מתיישבי העלייה הראשונה – הנדיב הגדול, היה בעל היקב הידוע בבורדו, צרפת: שאטו לאפיט רוטשילד .Château Lafite Rothschildומכאן היתה הדרך קצרה להקמת יקבי כרמל במושבות ראשון לציון וזכרון יעקב, על מנת לתת למתיישבים ידע ומימון לנטיעת כרמים ולגדל ענבים לייצור היין ביקב הסמוך. 

בתי הכנסת של זכרון יעקב 

בית הכנסת הראשי והמוכר לכל מבקר במושבה הוא אוהל יעקב, שנבנה בכספי הברון רוטשילד בשנת 1886 ונקרא ע"ש אביו של הברון כמו המושבה. בית הכנסת נמצא בהצטלבות הרחובות שהיתה המרכז ההיסטורי של המושבה. מעל דלת הכניסה היה חלון עגול בצורת רוזטה, כמו במיטב הכנסיות בצרפת, אבל ברבות הימים הותקן במקום החלון שעון, שבמקום ספרות יש את אותיות הא'-ב' העברי. במרכז חלל בית הכנסת מוצבת מנורת נחושת מקורית מאז ימי הברון. 

בדרום המושבה, בלב שכונת נווה שרת, הורחב בית הכנסת לעולי עירק ע"ש רשב"י, והוקם בו חלל תצוגה גדול עם עבודותיו של האמן עודד הלחמי, יליד  בגדאד שגדל בישראל. עוד בשחר נעוריו בעירק החל הלחמי לצייר ולפסל בעידודו של אביו, שהיה צורף זהב. הוא למד פיסול בבית הספר לאמנות סן מרטין בלונדון, בהנחייתם של הפסלים הנודעים אנתוני קארו ופיליפ קינג. משנת 1971 הוא מתגורר ויוצר בניו-יורק אך במקביל הוא ממשיך לתחזק בית וגלריה, ביפו העתיקה. מספר עודד הלחמי: "יצירתי האמנותית וההיבטים האחרים בחיי הושפעו ממולדתי הראשונה, עיראק. חג החנוכה נחרת בזיכרוני כחג מרגש ובלתי נשכח. אני זוכר את שמחת החג ואת האור הבוקע ממנורת החנוכה שהעניק לי השראה מאז ועד היום."  

הרימון, המהווה מוטיב מרכזי ביצירות של הלחמי, מוצא מקום על רוב פסלי מנורות החנוכה של האמן. כמו כן בעבודותיו, משלב הלחמי מוטיבים מילדותו בעיראק, כמו חָ'מְסָה וסָבִּע עְיוּן (7 עיניים), שהן קמעות כנגד עין הרע, שהיו נפוצות בקרב יהודי עיראק וכמובן עץ הדקל. העבודות של הלחמי בזכרון יעקב מוצגות באולם ומרכז התרבות – עודד הלחמי, שמוקדש לזכר הוריו של הלחמי – צאלח וסלימה כבאזה ז"ל. בנוסף, בימים אלה מסתיימות עבודות השיפוץ הנרחב והמושקע בבית כנסת הרשב"י.  

ביקור במקום דורש תיאום מראש עם מנשה נוריאל 050-6299997. 

בית הבראה מבטחים 

בסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת, קרן הפנסיה מבטחים, הקימה בית הבראה לטובת חברי קופת חולים כללית ועסקניה. מיקום בית ההבראה ניבחר להיות על צלע ההר בזכות הבריזה הצוננת גם בימי הקיץ, כי הרי באותה תקופה לא היו מזגנים. תכנון הבניין הופקד בידי האדריכל יעקב רכטר, עליו גם זכה בפרס ישראל לאדריכלות בשנת 1972. רכטר תכנן את המבנה כך שלא יבלוט מעל קו הרקיע של רכס הכרמל שמצפון למושבה זכרון יעקב.  

בשנת 2004 נמכר המתחם לנכדתה של אחת המשפחות של מתיישבי זכרון יעקב ואלמנתו של משה יואל אלשטיין (נינו של יואל משה סלומון, ממייסדי פתח תקוה), ושמשפחתו ממייסדי חברת התרופות טבע – לילי אלשטיין. לילי שכרה את שרותיו של האדריכל אמנון רכטר, בנו של יעקב רכטר, על מנת להפוך את המתחם בו שכן בית הבראה הסתדרותי, למתחם של מלון מפנק ומרכז מוסיקה ואמנות – ומכאן גם השם שניתן למלון ELMA קיצור באנגלית של אלשטיין EL – מוסיקה M – אמנות A. 

אלמא – מלון ומרכז אמנויות 

הגענו בשעות אחה"צ המוקדמות למלון והמתחם רחב הידיים נראה תחילה ריק מכלי רכב. פנינו לחניון התת קרקעי שמוסתר מתחת למתחם חדרים חדש שסמוך למבנה האייקוני אבל נפרד ממנו, ושם כבר נפתרה התעלומה. 

הלכנו לאזור הקבלה של המלון ומיד מובן יחודו של המלון והמתחם שמכל עבר רואים בו יצירת אמנות – פסלים, ציורים, ריהוט ייחודי ועוד. מאחורי דלפק הקבלה בולט בגודלו ועוצמתו, פסל שיש אליו עוד נחזור. 

פנינו לחדרנו, ולאורך המסדרון המתעקל הלכנו במוזיאון. עשרות יצירות מוצגות בדרך לחדר והכל בטוב טעם עם הרבה אור טבעי מהחלונות שלאורך המסדרון. נכנסנו לחדר ו….וואו. איזה נוף מקסים לעבר חוף הים – חוף דור (טנטורה) והאופק. מסתבר שהחדרים המקוריים של בית ההבראה היו מחצית הגודל של החדרים של ימינו – החדרים של ימינו הם חיבור של 2 חדרים של פעם, לחדר מפנק עם 2 מרפסות לעבר הים והאופק.

מלון אלמה טובה
מלון ELMA. צילום: דני בר

אולמות מוסיקה 

במלון שודרגו אולמות הכנסים ל-2 מתחמי אולמות, להופעות מוסיקה ובכלל. האולם הגדול, בו הוקם עוגב בעל 1,414 צינורות, פרי יצירתו של בונה האוגנים הגרמני קלאיס .Orgelbau Klais  צינורות האורגן מפיקים 1,414 צלילים שונים בעת הנגינה בעוגב. מערכת אקוסטית ייחודית הותקנה באולם ובהתאם לסוג המוסיקה משתנים הפרמטרים האקוסטיים של האולם.  

האולם השני והקטן יותר נקרא הקיוב The Cube – ובו גם בר משקאות והוא יכול להכיל 200 צופים ובו נערכות הופעות אינטימיות, הצגות וסטנד-אפ לאורחי המלון ותושבי הסביבה. 

אולמות המוסיקה באלמא מארחים את פסטיבל מוצרט הבינלאומי, פסטיבל היום המשוגעLa Folle Journée  הצרפתי, ופסטיבל מג’סטה הישראלי, וכל פסטיבל מהווה מוקד משיכה לאלפי צופים בעשרות אירועים. 

שקיעה אל האופק 

לאחר התארגנות בחדר והתלהבות מהפינוקים שבחדר, יצאנו לסיור עצמאי בתערוכת האמנות שנבטת בכל מקום במרחבי המלון. לא כל יצירת אמנות יכולה להיות מרשימה או לטעמנו אבל כך זה בכל גלריה או מוזיאון, הלא כן? 

ירדנו למתחם הספא עם הבריכה המקורה ומחוממת אבל ויתרנו הפעם על התפנקות במקום. יצאנו מהבריכה והתיישבנו מול רחבת הבריכה ליהנות מהשמש השוקעת ויורדת במערב וחשנו את צינת הערב היורד. לסיום היום הלכנו למסעדת אורטוריו Oratorio, שם הוגשה ארוחת הערב, כולה על טהרת תוצרת מקומית עם מבחר סלטים, פשטידות, בשרים ודגים במזנון חופשי מוקפד ומזמין. מסעדת המלון נמצאת באולם כמו ספרייה שגם בו שלל עבודות אמנות, ומרפסת שמש גדולה, שלא התאימה לצינת הערב אבל בימי הקיץ היא המקום הטוב ביותר לאכול בו, עם משב הרוח המגיע מכיוון מערב. 

לסיום היום יצאנו לטיול ערב קצר לאורך מדרחוב זכרון יעקב על שלל פאבים ומסעדות שפתוחות לאורך המדרחוב שמכל עבר צץ בו מבנה היסטורי או סיפור של התיישבות וגם של אמנות ואומנות.  

המשך הטיול בשבוע הבא. 

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן