יבול שיא
הרפת והחלב
גידול צמחי מרפא וטיפוח

טל וסמדר נוביק יוצאים לדרך חדשה עם גידול צמחי מרפא וטיפוח

4 דק' קריאה

שיתוף:

בתחילת שנות ה-60, בגיל שרבים כבר פורשים או מתחילים לחשוב על הפנסיה, החליטו טל וסמדר נוביק לצאת לדרך חדשה – גידול לבנדר ואזוב וייצור מוצרי טיפוח וריפוי מאותם צמחים

טל וסמדר נוביק עושים חקלאות אורגנית, גידול צמחי מרפא וטיפוח, ומייצרים את הגידולים שלהם בשרשרת המתחילה מהשתילה ועד ליצירת מוצרים. בוחרים בגידולים אורגניים ובמוצרים היוצרים ומנכיחים ריפוי, שלווה וכמובן  טבע וארץ ישראל.

כמה אנשים בשנות החמישים של חייהם אתם מכירים, שקמים ועוזבים צורת חיים ועוברים למחוז אחר ולחיים שונים במדינה?  

סמדר וטל נוביק גדלו והתבגרו בגבעתיים, נישאו, ילדו ילדים ועברו לעין ורד, כדי לחיות במרחב כפרי. השנים עברו, הילדים גדלו – וטל וסמדר החליטו לעבור לצפון הארץ. באחד מהטיולים שערכו בצפון הארץ, עברו ליד הישוב מסד.

בהבזק של רגע החליטו סמדר וטל להיכנס ולראות את הישוב. אותה פנייה פנימה לישוב , הובילה להחלטה שזה המקום בו הם רוצים לבנות את ביתם.

יצא שבאותה תקופה החליטו במסד להרחיב ולהגדיל את הישוב. הישוב היה מאד קטן וריק.

גידול צמחי מרפא וטיפוח

סמדר: "הילדים שכבר גדלו היו קצת בהלם ולא ממש הפנימו את השינוי שאנו עומדים לעשות. כשהגענו איתם למסד בפעם הראשונה הם פרצו בצחוק וטענו שלא ראו בישוב נפש חיה. היינו אז בני 52, הורים לשלושת ילדינו: עדי, דור ושירי. התקבלנו לישוב ובנינו את ביתנו במסד."

מסד הוא ישוב קהילתי הממוקם על אחת משלוחותיו של הר קוץ ושייך למועצה האזורית הגליל התחתון. בספטמבר 1983 עלו המתיישבים הראשונים למסד. הייעוד הבסיסי של הישוב היה הקניית שטח לדור המשך של  בני מושבים  מהגליל.  

התאהבות בלבנדר 

סמדר וטל בנו בית חדש מול נוף משגע במסד והמשיכו לעבוד במקומות העבודה שלהם. שלוש שנים אחר כך קיבלו החלטה לצאת לטיול בעולם. ארזו תיקים עם ציוד מינימליסטי ונסעו לארצות הברית, מקסיקו, ניו זילנד ואוסטרליה – טיול של שנה, ללא תכנון ממשי. לקראת סוף הטיול באוסטרליה נתקלו השניים בשלט שהפנה אל חוות  צמחיי לבנדר.

במזקקה מתחילים בייצור שמן לבנדר
במזקקה מתחילים בייצור שמן לבנדר

סמדר: "נכנסנו לחוות הלבנדר והמראה של צמחיי הלבנדר היה מרהיב. נדלקנו עליהם. חזרנו לארץ וטל סיפר לחבר שעובד בחקלאות על החוויה שלנו בחוות הלבנדר. אותו חבר אמר לטל: 'קח דונם אדמה ותגדל  צמחיי לבנדר.'  

"החלטנו להתחיל לגדל צמחי לבנדר. היתה זו עבודת כפיים ממש. יום יום נסעתי למושב עופר על מנת לעבוד בשדה. היינו צריכים לנקות את השטח מאבנים גדולות שהיו במקום. שתלנו את הצמחים ולא היה לנו ממש ניסיון בגידול זה."

"חיכינו שנה וחצי עד לפריחת הצמחים. התחייבתי לגידול הצמחים, עבדנו קשה  ולא היה לנו שמץ מושג איך יצמחו ויגדלו הצמחים."

"יום יום הגעתי לשטח, לעשב ולנקש את האדמה. היתה זו עבודה קשה שהשרתה עליי שלוה גדולה. שנה וחצי עברה, השדה פרח וזיקקנו את הפרחים לשמן. חילקנו לחברים את השמן שזיקקנו וההדים לאיכות השמן היו מצוינים."

"בהמשך פנינו לקיבוץ לביא, שיש להם אדמות אורגניות. מנהל הגד"ש של לביא פתח את ידיו  ונתן לנו שלושה דונם אדמה אורגנית, שם שתלנו אזוב ולבנדר. החלטנו להתמקד בצמחי מרפא אורגניים של ארץ ישראל. האזוב אף הוא מסמל את ארץ ישראל."

ספרי על מקורות האזוב והלבנדר?  

"הלבנדר הוזכר עוד מימי בית המקדש וקראו לו שיבולת ורד. האזוב הוא צמח ידוע שמוזכר בתנ"ך. אותו גידול הוביל לייצור חומר משני הצמחים הנקרא: אידרוסול. האידרוסול הינו מים ארומטיים משני הצמחים. אותם גידולים הביאו אותי ללמוד ארומתרפיה.

"שמענו על הרבליסט ממושב עופר וניגשנו אליו לשאול וללמוד את הנושא. אותו הרבליסט התלהב והחליט לפתח את כל הסדרות שעשינו. ההתחלה הייתה צנועה – ההדים היו מצוינים. טל, בן זוגי, עובד בחקלאות  במשק שעוסק בחקלאות אורגנית."

"טל הכיר בחור בשם יועד, ממושב שעל, ברמת הגולן. יועד מגדל פירות אורגניים. טל ויועד חברו ונוצרה שותפות בינינו לבין יועד. בשותפות הזאת יועד מגדל את הלבנדר והאזוב, ואנחנו אחראים על ייצור המוצרים משני גידולים אלו."

ספרי על האיכויות של הלבנדר?  

"הלבנדר בטבעו מאד מרגיע. שמן הלבנדר עוזר מאד בטיפול בעזרה ראשונה, כשנפצעים, ומתפתחת דלקת. יש בלבנדר חומר שנקרא לינלול שמרגיע מאד ומסתבר שיש אותו גם בגראס."

"עיסוי בשמן הלבנדר מאוד משחרר ויוצר הרפיה עמוקה. מפרחי הלבנדר מייצרים שמן ארומתרפי וקרם  שנקרא קלנדולה, שהוא קרם נפלא לתינוקות. מהאזוב מזקקים שמן אורגנו, תרסיס אורגנו וסירופ אורגנו."

סמדר נוביק אחראית על ניהול נוביקס
סמדר נוביק אחראית על ניהול נוביקס

כאן המקום לציין, שלפני רבות נחשפתי לשמן האורגנו כשהיתה לי אנגינה. קיבלתי המלצה להשתמש בשמן זה לריפוי ואכן, זהו שמן פלאים. בלעתי טיפת אורגנו וכאב הגרון עבר באחת.  

סמדר: "ביוני 2021 החלטנו לפתוח את שדה הלבנדר שלנו בשעל למבקרים. היתה זו חוויה נהדרת. אותה חוויה שאנחנו עברנו באוסטרליה, הנכחנו לאנשים בארץ. הגיעו המוני אנשים ומראה השדות וניחוח הלבנדר יצר חוויה נהדרת אצל כל המבקרים."

"נכון להיום, יש מלבדנו מגדל נוסף אחד בארץ של הלבנדר. הגידול הנוסף הוא של בחור בשם דן ממושב כנף. אנחנו היחידים שמפיקים בארץ שמן לבנדר ושמן אורגנו מגידולים שגדלים כאן."

איך קוטפים את פרחי הצמחים? 

סמדר: "בתחילת הדרך קטפנו במגל. כיום אנחנו קוטפים במגזמת ידיים, הכל בעבודת ידיים. כל הגידול משלב השתילה ועד הפקת השמן נעשה בעבודת ידיים. השתילה בעונת האביב. הלבנדר פורח שנה וחצי מרגע השתילה. האזוב כעבור 3-4 חודשים. הלבנדר והאזוב חיים כ-4-5 שנים עד שמחליפים אותם."

נראה כאילו דרככם ממש הובילה אתכם במין צירופי מקרים המעלים תמיהה ופליאה גדולה.  

סמדר: "הדרך שלנו, מרגע שהגענו לחוות הלבנדר באוסטרליה, מאופיינת בכך שלכל אורך הדרך דבר הוליד דבר, נראה כמו צירופי מקרים. בתחילת הדרך פניתי לדר' נתיב דודאי, מחוות הניסיונות נווה יער, שליד בית שערים.

הוא בעל ידע עצום בתחום זה. דר' דודאי הפנה אותי למוטי, שהוא בעל ידע עצום מאור המדבר. מוטי חשף אותי לידע הטמון באזוב והציע שנגדל גם אזוב. אז נחשפתי ליכולות המרפאות של האזוב.

"האזוב, או לחילופין האורגנו הסורי, הינו צמח בעל תכונות נדירות בריפוי. הוא אנטי דלקתי, אנטי פטרייתי ואנטי וירלי. ניתן להשתמש בשמן האורגנו בבליעה או  במריחה על העור.

אני עצמי בכל פעם מלאת התפעלות מכוחם המרפא של שמנים אלו. לפני זמן קצר כאבה לי שן. מרחתי בשמן אורגנו מידי כמה שעות ולאחר יומיים הדלקת שהיתה לי עברה.

פצע שהיה לי, פצע של סרטן העור, פניתי לרופא, הוציאו לי את הפצע  ושלחו לדגימה. מרחתי את שמן הלבנדר – המריחה הזו העלימה לחלוטין את הצלקת."

מביאים שלווה וריפוי  

ההחלטה של טל וסמדר להגדיל את כמות הצמחים בשעל הפכה את הגידול לעסק ממשי. סמדר וטל עובדים יחד לאורך כל הדרך בשיתוף פעולה מלא והרמוני.

טל באופיו טכנולוגי יותר. הוא זה שבנה את המזקקה הראשונה ליצירת שמנים. כמו כן, טל הוא אוטודידקט הלומד כל תחום והופך לידען ובעל בקיאות עצומה. סמדר היא המבצעת ולקחה על עצמה את ניהול כל העסק. השם של החברה הוא נוביקס, נוביק – כשם משפחתם בתוספת ס.

המפגש בבית במסד מעורר בי התרגשות והתפעלות מסמדר וטל. שניהם נמצאים היום בתחילת שנות השישים שלהם. שניהם עובדים בעבודת כפיים.

נמצאים בתנופה של עשייה, יצירה ועבודה

הבחירה לשנות את צורת חייהם, הבחירה לצאת למסע בעולם, הבחירה לגדל ולהפיק שמנים מהצמחים אותם הם מגדלים, יוצאת דופן במיוחד בימים אלו, ימים בהם החקלאות במדינת ישראל נמצאת בעקומת ירידה.

ההחלטה להקים עסק של ייצור מוצרים מהגידולים אף היא יוצאת דופן, במיוחד בשל גילם. בתקופת חיים זו הרבה אנשים יוצאים לפנסיה ומתמקדים בפיתוח תחביבים.

סמדר וטל לעומת זאת, נמצאים בתנופה של עשייה, יצירה ועבודה. עיניה של סמדר נוצצות כשהיא מדברת על צמחיי הלבנדר והאזוב.

בני זוג שבחרו ביצירה מלאת סיפוק כי כפי שאמרה סמדר: "אני יודעת ששדות הלבנדר והאזוב מרחיבים את ליבם של המבקרים בשדות אלו, והמוצרים אותם אנו מייצרים מביאים שלווה וריפוי."

אני יוצאת מבית משפחת נוביק במסד, הנוף הנשקף מכל עבר מרחיב את ליבי. פגשתי אישה יוצאת דופן. כל הסממנים של תרבות השפע, של המתח הקשור לעולם המערבי, פסחו על משפחת נוביק.  

הבחירות של סמדר וטל נובעות מתפיסת משמעות החיים, האומרת מרחב עצום של עשייה שהמנוע שלהם הוא הטבע והגדולה שבו. כאן פגשתי את ארץ ישראל של פעם והיא ארץ ישראל שלהם היום.

גידול צמחי מרפא וטיפוח | צילום: אלבום פרטי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן