יבול שיא
הרפת והחלב
חממת גידול קנביס רפואי בישראל

גידול קנאביס רפואי במושב: שימו לב לפרטים הקטנים

3 דק' קריאה

שיתוף:

בגיליון "קו למושב" מלפני שבועיים (גיליון מס' 1204) פורסמה ידיעה אודות גידול קנביס, שעניינה סירובה של האסיפה הכללית במושב משמרת, לאשר גידול קנביס בשטחי המושב.

חברי מושבים רבים פנו אלי בעניין הזה, לצערי, רבים מהם לא טרחו לקרוא את כל הכתוב בכתבה.

גידול קנאביס רפואי במושב

הידיעה פורסמה תחת הכותרת "גידול קנאביס בשטחי המושב – באישור האסיפה הכללית של האגודה" שממנה כביכול משתמע שללא אישור האסיפה הכללית לא יתכן גידול קנאביס בשטחי המושב ולא כך הדבר.

חשוב לדייק בפרטי ההחלטה של סגן רשמת האגודות השיתופיות לפני שקופצים למסקנות מרחיקות לכת שאינן בהכרח נכונות.

קנאביס במשמרת

ב-2017 ביקשו חברים במשמרת להקים חווה לגידול קנאביס. האגודה החליטה באסיפה הכללית שהתקיימה להתנגד להקמת החווה.  כאמור, בבוררות בפני בורר שמונה ע"י רשם האגו"ש, פסל הבורר את החלטת האסיפה וקבע, כי היא פוגעת בזכויות החברים ובחופש העיסוק באופן לא מידתי.

כן קבע כי ההחלטה לא תוחזר לאסיפה וכי ניתן להקים בחלקה ב'  את החווה, על אף סירוב האסיפה הכללית.

האגודה הגישה השגה לרשם האגו"ש לביטולה וטענה כי חברי האגודה, במסגרת האסיפה הכללית ולאחר דיון, קבעו כי אינם מעוניינים בהקמת מיזם קאנביס בשטח המושב, וכי ההחלטה שהתקבלה היא שקולה, סבירה והגיונית בנסיבות העניין, ולא היה בסמכות הבורר לבטלה.

סגן רשמת האגו"ש עו"ד אלי יניר פסל את נימוקי הבורר וציין כי יש לפעול בריסון בעת ביקורת שיפוטית על החלטות אסיפה כללית.

עם זאת, סגן הרשמת קבע, כי החלטה לאשר או לסרב הקמת חוות לגידול קנאביס צריכה להיות מנומקת ועניינית.

קנאביס בתקומה

נזכיר כאן מיקרה אחר שעדיין נדון בבית המשפט – בקשת חקלאי במושב תקומה להקים חוות קנאביס רפואי בחלקה א'.

החקלאי פנה לוועד הנהלת האגודה, שהחליטה כי תינתן האפשרות לגדל קנאביס רפואי לחברים, אך צוין כי יו"ר הוועד סירב לחתום על הבקשה בטענה שהדבר צריך להיות מאושר ע"י האסיפה הכללית.

כידוע סעיף 71א לתקנון האגודה מסמיך את וועד ההנהלה לאשר בקשות של חברי האגודה לגידולים חקלאיים ובסעיף 71ב נכתב: "ועד ההנהלה לא יסרב לבקשת החבר, עפ"י האמור לעיל, בתנאי שהבקשה והתוכנית וכן השימוש במבנים אינם סותרים ואינם נוגדים כל דין ובפרט את החוק למניעת מפגעים התשכ"א-1961 והוראות והנחיות מנהל מקרקעי ישראל בנוגע לשימוש בקרקע".

למרות זאת התכנסה בתקומה האסיפה הכללית בדצמבר 2020 ודנה במיזמי קנאביס במושב, כולל של החקלאי והחליטה לאסור גידול קנאביס במושב, למעט בחלקות ג' תחת תנאים מסוימים.

גידול קנאביס רפואי כמיזם חקלאות

החקלאי לא ויתר והגיש לביהמ"ש המחוזי תביעה לסעד הצהרתי, במסגרתה עתר לביטול החלטת האסיפה הכללית, וביקש להורות לוועד ההנהלה לדון בבקשתו, בהתאם להוראות סעיף 71 לתקנון.

johnnyGreen

במסגרת ההליך הוגשה עמדה מטעם משרדי החקלאות, הבריאות ורמ"י, בה הבהירה המדינה כי היא אינה מביעה עמדה במחלוקת שבין החקלאי לאגודה, אולם היא רואה בגידול קנאביס רפואי כמיזם חקלאות לכל דבר ועניין; כי קיימת עדיפות להקמת מיזמי קנאביס בחלקה א', מטעמים שונים שפורטו; וכי הניסיון שהצטבר במיזמי קנאביס בנחלות חקלאיות מלמד כי הם לא יוצרים מפגעים מיוחדים בהשוואה לפעילות חקלאית מקובלת. ביהמ"ש המחוזי קיבל את תביעת החקלאי וביטל את החלטת האסיפה.

באגודת תקומה לא ויתרו וערערו על ההחלטה בביהמ"ש העליון וביקשו צו לעיכוב פסק הדין, בטענה כי במידה והחקלאי יתחיל לקדם את הקמת החווה יהיה מעשה בלתי הפיך במידה הערעור יתקבל.

אנשי מקצוע, חוות דעת מקצועית וכל תימוכין אחרים

כן נטען שעד להכרעה בערעור עלולים גם חברי אגודה אחרים להסתמך על פס"ד המחוזי, ואף הם ינסו לקדם מיזמי קנאביס דומים… כל טענות האגודה לעניין עיכוב הביצוע נדחו באחרונה ע"י ביהמ"ש העליון. חשוב לציין כי טרם התקבלה החלטה בערעור אגודת תקומה על החלטת המחוזי.

לסיכום נחזור שוב למושב משמרת, שם הורה סגן הרשמת לקיים אסיפה כללית נוספת וקבע, כי: "כל אחד מהצדדים יוכל להביא לאסיפה אנשי מקצוע, חוות דעת מקצועית, סקירת מצב במושבים אחרים וכל תימוכין אחרים, שיבקש להביא כדי לשכנע בצדקת טענותיו.

הדברים אמורים בין היתר, אך לא רק, לעניין שאלת קיומו או היעדרו של מטרד, סיכון בפריצות וכיו"ב."

שימו לב לפרטים הקטנים.

גידול קנאביס רפואי במושב | צילום: עמוס דה וינטר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן