יבול שיא
הרפת והחלב
מחאת הדגלים השחורים

ד"ר שקמה שוורצמן ברסלר, ממושב בית שערים, ממייסדות "מחאת הדגלים השחורים"

7 דק' קריאה

שיתוף:

"לא מוכנה לחיות בארץ שלי בפחד ומפחד" אומרת ד"ר שקמה שוורצמן ברסלר, ממושב בית שערים, ומי שמזוהה כאחת ממייסדות "מחאת הדגלים השחורים", מחאה אותה היא מובילה כבר שבועות רבים בכל רחבי הארץ. סרטון שהפיצה ביחד עם אחיה הפך לסרטון ויראלי שהצית את המחאה ב-280 גשרים וצמתים, הפגנות המתקיימות בכל מוצאי שבת. שקמה: "יצאתי ממעגל הנוחות שלי כי איני יכולה לסבול ולשאת את מה שקורה כאן. זה עכשיו, בתקופה זו. אני לא פוליטיקאית. אני אישה שאוהבת את הארץ שלי ואכפת לי – ויש דברים שאיני מוכנה לסבול עוד"

הם בת ושלושה בנים, הילדים של משפחת שוורצמן, אלא שארבעתם כבר אינם ילדים – ארבעתם אנשים בוגרים, בעלי משפחות, שביחד חברו והקימו את "מחאת הדגלים השחורים". ההורים גרים בתמרת, ישוב קהילתי בעמק יזרעאל. אחת מילדי שוורצמן היא ד"ר שקמה שוורצמן ברסלר (39), אותה אנחנו רואים במחאות, אותה אנו רואים בסרטונים בפייסבוק, מדברת מכאב ליבה ומובילה את המחאה שלה פנים רבות.

 

שקמה וחברות בהפגנה בתל אביב
שקמה שוורצמן ברסלר וחברות בהפגנה בתל אביב

 

ילדי משפחת שוורצמן הם שיזמו את המחאה בגשרים ובצמתים. מחאה שהחלה בסרטון קטן שסחף עוד ועוד אנשים מכל רחבי הארץ. תוך שבועות ספורים סחפה "מחאת הדגלים השחורים" עשרות הפגנות – 280 גשרים וצמתים, המתמלאים מידי מוצאי שבת  במפגינים ובעיקר במפגינות זועמות. להפגנות אלו יש מסר חד משמעי, האומר: "הדמוקרטיה במדינת ישראל בסכנה." ואם זה לא נשמע לכם רדיקאלי מספיק אז שקמה מוסיפה: "אנו נוכחים שמתקיימת כבר דיקטטורה בהיבטים שונים במדינה."

 

מהפיסיקה למחאה

עד העת האחרונה חייה שקמה חיים נורמטיביים לחלוטין. היא פיזיקאית במכון ויצמן ואם לחמש בנות (14, 12, 10, 8 ושנתיים), שגדלה בעמק יזרעאל, בו היא חיה גם היום. ב-2003 היא סיימה תואר ראשון בהצטיינות יתרה בפיזיקה ומתמטיקה בטכניון, בו רכשה גם תואר שני בפיזיקה ב-2006 ותואר שלישי ב-2011. ב-2012 היא הצטרפה למכון ויצמן כעמיתת בתר-דוקטורט. בשנת 2013 גויסה שקמה למכון כחוקרת והקימה את צוות הפיתוח לגלאים ופיסיקת חלקיקים, ובשנת 2015 קודמה לדרגת חוקרת בכירה. ד"ר ברסלר הקימה במכון ויצמן צוות פיתוח גלאים, שעוסק בפיתוח מושגים חדשניים בתחום גלאי דימות קרינה גדולים. גלאים כאלו עשויים לשפר את שיטות הגילוי בהם משתמשים פיזיקאים בניסוייהם. היום היא גם חוקרת בפרויקט מאיץ החלקיקים (LHC) ב-CERN, ושותפה בניסוי ATLAS. המחקר ב-CERN נחשב לחזית בחקר החלקיקים בעולם.

 

אז אתם בטח שואלים כיצד הפכה אם לחמש בנות וד"ר לפיזיקה למנהיגת מחאה חברתית-פוליטית?

היה זה אחרי שיו״ר הכנסת יולי אדלשטיין התבצר בתפקידו וסרב לאפשר לכנסת לתפקד באמצע משבר הקורונה. שקמה והאחים שלה הפיצו סרטון הקורא לכולם להצטרף אליהם ולעלות לכנסת ברכבים עם דגלים שחורים.

בסרטון יושבת שקמה ומדברת ברכב מול ההגה, אבל להבדיל משירי קניגסברג לוי – עקרת הבית ממושב גיאה שהצחיקה אותנו עד דמעות בתקופת ההסגר – המסר של שקמה לא היה מצחיק אלא רציני מאוד: "חייבים להתעורר, לעלות אל הכנסת ולהחזיר את הרוח לבית המחוקקים, לשוב לפקח על הממשלה. במכוניות אין קורונה… חשוב שלא נרגיש לבד, שלא נאבד תקווה ושלא נוותר לאנשים שבחרנו בהם. מאז 2012 לא יצאתי לשום מחאה," אמרה שקמה בסרטון, "הגיע הזמן להפסיק את זה."

שקמה נשואה, בעלת קריירה מצוינת, אם לחמש בנות שבנתה את ביתה במושב בית שערים – עמוסה, עמוסה מאד. כך גם שלושת אחיה. אייל, אחיה הבכור נשוי ואב לשלוש בנות, עובד בהייטק וגר בחיפה. אחיה ירדן, נשוי ואב לשלושה ילדים, עובד בתעשיות הביטחוניות, בנה את ביתו בקיבוץ יפעת ודקל הצעיר, בן הזקונים, נשוי אב לילדה וגר בתמרת, קרוב להורים. כל ארבעת ילדיי משפחת שוורצמן הם מהנדסים, הבנים שירתו ביחידות עלית בצבא, לוחמים. כולם ספורטאים, מלח הארץ והכי חשוב, כולם, כמו הוריהם, אנשים צנועים מאוד.

 

מה היתה הדינמיקה ביניכם, שהפכה אותכם למובילי מחאת הדגלים השחורים?

שקמה: "כבר זמן רב התקיים שיח בינינו, בארוחות השישי אצל ההורים. בתקופת הקורונה הכל התעצם. באחד מערבי שישי, בתקופת הקורונה, קיימנו שיח על המצב בארץ, על השלטון. נשאלה השאלה מה יהיה? האם עכשיו ביבי יסגור את בתי המשפט בשל הרצון שלו לברוח ממשפט? אבא שלי, דורון אמר: 'אין מצב' אבל באותו לילה נסגרו בתי המשפט. הדיון הזה, התשובה של דורון, האקט של סגירת בתי המשפט, מבחינתנו נחצה כאן קו אדום.

"תהליכים רבים מתרחשים בצורה מזדחלת. אנשים אינם שמים לב לשינויים שקורים. היה זה לילה מכונן, כאילו כל האורות האדומים נדלקו. למחרת, אורי משגב* פרסם  וביקש מאנשים להגיע לכיכר רבין עם חולצות שחורות ולמחות. נסענו  אייל ואני למחאה זו, זו היתה הפעם הראשונה שיצאנו למחאה מ-2012. כמה ימים אחר כך, יולי אדלשטיין, סירב לערוך בכנסת ישיבה לבחירת יושב ראש הכנסת, ולמעשה סירב לקיים את פסיקת בג"ץ.

"זה היה הרקע שהוביל אותנו להחלטה והבנה שחייבים לעשות משהו. החלטנו שנעלה לירושלים בשיירה עם דגלים שחורים. בחרנו בסמל של הדגלים השחורים, כי הנפת דגל שחור מסמלת שמתקיימת סכנה אמיתית. אנחנו אחים מגובשים. קבענו להיפגש ולצאת לירושלים. בתוך רגעים כל אחד מאיתנו הפך לקו מפיץ. חברים התווספו, יצרנו אופרציה טכנית.

 


"המאבק שלנו הוא מאבק על כללי המשחק. הדיון אינו על: 'האם יהיה סיפוח או לא יהיה סיפוח?' –  הדיון הוא על עתידנו כמדינה דמוקרטית. כשדנים היום בסוגיות אלו, ביבי, במניפולציות שלו, פוגע ומסית את נושאי הדיון. ההחלטות צריכות להתקבל  בכלים דמוקרטיים. כפי שאני רואה את מצבנו, חלה זילות שמעוררת חרדה גדולה. ביבי בשל כתבי האישום שלו ובשל המצב המשפטי שלו מנהל את המדינה כך, כאשר המטרה שלו היא להציל את עצמו – ואילו אנחנו כמדינה הפכנו לכלי שלו."


 

"כמה חודשים קודם היתה קבוצה שנקראה 'דגלים שחורים', שהפגינה ומחאה במשך כמה חודשים, בהקשר של החבירה של הרב רפי פרץ לכהניסטים. חברנו לקבוצה זו. היינו טירונים לחלוטין – לא היינו חיות רשת. הקבוצה הזו אליה חברנו כבר ידעה איך להפעיל את הרשתות החברתיות. בתוך שעות ספורות היתה לנו מערכת משומנת  עם כח אדם שהפעיל אותה. כשיצאנו לירושלים, אמרנו לעצמנו, שאם יגיעו עשרים מכוניות עם דגלים להפגנה – נהיה מרוצים. ההפתעה היתה עצומה! הגיעו 1,200 מכוניות!

"זה היה באמצע מרץ, עדיין לא היתה לנו כל כוונה להקים תנועת מחאה, הכוונה  היתה לצאת מהבית למחאה. המשטרה לא ידעה איך לאכול שיירה כזאת ועשתה לנו את  המוות – עצרו אותנו, תקעו המון דוחות. כל זה קרה בתקופת הקורונה. הכבישים היו ריקים, גם אני קיבלתי דו"ח. בהפוך על הפוך, בשל הדרך שכך פעלה המשטרה היא יצרה בעצמה דיווח תקשורתי ענק. כל המדינה נחשפה לפעילות שלנו ותוך כמה ימים לאחר מכן – יצאנו שוב בשיירה לירושלים. הפעם הגיעו 4,000 רכבים. אני מדגישה, מחאת הדגלים השחורים היא רק זרוע במאבק המתקיים עכשיו. התחלנו כזרוע, יזמנו  הפגנות בהבימה ובכיכר רבין. בשלב הזה התקשורת נכנסה לפעולה."

 

איך את ואתם, האחים שוורצמן, מסתדרים עם החשיפה?

שקמה: "זה בניגוד לאופי שלנו. אנחנו אנשים נורמטיביים, מעולם לא נחשפנו והיינו בפעילות ציבורית שכזו. הבנו שהחשיפה היא כח אבל אנו לא מחפשים את הבמה. ברור לכולם שאנחנו לא באים מתוך תאוות כח או מתוך רצון להיחשף."

 

מה היום, לאן פניכם?

שקמה: "אנו עובדים בשיתוף פעולה מצוין עם כל גופי המחאה. ההתנהלות של ביבי היא כזו שמוציאה יותר ויותר אנשים מהבית. הנוכחות  של ביבי, במיוחד בחודשים האחרונים, היא כזו שמסתירה את הנוף לשינוי ובנייה. ביבי נתניהו מואשם בשוחד מרמה והפרת אמונים. מבחינתנו, כבר בכך לא ייתכן שיהיה ראש ממשלה, בוודאי לא בדרך בה הוא מתנהל.

"יש במדינה שלנו שלוש סוגיות ליבה. הסוגיות הן: 1. דת ומדינה, 2. סוגיות כלכליות וחברתיות ו-3. הסוגיה הביטחונית והעם הפלסטינאי. אפשר להתווכח בסוגיות אלו, כל הקונפליקטים הם לגיטימיים, הם קיימים, צריך לדון בהם. העניין הוא שביבי שיסע ופילג את העם והדיונים הפכו לתגרות. בזמן הזה הוא שינה את כללי המשחק, ריכז שררה  ברמה כזו, שהכנסת הפכה לגוף כמעט חסר משמעות. כך הממשלה, כך גם המשטרה. הוא מנסה ולעיתים מצליח לפגוע בכל גופי השלטון .

"המאבק שלנו הוא מאבק על כללי המשחק. הדיון אינו על: 'האם יהיה סיפוח או לא יהיה סיפוח?' –  הדיון הוא על עתידנו כמדינה דמוקרטית. כשדנים היום בסוגיות אלו, ביבי, במניפולציות שלו, פוגע ומסית את נושאי הדיון. ההחלטות צריכות להתקבל  בכלים דמוקרטיים. כפי שאני רואה את מצבנו, חלה זילות שמעוררת חרדה גדולה. ביבי בשל כתבי האישום שלו ובשל המצב המשפטי שלו מנהל את המדינה כך, כאשר המטרה שלו היא להציל את עצמו – ואילו אנחנו כמדינה הפכנו לכלי שלו."

 

שקמה שוורצמן ברסלר
שקמה שוורצמן ברסלר

 

האם את מפחדת, בימים אלו, כמובילת מחאה?

שקמה עונה לי: "ממה? ממי?" ואז היא מראה לי שלט של אחת המפגינות, עליו כתוב: "פחדתי כשבאתי, זו הסיבה שבאתי". "אז כן, יש חששות, אנחנו בעיקר מאד שומרים אחד על השני – לא מוכנים לחיות כאן בארץ הזו בפחד, ומפחד."

 

לא פוליטיקאית

לדעתך, יש אפשרות שביבי יצליח לחסל את המחאה?

שקמה: "ההתנהלות של ביבי בתקופת הקורונה יצרה בעיקר מציאות כלכלית, שההשלכות שלה הן בלתי נסבלות. הוא התנהל כך מתוך מניעים אישיים שלו, על מנת להציל עצמו מבית המשפט. את המחיר משלם כל העם. רמת המצוקה, הכאב ,הייאוש, רק גדלים. המחאה לא תדעך. משבר הקורונה ותקופה זו, הביאה לידי ביטוי את כל הכשלים. הקורונה חשפה את הכשלים שלו לאורך שנים. התקופה הזו, בה כל תנאי חיינו השתנו, חשפה ופוצצה את הבועה הזו של מיהו ביבי. הכל נחשף, אנו רואים מיהו באמת. ההתפכחות עדיין לפנינו, משום שהמצוקה לא תחלוף והיא רק הולכת וגדלה. אנו רואים זאת בכל התחומים. אני מדמה זאת לסיפור של 'הקוסם מארץ עוץ'. שנים אומרים עליו שהוא קוסם. הנה, נחשפה התרמית הגדולה. כך גם ב'קוסם מארץ עוץ'. בספר הזה הסתבר שהכח אינו בידיו של הקוסם אלא בידיה של דורותי. כך כאן, אצלנו, הכח הוא בידיים שלנו, זו המדינה שלנו."

 

פנייך לפוליטיקה?

שקמה: "לא, יצאתי ממעגל הנוחות שלי כי איני יכולה לסבול ולשאת את מה שקורה כאן. זה עכשיו, בתקופה זו. אני לא פוליטיקאית. אני אישה שאוהבת את הארץ שלי ואכפת לי – ויש דברים שאיני מוכנה לסבול עוד."

 

את אומרת שהמטרה שביבי יילך. מה יקרה כשילך?

שקמה: "ברגע שילך אפשר יהיה לראות את האופק. כשלא יהיה כאן, אפשר יהיה להתחיל לפתור את הבעיות. תקופת הקורונה חשפה כשלים כאלו, שהראו התנהלות מסוכנת והזנחה במערכות רבות של חיינו, שהם הבסיס לחברה  שלנו."

 

שקמה שוורצמן ברסלר שקמה טובה
שקמה שוורצמן ברסלר

 

ספרי לי על המחאה, מה את רואה וחווה בתהליך הזה?

שקמה: "אחד הדברים שמעוררים התפעלות והתרגשות, זו הסולידריות המתקיימת בין כל האנשים. יש כאן הון אנושי נהדר. מתקיימת דאגה אחד לשני. יש תחושה שהאסימונים נופלים גם במחנה השני. קיימת בי תחושה שיותר ויותר אנשים רואים את התמונה הגדולה, כל אחד והסיפור האישי שלו. בתוך התמונה האישית ואנושית, יש גם תמונה רחבה, אישית, אנושית וברמה הארצית. אני מאמינה בכוח שלנו לשנות ולהחזיר את מדינת ישראל להיותה מדינה דמוקרטית.

"הבנתי שהמקום היחיד בעולם, לו אני יכולה לקרוא בית, זו המדינה הזאת – מדינת ישראל. לכן יצאתי מהבית שלי וכך כולנו, יצאנו להגן על הבית שהוא עכשיו בסכנה. ברור שיש בכך מחירים, בחשיפה אליה נחשפתי עכשיו, במגויסות שלי לנושא. אני אופטימית."

אני מכירה את ד"ר שקמה שוורצמן ברסלר עוד מימי נעוריה. מוכשרת, צנועה, חכמה, מעוררת התפעלות בשקט שבה. שקמה היא האישה האחרונה שהייתי מעלה על דעתי שתהפוך למובילה כל כך משמעותית במחאה הזו. הזעם והיציאה שלה ושל אחיה לפעילות ציבורית, נבעו מאהבתם את הארץ. אליהם מצטרפים מידי יום עוד ועוד אנשים צעירים, אנשים ששירתו בצבא, כולם מלח הארץ. תקופת הקורונה, עם האבטלה הגדולה, ההתנהלות  של ביבי, הביאה אותם לצאת מהבועה בה חיו, לצאת ממעגל הנוחות ולהילחם על עתידם, על עתידה של מדינת ישראל.

 

* אורי משגב הוא עיתונאי, פובליציסט, מרצה, מורה ובמאי ישראלי

12 תגובות

  1. בסוף, גם לפרופסור וגם לבסטיונר בשוק יש קול אחד בקלפי ולפעמים השכל הישר הוא לא דווקא של הראשון

    1. תודה לך שקמה על אהבת הארץ המובילה את דרכך. תודה על הזמן ועל הדרך המכובדת. בזכות אנשים כמוך יש לנו ארץ נהדרת.
      זוכרת אותך מצטיינת בבית הספר. היסודי. גאה בך! (שולה-המורה לחינוך גופני)

      1. עכשיו, כשברור לכולם שתפרו לנתניהו את כל התיקים, כשעדי התביעה עצמם וגם שופטי בית המשפט העליון מודים על כך שנתניהו חף מפשע וכל מטרת הפרקליטות בראשות שי ניצן ביחד עם מנדלבלוף ואלשיך הייתה למנוע מנתניהו להיות ראש ממשלה ומאחר וכל טענותייך היו "נתניהו אשם, עושה הכל על מנת להציל את עצמו וכו" וכל גיבובי השטויות והסילופים שלך.. מה היום יש לך לומר בעיקר ש-64 קולות בחרו בממשלה הזו באופן – ד מ ו ק ר ט י !!!

    2. צדק בדברים👍
      על פגישותיה עם אהוד ברק להרס המדינה לא טרחו להעמיד בכתבה.הכל בעיני המתבונן. היום הכל נחשף ….עניני המשפט של ביבי שבגינו החלו כביכול רעשיי הרקע .

      1. בוגדת ארורה! ואתם בתקשורת שותפים לבגידה שלה במדינת ישראל! שטניים ארורים. היום שלכם יגיע.

    3. צודק בהחלט – לדעתי למרות הובלתה היא עם כל הכבוד אליה – מובלת ע'י גופים שונים שמנסים לפגוע באחדות העם .
      מאוד מעריך אותה ואת משפחת , אכן מלח הארץ , מקווה שתבין מהר שהיא בסך הכל כלי שכרגע נוח להישען עליו .

  2. קראתי בעיון רב והוקסמתי מהמניעים של אישה , מדענית ודעתנית , שבאמת איכפת לה מעתיד המדינה . אני מקווה מאד , שצתליח לסחוב אחריה , רבים מתושבי המדינה, כי לצערי , רק בדרך זו , נצליח למגר את רודנותו ועריצותו , של מנהיג , ששם את עצמו מעל כולנו , מבלי לספור אותנו ומבלי להבין , כי הוא לקח על עצמו לשרת את העם ולא להפוך את העם למשרתיו הפרטיים , כפי שנהגו , שליטים אכזרים , במהלך ההיסטוריה האנושית . אני צאחל לו שיפול מהר , יחד עם כל מלחכי העכוזים שלו והמדינה , תחזור להנהגה הגונה מתוך העם השפוי וישרת דרך , למען העם , לטובת העם .

  3. אני מושבניק פעיל יוצא יחידה קרבית וחושב שאתם אנרכיסטים שלא מקבלים את הכרעת הבוחר וחושב הפוך ממך!!!
    הלא בגץ שלכם קבע שעד שאין פסד חלוט יכול רהמ להמשיך ולהוביל….אז מה אתם מערערים?
    מי שמכם?אתם בסהכ 0.1 % מהאוכלוסיה…זניח ביותר….רק הקלפי תחליט!!!

  4. אני חושב שהגיע הזמן להרחיב את המחאה ע"י חיבור לגופים נוספים ( ל זזים יש 200000 תומכים ) כדי שכיכר פריז או קיסריה יסתמו מרוב מפגינים, שהמשטרה לא תוכל ל"השתלט" על גודל האירוע וכו'.
    ( מסה קריטית לפני פיצוץ ).

  5. אדם שמסית לא בבית ספרי זה התחיל עם
    ביבי ואנחנו ערים לכך שכל תיקי נתניהו התמוססו ועדין רודפים אותו
    בתי המשפט רוצים לבטל חוקי יסוד
    כל המחאה שלהם לא מקבלת את דעת הבוחרים אז על איזה דמוקרטיה היא מדברת
    לפי דעתי היא אישה מסוכנת ומשועממת כמו ברק
    ועכשיו היא גם קוראת לימין נאצים אין סליחה ואין מחילה לאישה כזאת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן