יבול שיא
הרפת והחלב
שירי קניגסברג לוי

האמא של הרשת: שירי קניגסברג לוי

5 דק' קריאה

שיתוף:

שירי קניגסברג לוי, ממושב גיאה, מייצגת אימהות רבות לילדים בתקופת עוצר הקורונה בארץ * בזכות העלאת סרטונים בהם היא מדברת וחולקת בכנות ישירה את ההתמודדות המאתגרת של כל אם בעת הזאת – להיות בבית עם ארבעה ילדים – כבשה את המסכים והתגובות בארץ ובעולם * ויש לה גם מסר לאומה: "למרות הכול לקחת את מצבי החיים בהומור"

מצב עוצר הקורונה תפש את כולנו, בלי להאמין שבכלל יש אפשרות שנגיע לרגעים הזויים משגרת חיינו הרגילים והמובנים כל כך. כל זה היה במשך עשרות שנים ועד לא מזמן: עבדנו, קטפנו והובלנו יבולים מהשדות, שלחנו את ילדינו למערכות החינוך, חוגים, טיילנו, טסנו בארץ ולחו"ל, קנינו בסופר ובאין סוף חנויות ומה לא…. באחת הצרו את צעדינו. צווי חיים חדשים ומחמירים יוצאים כל כמה ימים ומזכירים לנו שאנחנו ב"זמן קורונה", בכל מה שקורה לנו ולסביבתנו. והחיים שהיו לא יחזרו במתכונת שהכרנו.

בשבוע הראשון להחמרת הצעדים בארץ, הוחלט על למידה מרחוק של תלמידי ישראל והורים רבים לא בדיוק הסתדרו עם הטכנולוגיה ליישום הוראות המורים. חלקם אף התביישו להודות ולומר זאת לילדיהם ומשפחתם. ופתאום, ביום השני להחלטה, פרצה לחיינו בסערה מהטלפון האם המושבניקית לארבעה ילדים יושבת במכונית, חמושה במשקפי שמש ויורה בקצב אש דברי ביקורת חריפים על השיטה ואופן הביצוע.

השיתופים הרקיעו לשמיים ולא היה אדם במדינה שלא קיבל את הסרטון בטלפון, או שלא צפה באם העצבנית על סף ההיסטריה. זה היה רק ביום השני להחלטה על למידה מרחוק – עכשיו מדברים שכנראה הילדים לא יחזרו ללמוד גם אחרי חופשת פסח. שירי קניגסברג-לוי (41), ממושב גיאה, היא מורה ומחנכת בכיתה ט' 8 בחינוך מיוחד באורט אשקלון. בשנת 2018 זכתה בתואר "המורה של המדינה" וכפרס טסה עם קבוצת המורים הזוכים לארה"ב.

שירי, איך עלה הרעיון להנציח את הקשיים בהתמודדות ההורים?

"החלטתי שיש לי בהחלט מה לומר על קביעה וגזרה הזויה זו. זאת לא הייתה הצגה, באמת כעסתי על המערכת שלא השכילה להבין ולראות את התמונה כולה. שיש בתים שיש להם מחשב אחד במקרה הטוב. לשמחתי, לנו יש שני מחשבים ועדיין היו מריבות מי ישתמש ראשון במחשב. הייתי צריכה להתייצב ב- 8 בבוקר מול הוראות המורה שהילד עוד ישן, זאת הגזמה פראית. לשלוח את כל ההוראות בטלפון לארבעה ילדים. כמו תרגילים של שברים מדומים לילד בכיתה ד', שאנו ההורים כבר שכחנו למה הכוונה, ובכלל לא מיישמים אותם בחיים. או התווים שהמורה למוזיקה שלח לבן אחר שלי.

"ילד אחד מנסה להסתדר עם העבודה בהיסטוריה בסלון, הילד הקטן איתי ואני עם הווטסאפ והמחנכת שלו ששולחת בשבילו סרטון משימות, כך שאני לא שומעת מה קורה בדיוק איתי וסביבי. בנוסף, גם לי יש התחייבות לתלמידיי הכיתה שלי, לשלוח להם משימות באזרחות. הכול היה כל כך מאסיבי, בקצב מטורף. תפשתי את עצמי לרגע, ואמרתי שזה מצב הזוי ובלתי נסבל מה שקורה לי. הביקורת על ההחלטה וקשיי הביצוע בבית, עלו בי לרמות שלא יכולתי לשתוק יותר. יצאתי בספונטניות למכונית כמו שאני, לא מאופרת ומסודרת כהרגלי. צילמתי את עצמי בדקה בוואן טייק, וחזרתי להתמודדות."

מה נראה לכם?

ומה יותר טבעי ברוח התקופה והזמן לצלם סרטון וידאו קצר, ולהעלותו לרשת. בו האמא הנסערת פורקת את הלחץ האישי שלה, והקשיים המאתגרים עם הסיטואציה בפועל. קניגסברג- לוי לא האמינה שמסרטון אחד ויראלי היא תיהפך לכוכבת "המלחמה בקורונה" באביב 2020, דווקא מכיוון המשפחות שילדיהם קיבלו הנחיות ללמידה מרחוק: "זה קרה כל כך מהר, הסרטון עלה ביום השני ללמידה מרחוק. נשלח לעשרים חברות שלי, ותוך חצי שעה הוא חגג ברשת בלי הכרה. בהמשך כבר הוזמנתי לערוץ 12 בטלוויזיה, לראיון מהבית לתוכנית הפופולרית של ' פאולה וליאון'. ליד השם שלי נכתב: 'יומני אמא בתקופת הקורונה'.

"מאז הם מקציבים לי פינה בתוכניתם, בה אני מדווחת מה חדש בבית ואיך ממשיכים להתמודד… עלי לציין שמאז שנגזר על המדינה סגר חלקי, הילדים ואני כבר בסגר מוחלט. אנחנו לא יוצאים מהבית. בעלי זיו המשיך לעבוד, משמש גם כשר החוץ, קונה ומביא לנו כל שנחוץ.

"אין ספק שעצם הסגר הזה שנכפה עלינו – משפחה שכל הזמן בתנועה מהלימודים לחוגים תחביבים ועוד – גרם לכולנו להיות יותר רגישים, חשופים ומתוחים. הבחירה בי לראיונות מייצגים כמודל לאם לילדים בהסגר, ממשיכה בתוכניות נוספות בטלוויזיה וברדיו על בסיס יומיומי, כך שהתגובות והשיתופים רק עולים ועולים לעוד מעגלי קבוצות."

שירי מציינת שהורים רבים הזדהו ומזדהים בכל יום עם דבריה ומברכים על האומץ והאותנטיות שלה. מעבר לעניין הלמידה מרחוק עולים נושאים בעיתיים נוספים, במיוחד סדר היום שהשתבש, פתיחת המקרר האין סופית, הארוחות הבלתי פוסקות בשעות לא מקובלות וכמובן, המשמעת הרגילה המופרת, שהפכה לנושא ויכוחים שגרתי, ומה לא?

"בשבילי העלאת סרטים לרשת אינה דבר חדש. למעלה משנה שאני מצלמת סרטונים מצחיקים בנושאים שונים. סיטואציות מהחיים, שחלקם כולנו עוברים ומכירים. רק נקודת המבט עליהם יכולה להיות שונה ואחרת. בהתחלה הפצתי רק בקרב המשפחה והחברים מהמושב והתגובות היו כה נלהבות והסרטים הופצו מעבר למעגלים שלי.

"הגעתי לפייסבוק של קבוצת מצחיקנים ברשת הנקראת 'מאמאמצחיק?'. כל מי שמכיר אותי יודע שאני בדרנית, המצחיקה את כל סובבי. אבא שלי, חיים קינגסברג ז"ל, היה בעל חוש הומור מפותח, כנראה ירשתי תכונה זו. החלום שלי להיות שחקנית על הבמה. אימי גליה קינגסברג תמיד אמרה שמאז שאני קטנה הצחקתי את כולם. הייתי הבדרנית של הבית. חברות מהמושב ביקשו כבר לפני שנים שאעלה מופע סטנדאפ. עכשיו דווקא בלחץ הזה של החיים, בהסגר המתקשח מיום ליום התגליתי ככוכבת על במת הרשת, שזה דבר הזוי בפני עצמו".

איזה תגובות ריגשו אותך במיוחד?

"התגובות כל הזמן מציפות אותי בכמויות, קשה כבר לעקוב אחרי מבול ההזדהויות והפירגונים. במיוחד התרגשתי מתגובתה של חולת סרטן המקבלת טיפולים כימותרפיים, שאחותה סיפרה שהסרטונים שלי ריגשו והצחיקו אותה. היא ביקשה מבני משפחתה שירכזו לה את הסרטונים והיא צופה בהם ברצף, צוחקת ונהנית. זה מה שעוזר לה לקום בבוקר עם כוחות מחודשים. בשבילי זאת מצווה גדולה וזכות לשמח.

"כמובן שאי אפשר לפסוח על תגובות התלמידים האהובים שלי, תלמידים שאני מלמדת אותם לקחת את החיים בהומור, לא משנה כמה קשה ולא נוח – חייבים לצחוק ולהצחיק על מצבי חיים שונים. לתבל את הלימודים בהומור, להנות מהצחוק ובמיוחד בחינוך המיוחד."

המורה של המדינה

דרך ההוראה של שירי במשך השנים זכתה למחמאות רבות מהנהלת ביה"ס, הפיקוח ועד צמרת משרד החינוך ולפני כשנתיים הוענק לקינגסברג-לוי "פרס המורה של המדינה".

הסרטון של שירי הפך לוויראלי לא רק בישראל אלא בכל רחבי העולם ואף זכה לתגובות של המפורסמים תוצרת חוץ. זה מתחיל עם השחקנית המפורסמת, שרון סטון, ששיתפה את הסירטון באינסטגרם והגיבה שהסרטון הצחיק אותה מאוד. משם זה המשיך בתגובות ושיתופים של אליזבט בנקס, ויקטוריה בקאם ועוד ידוענים שיש להם מיליוני עוקבים .

שירי: "פתאום מדווחים לי שהסרטונים שלי הפכו ללהיט ויראלי בארה"ב, גם במגזינים מובילים, כמו ה'ניו יורק פוסט' ו'הגרדיאן' וגם ברומניה, בבלגיה ועוד. ולאחר מספר שעות דווח שהם הגיעו למדינות שונות נוספות. זוהי השליחות שלי – לשמח ולחיות בהומור, וזה גם המסר שלי לחיים של כולנו. ושלא נתבלבל, אני בעד למידה מרחוק, אך באופן מושכל יותר. בנוסף גיליתי שיש בנו כישרונות חבויים בילדים ובהורים, שבאו לידי ביטוי דווקא בזמני האתגר לאילתורים יצירתיים. לדוגמא, פתאום מצאתי את עצמי מכדררת גליל של נייר טואלט על הדשא, לא פחות טוב ממסי! אני מקווה שגם הוא יצפה בסרטון המדגים."

שירי קניגסברג-לוי נולדה בירושלים, כבת אמצעית לשלושה ילדים. את בעלה, זיו לוי, הכירה בירושלים דרך חבר. בני הזוג התחתנו בשנת 2003.

"לעירונית כמוני, החיים החדשים במושב עברו עם קשיי הסתגלות, אך בעזרת המשפחה של בעלי וחברות, התרגלתי לקצב החיים המתון. היום אני לא מחליפה את החיים במושב. ילדתי ארבעה ילדים 3 בנים ובת: רז (15.5), מאי (14), ניר (10.5) וגיא הצעיר (7.5). אנחנו מתגוררים בשכונת ההרחבה ומחוברים מאד למושב. כעשר שנים הייתי פעילה מאד בוועדת תרבות. להרים מסיבות וטקסים. רק לפני כשנתיים פרשתי כי הילדים גדלו והם יותר זקוקים לי בבית. אחרי שאני חוזרת מעבודתי בהוראה באשקלון, מתחילה את משרת הנהגת לחוגים."

זיו לוי (42), בעלה של שירי מחייך. זיו נולד בירושלים לניסים ודורית לוי, שהגיעו למושב בסוף שנות השבעים: "אני הבכור מבין שלושת ילדי המשפחה, עובד כמנהל הבטחון בחברת 'ארכה' ומגדל סוסים כהובי מהילדות. אנחנו משפחה פעילה ומעורבת ציבורית. אבי פנסיונר של משרד הבטחון היה חבר ועד שנים רבות ונציג המושב במליאת המועצה האזורית חוף אשקלון. אנחנו רגילים לצחוקים כששירי אשתי מבדחת אותנו. לא האמנו שנחשף באופן כזה היסטרי, דווקא בזמן ההזוי הזה. היא מקבלת מהמשפחה את כל התמיכה והעידוד. לאחרונה קניתי לה חצובה לשיפור הצילומים מהטלפון".

עסקים במושבים בצל הקורונה

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן