יבול שיא
הרפת והחלב
ניסים סבן מפרק קווי השקיה במובלעת צופר

החזרת מובלעת צופר לירדן

4 דק' קריאה

שיתוף:

ב-1 במאי, הוחזרה מובלעת צופר לירדן – יום עצוב ל-39 משפחות חקלאים במושב צופר שאיבדו את פרנסתן ובניגוד להבטחות, לא קיבלו בזמן פיצוי על האדמות, בתי הרשת והגידולים שאבדו, שיאפשרו להם לפתוח את העונה הבאה

החזרת מובלעת צופר לירדן: 39 משפחות חקלאים ממושב צופר איבדו ביום שישי שעבר את מקור פרנסתם, לאחר שמובלעת צופר הוחזרה סופית לממלכת ירדן והבטחות הממשלה לפצות אותן טרם מומשו. כזכור, בעקבות הלחץ שהופעל על ידי המועצה האזורית הערבה התיכונה ותנועת המושבים, בתחילת ינואר השנה, החליטה ממשלת ישראל להקצות 22 מיליון ש״ח, להכשרת קרקע חלופית ולציוד חקלאי עבור 39 חקלאי מובלעת צופר, שעיבדו 850 דונם וגידלו גידולים שונים במובלעת. כמו כן, הובטח לפצות את החקלאים בהמשך עבור הנזקים שנגרמו להם כתוצאה מאיבוד השטח.

 

משטח הפלפלים האחרון חוצה את נקודת הגבול הירדנית ארז גיבורי
משטח הפלפלים האחרון חוצה את נקודת הגבול הירדנית ארז גיבורי

 

שטח המובלעת, שטח ירדני, היה חכור ע"י ישראל, על פי הסכם השלום שנחתם בשנת 1994 עם ירדן, לפיו סוכם שהחקלאים יצאו מהשטח לאחר 25 שנים, אלא אם המלך יסכים להארכה של החכירה בעוד 25 שנים. כידוע המלך סירב להאריך, בעיקר בשל לחץ של גורמי אופוזיציה בירדן. יחד עם זאת הסכימו הירדנים להאריך את שהיית החקלאים במובלעת עד סוף אפריל, כמעט סוף עונת הפלפל. עד ליום חמישי שעבר הספיקו כל החקלאים המגדלים במובלעת צופר לפרק את כל בתי הרשת שבהם גידלו פלפלים, דלעת ופרחים לתפארת, ואף נאלצו להשמיד תוצרת שנותרה על השתילים.

 

איתן גדז: "כולנו מקווים שהגבול המזרחי יישאר גבול של שלום. אנחנו מקווים ומאמינים שנדע להתרומם מהמשבר הזה, להישאר בערבה, להתפתח ולהמשיך לצמוח"

 

ארז גיבורי, חבר צופר, גידל במשך 11 שנה במובלעת 100 דונם פלפל: "שנים רבות של השקעה ירדו לטמיון, ככה בבליץ של שבועות בודדים, כדי להספיק לברוח מהמובלעת כמה שיותר מהר. אין לך הרבה אפשרויות פרנסה בערבה – אם אתה לא חקלאי ואם לא נמצא פה פרנסה אז אין מה לעשות פה. אנחנו עדיין אופטימיים שנקבל את הסיוע מהממשלה ושנוכל להקים את החלקות החדשות כדי לצאת מהאירוע הזה. ביקשנו פיצוי מינימאלי של 45 מיליון שקל לטובת הכשרת הקרקע. אישרו לנו 22 מיליון שקל מתוכן התקבל 14 מיליון שקל. אני מקווה שברגע שתקום ממשלה חדשה בעזרת השם נקבל את היתרה, כדי שנוכל להקים בתי רשת חדשים על השטחים שנקבל."

ניסים סבן, חקלאי ותיק בצופר: "אני נמצא פה 25 שנה, כל חקלאי שמגדל ומכיר את האדמה יודע מה זה לנטוש אותה, זה לא קל, זה הבייבי שלנו, שטיפחנו והשקענו בו המון כסף באמצע שום מקום, תביט סביב רק אבנים והרים, אין שום צמח ירוק. ברגע שראינו מה קורה בנהרים שיוצאים הבנו שגזר דיננו נחרץ. יכול להיות שהמקצוע הזה מתחיל להידרדר לרמות של כוחנות פוליטית. לא היה לנו בשנים האחרונות שר חקלאות חזק, תוצרת חקלאית מיובאת מחו"ל לארץ, החקלאות נזנחת ויכול להיות שאנחנו צריכים ללכת בדרך חדשה."

ארז גדז גידל במובלעת 30 דונם פלל במשך תשע עונות. "הספקנו למכור 95% מהתוצרת, במה שלמעשה היה מחווה של הירדנים שנתנו לנו ארכה מינואר עד ה-30 באפריל. בשבועיים האחרונים התחילו הכשרות קרקע אבל אלה ייקחו לפחות 3-4 חודשים ולאחר מכן יידרשו עוד חודשיים שלושה להקמת המבנים ופרישת מערכות ההשקיה, כך שהעונה הזאת אבודה מבחינתנו. מה עושים? אין מה לעשות. מה עושה בעל מסעדה בגלל הקורונה, סוגר והולך הביתה. כל הזמן מבטיחים לנו שיבינו את הסיטואציה ואת המצב אבל כרגע התקשורת עם הממשלה לא קיימת ולכן אנחנו בבעיה. "יחד עם זאת, כולנו מקווים שהגבול המזרחי יישאר גבול של שלום. אנחנו מקווים ומאמינים שנדע להתרומם מהמשבר הזה, להישאר בערבה, להתפתח ולהמשיך לצמוח."

אכזבה

בכל מיקרה, יודעים החקלאים במובלעת צופר, שהעונה הבאה כבר אבודה. העבודות להכשרת הקרקע החלופית החלו רק לפני שבועיים, בתי הרשת טרם נבנו – ואין סיכוי שהחקלאים יספיקו להגיע לשתילות הפלפל ביולי-אוגוסט, גם אם הממשלה תעמוד בהתחייבותה. לעת עתה החקלאים רק מקווים שהתקציב הקטן יספיק ובגדול – עד שהם לא רואים את הקרקע החלופית מוכנה אין על מה לדבר. הצפי האופטימי עתה לסיום ההכשרות הוא בספטמבר-נובמבר.

 

פירוק בתי הרשת איתן גדז
פירוק בתי הרשת איתן גדז – החזרת מובלעת צופר לירדן

 

במוא"ז ערבה תיכונה ובקרב החקלאים כועסים על קרן קיימת לישראל ולדברי ראש המועצה, אייל בלום, "קק"ל החליטה לא לעזור לחקלאים בשעת משבר הכי קשה שיש, באחת המשימות הקק"ליות ביותר שיש. קק"ל יכלה לבוא ולהשתתף בהכשרות הקרקע כמו שקק"ל עשתה, כל הקרקעות בערבה תיכונה ובכלל בפריפריה – קק"ל הכשירה, הם היו יכולים לבוא ולהכשיר גם את הקרקעות בצופר. שקל הם לא שמו פה. בשביל מה יש את קק"ל? את השאלה הזאת אתה צריך לשאול את יו"ר דירקטוריון קק"ל."

השיח בקרב התושבים ובמועצה הוא שיח של אכזבה עצומה מקק"ל, שבמשך שנים סייעה לחקלאי הערבה באינספור הכשרות קרקע ופריצת דרכים חקלאיות – למעשה ההתמחות הגדולה של קק"ל במשך שנים, מאז קום המדינה.

יו"ר קק"ל, דני עטר, אמר ל"קו למושב" בתגובה: "זו היא חוצפה שאין דוגמתה לטעון זאת. קק"ל היא הגורם היחיד שהתייצב לצד הערבה וחקלאיה לאורך כל הדרך, לאורך כל השנים. אחרי שירדן החליטה מה שהחליטה, הייתי הראשון שקרא להכשרת קרקע חלופית ויותר מזה, בגלל שראיתי שהממשלה מתמהמהת ומתעתעת בהם, הגעתי אישית לצופר, ערכתי ישיבה עם ראש המועצה ועם החקלאים והצעתי שקק"ל תממן 50% מעבודות ההכשרה.

"זמן מה לאחר הישיבה בצופר, אייל בלום בעצמו פנה אלי ואמר לי, שהממשלה לא מוכנה לשותפויות בעבודת ההכשרה – והציע שנממן 50% מהעבודה אחרי שיסתיימו העבודות. אישרנו לו את זה בהנהלה ומאז, כנראה בגלל שלא סיים את העבודה בזמן וחיפש כתובת להיתלות בה – הוא תלה זאת בקק"ל. הם בעצמם התמהמהו בעבודה, אמרו ממשלה מה ממשלה – ולבסוף מה יותר קל מאשר להאשים את קק"ל? פשוט חוצפה! אני רותח מזעם על הדברים שנאמרו בערוץ 20 ובכלכליסט. ההכפשות שלהם עלו היום בישיבת ההנהלה שלנו, יש כעס עצום כלפי התבטאויות במועצה ערבה תיכונה ואני כבר אומר לך, אנחנו לא נעבור על זה בשתיקה."

הצצה והיכרות עם החקלאות בערבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן