יבול שיא
הרפת והחלב
החלטת האסיפה במושב

השופט ביטל את החלטת האסיפה במושב תקומה והורה לוועד לדון בבקשת החקלאי

3 דק' קריאה

שיתוף:

למרות כל מאמצי המושב למנוע את הקמת מיזם הקנביס של חקלאי בחלקה א', ולמרות שכינס אסיפת חברים שאישרה את החלטותיו, החליט בית המשפט על ביטול החלטות האסיפה. הסיבה: סעיף 71 בתקנון המושב הקובע כי על הוועד להיעתר לבקשות חברים במיזמים חקלאיים. השופט קבע כי המושב לא הצליח להוכיח כי מיזם הקנביס יפגע במושב. עתה שוקלים בתקומה האם לערער לבית משפט העליון

שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, יעקב דנינו, הכריע באחרונה בתביעה שהגיש אביחי קוך, חקלאי שמגדל ירקות אורגניים מאז 2006 בחממות במושב תקומה, בעניין בקשתו להקים מיזם משותף לגידול קנביס רפואי בנחלה שלו במושב. 

לפני מספר שנים החל אביחי קוך לעבוד ולתכנן פרויקט לגידול קנאביס רפואי במשק שלו. את האישור להקים מיזם קיבל ב-2016 אולם לטענתו חרף ניסיונותיו הכנים להקים את המיזם – עשה ועד המושב וועד האגודה בתקומה את ככל שביכולתו למנוע ממנו לקדם את הפרויקט.

החלטת האסיפה במושב

כשפנה לוועד המושב נמסר לו תחילה שעליו להקים את המיזם בחלקה ב' שבנחלה. לאחר בדיקה התברר לקוך כי אין כל אפשרות להקים את המיזם בחלקה ב', מבחינת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) וגורמי הממשלה וכי ההמלצה היא להקים את המיזם בחלקה א' (צמוד דופן) או בחלקה א' ו-ב' – במידה והדבר מתאפשר.

כשפנה לוועד והסביר את הבעייתיות הובטח לסייע לו אך הוועד נמנע מלסייע לו עד שנאלץ לפנות לבית המשפט.

כל מושב בישראל פועל תקנון ובתקומה הוכנס לתקנון המושב סעיף מיוחד המעניק לוועד סמכות ייחודית, המאצילה עוד יותר את סמכויותיו. מדובר בסעיף מפורש בתקנון האגודה, הקובע כי עליו לדון ולא לסרב לבקשתו.

אולם בתקומה התעלמו מהסעיף (סעיף 71) הנ"ל, וניסו לגייס את עזרת רשם האגודות השיתופיות בהתאם להתנגדותם להקמת המיזם של קוך בחלקה א'.

לאחר חלופת מכתבים התקבלה המלצה מפורשת ממשרד הרשם כי על ועד המושב לחתום לו על המסמכים. בשלב זה בחר הוועד להתעלם מהמלצת משרד הרשם.

הועד המשיך להתעלם מבקשותיו של קוך

הועד המשיך להתעלם מבקשותיו של קוך לחתום על אישור המיזם על אף עמדתה הרשמית של פרקליטות המדינה, מטעם משרד החקלאות, רמ"י ומשרד הבריאות, הקובעת חד משמעית כי גידול קנביס רפואי הינו גידול חקלאי לכל דבר וכי הם ממליצים ואף מעודדים הקמת חוות לגידול קנאביס רפואי בחלקות א'. 

בבית המשפט טענו באי כוח המושב, עוה"ד צבי שני ואפרת ואש, כי המושב מתנגד להקמת המיזם בחלקה א' ונתן שלל של סיבות להתנגדותו למיזם הקנביס ואף ניסה לתת פרשנות משלו לסעיף 71 שבתקנון המושב.

בין היתר נטען כי המיזם יביא למפגעים סביבתיים, להגברת הגניבות במושב וכן, יגרום לריבוי של כלי רכב הנוסעים בשבת, במושב דתי כמו תקומה. מנגד טען קוך באמצעות בא כוחו, עו"ד אריק נצר, שכבר עכשיו יש רכבים הנוסעים בשבתות בתקומה וכי ישנה דרך היקפית שמאפשרת הגעה למשק שלו גם בלי נסיעה בכבישי המושב.

קוך נאלץ לתבוע את האגודה בבית משפט מחוזי בבאר שבע

קוך טען לאורך של הדרך כי הוועד ניסה בכל מיני תרגילים שונים ומשונים להתחמק מהוראותיו המפורשות של רשם האגודות ואף באוגוסט 2020 קיים הצבעה חשאית בקלפי ואסיפת חברים, בה השיג רוב למניעת הקמת חוות לגידול קנאביס רפואי בחלקות א' ו-ב' בתקומה, ולפיה יוקמו מיזמי הקנביס אלא אך ורק ביזמות משותפת בחלקה ג'. כזכור, המיזם של קוך הוא מיזם פרטי ולא של המושב.

קוך נאלץ לתבוע את האגודה בבית משפט מחוזי בבאר שבע ובשבוע שעבר התקבל פסק דין, בו קבע השופט כי על האגודה לדון עפ"י 71 לתקנון האגודה בבקשתי שלפי עמדת רשויות המדינה עומדת בכל התנאים ולכן יהיה עליו לאשר את הבקשה.

בית המשפט המחוזי ביטל את החלטת אספת החברים

כן קבע השופט כי החלטת האסיפה המאוחרת יותר לפיה מיזמי קנביס יוקמו אך ורק בחלקה ג', למעשה שמה לאיל כל גידול של קנביס רפואי בתקומה. זאת, מכיוון שמדובר בשטחים פתוחים נרחבים ואיש ברשות מקרקעי ישראל לא יאשר הקמת מבנים גדולים בחלקה ג'.

בית המשפט המחוזי ביטל את החלטת אספת החברים בנוגע לאיסור הקמת חוות קנאביס בחלקות א' ופסק כי על האגודה לשלם לקוך הוצאות משפט בסך 15,000 ₪ וכן אפשר לו לתבוע את האגודה על הנזק שנגרם לו כתוצאה מעיכוב הפרויקט עד עתה.

יצוין כי בבית המשפט ביקשו פרקליטי ועד תקומה עיכוב ביצוע, ואמרו כי ישקלו האם לערער על פסיקת השופט, לאור העובדה ש-70% תושבי תקומה הביאו לקיום האסיפה המדוברת וכי החלטות הוועד לא נתקבלו בריק אלא בהסתמך על רצון הרוב.

השופט קבע כי כל החלטותיו יקבלו תוקף בעוד 45 יום, שהות מספיקה לוועד המושב ולוועד האגודה להחליט האם הם מתכוונים לערער על ההחלטה.

עד סגירת הגיליון לא נתקבלה תגובת מושב תקומה.

החלטת האסיפה במושב | צילום: שאטרסטוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן