יבול שיא
הרפת והחלב
עמית יפרח פותח את כנס הנהגות המושבים

"היעד שלי הוא מים מושבים לחקלאות באפס שקלים"

9 דק' קריאה

שיתוף:

אמר שר החקלאות ופיתוח הכפר, אבי דיכטר, במהלך טקס פתיחת כנס הנהגות המושבים ה-10, שהתקיים בשבוע שעבר, בהשתתפות כ-500 ראשי הנהגות המושבים * עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים, התייחס לרפורמה המשפטית: "זוהי שעתם של המנהיגים משני הצדדים להקשיב לרחשי הציבור, להוריד את גובה הלהבות ולשבת ולדבר"

כנס הנהגות המושבים ה-10 נפתח ביום שלישי שעבר בהשתתפות שיא של כ-500 ראשי הנהגות המושבים, ראשי מועצות אזוריות וראשי ההנהגה החקלאית. את הכנס הנחה איש התקשורת, דני קושמרו. 

בכנס השתתפו שר החקלאות ופיתוח הכפר, אבי דיכטר, השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, יו״ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, סגן שר החקלאות, משה אבוטבול, יו״ר ועדת הנגב והגליל בכנסת, ח"כ מיכאל ביטון, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, חברי הכנסת מהשדולה החקלאית – חברי הכנסת אלון שוסטר, רם בן ברק, נעמה לזימי, מטי הרכבי, יצחק קרויזר, אלמוג כהן וניסים ואטורי ועוד רבים אחרים. 

"המצב כואב ומדיר שינה מעיננו" 

הטקס נפתח בברכה מוקלטת של נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג, לבאי הכנס. בין היתר אמר הנשיא: "החקלאות המושבניקית היא גורם חשוב בביטחון ולא רק בביטחון אלא בביטחון התזנותי שלנו. והמושבים בכלל ואלה שבפריפריה בפרט, שומרים על גבולותינו במלוא מובן המילה.  

"כך שגם היום אנחנו רואים את המושבניקים וכמובן גם את דורות ההמשך בליבת העשיה בכל כך הרבה תחומים, בוודאי במערכת הביטחון ובמוקדי ההשפעה, ועל כל אלה ועוד מדינת ישראל מודה למושבניקים. תודה לכם ולכן, אתם ואתן שממלאים וממלאות תפקידי הנהגה וניהול במושבים מדרום עד צפון." הנשיא אף שלח תודה מיוחדת לעמית יפרח על מנהיגותו כמזכ"ל תנועת המושבים, "ל המנהיגות שלך והשליחות שלך," אמר הנשיא.  

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח פתח את כנס הנהגות המושבים בהתייחסות לרפורמה המשפטית: "בשבועות האחרונים אנחנו חווים משבר עמוק חוקתי וחברתי חסר תקדים שמפלג את החברה הישראלית ופוגע קשות במרקם הייחודי, הישראלי שנבנה בעמל רב במשך 75 שנות המדינה. 

"בשיחות הרבות שערכתי, פגשתי אנשים מתוך המושבים ומחוצה להם מדברים בלהט על הרפורמה המשפטית ובצד השני אנשים החרדים לאופייה הדמוקרטי של המדינה וחשים כאב וכעס עצומים על הדרך והמהירות בה מבצעים שינוי כה עמוק ביסודות המשטר ובמערכת היחסים בין שלוש הרשויות. 

"במציאות נדמה שהבית עדיין לא בוער, אך האש כבר דולקת בחצר, הפגנות, חסימות כבישים, שיח לא מכבד משני הצדדים, אוירה קשה שנדמה שכפסע אנו מאלימות משפיכת דמים. משפחות נקרעות בתוכן ואת הישיבה המשפחתית בסדר פסח, כבר אינן מתכוונות לעשות ביחד בגלל המחלוקת הקשה בין התומכים למתנגדים באותה משפחה. 

"הצדדים עד כה מתבצרים כל אחד בעמדתו וכל צד חושב שיצליח ל'נצח' ולכפות את דעתו על הצד השני 'יקוב הדין את ההר'. לכולנו, המתנגדים והתומכים, המצב כואב ומדיר שינה מעיננו. ההתרשמות שלי שרוב הציבור הישראלי מעוניין בהגעה להסכמות רחבות וחזרה לעסוק באיומים הביטחוניים, ביוקר המחייה, בריאות, חינוך במשילות ובחיים עצמם. 

"זוהי שעתם של המנהיגים משני הצדדים להקשיב לרחשי הציבור, להוריד את גובה הלהבות ולשבת ולדבר. על המנהיגים לזכור כי העם נושא אליהם את עיניו בציפייה גדולה למצוא את שביל הזהב ולבנות ולתקן את הדרוש ולא להחריב ולנפץ את יסודות המשטר והחברה הישראלית. 

"המדינה שכולנו נלחמנו עליה ואיבדה את טובי בניה על הזכות לחיות פה שייכת לכולנו וגדולה מכולנו ועלינו להעבירה לדורות הבאים יהודית ודמוקרטית ועם חברה בריאה ומאוחדת. 

"נשיא המדינה, יצחק הרצוג, בחוכמתו הרבה קרא לצדדים לשבת ולדבר והציע את מוסד הנשיאות כגשר וכסולם לשני הצדדים, להגיע למתווה מוסכם אשר יכונן פה יסודות משטר חוקתיים שיישמרו את מנגנון האיזונים והבלמים שיבטיח שלטון דמוקרטי ויציב. אני מודה לנשיא המדינה על המנהיגות והיוזמה וקורא מהבמה הזו למנהיגנו לעצור את הדהירה אל התהום. שבו לדבר, אחים אנחנו ואין לנו ארץ אחרת." 

סגן שר החקלאות, ח״כ משה אבוטבול בכנס הנהגות המושבים: "אתם החקלאים וראשי המושבים עושים את העבודה שאף אחד לא רוצה לעשות, זה להיות חקלאי ולעבוד את האדמה. אנחנו במשרד בראשות השר דיכטר שקשוב לכל הצרכים שלכם, נחזק אתכם בכל הענפים השונים. לא ניתן שיכניסו יבוא של ביצים או כל יבוא אשר יפגע בחקלאים. מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח פועל בשבילכם לילות כימים ואנחנו ממשיך לעבוד יחד לחזק את החקלאים." 

יו״ר ועדת הנגב והגליל בכנסת, מיכאל ביטון בכנס הנהגות המושבים: "העם שלנו קרוע. במשבר של שיח. אנחנו לא מתעסקים ביום יום- באזרחים. חשוב שנגיע להסכמות כדי שהדבר שמפלג אותנו יפסק.  

בשנה האחרונה היה שיח רע כלפי החקלאים. היה צריך לשים את האצבע על הסכר ולחטוף מהקואליציה ולשלם מחיר. וזה מה שעשיתי. אנחנו לא ניתן לעשות רפורמה בלי הסכמות. עצרנו התמוטטות כללית.  

"אני מצדיע לדיכטר ולמשה אבוטבול, ששינו את השפה כלפי החקלאים לשפה טובה – מוטלת עליכם המשימה לנתח את האוצר – להביא כסף לחקלאות כדי לחזק את החקלאים. המחויבות שלי כלפי החקלאים תימשך. אני כאן עבורכם. אאבק כלפי החקלאים וכלפי החקלאות." 

ניר מאיר מזכ"ל התנועה הקיבוצית, בירך את תנועת המושבים, את העומד בראשה עו"ד עמית יפרח, ואת משתתפי הכינוס מכל רחבי הארץ, וציין: "זהו עבורי כבוד וזכות גדולה לדבר בפניכם". 

בדבריו ציין מאיר: "אנחנו בחרנו צד אל מול גל עכור של הפיכה משטרית, אנחנו בעד הדמוקרטיה, בעד מגילת העצמאות, בעד המדינה אותה הקימו ותיקי ההתיישבות, בעד המדינה בשבילה יצאנו לקרב, בעד המדינה בה גדלים ילדינו ונכדינו. בשמי, בשם הרוב המוחלט של קיבוצי התנועה הקיבוצית, אני משתף אתכם בהחלטתי: עד שלא ייעצר בולמוס החקיקה ודרדור ישראל אל הדיקטטורה – לא נשתף פעולה עם ממשלת ישראל ושריה." 

בהמשך דבריו העביר ניר מאיר מסר גם לפקידי אגף התקציבים באוצר: "לפני שנה שידרתם שאפשר לוותר על החקלאות. השנה התבטאתם ברוח 'מי צריך את התיירות, המייצרת רק עומס ולכלוך… יש לנו היי -טק, תוצר עצום. אפשר להתקדם'. אז בימים אלה בהם ההייטק הישראלי נלחם על חייו, ואולי הוא כבר לא ייצר כאן ויחפה בהישגיו על חולשות המשק הישראלי, מי שחושב שאפשר להסתדר ללא מרכיבי הכלכלה היסודיים – כדאי שיחשוב עוד פעם".

סגן שר החקלאות משה אבוטבול
סגן שר החקלאות, משה אבוטבול. "נחזק אתכם בכל הענפים השונים"

אחד על אחד 

לאחר הברכות ונאומי הפתיחה ראיין דני קושמרו את שר החקלאות ופיתוח הכפר, אבי ריכטר ב"אחד על אחד". 

בראיון נשאל ריכטר על תפקידו החדש וענה: "נדמה לי שהדבר הקשה ביותר היה לפגוש את האנשים שיושבים כאן ועוד הרבה אנשים שלא יושבים כאן ואני מודה שלי קשה לפגוש אנשים עצובים. ואני לא מנתח מדוע, לא מנתח מה ולא מנתח איך, אני אנשים עצובים לא מוכן להשאיר עצובים ויהי מה."  

השר סיפר כי לפני השירות הצבאי, בהיותו נער, היה רועה כבשים וכן עבד בחקלאות בכמה הזדמנויות: "אין ספק שאני מוקף שאנשים שעוסקים בחקלאות כל כך הרבה שנים עזרה לי מאוד וכשאתה נכנס פנימה אתה רואה שחקלאים זו קבוצה, זו חבורה, זו קהילה מאוד חמה, מאוד לבבית.  

"בניגוד למה שנדמה, אתה יכול לשמוע קיטורים ומהר מאוד לשמוע הצעות והמשפט הראשון שאמרתי לכם במפגש הראשון, כשנפרדנו מהשר פורר, אמרתי: 'אני בא לעשות חקלאות ביחד איתכם ולא במנותק מכם' כי אני לא מאמין שאפשר לעשות חקלאות לבד, כמו שאומרים בערבית: 'אי אפשר למחוא כפיים ביד אחת'. אז אנחנו עושים את זה ביחד חודשיים וחצי ואני לא יודע אם אני מדבר חקלאות ספרותית אבל חקלאות מדוברת כבר התחלתי לדבר." 

במהלך הראיון אמר השר דיכטר כי כבר בהתחלה קבע לעצמו מטרה להגדיל את הייצור החקלאי: "ראיתי את הגרף המתאר 20 שנה לאחור של מדינת ישראל, גידול של 50% באוכלוסיה, גידול של 0% בתוצרת חקלאית, ירקות ופירות לשוק המקומי, 2 מיליון טון פירות וירקות לשוק המקומי כל שנה במשך 20 שנה. ברור לי לחלוטין שזו תקלה." 

אולם, לדברי השר, מייד עם הכנסו לתפקיד נדרש לדברים הרבה יותר דחופים כמו עצירת השינויים בחוק ההסדרים, בנושא הגנת הצומח: "היה סיפור לא פשוט לעצור את התהליך הזה בחוק ההסדרים, לעצור את הקביעה שייבוא של כל דבר יהיה ניתן לביצוע, כשהגנ"צ יתחילו את הבדיקה בשערי ישראל…. לקח למעלה מחודש לקבוע אסטרטגיה אחרת שתאפשר לייבא הרבה אבל לא ייבוא מופקר." 

דיכטר דיבר גם התמיכה המשפילה שהוצעה לחקלאים במקביל לפתיחת הייבוא: "ידענו שהתמיכה משפילה, כי היו ענפים שניתנה תמיכה וענף אחד למשל, ענף השום ירד לאפס. ירדנו בשטחי שום מ-8,500 דונם ירדנו ל-2,000 דונם. נותר רק שום סיני שבאיכות נמוכה יותר מהשום הישראלי." 

השר דיכטר דיבר על "צוואר הבקבוק" בנושא העובדים הזרים בחקלאות ולדבריו: "זה יעד אחד ואין שום ספק שמספר העובדים הזרים בישראל יגדל דרמטית." כן דיבר השר על הגדלת השטחים החקלאיים בישראל, הנתונים לאיום של בניה מואצת לדיור. "הגדלת השטח לחקלאות בישראל זו משימה לאומית, היא לא משימה של החקלאי, זה התחיל להיעשות אבל אצטרך להאיץ את זה." 

"התחום השלישי," אמר השר, "הוא כמובן תחום המים. הייתי המום כשהציבו לי שני מסלולי מים: שפירים ומושבים. אומרים שהאזרחים מסבסדים את המים לחקלאי. אבל אמרתי שמים מושבים משתמשים בחקלאות יותר ממים שפירים (55%) ואם מים מושבים לא הולכים לחקלאות לאן הם הולכים? לים! מים מושבים שאתה צריך לשפוך לים צריכים להיות מטוהרים ברמה הרבה יותר גבוהה מאשר לחקלאות ולכן החקלאים בעצם מסבסדים למדינה את המים המושבים! אמרו לי שהובלת המים לחקלאים עולה כסף, אבל גם טיהור המושבים לשפיכה בים עולה יותר כסף. בואו נתחיל את הדיון, אמרתי, ממחיר ההובלה לחקלאי, מינוס מחיר הטיהור לים ואני אמרתי: היעד שלי הוא מים מושבים לחקלאות באפס שקלים!" 

דבריו של שר החקלאות אבי דיכטר וסגנו משה אבוטבול נענו במחיאות כפיים מצד חברי הנהגות המושבים שישבו באולם.

השר אבי דיכטר ודני קושמרו באחד על אחד
דני קושמרו ושר החקלאות אבי דיכטר ב"אחד על אחד"

שומרים על המרחב הכפרי 

לאחר הברכות התקיים פאנל השדולה החקלאית בכנסת, בנושא: "שומרים על המרחב הכפרי", בהשתתפות חה"כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי), ח"כ נעמה לזימי (עבודה), ח"כ מטי הרכבי (יש עתיד), ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) וח"כ יצחק קרוזיר (עוצמה יהודית). 

חבר הכנסת אלון שוסטר, שר החקלאות לשעבר, אמר: "השדולה החקלאית בכנסת של חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה שחלוקים בנושאים חיוניים ושהחקלאות מאחדת בינינו. אנחנו נהיה שותפים לפיתוח החקלאות והכפר. אבל המשימה הגדולה שלנו כרגע היא להחזיר את סדר היום שלנו לנתיב הנכון. אני מקווה שנוכל לאחר יישוב העימות בסוגייה המשטרית, נוכל להאיץ את הטיפול במשילות, ביוקר מחיה, בחקלאות ובפיתוח הכפר; זה מה שאנחנו צריכים לעשות." 

ח"כ נעמה לזימי אמרה: "כשהמדינה תסתכל על החקלאות כערך לאומי, נוכל לשנות. החקלאות היא אג’נדה חברתית. יש לחוקק את חוק החקלאות כחוק יסוד. עושים סיבוב על החקלאים במקום לטפל ביוקר המחיה. הגיע הזמן לקחת את האזרח הפשוט ולהעמיד עליו את כל תחלואות תת הטיפול של הממשלה והמדינה." 

ח"כ מטי הרכבי אמרה: "יש להחזיר אתה החקלאות למקום הראוי. צריך לשאוף לצמצם רגולציות עבור החקלאים. אני רואה את המשימה הלאומית של חיזוק החקלאות וטיפול בפערי התיווך." 

ח״כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית בכנס הנהגות המושבים: "אנחנו פועלים לפרק אחד אחד את הפשיעה החקלאית. החקלאות בעיני היא שמירה על אדמות הלאום." 

ח"כ יצחק קרויזר יו"ר סיעת עוצמה יהודית, אמר שהוא מקדם הצעות חוק סוף לטרור החקלאי שלדעתו יהוו מכה אנושה ויטפלו וימגרו את תופעת הפרוטקשן, גביית דמי חסות מחקלאים: "אני שמח ונרגש להיות כאן יחד עם חבריי לשדולת החקלאים בכנסת, חשוב לי להדגיש שלחקלאות אין קואלציה או אופוזיציה כולנו מאוחדים למען החקלאים." 

עוד הוסיף קרויזר: "החוק שקידמתי שהיום מלאו 45 ימים להגשתו ויעלה ביום ראשון לוועדת שרים לעניני חקיקה ויובא לאישור הכנסת אמור לתת מכה אנושה לטרור החקלאי. החוק מדבר לעבריינים בשפתם, הם מצטיידים בחברות קש במסווה של 'שמירה' וגובים בחסות כך מיליוני שקלים ומעלימים מס, החוק הזה יפגע בהם ויכנס להם לכיס, הצעת החוק מביאה כאן חידוש אדיר בכך שנותנת לראשונה כלים מתוך חוק הלבנת ההון ומאפשרת חילוט כספים, כלי אכיפה אפקטיבי שיפגע אנושות 'בענף' הזה, מהמקור, דהיינו החל מהמנהלים ועד אחרון השומרים."

עמית יפרח עם אבי דיכטר ובני גנץ בכנס
עמית יפרח עם השר אבי דיכטר וחה"כ בני גנץ בכנס

"צריך לעודד את החקלאות וההתיישבות" 

יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ נאם בכנס הנהגת המושבים בים המלח: "אני מאוד שמח להיות כאן, אני יחד עם חברי למחנה הממלכתי מאמינים מאוד בחקלאות, בהתיישבות ובמרחב הכפרי, חושבים שהדבר הזה נכון כערך, נכון כביטחון תזונתי, נכון למדינת ישראל, שזה נכון לכל מה שאנחנו מסוגלים להוציא ולהראות לעולם. אי אפשר שלא להתרשם למה שיש לישראל לתת לעולם כולו בתחום הטכנולוגיה והמדע החקלאי. צריך לעודד את החקלאות וההתיישבות שמחזקת אותנו ולא להחליש את החברה הישראלית עם מהפכה משטרית." 

בנושא ההפיכה המשטרית אמר גנץ: "אנחנו נמצאים בים המלח, המקום הנמוך בעולם, ויש לי וגם באחת הסיטואציות הנמוכות שהכרנו בשנים האחרונות בחברה הישראלית. יש הצטברות אירועים שנחתו עלינו והם מסוכנים למדינת ישראל, לביטחונה ולחוסנה."  

גנץ הוסיף כי: "מתפספסת פה הזדמנות היסטורית לסדר בחקיקה מוסכמת את מערכת היחסים שבין רשויות השלטון. במקום להתגבר אחד על השני אנחנו חייבים למצוא את הדרך לדבר האחד עם השני." 

גנץ נשאל על דעתו על קריאות לסרבנות וענה: "אני מתנגד לסרבנות וחוזר ואומר זאת כל העת וגם  הערב אני קורא מכאן להמשיך לשרת. אני כן מבין לתחושותיהם של אנשים שמרגישים שהמדינה שינתה את פניה, אבל אני לא מקבל את המסקנה שצריך לא לשרת."

פאנל חברי הכנסת חברי הלובי החקלאי בכנסת
פאנל חברי הכנסת, חברי הלובי החקלאי בכנסת

להתמודד מול בעיות הגנת הסביבה 

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן אמרה בכנס: "בחוק ההסדרים הקרוב ובתקציב הבאנו לשולחן ׳גיים ציינג'רים׳ חשובים והראנו כמה אנחנו רלוונטיים ליום-יום של האזרחים בישראל. המטרה שלנו – ישראל נקייה וטיפול בפסולת. אנחנו הולכים לפתרונות של מתקני קצה לטיפול בפסולת – מתקני ביוגז והשבה שמייצרים אנרגייה וחשמל מפסולת. זה בבירור הפיכת הזבל לזהב. הכנסנו בהסדרים יחד עם החשב הכללי את עניין המתקנים ותמיכה במתקני טיפול בפסולת באמצעות תעריף חשמל יחד עם רשות החשמל." 

השרה סילמן דיברה על חוק פסולת בניין שהוכנס לחוק ההסדרים וכן אמרה: "משבר האקלים והמזון קשורים זה בזה. מדינת ישראל מחויבת לדאוג לעצמה לאספקת מזון בטוחה. בטחון במזון הוא בטחון וחוסן לאומי ולכן יש להתמיד בפיתוח החקלאות המקומית בכדי לספק תוצרת איכותית במחירים הוגנים.  

"המשרד להגנת הסביבה אמון על ועדת היישום בנושא 'היערכות מערכות מזון', בהובלת המדענית הראשית במשרד, פרופ' נגה קרונפלד-שור ובשיתוף משרדים נוספים לגבש יעדים ותכנית פעולה להיערכות מערכות מזון של מדינת ישראל לשינויי האקלים." 

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח בירך את השרה ואמר: "אנחנו רואים עצמנו כמי ששומרים על הקרקעות והמרחב הכפרי ובכך לעזור להתמודד עם הבעיות שקשורות להגנת הסביבה למען הדורות הבאים ולמען ההתמודדות עם משבר האקלים. אני מודה לך כל התמיכה והרוח הגבית בכנסת הקודמת ומקווים שזה ימשיך גם בכנסת הנוכחית." 

בכנס שננעל ביום חמישי שעבר דנו ראשי הנהגות המושבים בשורה של נושאים, בענייני קרקעות, יחסי הוועד המקומי וועד האגודה, מיזמים כלכליים באגודה ועוד. בתום הכנס נערך פאנל ראשי מועצות אזוריות, בהנחיית אושרת גני גונן, ראש מוא"ז דרום השרון, ובהשתתפות ראשי המועצות האזוריות: גלית שאול, ניב ויזל, בני בן מובחר, איציק חולבסקי, שי חג'ג' וערן דורון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן