יבול שיא
הרפת והחלב
הרחבות קהילתיות בנגב ובגליל

פסק דין חדש יוצר קשיים וחוסר ודאות לגבי הרחבות קהילתיות בנגב ובגליל

2 דק' קריאה

שיתוף:

פסק דין של בית המשפט המחוזי בחיפה מכיל הערות בעייתיות, שעלולות לגרום לבלבול ולפגוע בישובים ובהרחבות קהילתיות

עו"ד חגי שבתאי ונדב דגן – הרחבות קהילתיות בנגב ובגליל

מגרשים בהרחבות קהילתיות של קיבוצים ומושבים הפכו בשנים האחרונות למצרך מבוקש. ההרחבות מתבצעות כיום רק בנגב ובגליל, על-פי החלטת מועצת מקרקעי ישראל, אשר מאפשרת להקצות מגרשים בהרחבה לאנשים שיומלצו על-ידי האגודה השיתופית שבשטחה נבנית ההרחבה, בתנאים ובהליך שנקבעו בחוק ובהחלטת המועצה.  

לאחרונה (27.01.2022) ניתח בית המשפט המחוזי את סוגיית ההמלצות והזכאות למגרש בהרחבה, במסגרת פסק דין שדן בתביעה שהגישו מבקשי מגרש מאוכזבים נגד מושב אחיהוד (אגודה שיתופית) ואחרים. השופטת רבקה איזנברג קיבלה את התביעה ופסלה את הקצאתם של 43 מגרשים למומלצי המושב בהרחבה. למרות התוצאה הדרמטית של פסק הדין, נראה, שאין הוא מושתת על ניתוח משפטי ממצה.

ככל שאפשר להבין מפסק הדין, הוא נעוץ, כנראה, בחוסר שביעות הרצון של בית המשפט מהתנהלות המושב וממלאי תפקידים מטעמו.

אם במקרה זה אומנם הייתה התנהלות בלתי תקינה של המושב, ניתן היה לבסס את פסק הדין על התנהלות לקויה זו, ולדעתנו, מוטב היה להסתפק בכך. אלא שפסק הדין עמוס בהערות אגב ארוכות שמתייחסות להמלצת המושב ולהקצאת קרקעות. הערות אלה לוקות בשני פגמים מרכזיים: שלילת מעמד הישובים, ופגיעה חסרת הצדקה במעורבים  ובטובת העניין.

ראשית, הערות האגב שועטות לעבר שלילת מעמד הישובים בקרקע. לאחר שנשללה מאגודות שיתופיות ברחבי הארץ האפשרות להקים הרחבות ולבחור את רוכשי המגרשים, הוגבלה אפשרות זו לנגב והגליל בלבד.

בנגב ובגליל ניתנה לישובים אפשרות להקים הרחבות ולהמליץ על פטור ממכרז לרוכשי המגרשים, כאשר המגרשים נגרעים ממשבצת הקבע של הישוב ללא פיצוי כלשהו.

עוד נקבע בפסיקה, כי ההחלטה הסופית בשאלה מי יהיה זכאי למגרש בהרחבה, מופקדת בידי רמ"י, אולם עד כה להמלצת האגודה הייתה חשיבות מכרעת.

אמרות האגב, אם ישתרשו בפסיקה, עלולות ליצור מצב שבו האגודות מאבדות, ללא פיצוי כלשהו, גם את עתודות הקרקע שלהן וגם יכולת ממשית להשפיע על הרכב המושב ועל אופיו, וזאת בניגוד לכוונת המחוקק.

שנית, הנימוקים בפסק הדין נגועים בקשיים יסודיים ברמה העקרונית והמשפטית. השופטת איזנברג התייחסה למושב בדומה לרשות שלטונית, בסוברה שהמושב צריך לגבש את המלצתו על בסיס סבירות, שוויון, הגינות וצדק חלוקתי. כל זאת, בהתאם לכללים משפטיים שחלים על רשויות המדינה.  

ברמה הציבורית, המושב אינו הגוף המתאים לפעול לשוויון בין אזרחי המדינה או לדאוג לצדק חלוקתי. על כך מופקדות רשויות המדינה, ועל יסוד שיקולים אלה גובשו החלטות מועצת מקרקעי ישראל ורמ"י, שלפיהן פועלות האגודות בנגב ובגליל בהרחבות המבוצעות בשטחיהן.

אין לצפות מהמושב לשקול שיקולים ציבוריים מעין אלה, ואין בידיו כלים מתאימים לכך. יתר על כן, החובות החדשות שהוטלו על המושב בהערות-האגב, אינן עולות בקנה אחד עם חובותיו מתוקף דיני האגודות השיתופיות ואף עם החלטת רמ"י, בייחוד עם חובת המושב להקפיד על שוויון בין חברי האגודה ועם המלצתו על מועמדים המתאימים למושב.

לסיכום, בפסק דין זה מוטב היה להיצמד לעובדות המקרה. הערות האגב של השופטת אינן מיטיבים עם האגודות, עם הנגב והגליל, עם המשפט או עם הציבור, ואין בהם כדי לקדם מציאות טובה יותר בהרחבות, אלא ליצור קשיים וחוסר ודאות שאף עלולים להביא לפגיעה ממשית בהתיישבות.

הרחבות קהילתיות בנגב ובגליל  | צילום: ויקפדיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה
כשהגיע איסרי לגיל 11 החל לאכול חול בתוספת מים ששתה מכוס זכוכית. הוריו עמדו להתגרש אז והאוויר התלכלך בהמון מיקרובים. זה היה אחרי ששהה בבית חולים איזה חודש, הוא התלונן ובכה מרה כל לילה
5 דק' קריאה
תערוכת צילום וספר לאומן הרדיקלי שגם בגילו המתקדם מתעד את ההפגנות למען החטופים בגלריית "מכללת מנשר לאמנות" בתל אביב מתקיימת בימים אלה תערוכת צילומים של הצלם – אומן, יוסף הוכמן.הפתיחה לתערוכה התקיימה בשבת 30
5 דק' קריאה
המעבדה החדשנית הממוקמת בעמק חפר קיבלה הסמכה רשמית מאת הרשות הלאומית להסמכת מעבדות לפי התקנים הבינלאומיים המחמירים של ISO/IEC 17025:2017! הסמכה זו היא הכרה בינלאומית לכשירות מקצועית ולתפעול מערכת ניהול איכות, ומהווה אישור עבור לקוחותיה
< 1 דק' קריאה
תקראו לזה "חילופי מהלומות" או מלחמה, את הלילה העבירה אביבית במקלט תת קרקעי השבוע הייתה פריצת מים ליד הברז שלי. בהתחלה חשבתי שיש טפטוף מהצינור, רק אחר כך הבנתי, אבל קיוויתי שלא. יש לנו
2 דק' קריאה
נדב לוי בן קיבוץ מעגן, אלוף ישראל ואלוף אירופה בענף הבוצ'ה, צפוי לייצג את המדינה במשחקים הפראלימפיים בפריז תמונה ראשית: אלוף הארץ ואלוף אירופה נדב לוי. ייבא את ענף הבוצ'ה לארץ. צילום: לילך וייס
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן