יבול שיא
הרפת והחלב
טרקטור גון דייר 8345

הרפורמה בחקלאות תוצא מחוק ההסדרים לאחר קריאה ראשונה ויתנהל מו"מ במשך 3 חודשים

3 דק' קריאה

שיתוף:

כך הוחלט היום בהסכמה בין משרדי האוצר והחקלאות לבין הנהגת החקלאים, כולל ח"כים מהשדולה החקלאית בכנסת. הנהגת החקלאים: "הסרנו את הגזירה לחיסול החקלאות מחוק ההסדרים יחד עם חברי הכנסת מהלובי החקלאי"

הרפורמה בחקלאות תוצא מחוק ההסדרים לאחר קריאה ראשונה ויתנהל מו"מ במשך 3 חודשים. כך הוחלט היום בהסכמה בין משרדי האוצר והחקלאות לבין הנהגת החקלאים, כולל ח"כים מהשדולה החקלאית בכנסת.

לאחר ההסכמה שגובשה הודיעה ראשי ההנהגה החקלאית: "הסרנו את הגזירה לחיסול החקלאות מחוק ההסדרים יחד עם חברי הכנסת מהלובי החקלאי.

ראשי ההנהגה החקלאית מברכים על החלטת שרי האוצר והחקלאות יחד עם חברי הכנסת מהקואליציה שנלחמו עבור החקלאים, להוציא את הרפורמה בחקלאות מחוק ההסדרים לאחר הקריאה הראשונה ולהגיע עמנו להסכמות בתוך 3 חודשים:

״לאחר מאבק קשה וממושך ובזכות חברי הכנסת הנחושים מהלובי החקלאי, הצלחנו להסיר את המתווה הרע כפי שהוא הוצע תחת חוק ההסדרים. בכוונתנו להוביל להסכם שיכלול את כל הסעיפים המאתגרים את הענף, כפי שכתבנו במסמך העקרונות, על מנת להיטיב עם החקלאים והצרכנים גם יחד ולאפשר את קיומה של חקלאות ישראלית משגשגת בשוק תחרותי הוגן."

ראשי ההנהגה החקלאית הינם: דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים והמגזר העסקי, שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי, עמית יפרח, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית ויעקב בכר יו"ר הארגונים הכלכליים הקיבוציים.

בהנהגה מודים לחברי הכנסת מהלובי החקלאי ולחקלאי ישראל "על רוח הקרב והנחישות בהפגנות ומאחורי הקלעים- עשינו זאת בכוחות משותפים."

במשך השבוע התנהל משא ומתן סוער בין הצדדים כדי להגיע להבנות. הדברים הגיעו לשיא כאשר מאחד ממשרדי הממשלה, החקלאות או האוצר,הודלפה טיוטת עבודה בנוגע לענף ההטלה, שכלל בין היתר פירוט של תנאי פרישת מגדלים מהענף ופתיחתו לייבוא. בין היתר נכתב בטיוטה כי התכנון בענף יסתיים בסוף דצמבר 2027 והחל ממועד זה לא יהיו יותר מכסות אישיות ולא יהיה יותר מכס על ביצים מיובאות. מחיר הביצה יוזל מיידית ב-7% ביחס למחיר התחשיבי המעודכן וההורדה תכלול את אי עדכון המחיר. שיעור המכס יעמוד מיידית על 10 אג' לביצה."

עוד צוין בטיוטה, כי בעל מכסה יוכל לפרוש מהענף בתנאי שהוא מעל גיל 60, הודיע על פרישתו מהענף עד ה-31 לדצמבר 2022 ויקבל פיצוי של 1.6 ₪ לביצה (מגלם היוון של 20 שנה של 10 אג') ועד 400 מלש"ח בשנה. על הפיצוי יוטל מס של 10% בהתאם לחוק מועצת הלול.

במידה והלולן יודיע על החזרת מכסה ופרישתו מהענף עד 1.1.2023 יקבל 80% מסכום הפיצוי ועד 250 אלף מלש"ח. במידה והלולן יודיע על החזרת מכסה ופרישתו מהענף עד 1.1.2024 יקבל 60% מסכום הפיצוי ועד 250 אלף מלש"ח.

עוד מציינים בטיוטה כי החל מינואר 2028 יגדלו בישראל עופות רק ע"פ התקן האירופאי. משרד החקלאות יגיש תיקון חקיקה שיחייב את היבואנים לייבא ביצים העומדים בתקן הישראלי.

בנוסף, מוצע בטיוטה, "החל מינואר 2028 יקבלו המגדלים מענק הסתגלות שיגובש בשנת 2027 ע"י משרדי החקלאות והאוצר שלא יעלה על 10 אג' לביתה, בהתאם למכסתו ביום הקובע."

בתגובה לטיוטה הודיע מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי העופות כי: "טיוטת ההסכם המביש והמשפיל שפירסמו משרדי האוצר והחקלאות בנוגע לענף הלול הוא ניסיון השמדה של חקלאי קו העימות וסגירת אלפי משקים בהתקף אמוק בלתי ברור של פורר את ליברמן.

אלפי המשפחות המתפרנסות מענף הלול ילחמו עד חורמה נגד ניסיון ההשמדה ונותנים מבטחם בראשי המפלגות וחברי הכנסת שההתיישבות חשובה להן, למנוע מליברמן ופורר להשמיד ענף שלם על עובדיו ומשפחותיו."

מנגד שלחה הנהגת החקלאים אתמול מסמך עקרונות לשר החקלאות, עודד פורר ולחברי הכנסת מהשדולה החקלאית. לדברי מנהיגי החקלאים: ביומיים האחרונים התקיימו מפגשים מקצועיים בראשות מנכ"לית משרד החקלאות ושבהם לא נכחו כלל נציגי משרד האוצר, ובהם הבהירה ההנהגה בצורה מדויקת את עמדתה בכלל הנושאים.

ראשי ההנהגה החקלאית הדגישו כי קיימת מחלוקת עמוקה בין שני הצדדים בין השאר בהצגת מקורות המימון. שכן האוצר לא תיקצב והביא את ההצעה של חוק ההסדרים שחסר בה את מקורות המימון.

במכתב ציינה ההנהגה כי היא מוכנה להתקדם לתכנית מוסכמת על בסיס מתווה העקרונות שהגישו בנקודות הבאות:

1. הטלה – מעבר מכוונתכם לביטול תכנון בחוק ההסדרים למתווה הסדרה של ענף ההטלה, 1.75 מיליארד שח, תוך מתן מענה לטיפול ברווחת העוף, מחיר לצרכן והחקלאים.

2. מעבר מהגנת מכסים לתמיכות ישירות ותקציביות דיפרנציאליות –  1 מיליארד שח.

3. הגנת הצומח – לדחות בחצי שנה נוספת לטובת היערכות של האגף הצומח לשינויים המקצועיים, קבלת התחייבות לכך שהתקנות יובאו לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת.

4. מים – הורדת מחיר המים כפי שעלה בקווי היסוד של הממשלה, בשלב ראשון הקפאה מיידית של העלייה המתוכננת של מחיר המים, היעד מי שפדן 1 שח, מים עיליים שפירים 1.5 שח.

5. עובדים זרים – הפחתת עלויות והפחתת רגולציה (אגרות, פנסיה, הכרה בסכום המותר בניכוי וכו').

6. הקמת שוק סיטוני משוכלל עם אפשרות לשוק מכוון – עלות 350 מלש"ח.

7. הקמת צוות בינמשרדי לבחינת הריכוזיות בשרשרת האספקה של התוצרת החקלאית בישראל (בהתייחס לעובדה שהמקטע החקלאי הינו 30% מכלל שרשרת הערך), מסקנות וישומם לרבות הליכי חקיקה תוך שלושה חודשים.

8. הפרדה מוחלטת כפי הנהוג באיחוד האירופי בין הסיטונאים לקמעונאים.

9. עידוד השקעות הון בחקלאות – השוואה והתאמת החוק לתנאים הקיימים בענף התעשייה.

10. הורדת חסמי תכנון ובניה על מנת לאפשר פיתוח אגרו סולרי לצד החקלאות, תוך שילוב הרשויות הרלוונטיות."

כאמור, לרגע נראה כי המשא ומתן נקלע למבוי סתום עד שהועלתה ההצעה לאשר את חוק ההסדרים בקריאה ראשונה ואז להוציא אותו למשא ומתן למשך שלושה חודשים, במהלכן יגיעו להבנות המקובלות על כל הצדדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן