יבול שיא
הרפת והחלב
פרלינים מיוחדים לאריזות מתנה צילום חני סולומון

השוקולטרית מכפר מרדכי

7 דק' קריאה

שיתוף:

השוקולטרית רוית גליצקי מכפר מרדכי היא אחת השוקולטריות הטובות בארץ ובעולם. רוית משמשת כמורה ושופטת בינלאומית המייצרת בעיקר פרלינים ייחודיים בעבודת יד ב 300 טעמים שונים! . הפרלינים מיוצרים מחומרי גלם איכותיים וטריים ומשלבים פירות וצמחי תבלין טריים, ה"שוקולטרי גליצקי" של רוית זכה גם לסיוע של קהילת יישובי  מועצה אזורית גדרות שהתגייסו לעזור בימי סגר הקורונה הקשים.

 

מי לא טעם פרלינים בימי חייו באירוע כזה או אחר? אין ספק שטעמם היה טעים. אך מהרגע שהחייך פוגש את הפרלינים המוטרפים של רווית גליצקי מכפר מרדכי, מיד מתמכרים לטעם גן העדן הלא מוכר ויוצא הדופן. הפרלינים של רוית מיוצרים בעבודת יד ב "שוקלטרי – גליצקי" חנות קטנה הממוקמת במרכז מסחרי עשרת. מדובר ביותר מ-  300 סוגים שמשלבים טעמים חדשים פרי המצאתה של השוקולטרית היצירתית, כמו: פרלין בטעם בזילקום ולימון, פרלין פירות יער בגנאש פטל שוקולד, פרלין קאריבי על בסיס מוחיטו ואננס ואפילו פרלין 'בר בירה' הטועם מרגיש כאילו הבירה מתפוצצת בפה. "רוב הישראלים רגילים לשוקולד אגוזים שיש בו מקסימום תוספת פיצפוצי אורז או ליקר פירות. זהו סוג של חינוך קולינרי מחדש, לפגוש טעמים בשילובים חדשים, אחרים ומפתיעים". – השוקולטרית מכפר מרדכי

 

רוית גליצקי והילדים
רוית גליצקי והילדים

 

 

מה יש בשוקולטריגליצקי?

רוית גליצקי, מאסטר שוקולטייה וקונפיסיירית (מומחית בממתקים וסוכרים) עוסקת בתחום כבר 17 שנים. במשך השנים למדה, השתלמה ועבדה בצרפת, בלגיה ושוויץ אצל טובי השוקולטיירים בעולם. רוית פיתחה שיטות עבודה יוצאות דופן חלקן מותאמות במיוחד לישראל, המדינה החמה והלחה שלנו. גליצקי אם לשלושה בנים: נדב, נועם ופז. שלושתם גדלו בעסק והוכשרו כשוקולטיירים. הבנים מסייעים באופן הכי מקצועי לאימם, כל אחד מהם בתחומו ולפי יכולותיו. ועל כך גליצקי גאה מאד. "בישראל בגלל עירובי העדות קיימת חשיפה אדירה לטעמים ותבלינים. שיטות עבודה מגוונות והקרקע המקצועית המורחבת שהוכשרתי מאלופי העולם הצרפתים הביאו אותי לפתח קו ייצור פרלינים יוצא דופן, הנעשה כולו בעבודת יד. החוכמה היא לדעת לאזן נכון את הטעמים. כדי שבביס אחד ייכנס עולם ומלואו, שהטעמים יתחלפו בפה והטעם יישאר עדיין למשך דקות ארוכות". היא מסבירה.

 

פרלינים מיוחדים מידיה של רוית גליצקי צילום איתן וכסמן
פרלינים מיוחדים מידיה של רוית גליצקי צילום איתן וכסמן

 

גליצקי חשבה גם על הלקוחות הטבעוניים ויצרה פרלינים טבעונים וקו פרלינים חלבי, פרווה ואפילו לחולי סכרת. גם להם מגיע לדבריה להנות משוקולד איכותי מבלי שיעלו רמות הסוכר בגוף. השוקולטרי כשר ונמצא בפיקוח משרד הבריאות. "היות ואנחנו מכינים את כל חומרי הגלם בכוחות עצמנו אפשר למצוא בחנות הקטנה שלי טראפלס וויסקי ואספרסו או קפוצינו מריר, ואגוזי לוז עטופים שוקולד פרימיום בטעמים. כמו כן יצרנו קו ממתקים בעבודת יד ללא חומר משמר וללא גלוטן ומבחר מרמלדות מיוחדות ומרשמלו בכל הטעמים. אנחנו מכינים עוגיות מקרון מיוחדות כמו בפריז, ופיסולים בשוקולד לחברות גדולות ואפילו מבחר משחקי ילדים בשוקולד כמו: דומינו, באולינג ועוד."

אם לא דיי בזה, הרי שגליצקי יכולה גם להגשים לכם זיכרונות עבר בטעמים משוחזרים ומסבירה שאפילו את טעמי החלומות שעלו או עולים בראשכם אפשר לפסל בשוקולד. יצירותיה זוכות למחמאות רבות ולהתפעלות. "תתפלאו לשמוע שאנשים מבקשים לשחזר טעמים שטעמו בעבר מהילדות אצל ההורים, מבית סבתא, דודה, מביקור באיזה מדינה בחו"ל ועוד. כמו שיש לי סבלנות להכין כל כך הרבה פרלינים ביום באחד, כך יש לי את הסבלנות לשמוע את הלקוחות ואת בקשותיהם. כל פרלין, פסלון וקישוט מקבלים את מלוא תשומת הלב. יש לי גם הזמנות לאירועים של מוצרים אותם אני מכינה במשך מספר ימים, לפי הכמות עם עזרה".

 

שוקולד ויחס אישי

הקשר האישי שרוית פיתחה עם הלקוחות, הוא מדהים. חלקם הפכו לחבריה הקרובים. רוית הגיעה במקרה אל כפר מרדכי, רק לפני כחמש שנים. משהו במסלול חייה סטה עקב קריסה כלכלית של עסקי אבי ילדיה. כתוצאה ממצב זה המשפחה איבדה את כל עולמה ורכושה. "איבדנו את ביתנו ביבנה, את עוגן חיינו. לא יכולתי לראות איך מוכרים את הבית שלנו. חיפשנו משהו בסביבה ונחתנו בכפר מרדכי. התאהבתי במקום מבלי לדעת מה צופן העתיד. מאחר וכל השנים למדתי השתלמתי ולימדתי הבנתי שזה רגע השינוי בחיי. התחלתי לפתח טעמים חדשים של פרלינים במטבח הבית ואת הפרלינים שפיתחתי, התחלתי לייצר במטבחים שכורים כשרים ומאושרים בלילות. היצירה בשוקולד הייתה הנחמה והתקווה שלי".

 

גידולי החקלאים בשירות השוקולד והקהילה

" למרות שנולדתי וחייתי בסביבה עירונית, הבנתי שהייחוד שלי בעסק יתבטא בהרכבת הטעמים מחומרי גלם הכי איכותיים, טריים ומפתיעים. אני דואגת תמיד שהפרי יהיה טרי ושעשבי התיבול יגיעו ישירות מהמגדלים. במיוחד בתקופה זו של הקורונה, מצאתי שיתופי פעולה נהדרים עם חקלאי האזור וחקלאים מכול רחבי הארץ. זה מתבטא בקניית תוצרת חקלאית מגוונת, בקבוצות רכישה או מכירה לבודדים המתפרסמים בכפר ובסביבה. לכל המרכיבים שאני בוחרת לשלב כמכלול אחד יש משהו ייחודי ונדיר, איזה גורם מושלם ומפתיע בכל ביס וביס בפרלין. כך שיש למה לצפות בכל עונה שיפתיע את הטועם".

 


רוית מסבירה שסוגי הפרלינים משתנים במרכיביהם, במשך כל ימות השנה. היות והקולקציה עונתית: נתון מדרבן היוצר שילובים בהחלט לא שגרתיים. בקיץ אני מרבה לשלב את השוקולד בצמחי תבלין מרעננים דוגמת: נענע, לימונית, בזיליקום ואחרים. השוקולד יכול להכיל הכול, ולהשתלב נפלא. כך יוצרו פרלינים בטעם בזיליקום עם לימון ואננס. הקולקציה מורכבת מפרלינים קבועים, משתנים ומתחדשים לפי עונות השנה, לפי החגים ואפילו לפי מצב הרוח האישי שלי. זה מעיד עד כמה אני מחוברת בתוך תוכי לעיסוק היצירתי הזה.


 

רוית מסבירה שסוגי הפרלינים משתנים במרכיביהם, במשך כל ימות השנה. היות והקולקציה עונתית: נתון מדרבן היוצר שילובים בהחלט לא שגרתיים. בקיץ אני מרבה לשלב את השוקולד בצמחי תבלין מרעננים דוגמת: נענע, לימונית, בזיליקום ואחרים. השוקולד יכול להכיל הכול ולהשתלב נפלא. כך יוצרו פרלינים בטעם בזיליקום עם לימון ואננס. צמחי התבלין מגיעים בקפדנות ממשק גל -אור מעין תמר בערבה, פרליניי מנגו מזן מאיה עם גאנש שוקולד לבן, או פרליני הנקטרינות מפרי האזור בוודקה. בחורף יהיו פרליניי הדרים עם תוספות מפתיעות. פירות ההדר נקנים ממשק קסלר בשדמה וממשק בן אריה בכפר מרדכי  תפוזים וצילי. הקולקציה מורכבת מפרלינים קבועים, משתנים ומתחדשים לפי עונות השנה, לפי החגים ואפילו לפי מצב הרוח האישי שלי. זה מעיד עד כמה אני מחוברת בתוך תוכי לעיסוק היצירתי הזה שבעצם אין לו גבולות וקצה!"

 

שוקולטרית רוית גליצקי
שוקולטרית רוית גליצקי

 

"בראש השנה למשל ייצרנו פרלינים בטעם וויסקי ודבש ממשק פפרמן במושב מישר, או פרליניי תפוחים בדבש, בקינמון ורימונים. בעונה סתווית זו אני מכינה פרלינים מליקר פרי אמרולה ייחודי אותו אני מקבלת ממשק וייס במושב בניה הסמוך. בקיצור אף פעם לא משעמם, והראש שלי כל הזמן חושב על הטעם המפתיע הבא. אחת ההצלחות בשילוב מרגש היו פרלינים עם ליקרים מפרי תותי העץ אותם קיבלתי מ'יקב מוסקט' במושב מישר. אלו תותי עץ אדומים שהושרו באלכוהול מספר חודשים. יצרתי מהם פרלינים באלכוהול, פשוט להתעלף. בכלל גיליתי שהחקלאים הינם אנשים טובי לב מאד, נדיבים אפילו בתקופות העוצר בקורונה. הייתי מסכמת איתם כמות מסוימת ומוצאת ליד הדלת ארגזים של יבולים. זה בהחלט לא מובן מאליו במציאות של היום. אני מאד מעריכה את התייחסותם השופעת. הם גם היו מחכים בקוצר רוח לראות ולטעום מה אעשה הפעם מיבוליהם".

 

והפרלין הנבחר הוא

אחד הפרלינים היותר מוצלחים שתמיד הוביל במכירות מאז שגליצקי בגדרות הוא פרלין פירות יער בשוקולד מריר. קהילת גדרות הכוללת שבעה ישובים: כפר מרדכי, מישר, שדמה, משגב דב, כפר אביב, גן הדרום ועשרת המרכז האזורי שנתנו לו את השם "הפרלין המכושף". "קהילה נבחנת בין היתר בעזרה הדדית ובסיוע לזקוקים להושטת יד בתקופות בעיתיות." אומרת רוית וממשיכה "בימי קורונה הקשוחים חברי הקהילה מכפר מרדכי הפיצו הודעות ברחבי האזור למכירת תוצרת חקלאית, וגם מבחר ממוצרי השוקולד שהכנתי. כך קיבלתי עשרות הזמנות שהכניסו כספים שיכולתי בזכותם לשלם לספקים. המחווה הפשוטה הזאת לכאורה הצילה חברים רבים. יתרה מכך, פעילות פשוטה שהתחילה מפוסט חיממה את הלב, ואת הקשר למקום".

 

איך הגעת לעסוק בשוקולד וממתקים?

"אף פעם לא הייתי איזה כישרון מיוחד בעבודות יד בביה"ס. ובשלב מאוחר יותר, לא הצטיינתי דווקא בבישולים ובאפייה. בבגרותי למדתי מקצועות מגוונים: תואר ראשון בביולוגיה, מטפלת ברפואה סינית, מוזיקה בחמישה כלים שונים ועוד, אך המציאות הוכיחה שלא מצאתי בהם את ייעודי וסיפוקי המקצועי. לתחום השוקולד הגעתי ממש במקרה. עברתי תקופה לא פשוטה מבחינה אישית על רקע הרחבת המשפחה ונוצר לחץ נפשי רב. המשפחה הציעה לי ללמוד בישול מקצועי שישחרר את תחושותיי. כנראה שמישהו מלמעלה כיוון את צעדיי. מאחר ולא היה מקום בקורס זה, אז רשמו אותי לקורס קונדיטוריה. לא התלהבתי במיוחד ובאותו יום מכריע ירד גשם זלעפות ואיחרתי לשיעור".

 


"שוקולד בשבילי זה חיים, זה עתיד זו שלווה. כל הרגשות שלי נמצאים בתוך היצירה והעשייה. יש בעבודה עם השוקולד משהו ממכר, סוחף ואולי אפילו מכשף. אם יש לי יום עצוב, יהיו פרלינים של קרמל מלוח. אם השתגעתי משמחה יהיו פרלינים מפוצצי שכבות וטעמים עתירי אלכוהול.


 

רוית משתפת שאפילו השתעממה בלימודים, ורק בשיעור הרביעי הגיע האיש שפתח בפניה את השער לעולם המיוחד השוקולד. מדובר במישי שוקולטייה- האיש הנדיר כאדם, כמורה ובעל חושים חדים. הוא שם לב מיד לתלמידה שאחרה וקרא לה להדגמה של טימפרור מול כל התלמידים. טימפרור הוא תהליך משמעותי המשפיע על מרקם השוקולד, ונותן לו את מראהו המבריק והחלק יותר. כלומר השוקולד כחומר הגלם, הופך בתהליך המתבצע על משטח, לשוקולד יציב יותר לאורך זמן.

"ברגע שנגעתי בשוקולד ידעתי שזהו זה. זה נועד בשבילי! בזה אני צריכה להשקיע את המרץ והנשמה שלי". מאז הכול היסטוריה. מישי גם המליץ שאסע ללמוד ולהשתלם בפריז בחברת 'קוקו בארי' מספר 1 בתחום. באותה תקופה הכסף למימון אותן נסיעות וקורסים לא היווה בכלל בעיה, כולל בחו"ל. לכן נסעתי ולמדתי בקורסים והשתלמויות ברמות שונות שהעניקו לי תעודות הסמכה בדרגות העולות מקורס לקורס. הפכתי להיות מורה מוסמכת בינלאומית לשוקולד וממתקים, המלמדת במדינות רבות כמו הולנד, פריז וצרפת מכשירה צוותים מקצועיים, ושופטת בתחרויות בינלאומיות. קיבלתי מדליות בתחרויות בקוריאה ובישראל. בצרפת גיליתי עניין גדול כיוצאת דופן במגוון ובפרזנטציה . בשנת 2016 הוזמנתי להשתתף בפסטיבל השוקולד בת"א בו נבחרתי לאחת משלוש השוקולטריות הטובות בארץ".

 

מה זה שוקולד בשבילך?

"שוקולד בשבילי זה חיים, זה עתיד זו שלווה. כל הרגשות שלי נמצאים בתוך היצירה והעשייה. יש בעבודה עם השוקולד משהו ממכר, סוחף ואולי אפילו מכשף. אם יש לי יום עצוב, יהיו פרלינים של קרמל מלוח. אם השתגעתי משמחה יהיו פרלינים מפוצצי שכבות וטעמים עתירי אלכוהול. כך לפי הרגש פיתחתי טעמים רבים ברבדים שונים. לקום בבוקר לעבודה בתחום זה, הינו אושר ואתגר גדול בשבילי. אני עובדת שעות רבות מעבר למקובל, מאחר והכנת הפרלינים נעשית בידיים אחד אחד ויכולה להגיע באופן שגרתי ליותר מ- 3000 פרלינים ליום. גם הרכבת החומרים הנלווים נעשית אצלנו במפעל הקטן בחנות ' שוקולטרי גליצקי'  במרכז המסחרי בעשרת, שם פתחתי את החנות  רק לפני כמה חודשים.

השוקולד הפך להיות חלק ממני. דרך השוקולד אני נוגעת בחיים של אנשים, משמחת ומרגשת אותם. השוקולד הציל את חיי ואת ילדיי. הוא נתן לי מטרה, כוח, תקווה, פרנסה ושמחה. אין לי ספק שמי שאוכל, מרגיש זאת. כאם אני מבינה שאני בראש פירמידת המשימה, שילדיי נושאים אלי מבט. אסור לי להישבר, וכל מארז נותן לנו חיים. הילדים שלי, כפי שציינתי, שותפים פעילים ועובדים איתי. נדב ( 15)  הינו שוקולטייה נדיר, שהוסמך עם תעודות. לפעמים הוא טוב ממני, מפתח מתכונים וטעמים. זריז מאד בהכנת פרלינים ומשמש כיד ימיני. שנינו התכוננו לתחרות שוקולד בינלאומית שבוטלה עקב הקורונה. נועם (12) נחשב אלוף הזילוף. מאות פרלינים עוברים תחת ידיו והוא משביח את טעמם. פז הצעיר (9) מטמפר ביעילות ומסייע. החברים בקהילת גדרות וסביבותיה מסתקרנים ממבחר מוצרי השוקולד שאני מציעה".

 

איך עברת את תקופת הקורונה ?

"הקורונה תפסה אותנו לא ערוכים. אני זוכרת את היום שבישרו לנו על הסגר הראשון. כמובן שבעקבות הסגר קיבלתי סדרת ביטולי הזמנות מאירועים וחברות איתם אני עובדת. הכול השתתק ונכנסתי לחרדה קיומית אמיתית. כתבתי פוסט בקהילת יישובי גדרות, כי ידעתי שאם אני לא אמכור, זה יהיה קשה. פגשתי קהילה מדהימה שלא רק שבאו וקנו באהבה, הם שיתפו את הפוסט עם חברים מכל הארץ. והגיעו הזמנות". רווית מתלהבת לשתף בהתרגשותה כשהבינה שהקונים שרכשו פרלינים בסגר הראשון, חזרו שוב. כך הקימה מערך שילוחים עד הבית, לכל דלת בישראל מקריית שמונה ועד אילת.

"השליחים שלנו מובטלים בעלי משפחות שעושים את העבודה במסירות למרות המצב. גם חברות גדולות שלחו לעובדיהם מארזי פינוק מיוחד לחגים. בנוסף נתתי שירות מכובד לישראלים בחו"ל המכירים אותי, שלא יכלו להגיע לארץ לימי החגים. שלחנו לבני משפחותיהם בארץ מארזים מתוקים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן